Andrew Bird - Noble Beast (2009)

Label: Fat Possum

1. Oh No (4:21)
  2. Masterswarm (6:36)
  3. Fitz and the Dizzy Spells (3:37)
  4. Effigy (5:06)
  5. Tenuousness (3:51)
  6. Nomenclature (2:54)
  7. Ouo (0:20)
  8. Not a Robot, But a Ghost (5:37)
  9. Unfolding Fans (0:58)
  10. Anonanimal (4:47)
  11. Natural Disaster (4:19)
  12. The Privateers (3:24)
  13. Souverian (7:18)
  14. On Ho! (1:08)
  15. Master Sigh * (2:23)
  16. You Woke Me Up! * (7:26)
  17. Nyatiti * (3:59)
  18. The Barn Tapes * (10:03)
  19. Carrion Suite * (9:47)
  20. Spinney * (0:49)
  21. Dissent * (3:51)
  22. Hot Math * (7:20)
  23. Sigh Master * (5:24)
Devoo schreef:
Voegt die bonus-cd met extra instrumentale nummers daadwerkelijk iets toe?

Ik vind het niets toevoegen maar dat heeft te maken met de sfeer van de bonus cd die gewoon anders is.
Ik zie het meer als een op zichzelf staand album en dan praat je er gelijk anders over: heb je behoefte aan een extra album voor 1 of 2 euro meer? Dan is mijn antwoord voor mezelf heel duidelijk ja, zeker ook omdat ik het best een mooie extra bonus vind.

Voorlopig niet meer dan een leuk luisterplaatje. Tenuousness momenteel leuk momentje op de plaat voor mij. Voor de rest Oh no, Effigy, Anonanimel en Natural Disaster zeker ook nog aan te raden.
De rest kabbelt nog wat voort voor mij, maar kan groeien.

avatar van Devoo
Fitz and the Dizzy Spells is een leuk en aanstelijk nummertje, de rest is ook zeker aangenaam om te luisteren. Tof album!

avatar van Devoo
Het fluitstukje van Fitz and the Dizzy Spells heeft vandaag onafgebroken in mijn hoofd rondgezwerft. En op edere mogelijke momenten was ik het aan het fluiten. Zeer aanstekelijk nummer, die ik nu al erg veel geluisterd heb. De rest van het album klinkt ook zeker goed, maar nog niet alle songs hebben grip op me.

3.5*

avatar van Rhythm & Poetry
Mijn eerste indruk is goed; heerlijk dat gefluit en het prachtige viool-spel. Ik kan ook goed naar de zanger luisteren die iets heel vertrouwelijks in zijn stem heeft. Oké het is niet helemaal mijn smaak en met de teksten heb ik minder affiniteit dan dat ik heb met bijvoorbeeld Talib Kweli. Maar goed ik mag er dus graag naar luisteren en het geeft mij een fijne rust mee (gewoon op de bank zitten en dit plaatje opzetten).

avatar van HaanHoen
Op de een of andere manier heb ik altijd de neiging om hele lappen tekst neer te zetten bij een album van Andrew Bird. Er is dan ook altijd zo veel te vertellen over zijn muziek.

Zo ook bij dit nieuwe album. Ergens was ik een beetje bang dat hij zou tegenvallen. Hij produceert al jaren lang geweldige platen, waar bijna alleen maar een stijgende lijn in zit. Het zou toch een keer over de top heen moeten zijn? Bovendien hoorde ik berichten dat dit zijn doorbraak album bij het grote publiek moest worden. Dat gun ik hem natuurlijk van harte, maar ik was bang dat dit zou leiden tot bravere muziek en misschien zelfs een definitieve afrekening met de instrumentale stukken (mensen willen immers altijd vocalen hebben op de een of andere manier).
Bij zijn geweldige concert in een kerk in Amsterdam wist hij mij gelukkig al redelijk gerust te stellen, toen hij een aantal van zijn nieuwe stukken opvoerde.

En nu is dan eindelijk het hele album te beluisteren. En de conclusie vooraf is meteen: hij is nog lang niet over zijn top heen. Hij borduurt gewoon verder op laatste 2 albums, al vindt ik hem een stuk beter dan Armchair Apocrypha die ik eigelijk toch wat minder vond in de reeks.
Echter is er wel weer een ontwikkeling te horen in zijn muziek. Zijn veelzijdigheid wordt wat mij betreft weer eens extra benadrukt. De kritiek dat hij 'iedere keer hetzelfde kunstje' opvoert vind ik niet terecht. Dat kan dan ook alleen maar van mensen komen die zijn oudere werk niet kennen (voor the Mysterious Production of Eggs). Daar maakt alle zoetsappigheid plaats voor stevige gitaar partijen, jazzy of gypsy achtige muziek.
De toevoeging van een geheel instrumentale bonus cd maakte mij ten slotte al helemaal gelukkig bij voorbaat.

Er wordt dan geopend met 'Oh No'. Hier wordt meteen de warme toon gezet. Er zullen echter nog veel sterkere nummers volgen. Daarvan is 'Masterwarm' een mooi voorbeeld. Dat begint wat voorzichtig om vervolgens om te slaan in een indrukwekkend muziek stuk, waar subtiele klanken worden verweven met elkaar. Hij doet er dan nog een schepje bovenop met fluit intermezzo's.
'Fitz & Dizzyspells' is momenteel mijn favoriet. Hier wordt ik meteen vrolijk van en kan ik een Big Smile niet onderdrukken. De percussie is hier duidelijker aanwezig (wat op het hele album eigelijk wel een beetje het geval is). Met het ontzettend aanstekelijke fluit melodietje wordt er dan de uiteindelijke stempel gedrukt op het nummer.

'Effigy' doet dan weer een stapje terug, en houdt het wat ingetogener. De korte viool solo is weer erg mooi, en doet erg denken aan zijn instrumentale werk op The Ballad of the Red Shoes. 'Tenuousness' klinkt ook weer mooi in zijn eenvoud. 'Nomenclature' volgt dit zelfde concept. Vervolgens laat Andrew ons even tot rust komen met 'Ouo'.

Dan begint hij wat te experimenten met drum samples in 'Not a Robot, But a Ghost'. Het klinkt niet onaardig, maar het is geen hoogvlieger. Op dit principe hoeft hij van mij niet te lang voort te borduren. 'Unfolding Fans' is dan weer erg mooi en instrumentaal. Het zijn dit soort kleine gebaren die het album extra bijzonder maken. Vervolgens gaat dit nummer over in 'Anonanimal', een andere topper op dit album. Weer een wat voorzichtige intro met viool getokkel, om daarna weer om te slaan in een wereld track. Vooral het korte stukje vanaf 2.30 is echt hemels.
'Natural Disaster' is al bijna net zo mooi. 'The Privateers' vind ik dan ook zeer overtuigend. Vooral de manier van zingen weet mij hier echt te pakken. Echt schitterend. De viool die dan halverwege invalt doet er nog eens een schepje boven op. 'Souverian' bouwt dan langzaam af naar het einde van het album, dat definitief wordt afgesloten door 'On Ho!'. Ook deze track doet weer sterk denken aan the Ballad of the Red Shoes, en sluit het album in stijl af.

Een zeer sterke plaat is de slotconclusie, en ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat dit geweldige muziek is van een ontzettend veelzijdige artiest. De man heeft zijn status dik verdiend. Met dit album weet hij bij mij hoog te scoren, hoger dan de voorganger die ik iets minder vond.
Toen ik enkele weken geleden ook nog hoorde dat er een instrumentale bonus cd werd uitgebracht werd ik helemaal tevreden gesteld. De limited edition is inmiddels besteld, en ik kan niet wachten om me volledig aan het bonus materiaal te wagen.

nijme255@adsl
HaanHoen schreef:
- moderator knip -

Mooie recensie!
Ik ben nog niet gewend aan dat gefluit maar kan me wel invoelen in de sfeer van de plaat, die heerlijk relaxt oogt maar waarin veel gebeurd...

aERodynamIC schreef:
En laten we Andrew Bird blijven koesteren want het is een bijzondere artiest.

Moeten we zeker! Vandaag zijn 'Noble Beast' ontdekt. Kende deze vreemde vogel niet eens!!! Maar dit is inderdaad erg mooi zeg. Mooie sfeer en mooie instrumentaties.

Ik vind het mooi klinken, maar ben niet echt zwaar onder de indruk. Komt misschien nog.

avatar van Lepel
Ik ben een beetje voorzichtig geworden met Bird. Zijn vorige had m.i. een hoog eenheidsworstgehalte. Deze gaat gelukkig weer meer richting de kwaliteit van het geweldige 'Mysterious...', dat ongelooflijk goede album uit 2005.
Soms is het vervelend als liedjes almaar opduiken en blijven rondzeuren in je hoofd, maar dat heb ik bijvoorbeeld met opener 'Oh no' niet. En de plaat biedt meer van dergelijke prachtige, aanstekelijke nummers. Zijn teksten nog niet afdoende uitgepluisd, maar ook die zullen ongetwijfeld weer van een bizarre genialiteit zijn. Leuk woordgrapje in titels in elk geval: het laatste nummer is een palindroom van het eerste nummer. Het is me d'r eentje, die Bird.

avatar van Paalhaas
Lepel schreef:

Da's geen palindroom, hoor. Een palindroom is een woord dat omgekeerd hetzelfde geschreven wordt. Zoals jouw gebruikersnaam.

Paalhaas schreef:

Ik was wat onduidelijk: nummer 14 is het spiegelbeeld van nummer 1. Zet de titels achter elkaar; dan is er een palindroom. Net als de prachtige, welbekende zin: baas neem een racecar neem een saab. Maar dat terzijde.

freakyy schreef:

Het is inderdaad een album die je wat vaker moet horen voordat je z'n schoonheid ontdekt. Dat had ik ook.

avatar van bommel
Wat een prachtige CD
Ik had nog nooit van die Bird gehoord, dus ik heb iets in te halen.
Mooie stem, heerlijke begeleiding in een zeer harmonieus geheel.
Voorlopig enn 4.5 - maar wellicht een vijf en, al is het nog vroeg een kanshebber voor de toplijst over 2009

(ik was nog iets vergeten: bij echt goede CD´s is het moeilijk de 3 beste nummers te kiezen - nou, dat heb ik dus hier / er staan wel 10 juweeltjes op)

Zojuist weer eens de extra cd Useles Creatures beluisterd: nog steeds vind ik er zeer mooie stukken tussen zitten (Carrion Suite bijvoorbeeld).
Het artwork bij deze cd-versie heeft ook wel wat. Toch hoor ik er maar weinigen over. Hebben de meesten toch de reguliere versie gekocht?
Zelf ben ik blij gegaan te zijn voor de deluxe versie want Useless Creatures is toch echt een album apart en daardoor meer dan slechts een bonus-cd.

Gregson
Ik heb ook de reguliere versie gekocht. De deluxe was niet op voorraad. Ik vind de hoes van de reguliere versie wel mooier. De foto's geven goed de sfeer weer van het album mijn inziens. Al ben ik wel benieuwd naar die extra CD.

avatar van Justinx
Tuurlijk heb ik de deluxe versie gekocht!
Alleen nog even wachten totdat 'ie binnen is .

Gregson
Ik moet wel zeggen, hoe vaker je dit album draait, hoe beter hij word.

avatar van HaanHoen
aERodynamIC schreef:

Ik heb ook de limited edition besteld. Zeker ook vanwege het artwork, maar vooral ook vanwege die bonus cd met instrumentale stukken. Daar kan ik namelijk maar geen genoeg van krijgen bij meneer Bird.

avatar van willemjasper
Prachtige CD en van de mooiste Bird albums, geweldige instrumentalist en wie brengt nog zo'n mooi 2e album voor 2 euro meer...schitterende hoes...voor mij al een van de mooiste cd s zeker de compleetste voor 2009!!!!!!mooiste nummer eigenlijk alles, maar op dit moment Effigy!!!!!!

avatar van muz!ekfr!ek!e
En weer een geweldig album van Bird! Al verknocht aan de man sinds zijn bijzondere jazzy en gypsy geluid van Oh! the Grandeur. Sindsdien blijft hij me verrassen! Mysterious Production Of Eggs blijft wat mij betreft het topalbum, maar dit nieuwe werk zou (na nog een paar keer luisteren) best eens in de buurt kunnen komen.
Uitschieters op deze plaat: Effigy en Fitz & Dizzyspells, maar in zo'n sterk geheel valt er nauwelijks van uitschieters te spreken. Ik ga er bij zijn, in Paradiso!

avatar van Lepel
Volgens mijn mp-3-speler de nummers alle minimaal 14 keer beluisterd. En het wordt alleen maar beter. De teksten blijven vaak nog wel ongrijpbaar, maar daar heeft Bird altijd een handje van gehad. Zelf woorden verzinnen. Of zeer ongebruikelijke woorden in de tekst stoppen. Hij doet maar, het klinkt alleraardigst.
De composities zijn weerom van een bijzonder hoog niveau. Het plukken aan en strijken over de viool klinkt magistraal. En het gefluit van Bird is niet van de lucht. Ben benieuwd of er dit jaar iets voorbij gaat komen dat deze kwaliteitsplaat gaat overtreffen.

Hmm, geef mij maar de muziek uit zijn begintijd (bv. het album Thrills of met de band Squirrel Nut Zippers). Dit is zeker niet slecht, maar ik houd veel meer van het jazzy en gypsy-geluid waar één van de bovenburen het over heeft. Dit klinkt allemaal wel prima verder, maar het doet me niet zoveel helaas.

avatar van Kaaasgaaf
Ik heb Andrew Bird nu al een aantal keer geprobeerd. Het is echt muziek die ik mooi zou moeten vinden, ligt absoluut in mijn straatje. En ik vind het ook heel erg sterk. Maar op de een of andere manier raakt het mij steeds nét niet, al lijkt het bij dit album weer een stukje dichterbij te komen. Nog een keertje draaien dan maar, aangenaam is het immers zeker en hopelijk valt het kwartje binnenkort ook voor mij.

avatar van Antie
Kaaasgaaf schreef:

Awel ik had enkele dagen geleden volledig het zelfe gevoel.
En nu na een 7 luisterbeurten begint het kwartje pas te vallen.
Is gewoon een groeialbum waar je geduld moet voor hebben voor
je er de schoonheid van ontdekt.
In begin wisten alleen "masterswarm" en "not a robot, but a ghost" me te bekoren.

avatar van Joz
Joz
muziek in het algemeen kan mij pas "grijpen" wanneer het iets spannends heeft. Dat is een genre-overstijgend criterium.

Deze plaat heeft zeker een prikkelende kant, zonder dat het er nu aan alle kanten afspat. Heerlijk bedeesd.

voor mij is "the privateer" het mooiste nummer van de cd.

avatar van Yamato
Wat een prachtig album van deze man. Hij sleept me wederom mee in een tocht langs velden en wegen. Al fluitend leg ik een wandeling af door de mooiste landschappen en onderweg wordt ik verrasd door menig curiositeit. Het is duidelijk te merken dat Andrew Bird een geschoold artiest is, wat een prachtige plaat zeg.

The Boogieman
Inderdaad een goede plaat. Het is net wat Yamato zegt, want technisch klinkt het allemaal interessant en allemaal goed.
Een nadeel van dit album vind ik dat het eerste gedeelte een hoog country gehalte heeft en dat het een beetje op elkaar lijkt. Bij de eerste luisterbeurt dacht ik dat het niet aan mij besteed zou zijn (ondanks het technische gehalte). Gelukkig komt het in de 2de helft ten goede, want daar ondervind ik meer variatie. Een nummer wat zich van de rest onderscheid is: Not a Robot, But a Ghost. Verder vind ik Anoanimal een zeer mooi nummer.
Uiteindelijk tilde het 2de gedeelte het album naar 4*

avatar van EGpower
Paalhaas schreef:

Inderdaad, zoals:

Koortsmeetsysteemstrook

jkbb
Wellicht binnenkort eens aan een uitgebreid stuk bij een van Birds platen beginnen. Wat ik wel al kan zeggen is dat ik dit, waar de andere platen al lichtelijk geniaal vond, verreweg dhr. Birds beste plaat vind. Alsof alle probeersels en verschillende invalshoeken hier samenkomen tot zijn perfecte plaat, de plaat die hij altijd al wilde maken. Maar dat is slechts mijn mening. Jammer dat ik nooit eerder ben begonnen aan deze artiest, zij het dat ik van zijn Bowl platen (al ruim anderhalf jaar eerder ontdekt) maar moeilijk kon waarderen.

Mooiste nummers zijn overigens Tenuousness en Natural Disaster, al is alles gewoon prachtig.