Suede - Dog Man Star (1994)

Label: Nude

1. Introducing the Band (2:38)
  2. We Are the Pigs (4:19)
  3. Heroine (3:22)
  4. The Wild Ones (4:50)
  5. Daddy's Speeding (5:22)
  6. The Power (4:31)
  7. New Generation (4:37)
  8. This Hollywood Life (3:50)
  9. The 2 of Us (5:45)
  10. Black Or Blue (3:48)
  11. The Asphalt World (9:25)
  12. Still Life (5:23)
  13. Squidgy Bun (Introducing the Band) [Four Track Demo] * (2:37)
  14. Ken (The Wild Ones) [Four Track Demo] * (5:40)
  15. A Man's Song (Heroine) [Four Track Demo] * (2:55)
  16. Banana Youth (The Power) [Four Track Demo] * (4:02)
  17. The 2 of Us [Four Track Demo] * (6:40)
  18. My Dark Star * (4:27)
  19. The Living Dead * (2:55)
  20. Stay Together [Long Version] * (7:26)
  21. Killing of a Flash Boy * (4:07)
  22. Whipsnade * (4:21)
  23. This World Needs a Father * (3:55)
  24. Modern Boys * (4:09)
  25. Eno's Introducing the Band * (16:05)
  26. La Puissance (The Power) * (1:24)
  27. The Living Dead [Piano Version] * (2:47)
  28. We Believe in Showbizz [Previously Unreleased] * (3:47)
  29. Still Life [Orchestral Version] * (5:15)
  30. The Wild Ones [Original Unedited Version] * (7:17)
  31. The Asphalt World [Original Unedited Version] * (11:27)
titan (crew)
Mijn favoriete album aller tijden. Suede gooit alle trossen los in dit apocalyptische en bombastische spektakelstuk over filmhelden, groezelige sex, decadentie en drugsgebruik. De songs stralen iets mythisch uit, het gitaarwerk van Butler is geweldig en Anderson zingt in topvorm. Het enige album dat ik elke maand wel eens draai. 5*

Helemaal mee eens Robert. Ook voor mij is dit het allerbeste Suede album. Suede was sowieso de beste band ten tijde van die hele Britpop-hype.
Ik vind het heerlijk zwelgen op deze muziek.

titan (crew)
Nou Eric, zo hoor ik je toch het liefst, als een man met verstand van muziek .

Hey hey hey, twijfelde jij daar bij mij nog aan: wij zijn het niet zo vaak oneens toch ?!

titan (crew)
Dat is waar, we zitten redelijk op 1 lijn dacht ik zo .

http://www.musicmeter.nl/?forum&topic=111#last, voor degenen die het nog niet was opgevallen.

Dog Man Star is een grandioze plaat, ik ben benieuwd wat er uit de hernieuwde samenwerking voort gaat komen!

En mensen die blij willen worden, moeten de video van New Generation eens bekijken. Geweldig!

titan (crew)
Het doet me deugd dat dit album inmiddels is opgeklommen tot de 43e plaats in de top 100.

titan schreef:

Hier nog één
Alleen staat ie nu op 45......
Wat me eigenlijk nog het meest verbaast is dat "Coming up" lager staat. M.a.w.: blijkbaar is dit hier (voorlopig) de favoriete Suede !

titan (crew)
Dat komt denk ik doordat het meer een album is dat je of helemaal fantastisch vindt of hartgrondig haat. De mensen uit het eerste kamp overheersen blijkbaar en de mensen uit het andere kamp kunnen de plaat hiermee niet naar beneden stemmen. Overigens staat ie nog 44 plaatsen te laag .

Dat is toch niet zo gek? De meeste Suede-fans vinden dit ook het beste album, volgens mij.

avatar van andré
ik niet, het eerste album blijft voor mij het beste (maar ik heb altijd een zwak voor debuutalbums).

Ik vind vooral het laatste nummer (still life) geweldig. Verder is het een grandioos album

M'n absolute favoriete album aller tijden. De eerste fatsoenlijke cd die ik ooit heb gekocht en het zorde ervoor dat ik compleet voor de band viel.

Deze CD onlangs na lange tijd weer eens beluisterd. Blijft fascinerende muziek al vind ik het hier en daar allemaal wat overgeproduceerd klinken. En net wanneer dat begint te irriteren sluit suede af met haar 4 mooiste nummers.

Het pijnlijk mooie "The 2 of Us", Black or blue, het monumentale The asphalt world en tot slot Still life. Het is is zo ongeveer de mooiste opeenvolging van 4 nummers die ik ken.

Inderdaad die laatste 4 nummers, onovertroffen. De rest is ook goed, maar valt daarbij toch echt in het niet hoor. Still Life is echt zwaar kippenvel

avatar van johan de witt
obsessed schreef:

Ik vind de eerste vier nummers ook geweldig hoor. De plaat heeft een geweldig begin en een geweldig eind en eigenlijk is het middenstuk ook geweldig, met The Power en New Generation
De enige minpunten zijn track 5 en 8.
Hadden ze het superieure b-kantje Killing of a Flash Boy erop gezet in plaats van die twee nummers dan was het ongetwijfeld de beste cd vand e jaren 90 geweest voor mij.
Nu komt-ie even goed nog in de top 10 van dat decennium.

titan (crew)
Ik de eerste 4, de laatste 4 en de middelste 4 .

avatar van VanDeGriend
Griezelig goede plaat van mn vrienden van Suede. In mijn optiek hebben ze het nivo van DMS daarna niet meer gehaald.

Helemaal mee eens. Ik zou geen enkel nummer van deze plaat willen missen.

Logisch dat er zoveel mensen zijn zoals hierboven die Suede zo goed vinden, maar ik kende ze nog niet. Een van mijn favoriete bands allertijden. Maar ik lees hier verder niets over the Tears. Dit is het (enigszins slappe en overgebleven) restant van Suede. Toch leuk om ook eens naar te luisteren (cd Here come the tears). Misschien nog een feit dat niet iedereen weet, maar Maria McKee (nog zo'n alltime favoriet van mij) is behoorlijk geinspireerd geraakt door de eerste 2 cd's van Suede (en David Bowie Ziggy Stardust). Dit is duidelijk waarneembaar op haar beste cd Life is Sweet.

Hier is wel het een en ander geschreven over The Tears.

Ace
Na ik eerder alleen Head Music en Coming Up in bezit had, deze naar aanleiding van de hoge gemiddelden hier ook maar eens gekocht. Zonder spijt, moet ik zeggen! Is toch net weer even wat anders en is een erg goed album! Voor nu 4*, maar dat kan nog groeien!

Ace
Ik moet mijn waardering bij gaan stellen... Wat een fantastisch album is dit! Eén van de beste exponenten van de alom zo geprezen 'britpop'! 4,5*

avatar van HiLL
Ja op zich lekkere muziek. Lekkere basloopjes en hier en daar lekker gitaarwerk. De stem van meneer is wat dramaqueen-erig. Lekkere pop die voor nu een 3 krijgt.

Hill, je bent niet wijs.

Het grote moment is aangebroken! Deze wereldplaat is mijn top-10 in komen stuiven! Op nummer 10 om maar eens te beginnen...

It's like a newwwww generation calling

Ace schreef:
Hill, je bent niet wijs.

Ace schreef:
It's like a newwwww generation calling

Wat een *geweldig* nummer is dat toch.

Misschien straks nog even snel draaien.

ik dacht dat ik hier al een berichtje had gepost.
niet dus.

eerste deel van het album is van zeer hoogstaand niveau.
het tweede deel is wat mij betreft te veel (zeg maar veel te veel) bombastiek en haalt het gemiddelde enorm naar beneden.
mijn 3,5 blijkt toch 'n halfje te hoog (waarom niet tot 10 punten, een 6½ zou voor mij perfect zijn.)

Bij mij is het precies andersom

avatar van Gyzzz
Ik sluit me helemaal bij ettettummu aan. Het begint allemaal erg aangenaam met We Are The Pigs en Heroine, mijn twee favoriete nummers hier. Dan gaat het nog een tijdje leuk door, maar kort na de helft wordt het allemaal toch wat teveel van het goede. De zanger en instrumenten zijn zo dwingend aanwezig dat het op een gegeven moment licht begint te irriteren.
Het zou dus best kunnen dat ik als de nummer-volgorde omgekeerd zou zijn, ik ook het begin het best gevonden had.