Doves - Kingdom of Rust (2009)

Label: Heavenly

1. Jetstream (5:30)
  2. Kingdom of Rust (5:11)
  3. The Outsiders (3:28)
  4. Winter Hill (5:18)
  5. 10:03 (4:04)
  6. The Greatest Denier (3:59)
  7. Birds Flew Backwards (2:51)
  8. Spellbound (5:39)
  9. Compulsion (5:14)
  10. House of Mirrors (4:20)
  11. Lifelines (4:26)
  12. Ship of Fools * (4:29)
  13. The Last Son * (4:49)
  14. Push Me On * (3:55)
Als een wervelwind raast de nieuwe Doves door mijn huis: gejaagd gaat het te keer en voor ik het besef laat het mij enigszins verdwaasd achter.
Helemaal nieuw is deze ervaring niet want ze flikten dit al eerder en doen het gewoon nog een keer.
Het is groots en majestueus maar Doves weten wel de valkuilen te vermijden waar de heren van Coldplay zo af en toe wel in vallen.
Deze band lukt het om mij met dit album op het puntje van mijn stoel te laten zitten, af en toe een gat in de lucht te laten springen (op 10:03 bijvoorbeeld) en andere momenten kan ik rustig genietend terugveren.
Met dit Kingdom of Rust zijn de heren helemaal terug en bewijzen er mee dat ze er nog wel degelijk toe doen.
Een verrassing kan ik het niet meer noemen want daarvoor wijken ze nu ook weer niet al te veel af van de paden die ze zijn ingegaan (m.u.v. het funky Compulsion) maar een zeer aangename hereniging is het zeer zeker en zorgt ervoor dat ik het oude werk ook maar weer eens uit de kast moet gaan trekken.
Laat het koninkrijk maar tot mij komen!

avatar van Kaaasgaaf
Een paar bandjes die uit Manchester of de buurt van Manchester komen: Joy Divison, New Order, Buzzcocks, The Fall, The Smiths, Happy Mondays, The Stone Roses, Oasis, The Verve, The Chemical Brothers, Badly Drawn Boy, I Am Kloot en Elbow. De grauwe industrialiteit van deze omgeving zorgt blijkbaar voor prachtige muziek. Ook Doves zijn Mancunian en maken sinds hun oprichting in 1998 bedwelmend mooie licht-psychedelische britpop. Het langspeel-debuut Lost Souls uit 2000 staat vol met langgerekte atmosferische composities. Twee jaar later volgde het luchtigere The Last Broadcast, waar het nummer There Goes the Fear opstaat. Dat liedje was mijn kennismaking met deze band, want in die tijd keek ik nog weleens 's nachts naar MTV en daar kwam de clip van dit nummer vaak voorbij. (Mochten jonge kinderen dit blog lezen, vroeger werden er videoclips op MTV uitgezonden.) De band was inmiddels heel groot in Engeland, want Oasis had ze meegenomen op tour en There Goes The Fear werd een hit. In Nederland zijn ze echter nooit doorgebroken. In 2005 volgde het derde album, Some Cities, waar erg sterke songs op staan maar die over het algemeen wat minder spannend en bijzonder is dan de twee voorgangers. En dan is er nu het nieuwe album Kingdom of Rust. Het album is niet zo sterk, spannend en sfeervol als Lost Souls en The Last Broadcast, maar wel stukken beter dan Some Cities. Het is een plaat die je van begin tot eind in z'n greep houdt. Veel liedjes beginnen klein en groeien dan tot majestueuse proporties, soms opgesierd met strijkers (de titelsong) of electronica (opener Jetstream). De liedjes delen een bepaalde romantische meeslependheid met de liedjes van bands als Elbow en Coldplay, maar zijn over het algemeen wat grilliger en gevaarlijker. Op een nummer als Compulsion blijkt de band ook nog eens behoorlijk funky uit de hoek te kunnen komen en het einde van 10:03 is harder dan je zou verwachten. Deze band kan evengoed bad-ass als gevoelig zijn. Kingdom of Rust is al met een zeer gevarieerd album, waar eigenlijk alleen maar sterke songs op staan. Maar waar Doves voor mij zo'n bijzondere band was omdat ze liedjes in atmosfeer verstopten, verstoppen ze tegenwoordig atmosfeer in liedjes. Dat maakt hen van een 'bijzonder goede band' tot een 'gewoon goede band'. Maar wél een gewoon goede band uit Manchester en dat zegt dus eigenlijk genoeg. Al heb ik Simply Red en Take That bewust van mijn lijstje gelaten.

Bron: http://kasblog.punt.nl/