Sun Kil Moon - Ghosts of the Great Highway (2003)

Folk / Rock
Label: Jetset

1. Glenn Tipton (4:16)
  2. Carry Me Ohio (6:21)
  3. Salvador Sanchez (6:29)
  4. Last Tide (2:55)
  5. Floating (3:19)
  6. Gentle Moon (5:18)
  7. Lily and Parrots (4:18)
  8. Duk Koo Kim (14:32)
  9. Si Paloma (5:32)
  10. Pancho Villa (5:12)
  11. Carry Me Ohio [Alternative Version] * (5:25)
  12. Salvador Sanchez [Acoustic] * (4:14)
  13. Arrival * (2:28)
  14. Somewhere [Version 2] * (2:16)
  15. Gentle Moon [Radio Recording] * (4:41)
Een meesterwerk. In maart pas officieel uitgebracht in Nederland en is (samen met Aw C'mon van Lambchop) voorlopig voor mij het beste wat 2004 te bieden heeft. Een album dat mede dankzij de unieke sfeer dagen lang in je hoofd blijft spoken.

vooral het nummer Duk Koo Kim.
Meesterlijk !

dani
Werkelijk adembenemend mooie plaat, alleen zijn stem al.
Stuk voor stuk erg mooie nummers, van rustige kabbelend naar zware dreunende rock, allemaal even sfeervol.
Meesterlijk, zoals hij hierboven al genoemd wordt, dat is wat in me opkomt als ik aan deze cd denk. Deze behoort tot de mooiste albums die ik ken. Eentje waar ik elke keer weer door ontroerd raak.

Fantastisch album dit! Heerlijke sfeer en heerlijke liedjes, wat wil men nog meer?

bubbachups schreef:
Een meesterwerk.

avatar van Twilight
Prachtige muziek dit. Maar hoort dit niet (deels) folk te zijn? Zo klinkt het voor mij eigenlijk min of meer.

Twilight schreef:

Ik zou dit ook meer onder pop/folk indelen. En wat een heerlijk album is dit! Al vanaf de allereerste draaibeurt grijpt dit je meteen. Dat wordt weer flink met sterren strooien.

avatar van Yak
Yak
En nu deze erachteraan, Friek.

Yak schreef:
En nu deze erachteraan, Friek.

Is al bezig En wat een grandioos gemiddelde!

JonnieBrasco
Schit-te-rend album... vanaf de eerste luisterbeurt boeit en bloeit hij volop. De nummers zonder al teveel gitaarversterking zijn wel een stukje fijner om naar te luisteren. Salvador Sanchez en Lilly and Parrots hadden van mij dan ook wel iets akoestischer gemogen, om in de subtiele intieme sfeer van het album te blijven. Dit is denk ik het enige dat me van 5,0* weerhoudt..

avatar van The Scientist
Inderdaad Jonnie, precies waarom ik niet verder kom dan 4*..

want nummers als 'Glenn Tipton', 'Last Tide' en vooral 'Duk Koo Kim' zijn zeker een 4,5 tot 5 waard

JonnieBrasco
Dat zijn 'Si Paloma', 'Pancho Villa' en 'Floating' ook.

Binnenkort komt er een heruitgave van dit album. Niet door Jetset, maar door Mark Kozelek zijn eigen label Caldo Verde. Als extraatje krijg je er een EP bij met wat alternate takes en demo's. Ik heb het album al dubbel (op cd en vinyl) dus ik twijfel nog of ik deze nieuwe versie dan óók nog moet gaan kopen. Eveneens is er net een live album van Mark Kozelek uitgekomen op Caldo Verde, Little Drummer Boy genaamd.

avatar van botersmaak
bubbachups schreef:

Een kerstplaatje dus. Geinig, ik vind de verse van Low schitterend, binnenkort weer 'ns naar luisteren.

avatar van The Scientist
Die extra disc is wel de moeite waard. Niet zozeer door de demos Somwhere (2x) en Arrival (die ook wel goed zijn), maar meer door de geweldige akoestische versies van Carry Me Ohio en Salvador Sanchez, die ik echt een stuk beter vind dan de originelen. Ook de Gentle Moon op de bonus-cd is zeker de moeite.

avatar van MVW
MVW
Carry Me Ohio vind ik echt een briljant nummer. De rest is ook zeer goed te pruimen.

avatar van MVW
MVW
Van 4,0 naar 4,5*
Prachtig, prachtig, prachtig...

avatar van Nakur
Uitverkocht in Tilburg

*edit* oh dit is niet de nieuwe

Dit is pas kwaliteit! 4*

avatar van musicfriek
Leuk dat deze je bevalt, Lennonlover Ik blijf dit ook nog een erg mooi album vinden. Mag ik je tevens Tiny Cities aanraden? Denk dat die ook wel voor je weggelegd is

avatar van Lennonlover
Ik ging eigenlijk net beginnen met April, de nieuwe. Tiny Cities heb ik eigenlijk niet gevonden in de winkel. Sun Kil Moon is zowiezo al redelijk moeitlijk te vinden.

Geen baanbrekend werk. Wel erg mooi. Doet me soms denken aan Neil Young. 4*

avatar van Paap_Floyd
Carry me ohio, wat een schitterend nummer..

avatar van ErikM
Heerlijke plaat, kortweg. 4,5*

Erg tof album Ik zou eigenlijk 4* willen geven, maar carry me ohio is zo mooi dat ik er 4,5* van maak

avatar van Lennonlover
kom, ik geef hem een vijf. Je denkt dat het album wat gaat beginnen uit te bollen maar BANG: ze sturen Si Paloma op je af, na 8 waanzinnige nummers. Je denkt dat het gedaan is, maar neen Pancho Villa moet z'n zegje nog doen. Dit is een uur genieten!

April en Tiny Cities verbleken aan razendsnel tempo naast dit album.

5*...eindelijk!

avatar van tumkie
dit album grijpt je dadelijk bij de keel.
vooral Salvador Sanchez doet mij iets. Ik hou enorm van dit soort gitaarspel. Doet me behoorlijk denken aan Neil Young & the Crazy horse maar dan NOG beter.
De ingetogen nummers staan als een huis.
Briljant album

avatar van SiSsY bOY
Goed album, 3,5*

Er staan een aantal nummers op die echt heel goed zijn'zoals Carry me Ohio, Salvador Sanchez en Gentle Moon. Daarbij vormt het album ook zeker een mooi geheel. Echter er staan ook een aantal nummers op die me niet echt aanstaan. Daartoe behoort onder andere het te dreinerige Duk Koo Kim. Al vind ik Glen Tipton wel een behoorlijk goed nummer, de tekst is niet echt sterk en soms gewoon.... stom.

avatar van Lennonlover
Blijven luisteren, sissyboy. Het is een waanzinnig album. Het komt wel, dat beloof ik je.

avatar van SiSsY bOY
Ik weet het niet Lennon, heb hem echt al grijs gedraaid inmiddels. Neemt niet weg dat ik het wel een goede band vind!