Ministry - Psalm 69: The Way to Succeed & the Way to Suck Eggs (1992)

Alternatieve titel: ΚΕΦΑΛΗΞΘ

Rock / Metal
Label: Sire

1. N.W.O. (5:29)
  2. Just One Fix (5:11)
  3. TV II (3:04)
  4. Hero (4:12)
  5. Jesus Built My Hotrod (4:51)

met Gibby Haynes

6. Scare Crow (8:21)
  7. Psalm 69 (5:29)
  8. Corrosion (4:55)
  9. Grace (3:06)
avatar van T.O.
Die videoclip van "N.W.O." heeft ooit nog eens hilarisch commentaar van Beavis&Butthead mogen ondergaan.

Jesus Built My Hotrod heeft vast ook wel in menig Beavis & Butthead-aflevering gezeten... Just One Fix vind ik het beste nummer. Vooral die stop/start-stukjes. Valt me trouwens op dat dit het enige Ministry-album op de site is... Zal de rest tzt. wel toevoegen, als een ander me niet voor is.

avatar van Dielie
fenomenaal album, aparte sfeer, zeer sterk

avatar van ravenstein
Deze plaat maakte begin jaren '90 het Industrial Metal genre populair.
Er staan enkele formidabele nummers (NWO, het slepende en dreigende Scarecrow, Psalm 69 en Jesus Built My Hotrod) op deze cd, waarvan Just One Fix mijn favoriet is.
De overige nummers heb ik altijd maar matig gevonden.

avatar van dudehere
Jesus Built My Hotrod cool nummer
met gibby haynes van de geniale butthole surfers op zang

N.W.O.: wat heb ik daar vaak op staan dansen !
Naar aanleiding daarvan de cd toen ook aangeschaft. Nu niet echt interessant meer voor mij, maar toch zou ik nog wel eens die periode over willen dansen

avatar van Eddie
Via MTV headbangers ball leerde ik Just One Fix kennen en via via heb deze op cassette weten te bemachtigen (ik heb nog nooit op cd aangeschaft, toch maar eens doen binnen kort) Wat greep de plaat me bij me strot zeg, heerlijk vooral de stoomwals die 'TV II' genoemd word. lekker lekker. 4*

slaemperayreon
Tja, hier heb ik niet veel aan toe te voegen. Op uitzondering van de laatste 2 nummers na levert Ministry hier een zeer degelijk album af met inderdaad bovengenoemde nummers. Luister vooral ook naar de live-versie van "NWO" en "Just One Fix" op de Sphinctour-cd. En voor deze plaat lijken mij 4* toch een welverdiende beloning.

avatar van aslan
aslan (crew)
the way to succeed & the way to suck eggs
is ook:
the way to suck seed & ...

Monica vc Bill C.
how to succeed in the white house

avatar van Paalhaas
Jesus built my hotrod. Hier in een ge-edite versie (Je moet eigenlijk de single-versie hebben van het jaar ervoor), maar nog altijd FANTASTISCH!

DutchViking
Topalbum, dat steeds beter wordt naarmate je er vaker naar luistert. NWO blijft fenomenaal, wat mij betreft het meest briljante openingsnummer aller tijden. Ministry heeft industrial - meer dan wie dan ook - op de kaart gezet. Videoclips zijn ook geweldig, zeker die van NWO. Erg confronterend, maar ook erg apart (in positieve zin).

avatar van VanDeGriend
Zowel een absolute mijlpaal in de Ministry discografie als in het Industrial genre

avatar van Snappy
Prachtig plaat, ik draai hem regelmatig. Vooral nummer "TV II" , volgens mij de snelste nummer die ik heb gehoord.

avatar van Snappy
Misschien een domme beredenering? Het nummer "TV II" (overigens een prachtig nummer!) dat is toch niet handmatig te bespelen?? Zo snel!

avatar van Eddie
Jawel hoor, dat lukt wel. Ik denk overigens niet dat dat hier gebeurt is. hoewel het wel allemaal strak getrokken is.

avatar van orbit
Superplaat! Ministry op zijn hardst, Just One Fix heeft mij op menig dansvloer al veel blauwe plekken bezorgd Vooral in Korsakoff..
Er staan vrijwel alleen maar goede nummers op deze plaat, maar aparte vermeldingen voor het genoemde just one fix, scarecrow (hoe je een langzaam nummer wél interessant houd itt het slappe filth pig), psalm 69 en uiteraard Jesus Built My Hotrod (dragcar racing!).
A mind is a terrible thing to taste is nog wel iets beter, maar evenwel een dikke 4.5*

Ik ken wel enkele losse nummers van Ministry maar ik had nog geen volledig album beluistert.

Daarnet deze dan maar opgezet maar ik vond er toch niet zoveel aan. Misschien een foute keuze om met deze Ministry te beginnen? Het heeft wel iets, maar voorlopig denk ik nog dit is niet aan mij besteed.

In het 2e nummer die gitaarriff naar het einde toe, lijkt volgens mij verdacht veel op Into the Void van Black Sabbath.

Wat betreft het nummer TV II dat is zeker wel handmatig en live te spelen. Luister maar is naar black/death metal daar hoor je niets anders dan die 'blastbeats'.

Ik hou het op 2,5 + (5,5/10)

avatar van orbit
De riff van Just One Fix is juist behoorlijk gejat van "south of heaven" van Slayer (als ie niet gewoon identiek is)..

mijn kennismaking met het industrial metal genre... en wat voor één! het duurde een tijdje eer ik over de muur van noise ben gekropen, maar éénmaal erover, zag ik dat het goed was! het begin van het album blaast je gewoon weg, zelden zo'n krachtige opener van een album gehoord! alles behalve de laatste 2 nummers zijn oersterke songs!

avatar van orbit
Ik vind de laatste tracks juist onontbeerlijk op deze plaat... die afsluiter met samples als "apocalypse.. armageddon, doomsday.." meesterlijk
Het enige nummer wat ik een beetje irritant vind onderhand is Jesus built my hotrod, maar dat is puur omdat ik hem al zo verschrikkelijk vaak heb gehoord indertijd

avatar van Soprano
Dielie schreef:
fenomenaal album, aparte sfeer, zeer sterk

² onverslijtbaar imho

Empyrium
Ook mijn kennismaking met Industrial. NWO, Jesus Built My Rothod & Just One Fix zijn ware klassiekers.

Joy
orbit schreef:

het lijkt, maar identiek zeker niet

beste ministry plaat, daarna beduidend minder

DutchViking
Sindsdien kwam eigenlijk alleen Houses of the Molé een beetje in de buurt van deze geweldige plaat, die ik samen met TMIATTTT tot het beste van Ministry reken.

Houses of the Molé is harder, moderner en meedogenlozer dan Psalm 69, maar over de gehele linie toch iets minder overtuigend. Voor mij is Psalm 69 al jarenlang de ultieme industrialplaat. Er zit werkelijk geen enkel minpuntje tussen. Daarom plaats ik dit album na lange tijd weer terug in mijn top-10: 5*.

avatar van notsub
Elk genre heft een plaat die als Groot Voorbeeld voor beginnende bands dient. Voor het Industrial genre wordt dan deze plaat vaak aangehaald. Wel, het alles overrompelende geluid zou alleen al een reden kunnen zijn deze CD als voorbeeld te nemen. Het geluid is loeistrak, recht in je gezicht en zinderend hard. De samples snijden als scheermessen door de muur van gitaargeweld en mokerslagen op de drums. Daaraan is nog eens een overstuur gejaagde stem toegevoegd om het plaatje compleet te maken. Niets dan hulde ook voor de nummers. N.W.O. is een prima opener, Just One Fix knalt erover heen en TVII is keiharde punk-industrial. Met Jesus Built My Rotrod komen er rockabilly invloeden bij, die het nummer gelijk tot een klassieker maken. Scare Crow zet dan een hele zware zieke sfeer neer met zijn trage tempo. De laatste tracks zijn wat meer richting noise. Maar als je zover bent gekomen snak je toch al naar adem, dus zo heel erg is dat niet.

avatar van winterstorm

Je omschrijving van deze plaat leunt erg dicht aan bij de perfectie

Joy
1 woord:

classic

DutchViking
Ondanks dat ik 'zware muziek' al jaren geleden heb afgezworen, is Ministry nog altijd een verlichting in mijn bestaan. Het zorgt voor een voortdurende energieboost. Ministry is als een dreun, een geweldige dreun die mij als luisteraar weer met beide voeten stevig op de grond neerzet, maar mij ook doet genieten van de sfeer van enerzijds intensiteit en anderzijds chaos die zij, met name Jourgensen en Barker, keer op keer weten te creëren.

Deze plaat beschouw ik als hun magnum opus en is zowel in artistiek als commercieel een schot in de roos. Ik raakte vanaf de eerste seconden van mijn kennismaking, de intense track New World Order, in de ban van Al en zijn gezelschap. Iedere song op dit album is een hoogtepunt op zichzelf, van hen loodzware, slepende Scare Crow tot het opgefokte, meedogenloze Hero.

Aan het instituut Ministry is na ruim 25 jaar helaas een eind gekomen, maar deze plaat blijft tot in lengte van dagen relevant. Daarom verdient Psalm 69 voor mij de absolute topscore: 5*

avatar van Saldek
Ik was toen helemaal lyrisch van deze plaat, en het was het enige dat me bekend was van Ministry: heerlijke undergroud dansbare psychometal noemde ik het toen. Maar ja, je kent het wel, je leent hem eens uit, verliest contact en zeg je cd maar vaarwel.
Verder nooit in verdiept, al mis ik deze wel erg. Want ik was zonet aan het youtuben en kreeg zowaar sentimentele kippenvel toen ik 'mijn' nummertjes weer hoorde. Maar er kwamen ook vragen, die ik eigenlijk al beantwoord heb gekregen met MusicMeter. Maar toch.....Is deze Ministry werkelijk dezelfde ministry als die popband uit de jaren tachtig? En is het ook dezelfde Ministry waarvan ik op YT ook de doom/deathmetal songs hoorde? Ik ben lámgeslagen van verbijstering! Hoe dan ook: deze zonder meer 4,5 (Nu maar weer eens op zoek om deze te bemachtigen)