Bob Dylan - Greatest Hits (1967)

Folk
Label: Columbia

1. Blowin' in the Wind (2:48)
  2. It Ain't Me Babe (3:34)
  3. The Times They Are A-Changin' (3:15)
  4. Mr. Tambourine Man (5:29)
  5. She Belongs to Me (2:50)
  6. It's All over Now, Baby Blue (4:17)
  7. Subterranean Homesick Blues (2:19)
  8. One of Us Must Know (4:56)
  9. Like a Rolling Stone (6:09)
  10. Just Like a Woman (4:55)
  11. Rainy Day Women Nos. 12 & 35 (4:37)
  12. I Want You (3:07)
avatar van musician
Buitengewoon prettig luisteralbum van Bob Dylan.

Compileren is meer dan alleen maar de grootste hits in een chronologisch rijtje. Wat minstens zo van belang is, is dat er een smaakvol geheel ligt, met als het even kan een samenstelling die niet onderdoet voor een regulier studioalbum uit die tijd.

Daar voldoet deze Greatest Hits volledig aan. Natuurlijk heeft Bob Dylan tot 1967 al eerder goede albums gemaakt, hoewel ik alleen Blonde on Blonde ook 5***** heb gegeven.
Maar mocht je die allemaal niet hebben of kennen, dan blaast deze verzamelaar je, als eerste kennismaking, behoorlijk van de sokken.

De veelal akoestische nummers met dan het destijds door puristen vermaledijde (want elektrische versterkte) Like a Rolling Stone zijn van ongekende schoonheid, onmiskenbaar van de hand van Dylan. Ze behoren tot de meest klassieke werken in de rockmuziek ooit geschreven, menigmaal door de meest uiteenlopende artiesten in de afgelopen 50 jaar ook gecoverd.

In die zin, ware het niet een compilatie geweest, zou Greatest I vermoedelijk tot één van de meest invloedrijke albums aller tijden hebben behoord.

ricardo schreef:
In 2 jaar kan er veel veranderen, en heb inmiddels een album of 12 van Dylan in huis nu.

Deze verzamelaar laat gewoon te weinig zien van wat de man in zijn mars heeft. Een regulier album is een veel betere start dan deze vage net niet verzamelaar.

H61R en Blood On The Tracks kun je beter nemen dan deze verzamelaar om een beetje realistisch beeld van deze man the krijgen. Of b.v Desire en Subterrian Homesick Blues het album. Blonde On Blonde is een geval apart vind ik, teveel avant garde achtig.

Inmiddels heb ik ook 2 Dylan albums op Vinyl.... toch een klein beetje om. Een klein beetje maar hoor! Deze Greatest Hits en inderdaad H61R: die vind ik ook echt goed, beiden als mono uitgave trouwens. Verder vind ik inderdaad Subterrian Homesick Blues de moeite waard, Desire juist weer niet, maar Blood On The Tracks weer wel: die heb ik op cd. En Blonde On Blonde heb ik mixed feelings bij. Toch enig resultaat al met al.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fraaie verzamelaar van Dylan en het feit dat veel nummers van dit album door diverse artiesten gecoverd zijn geeft al aan wat een invloed Bob Dylan heeft gehad op de popmuziek.

avatar van Wandelaar
musician schreef:
Buitengewoon prettig luisteralbum van Bob Dylan... ware het niet een compilatie geweest, zou Greatest I vermoedelijk tot één van de meest invloedrijke albums aller tijden hebben behoord.
Helemaal waar, dit is een (voorlopig) hoogtepunt. Wisten we toen veel wat er nog allemaal zou volgen. Dit album sinds 1975 in mijn elpeecollectie. Destijds had Theo Stokkink op Hilversum 3 een serie over Bob Dylan die ik met belangstelling volgde. Woensdag KRO-dag moet dat geweest zijn.
Mooi album, al kan ik Blowin’ in the wind en The times they are a-changin’ niet zo best meer verdragen. Iets dergelijks heb ik ook bij Boudewijn de Groot’ s Land van Maas en Waal. Het werkt niet meer.