Doves - Kingdom of Rust (2009)

Label: Heavenly

1. Jetstream (5:30)
  2. Kingdom of Rust (5:11)
  3. The Outsiders (3:28)
  4. Winter Hill (5:18)
  5. 10:03 (4:04)
  6. The Greatest Denier (3:59)
  7. Birds Flew Backwards (2:51)
  8. Spellbound (5:39)
  9. Compulsion (5:14)
  10. House of Mirrors (4:20)
  11. Lifelines (4:26)
  12. Ship of Fools * (4:29)
  13. The Last Son * (4:49)
  14. Push Me On * (3:55)
tondeman
Man, Jetstream klinkt goed!

avatar van trebremmit
Leuk een nieuw Doves album! Waar heb je Jetstream gehoord, Tondeman?

tondeman
Je kan hem downloaden van hun site: http://www.doves.net/

avatar van trebremmit
Bedankt! Klinkt goed zeg!

Oei, een nieuwe Doves. Ben benieuwd! De vorige draai ik nog steeds heel vaak.

tondeman
Ja, Lily Allen en Joss Stone op bass en bongo's.

de clip is erg mooi

avatar van starsailor
Jammer dan...

dit soort reacties zie ik vaak van jou...stap jij niet vaak in de verkeerde bus?

avatar van sean leonard
Deze band heeft naar mijn mening nooit uitgeblonken in het bedenken van meesterlijke albumhoesjes, maar dit oogt toch wel als het absolute dieptepunt.. Maar de nieuwe single klinkt wel weer als vanouds heel goed!

De hoes van Some Cities doet me altijd denken aan Sim City.

Jetstream kan ik helemaal niks mee. Kingdom of Rust klinkt als een lekker vertrouwd, typisch Doves nummer. Laat maar lekken die cd

starsailor schreef:

Hoe bedoel je Starsailor?
Mooi top 10 heb je trouwens...

beaster1256
daar kijk ik naar uit , hebben nog geen slechte plaat gemaakt !!!!

avatar van starsailor
nijme255@adsl schreef:

Hoe bedoel je Starsailor?
Mooi top 10 heb je trouwens...

Allereerst bedankt

Een soortgelijke reactie heb je ook bij The Boxer Rebellion geplaatst en dat in combinatie met jouw top 10, vroeg ik me af of jij niet te vaak naar muziek luistert die niet jouw smaak is.

starsailor schreef:

Allereerst bedankt

Ik probeer mijn grenzen wel eens te verleggen, houdt zelf van pop, rock, indie en prog maar wil mijzelf niet afsluiten voor muziek, die voor mij wat moeilijker te verteren is. Zo ben ik geen fan van Animal Collective maar vind het wel interessant wat ze doen. Dus ga ik daar naar luisteren, stel dat het je een keer raakt?

Van de Guardian-blog:

[...]

But just as the hares seem to be running away with the race again, another pop tortoise is emerging from hibernation to be the exception that proves the rule. Doves' new album Kingdom of Rust has been four years in the making. As usual, there have been hints of crisis behind the scenes – family bereavement, domestic and personal upheaval and a struggle to write songs as good as those on 2005's Some Cities. However, the Cheshire trio have returned with their best-ever album, and is surely a contender for album of the year. Although a four-year gestation risks losing impetus and sounding – as did Chinese Democracy – like an album glued together from several eras, Kingdom of Rust comes across as the work of a band who have simply kept plugging away until they had a classic. The time off has allowed them the luxury of experimentation – songs reference everything from Hawkwind to U2 to Northern Soul. Perhaps the most unusual track is Compulsion, a marvellous extended funk workout which sounds – I kid you not – like Blondie's Rapture youtube link being covered by LCD Soundsystem. When I played it to my girlfriend yesterday she was dumbfounded: "That is Doves?!"

[...]

Ik ben echt heel benieuwd.

Is nog niet gelekt?

avatar van beusie84
Het nummer Kingdom of Rust blijf ik een geniaal nummer vinden en de video is ook erg mooi. Jetstream is ook wel ok maar minder bijzonder...

avatar van TerryA
Jammer dan...

van mij mag je uitleggen hoe je voor deze album al laag kan stemmen als het pas 6 april uit komt?

en al heb je een promo copy is dat dan ook de voledig album?

hij schijnt gelekt te zijn

ben hem al aan het luisteren

Jezus, dit klinkt écht goed. Ik heb er amper woorden voor! Ben de eerste drie liedjes door, en, wow. Dit is meer dan prachtig. Het heeft, van de drie voorgaande albums het meeste weg van Some Cities, maar waar ik dat album niet altijd fantastisch vond, is deze tot nu toe werkelijk meesterlijk. Echt meesterlijk! Alle reviews op internet hadden verschrikkelijk veel gelijk, dit is geniaal.

Ik ben benieuwd! Kijk al tijden uit naar deze plaat.

Ga hem ook maar eens aan een luisterbeurt onderwerpen.

ik denk dat dit wel eens een van de verassingen kan worden van 2009, althans voor mij

Ik zal het nog een keer of 10 moeten horen voordat dit echt te doorgronden is. De laatste track is ook érg goed zeg. Ik moet eerlijk bekennen dat liedje 4 t/m 10 iets minder direct bleven hangen. Gevarieerd waren ze iig wel, maar nog niet zo eentje die m'n ogen wegtrok van het scherm om even puur naar de muziek te luisteren. Ik kijk er al naar uit om deze 's avonds in bed te luisteren als de CD er is
De tweede luisterbeurt kan ik 4 en 5 alvast toevoegen aan de heerlijke liedjes. En 8 en 9.
Geen oordeel nog, maar dit ligt hoe dan ook érg hoog

Als een wervelwind raast de nieuwe Doves door mijn huis: gejaagd gaat het te keer en voor ik het besef laat het mij enigszins verdwaasd achter.
Helemaal nieuw is deze ervaring niet want ze flikten dit al eerder en doen het gewoon nog een keer.
Het is groots en majestueus maar Doves weten wel de valkuilen te vermijden waar de heren van Coldplay zo af en toe wel in vallen.
Deze band lukt het om mij met dit album op het puntje van mijn stoel te laten zitten, af en toe een gat in de lucht te laten springen (op 10:03 bijvoorbeeld) en andere momenten kan ik rustig genietend terugveren.
Met dit Kingdom of Rust zijn de heren helemaal terug en bewijzen er mee dat ze er nog wel degelijk toe doen.
Een verrassing kan ik het niet meer noemen want daarvoor wijken ze nu ook weer niet al te veel af van de paden die ze zijn ingegaan (m.u.v. het funky Compulsion) maar een zeer aangename hereniging is het zeer zeker en zorgt ervoor dat ik het oude werk ook maar weer eens uit de kast moet gaan trekken.
Laat het koninkrijk maar tot mij komen!

Nieuwe single is bizar tof zeg.

tondeman
Ze brengen wederom datgene wat je van ze verwacht, maar toch met genoeg kleine nieuwigheidjes/nuances om het fris te houden. Met name de liedjes in het middenstuk, die me aanvankelijk niet overtuigden, komen nu erg sterk over. Enige minpunt, en dat is denk ik typisch voor Doves (of heb ik dat alleen?), is dat ik het gevoel heb dat sommige liedjes net ietsje te lang zijn. ''Ja, nu geloof ik 't wel'' ligt na weer zo'n fijn, mild bombastisch Noord-Engels rock epistel dus soms op de loer. Maar ik over-analyseer het nu, misschien. Concluderend is dit wederom een erg sterke Doves plaat met welliswaar een gewijzigde verpakking maar een onveranderde inhoud.

MarcoB schreef:

Je laat je verrassen?

Eerste indruk is fijn. Ben nu halverwege en het klinkt lekker in your face. Mp3's haperen wel af en toe dus binnenkort even andere versie downloaden. Zo gaat dat tegenwoordig he. Ik weet nog dat ik hun eerste album, Lost Souls, met napster downloadde met de modem. Mijn favoriete album ooit. Nu vier albums verder, ik geloof binnen twee minuten was ie binnen. De charme van het tergend langzaam nummers binnenhalen is voorbij helaas/gelukkig. Bij Kingdom of Rust moet ik meteen aan Amy McDonald denken. Wel een echte Doves klassieker btw. 10.03 en Compulsion: top! Spellbound klinkt als uit de Lost Souls periode, specifieker: het nummer Far from Grace. Ik ga verder luisteren

avatar van Bart
Het moment waarop de strijkers in 'Kingdom of Rust' de boel overnemen, is een kippevel-moment! Dit is overigens de eerste Doves-plaat die ik beluister.