menu

Tom Waits - Real Gone (2004)

mijn stem
3,82 (240)
240 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: ANTI-

  1. Top of the Hill (4:55)
  2. Hoist That Rag (4:20)

    met Les Claypool

  3. Sins of My Father (10:37)
  4. Shake It (3:52)

    met Les Claypool

  5. Don't Go into That Barn (5:22)
  6. How's It Gonna End (4:52)
  7. Metropolitan Glide (4:14)
  8. Dead and Lovely (5:41)
  9. Circus (3:56)
  10. Trampled Rose (3:59)
  11. Green Grass (3:14)
  12. Baby Gonna Leave Me (4:29)

    met Les Claypool

  13. Clang Boom Steam (0:46)
  14. Make It Rain (3:40)
  15. Day After Tomorrow (6:53)
  16. Chick a Boom (1:17)
totale tijdsduur: 1:12:07
zoeken in:
avatar van Kronos
4,0
Gewoon even bestellen dan. Verkrijgbaar vanaf 8 euro.

avatar van muziekobsessie
3,5
Jongens er komt een nieuw album!!!!!! Schreeuw 't van de daken. 23 augustus maakt waits 't bekend op zijn site, en oh wat zou il m graag nog 1x live willen zien ongeacht de kosten...

mag trouwens wel weer is wat nieuw werk, deze is al van 2004.

avatar van De-noir
Oud nieuws. Al maanden bekend dat er een nieuw album aan zat te komen op zeer korte termijn.. maar inderdaad fijn nieuws. Ik dacht even dat hij 'real gone' was.

avatar van shimahero
4,0
favoriete tracks: hoist that rag, green grass, day after tomorrow

yorgos.dalman
Ik ga eerst en voor alles voor het mooie 'Sins of my father' en de meeslepende, stampende blues van 'Make it rain'.

avatar van rascaly
4,5
Ik vind dit met voorsprong een van Tom Waits' meest consistente en sfeervolle platen. Zelden klonk hij zo rauw en rasperig, sloegen zijn verhalen zo aan, of wist hij met meer finesse het evenwicht te bewaren tussen het experiment en goede songwriting.

avatar van shimahero
4,0
ja Rascaly. Deze plaat is ook sterk gegroeid voor mij. Lekker rauw.

avatar van shimahero
4,0
De max van een plaat

avatar van shimahero
4,0
goede plaat; hoist that rag, make it rain en sins of my father zijn de favorieten

Stijn_Slayer
Een beetje een saaie plaat van Waits (oei, zei ik dat nou echt?) waarop het verrassingselement verdwenen is. Het songmateriaal is niet zwak, maar er is wel sprake van een herhaling van zetten. 'Shake It' en 'Don't Go Into That Barn' knallen er wel lekker in, maar over het algemeen klinkt Real Gone als Tom Waits die Tom Waits speelt.

avatar van niels94
3,5
Ik vind dit dus absoluut wel een uniek album in de discografie van Waits. Natuurlijk, de aparte percussie speelde wel vaker de hoofdrol en melodie werd vaker naar een ondergeschikte plek gewezen, maar al is de sound en sfeer wel enigszins te vergelijken met die van Bone Machine, hij is toch ook beduidend anders. Weer rauw, maar op een andere manier. Met die rare stemexperimenten (hij is gewoon keihard aan het beatboxen, ik hoor volgens mij zelfs iets dat lijkt op turntablescratches in Top of the Hill) en nóg minder ruimte voor gebruikelijke songwriting.

Dat betekent niet dat het ook zo goed is als bijvoorbeeld Bone Machine. Ik vind dit ook een wat mindere. Gewoon omdat er wat minder echt fantastische nummers op staan - die zijn er trouwens wel degelijk hoor: Hoist That Rag is bijvoorbeeld fenomenaal. Hierdoor kan het niet de hele (erg lange) speelduur boeien zoals andere Waitsalbums dat gemakkelijk kunnen. Wellicht ook doordat er voor mijn gevoel ook wat minder afwisseling opstaat. Desondanks is het een sterk staaltje vakmanschap met een fijn, macaber sfeertje. Hier wat avontuur, daar gewoon een fijn nummer... erg fijn, maar dus niet geniaal, zoals eigenlijk bijzonder veel ander werk van deze held dat wel is.

avatar van jokerman
5,0
Gister een voorproefje mogen horen van de opnieuw gemixte en geremasterde uitgave. Hoist that rag, er zit een trompet in. Op zich prima maar moet deze dwars door de gitaarsolo van Marc Ribot blazen?!?!?!? Ben een beetje huiverig voor de rest nu. We gaan het morgen horen!

avatar van Marco dB
4,0
Ik ben nooit zo van de remasters maar deze klinkt echt heel anders dan t origineel. Veel ruwe randjes zijn gladgestreken. Klinkt veel opener en transparanter.

avatar van jokerman
5,0
Er is flink aan gesleuteld en ben er nog niet over uit of ik dat een verbetering vindt. Het klinkt erg goed, opener en transparanter inderdaad maar ik mis die ruwe randjes wel.

avatar van Marco dB
4,0
Wel kwalijk dat de originele versie nu ook van de streamingdienstem is verdwenen. De nieuwe mix is een compleet andere plaat qua sfeer en impact.

avatar van nelnontwisa
Hij staat er nog wel volgens mij, alleen is ie inderdaad moeilijk te vinden. Ik had hem opgeslagen in spotify en hij staat er nog, maar op een andere manier kan ik hem inderdaad niet vinden.

avatar van lennon
4,0
Marco dB schreef:
Wel kwalijk dat de originele versie nu ook van de streamingdienstem is verdwenen. De nieuwe mix is een compleet andere plaat qua sfeer en impact.


Daarom altijd beter om gewoon een fysiek exemplaar aan te schaffen. Heb je nergens last van

avatar van repelstefan
4,5
Moest erg wennen aan deze versie van Hoist That Rag maar weet nu niet beter meer. Gebruik niks naast Spotify dus heb niet veel te kiezen . Maar het blijft voor mij tot de top 10, misschien wel top 5 Waits tracks behoren. Ook in deze uitvoering.

avatar van ZERO
3,0
Stijn_Slayer schreef:
[...]over het algemeen klinkt Real Gone als Tom Waits die Tom Waits speelt.


Ik denk dat ik dit een goede samenvatting vind. Om de één of andere reden valt het kwartje bij deze plaat niet. Slecht is het zeker niet, maar in vergelijking met de rest van het oeuvre van Tom Waits, kan deze me niet volledig bekoren. Er lijkt iets te ontbreken. Ik denk dat ik de plaat ook niet afwisselend genoeg vind, ofzo.

Favorieten: Top of the Hill, Hoist That Rag, Day After Tomorrow

Voorlopig 3*

avatar van Deranged
5,0
Toen ik op de basisschool verslingerd raakte aan de heer Waits stond ik hier niet echt voor open, vandaag de dag des te meer. Lekkere freak plaat. Schijnbaar beïnvloed door de hiphop die hij bij zijn kinderen hoorde vind ik het ook wel zijn meest Beefheartiaanse album wellicht.

avatar van lennon
4,0
Deranged schreef:
Toen ik op de basisschool verslingerd raakte aan de heer Waits stond ik hier niet echt voor open


Dit is een beetje een contradictie? Je zal m vast anders bedoelen, maar leg eens uit?

avatar van Deren Bliksem
4,0
Waarschijnlijk voor dit album.

Lachende derde
Tom Waits is een genie, aan die stelling gaan we natuurlijk niet tornen (en wie daar wél aan tornt mist ieder gevoel voor rauwe expressie én gevoel) en Hoist that Rag is één van zijn allerbeste songs.

avatar van Deranged
5,0
Dit album viel mij met het boventoon voerende experiment toen nog niet echt gemakkelijk inderdaad.

Waits is altijd een kwestie geweest van in stappen uitpakken voor mij. Een album als Alice kon ik toen gelijk al meer mee. Inmiddels hier aangekomen vind ik dit misschien wel zijn beste sinds Rain Dogs.

Momenteel erg van onder de indruk.

Lachende derde
Deze behoort tot Waits' beste 10 albums, misschien wel tot de beste 5.
Rain Dogs blijft bij mij favoriet, omdat mijn toenmalige meisje mij met deze plaat introduceerde tot zijn muziek. Alice is ook heel fijn, evenals Blood Money, Mule Variations, Heartattack and Vine, The Black Rider (staat bij mij op 2, grandioos! Luister naar November...) en ik heb een zeer groot zwak voor de soundtrack van One from the Heart, waarin hij zijn zelfkantschatplichtige rauwheid koppelt aan Hollywoodkitsch. Prachtig, prachtig!

avatar van Deranged
5,0
Mans heeft sowieso geen matig werk afgeleverd.

Lachende derde
En zo is het, Deranged.


avatar van Deranged
5,0
Zeker ook een fantastisch album, The Black Rider.

avatar van lennon
4,0
Deranged schreef:
Dit album viel mij met het boventoon voerende experiment toen nog niet echt gemakkelijk inderdaad.

Waits is altijd een kwestie geweest van in stappen uitpakken voor mij. Een album als Alice kon ik toen gelijk al meer mee. Inmiddels hier aangekomen vind ik dit misschien wel zijn beste sinds Rain Dogs.

Momenteel erg van onder de indruk.


Ah zo! Grappig, Alice vind ik een van zijn mindere platen.

Mule variations vind ik zijn beste plaat denk ik... Maar Rain dogs mag er zeer zeker ook zijn.

avatar van Juveniles
4,0
dit album van Waits laat alles horen waar hij op dat moment voor staat anno2004. En dat is veel en allesomvattend. Een uniek oeuvre. Evenwel denk ik invloeden van Jon Spencer te horen die in de jaren voorafgaand wild om zich heen had geslagen.
Zo kan het ook dus. Niettemin een aanstekelijk album.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:07 uur

geplaatst: vandaag om 23:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.