The Sound - Thunder Up (1987)

Label: [PIAS]

1. Acceleration Group (3:32)
  2. Hand of Love (3:18)
  3. Barria Alta (4:47)
  4. Kinetic (5:15)
  5. Iron Years (4:11)
  6. Prove Me Wrong (2:27)
  7. Shot Up and Shut Down (4:20)
  8. Web of Wicked Ways (2:56)
  9. I Give You Pain (5:05)
  10. You've Got a Way (5:08)
avatar van King of Dust
Uitstekend album.

The Sound heeft mij nooit teleurgesteld. Zowel in hun donkere new wave periode (Jeopardy, From The Lion's Mouth) als hun wat commerciëlere platen (Shock of Daylight, Heads and Hearts) waren ze altijd briljant. Ik kan keihard uit mijn dak gaan van Missiles, wat toch echt wel tekenend is voor die begin '80 periode waarin de spanningen van de Koude Oorlog ook in de muziek doordrongen, maar tegelijkertijd kan ik ook geëmotioneerd raken door Counting The Days, wat toch wel duidelijk gemaakt is om bekend te worden bij een groter publiek. Ook bij hun meer hitgerichte nummers kreeg ik nooit het gevoel dat The Sound hun stijl verloochende om een hit te kunnen maken (wat ik wel had bij bands zoals Genesis). Het klonk nooit gemaakt, maar altijd oprecht. Vandaar dat ik ook echt niet snap dat The Sound nooit wat groter is geworden. Het is een band die alles heeft. Tussen wereldberoemde duo's zoals Lennon-McCartney, Jagger-Richards, Page-Plant wat uitstekende samenwerkingen waren, past ook het duo Adrian Borland-Colvin Mayers. De hele band is geweldig, maar zij vormen toch wel echt het centrum. Want wat die twee samen weten te maken: ongelofelijk. Mooi ondersteund door Bailey en Dudley, maakt dit een perfecte band.

Thunder Up is een stap terug na het commerciëlere Heads and Hearts. Een stap terug qua hitgerichtheid, maar niet qua muziek. Ik was eerst niet zo ondersteboven van Thunder Up als ik nu ben. Nu schaar ik het onder From The Lion's Mouth wat betreft mijn favoriete Sound-albums.

Mijn eerdere recensie is gebaseerd op de nummers die ik het meest luisterde toen ik de plaat alleen nog op iTunes had staan. Toen ik de plaat eenmaal fysiek had en hem helemaal in de bedoelde volgorde begon te luisteren, realiseerde ik me dat Thunder Up niet een bepaalde stemming had, zoals ik mijn eerdere recensie beweerde.Thunder Up is wat dat betreft wel een vreemde plaat. De plaat kent niet een bepaalde stemming. Veel platen die ik ken hebben een algemene stemming (vrolijk, triest, kwaad), bij Thunder Up is dat niet. De plaat begint heel optimistisch en vrolijk met Acceleration Group en eindigt in diepe depressie en snijdende pijn met You've Got A Way

Uitstekend album. Acceleration Group is een heel leuk nummer met een geweldige tekst.
Bijvoorbeeld deze regel:
You rip apart the extremes try to fit them in your in betweens
but we want no part of it, we just don't want to fit

En dan Hand of Love. Echt zo'n zwoel liefdesnummer. Daar ben ik normaal nooit echt fan, maar Adrian doet het hem weer. Hij brengt het op zo'n manier dat het me diep raakt. De hele eerste kant is eigenlijk geweldig (Kinetic is geniaal). Enige minpuntje is Iron Years. Dat vind ik net iets te gelikt, iets te braaf. Ik had liever Shimmer ipv van Iron Years op het album gehad (of nog beter: allebei). Iron Years heeft zijn mooie momenten, maar over het algemeen hou ik er niet zo van. Gelijk ook het enige mindere nummer van de plaat en een van de weinige mindere van The Sound in het algemeen.

Tweede kant: Prove Me Wrong. Ook een heel mooi nummer met een prachtige gitaarsolo. Kort maar krachtig. Dan het donkere Shot Up and Shut Down. Heerlijk donker geluid. Basmelodietje lijkt op The Doors gebaseerd te zijn (When The Music's Over). Dat Doors-geluid herken ik ook terug in I Give You Pain. Web Of Wicked Ways vond ik eerst iets te gemaakt; nu vind ik het een heel mooi nummer met een aparte sfeer, anders dan andere nummers. De laatste twee zijn echt geniaal. Soms tegen het goddelijke aan. I Give You Pain is teneergeslagen en triest, maar het is zo mooi. Dat instrumentale stuk van I Give You Pain: ik krijg het dan weer warm van, dan weer koud, ik ga zweten. Zo krachtig, zoveel emotie. Een van de mooiste climaxen die ik ooit heb gehoord.

En dan You've Got A Way. Geweldig!!!! Een van de briljantste nummers die ik ooit heb gehoord. Ik meen het als ik zeg dat ik dit bovennatuurlijk mooi vindt. Wederom een briljante tekst.

You won't sit round my bed, I send you away
You're not for me I said

Dat gecombineerd met het zware doemgeluid. Een nummer vol met schuldgevoel, triestheid, pijn. In het nummers is ook heel goed te horen hoe goed de band op elkaar ingespeeld is. Niemand doet overdreven, er is een perfecte balans. Dat is vooral te horen bij Adrian Borland en Colvin Mayers (o.a. vandaar mijn opmerking daarboven) want die zetten me daar iets geweldigs neer. De jankende, snijdende gitaarsolo (een van de mooiste solo's die ik ken) wordt perfect ondersteund met Mayers' keyboardspel. Adrian en Colvin begrijpen elkaar op dat moment volledig. Ze smelten samen tot een geest en zetten daarmee de climax neer van dit perfecte nummer. Adrian speelt zijn solo, Colvin zet een briljante begeleiding neer. Terwijl ik met mijn koptelefoon de kunsten van deze band aanhoor, ontstijg ik mijn muziekstoel. Ik verlaat de muziekkamer en ben heel even bij Adrian en Colvin. Als het afgelopen is tril ik nog wat na. Onder het zweet, diep geraakt. The Sound heeft zijn pijl in mijn hart geschoten.

Colvin Mayers zou in 1992 overlijden aan Aids; Adrian Borland maakte in 1999 een eind aan zijn leven, maar als ik hun platen luister, en dan vooral You've Got A Way, zijn ze weer even in leven. Ze zijn dood, maar dat briljante muziekstuk hebben ze samen neergezet, en dat zal blijven. Het nalatenschap van deze geweldige band zal nooit verdwijnen en een deel van Adrian en Colvin leeft voort in mijn platenkast.