Suede - Dog Man Star (1994)

Label: Nude

1. Introducing the Band (2:38)
  2. We Are the Pigs (4:19)
  3. Heroine (3:22)
  4. The Wild Ones (4:50)
  5. Daddy's Speeding (5:22)
  6. The Power (4:31)
  7. New Generation (4:37)
  8. This Hollywood Life (3:50)
  9. The 2 of Us (5:45)
  10. Black Or Blue (3:48)
  11. The Asphalt World (9:25)
  12. Still Life (5:23)
  13. Squidgy Bun (Introducing the Band) [Four Track Demo] * (2:37)
  14. Ken (The Wild Ones) [Four Track Demo] * (5:40)
  15. A Man's Song (Heroine) [Four Track Demo] * (2:55)
  16. Banana Youth (The Power) [Four Track Demo] * (4:02)
  17. The 2 of Us [Four Track Demo] * (6:40)
  18. My Dark Star * (4:27)
  19. The Living Dead * (2:55)
  20. Stay Together [Long Version] * (7:26)
  21. Killing of a Flash Boy * (4:07)
  22. Whipsnade * (4:21)
  23. This World Needs a Father * (3:55)
  24. Modern Boys * (4:09)
  25. Eno's Introducing the Band * (16:05)
  26. La Puissance (The Power) * (1:24)
  27. The Living Dead [Piano Version] * (2:47)
  28. We Believe in Showbizz [Previously Unreleased] * (3:47)
  29. Still Life [Orchestral Version] * (5:15)
  30. The Wild Ones [Original Unedited Version] * (7:17)
  31. The Asphalt World [Original Unedited Version] * (11:27)
avatar van milesdavisjr
Een goed album, waarin Weltschmerz tot kunst wordt verheven. Grootse gebaren, weidse vergezichten maar ook een over the 'top' benadering met name ingegeven door Anderson. De beste man kan uitstekend zingen maar langer dan een half uur kan ik hem niet aanhoren. De 'geveinsde' dramatiek en emotionele benadering wordt extreem doorgevoerd maar levert dan ook af en toe pareltjes op zoals; The Wild Ones, The Power en prijspakker The 2 of Us. Daddy's Speeding, This Hollywood Life en Black or Blue doen mij daarentegen weer niets. Kortom, een lekker plaatje met enkele prima songs maar het kan mij niet de volledige speelduur boeien.

avatar van luigifort
Hun beste album, by far! Epic and dark! Zou ze liever deze integraal zien doen ipv Coming Up.

avatar van VDB79
Geweldig album, deze stijl van zingen is normaal niet aan mij besteed, maar het wordt hier ruimschoots gecompenseerd door de geweldige composities en “overall sound”. Het past allemaal perfect.

Na de boeiende documentaire op Canvas alle albums maar weer is beluisterd. Vond het toen al een briljante plaat, tijdje niet meer geluisterd....maar jeetje zeg wat een fantastisch album blijft dit. Tijdloos en maar ook de laatste 3 albums, die hun wedergeboorte symboliseren, mogen er zijn.

Thekillers87327
Wauw, wat kan ik me af en toe verbazen over bepaalde dingen.
Toen ik een jaar geleden dit album opzette raakte niks me.
Ik kwam uit op 3 sterren.
Dit is zo'n album net als Unknown pleasures van Joy Division die je gewoon ineens raakt.
Het bombastische en theatrale is absoluut aan mij besteed. Wat een gevoeligheid en bezieling in de nummers!
En zoveel nummers zijn ook nog groeiers.
Ik hoor Bowie en Bauhaus qua stem, perfecte combi.
Ik heb dit soort muziek nog nooit gehoord, dit lijkt nergens op en is in geen hokje te stoppen. Sommige nummers zijn ook echt perfect gemaakt voor een film!
( Musicmeter, maak een top 20 van de eigen albums, hij kan er zo er zo inkomen!)
The 2 of Us, dat einde! Magic gewoon.
Geen enkel zwakpuntje te benoemen, gewoonweg geniaal. Alles past precies.
Eigenlijk is dit album een combinatie van alle perfecte eigenschappen uit de New wave ( om toch maar even in hokjes te praten )

avatar van EttaJamesBrown
Ha, Thekillers87327,
Mooi dat dit je bij de ballen grijpt. Je noemt Bowie. Ga eens vol voor Ziggy Stardust met z’n spinnen van Mars. Dat ga jij heerlijk vinden.

Oh, dat heb jij gisteren al gedaan...

Thekillers87327
EttaJamesBrown schreef:
Ha, Thekillers87327,

Haha die heb ik ook al beluisterd
En die is zeker ook heel nice!
Vind deze net ietsjes beter wel haha.
Snel meer van deze band checken!

avatar van EttaJamesBrown
Thekillers87327 schreef:

Haha die heb ik ook al beluisterd
En die is zeker ook heel nice!
Vind deze net ietsjes beter wel haha.
Snel meer van deze band checken!

Het debuut is prachtig.

avatar van Niek
Mij wat te theatraal maar snap wel dat mensen dit mooi vinden. Ik moest ook meteen aan Bowie denken bij deze zang. Ben ook niet per se Bowie-fan. We Are the Pigs is erg sterk.

avatar van dumb_helicopter
Eigenlijk slechts 3 nummers die een goed evenwicht hebben tussen stem en instrumenten. Anderen zijn vaak een overload aan het eigen stemgeluid, waar het eerder op de zenuwen werkt dan bewondering brengt. Al bij al dus een matig en soms vrij saai album.

avatar van madmadder
madmadders loswekende oeuvreverkenningstocht #3: Suede – Dog Man Star

Deel 1

Toen in 2016 Night Thoughts van Suede uitkwam, had ik echt de meest geestdodende kantoorbaan die je je maar kunt voorstellen. Om een uur of 11 al klaar met mijn taken, en dan moest ik de rest van de dag nog door zien te komen, want meer werk was er niet. Night Thoughts heeft me vergezeld tijdens die doodsaaie middagen dat ik enkel maar wat op fora en sociale media rondhing, biddend dat de dag erna beter zou worden (werd het nooit, gelukkig heeft de ellende maar een half jaar geduurd). In die tijd maakte ik de mentale memo dat ik echt eens aan die grote Suede-klassiekers moest. Natuurlijk kwam dat er nooit van, tot nu.

Ik kan me nog wel herinneren dat het even duurde voordat NT landde. Dog Man Star had zelfs nog meer luisterbeurten nodig voor het kwartje viel. MAAR, hij viel, zo ongeveer. Ik moet eerlijk bekennen dat glamrock totaal niet mijn ding is (ik hoop wel dat dat ooit nog gaat komen) en dat hoorde ik in eerste instantie te veel op dit album. Dat zit 'm vooral dan in de zang die me te dramatisch is. Daar kom ik dan weer met mijn hoofd niet bij, want als ik bepaalde stemmen en zangstijlen naast die van Brett Anderson leg, luister ik nog wel naar veel dramatischer gedoe.

In eerste instantie stootte de muziek me wat af, maar ik merkte eigenlijk met iedere keer luisteren dat er weer een liedje bij kwam dat me wel kon bekoren. Inmiddels vind ik de meeste nummers goed en er zijn er nog een paar die ik redelijk vind, maar die, naar ik verwacht, nog meer zullen groeien. Mijn absolute favoriet is denk ik 'Heroine', helemaal raak dat nummer. Daarentegen blijft een 'The Wild Ones' nog een beetje achter bij de rest.

Waar ik eerst afgeschrikt werd door de zang, vind ik dat nu eigenlijk het punt waarop deze band zich het meest onderscheidt. Heerlijk om je mee te laten voeren op de overdramatische en getergde klanken van Anderson. Ik vind NT denk ik nog steeds net iets beter, constanter qua niveau vooral, maar aan de andere kant ben ik nog niet uitgeluisterd op dit album en dat is een goed teken. Ik zet een beetje voorzichtig in, maar 4 sterren stel ik voor de toekomst niet uit.

Next stop: Einstürzende Neubauten – Kollaps