Ten Years After - Cricklewood Green (1970)

Rock / Blues
Label: Deram

1. Sugar the Road (4:05)
  2. Working on the Road (4:16)
  3. 50,000 Miles Beneath My Brain (7:37)
  4. Year 3,000 Blues (2:23)
  5. Me and My Baby (4:10)
  6. Love Like a Man (7:37)
  7. Circles (3:59)
  8. As the Sun Still Burns Away (4:45)
  9. Warm Sun * (3:06)
  10. To No One * (3:49)
EVANSHEWSON
Prima klassieke bluesrockplaat van de vingervlugge gitaarheld Alvin Lee en de zijnen.
Love Like Man is de bekendste.
Kwalitatief sterk van begin tot eind, aanrader van formaat.

****

avatar van Droombolus
Vanaf dit punt zijn Lee & Co doorgestoomd van blues-rock naar FM muziek. Je hoort gewoon dat ze alleen nog maar voor onpersoonlijk grote zalen en stadions staan te spelen, alle gevoel is ingeruild voor het grote gebaar dat achterin de zaal ook nog overkomt........ Niet mijn kop thee vrees ik, dit is het soort herrie wat het goed doet bij de liefhebbers van Classic Rock ..........

avatar van Stijn_Slayer
Zag deze liggen voor een eurotje op LP, meteen meegenomen. Prima LP met dat lekkere bleusrock geluid, ook prima zang en gitaargeluid.

avatar van BenZet
Ik vind dit werkelijk een heerlijk album, en het mooie is dat op live at the filmore east de nummer nog beter klinken!

avatar van Helicon
Topplaat! Vooral 50.000 miles beneath my brain, wat een geweldig nummer.

Father McKenzie
Droombolus schreef:

Hey Droombolus, ik vrees dat ik je niet helemaal volg. Dit is toch gewoon prima bluesrock zoals ze die altijd maakten? Staan zelfs wat topnummers op zoals 50.000 MIles Beneath My Brain en Love Like a Man.
Nou ja, zoals steeds, it's all perception, my dear!

avatar van Droombolus
Alle tracks gaan ( voor mijn oren in ieder geval ) gewoon allemaal in dezelfde dreun door. Ik mis gewoon de diepte die TYA hiervoor wèl in hun kon muziek leggen.

Father McKenzie
Droombolus schreef:

Wat zijn dan volgens jou hun topalbums, hun topsongs???

(ik hou zéér van I'm Going Home, van Hear Me Calling en zo...)

avatar van Droombolus
Dè fave is Undead ( Remastered & Expanded ) met Stonedhenge & Ssssh samen op een goede 2e plaats. Van de latere platen vind ik eigenlijk alleen Recorded Live nog interessant, al komt die extra lange Goin' Home uitvoering van die plaat me wel de neus en oren uit. If I'll ever hear it again it'll be too soon zoals de Chinezen zeggen .......

wijsneus
EVANSHEWSON schreef:
Kwalitatief sterk van begin tot eind, aanrader van formaat.

Yep, helemaal mee eens.

Waarom een bepaald album je favoriet van een band is ?? Tja, dat kan je niet uitleggen, dat is een gevoel. En bij dit album van TYA is dat gevoel gewoon aanwezig. Alhoewel ik ik eerlijk moet toegeven dat ie aan het eind iets inzakt als ik um helemaal draai. En dat los ik op door maar 1 kant te draaien, en de andere weer eens een week of ?? later.

Op deze plaat staan weer een aantal nummers met van die heerliijke Alvin Lee-gitaar-riffs, en die speelde ik vroeger altijd mee op mijn "eigen" gitaar : een omgedraaid tennisracket

Droombolus schreef:

Yep, ook mee eens. Wsch een kwestie van over-play, oftewel te vaak gehoord. En bovendien is Going Home voor mij niet eens het beste van TYA.

avatar van Gert P
Vandaag de remasterd box gekocht met alle 5 chrysalis lp's dus3 cd's met extra's.
Vroeger wel de meeste lp's gehad maar ooit eens weggegven met aanschaf cd's.
Blijft of was een goede gitarist die Lee.
Love like a man en 50.000 miles beneth my brain de favorieten.

avatar van Tupelo
Een aantal mindere nummers maakt deze plaat minder dan bijv. het album Ssssh. Die mindere nummers zijn met name Year 3,00 Blues en Circles, maar ook Me and My Baby.
Voor de rest zijn het heerlijke bluesrocknummers waar niets mis mee is.

avatar van henk01
Deze bevalt me dan toch veel beter!

avatar van Fump009
Stuk voor stuk hele mooie nummers. Vooral Love like a man en het mooie trage Circles springen er uit voor mij

avatar van Bartjeking
'Working on the road' en 'Love like a man' zijn míjn favorieten van Cricklewood Green. Had deze week ineens behoefte aan wat classic gitaarwerk en dan ben je bij Alvin Lee aan het goeie adres schot me plotseling te binnen. Fijne solo's, maar ook heerlijk stoempende riffs die de nummers als een locomotief door de kamer hengsten. Nog steeds spijt als haar op mijn hoofd (bij wijze van spreken, want daar groeit niet veel) dat ik niet naar zijn concert in 013 ben geweest een aantal jaar terug.

Eerlijk gezegd was ik Ten Years After een beetje vergeten, totdat ik weer eens wat van Woodstock aan het kijken was. Hiervoor zeker 5 jaar niet meer naar de band geluisterd. Doen we niet meer
Gelukkig heb ik nog ongeveer de helft van de Ten Years after Discografie voor de boeg. Tot nu toe vind ik Cricklewood Green het hoogtepunt. Musicmeter en Allmusic zijn het daar ook redelijk over eens zie ik.

bas1966
het is leuk om bands als deze en bijv happy the man in ere te houden voor wat momenteel de klok slaat.
Ze zijn echt belangrijk geweest.