Styx - The Serpent Is Rising (1973)

Label: Wooden Nickel

1. Witch Wolf (4:01)
  2. The Grove of Eglantine (5:01)
  3. Young Man (4:47)
  4. As Bad as This (6:11)
  5. Winner Takes All (3:09)
  6. 22 Years (3:42)
  7. Jonas Psalter (4:40)
  8. The Serpent Is Rising (4:54)
  9. Krakatoa (1:36)
  10. Hallelujah Chorus (1:31)
avatar van Lonesome Crow
In 1974 kwamen 2 LP's uit van Styx nml 1 in februari en 1 in november.
Deze kwam eerder uit als "Man of Miracles" die echter in de MM index als derde staat, het is maar dat u het weet.

Op deze plaat profileerde James Young, dat is die gitarist met dat lange blonde haar zich voor het eerst als songwriter.
En eerlijk is eerlijk, alhoewel ik kort door de bocht zijn composities vrijwel altijd als de minste van vrijwel elke Styx plaat vind tekent hij hier voor het sterkste nummer nml "Young Man".
Dat vind hij zelf blijkbaar ook want hij heeft het later nog eens opgenomen op een solo CD.
Het is een stevige song met veel dynamiek, een akoustisch begin en veel hard zacht stukken met een tegendraadse keyboardsolo.
Is eigenlijk 1 van de beste songs van de eerste 4 platen van Styx.
Verder tekent hij nog voor de openingstrack "Witch Wolf", een typische rechtoe rechtaan rocker die hij later nog meer zou schrijven.

Dan hebben we nog die andere gitarist John Curulewski die met 3 nummers vertegenwoordigd is op deze vreemde Styx plaat.
Hij begint goed met "As Bad as This", een dromerig akoustisch riedeltje met zijn lage stem die hoe simpel ook blijft boeien.
Wat jammer dat na een paar minuten de meligheid de overhand krijgt want het 2de gedeelte van die song genaamd "Plexiglas Toilet" slaat echt helemaal nergens op !
Het "22 Years" van hem is maar meteen het minste nummer van de plaat maar gelukkig tekent hij ook voor "The Serpent Is Rising".
Is mijn favoriet nummero 2 van deze CD, ook veel dynamiek hierin en lekker (over the top) bombastisch.

"Krakatoa" is wat gepraat en vage synthesizer geluiden en gaat over in het "Hallelujah Chorus".
Ook erg melig maar wel erg overtuigend en goed gedaan die massale koor samenzang.

Dennis DeYoung komt met de degelijke tracks 2,5 en 7.
"The Grove of Eglantine" en "Jonas Psalter" zijn vrij log en James Young zingt er ook lead vocals op mee.
"Winner Takes All" is wat luchtiger van toon en klinkt vrij commercieel.

Het schijnt dat Styx dit album als hun slechste beschouwd maar ik ken er wel een paar die minder zijn als deze.
Is wel de meest afwisselende, ook al staan hier geen mierzoete Dennis DeYoung ballads op.

avatar van musician
En dat is natuurlijk redelijk kenmerkend voor die eerste Styx cd's. Zo bont als met 'Babe' zou DeYoung het de eerste jaren niet maken.

Ik vind dit ook geen slecht Styx album. een paar vreemde zaken zoals Krakatoa.
Ik blijf ook hier de bijdragen van John Curulewski de minste vinden. Die overgang op As bad as this is tenenkrommend.

Dan dicht je hem nog de titelsong toe, maar eigenlijk is dat, net als Winner takes all, geschreven door Charles/chuck Lofrano. Een zwager van Dennis DeYoung. Misschien dat er iets aan geschaafd is (aan de teksten) en dat daardoor hun namen er nog bij zijn gezet.
Op het volgende album Man of Miracles en zijn laatste nummer op Equinox zijn er helemaal geen solo bijdragen meer van Curulewski,

DeYoung en James Young halen hun gebruikelijke niveau, enigszins met de hakken over de sloot. En dat terwijl het begin zo veelbelovend was, met Witch wolf en The grove of Eclantine.

Maar er zit hier enige stilstand in de ontwikkeling. Ze zouden dat op opvolger Man of Miracles beter gaan doen. 3,5 eigenlijk maar vooruit, een halfje extra voor het overschrijden van de 3*** grens.

avatar van RonaldjK
Niet op streaming te vinden, behalve op YouTube. Album nummer 3 van Styx, de tweede met eigen materiaal, verscheen slechts drie maanden na Styx II. Ik neem aan dat ze daarmee alle muziek uit hun liveset hadden vastgelegd in de studio.
Bijzonder is dat The Serpent is Rising redelijk verschilt van de kersverse voorganger: er wordt hier steviger en vaker progrock gespeeld. Maar net als op de voorgangers zijn er meer genrestickertjes te plakken.

Bluesachtige rockers zijn opener Witch Wolf en 22 Years. Een vleugje hippierock klinkt op As Bad as This; niet verrassend van gitarist John Curulewski, die ook al op II deze invloeden liet doorschemeren.
Gecompliceerde en stevige progrock hoor ik op Young Man en het titelnummer. De adult oriented rock waarmee Styx later doorbrak klinkt op At the Grove of Eglantine, Winner Take All en Jonas Psalter, dat afsluit met een kort Greensleeves. Op deze nummers horen we de toegankelijke Styx, stevig maar herkenbaar als een poplied.

Tenslotte staan er drie novelty songs op het album, die de beide plaatkanten afsluiten. Je kunt je eraan irriteren, je kunt erom lachen, je kunt onverschillig je schouders ophalen; ongewoon zijn ze zeker.
Plexiglas Toilet is zo’n rariteit die zelfs als hidden track op vinyl verscheen, zijn tijd vooruit. Hier klinkt opeens calypso met een zwaar (naar de maatstaven van nu: incorrect) accent. In het slot van de B-kant verbeeldt Krakatoa de chaos en het kwaad, waarna Händels Hallelujah de hemel laat doorbreken.

Mijn ontdekkingstocht door de discografie van Styx blijkt tot dusver een leuke inhaalslag en dan zou het beste nog moeten komen! Styx is hier als een puber, bezig om zichzelf te ontwikkelen. Dat gaat met horten en stoten, van briljant naar mislukt; en zelfs dan verrassend.
Zowel van het proggeweld als de aor kan ik genieten. Twee maanden nadat The Serpent is Rising verscheen, werd het van II afkomstige Lady alsnog een hit. Ben benieuwd of de band al op opvolger Man of Miracles koos voor die toegankelijker stijl, of dat ze nog even bleven "puberen".

Ik vind dit een matige plaat. Wel potentie dat hoor je, maar de songs zijn simpelweg nog niet goed genoeg hier. 2 sterren