Joris Voorn - Balance 014 (2009)

Electronic / Dance
Label: EQ

1. Tadeo - Circunbalation (Alex Under View)
  2. Mikael Stavöstrand - Stol

38. Polder - Topdrop
  39. Emmannuel Top - Stress
  40. Silicone Soul - 3am [Balance Beatless Version]
  41. Dubfire - Ribcage
  42. Jerome Sydenham en Tiger Stripes - Elevation [Radio Slave One More Kiss Remix]
  43. Elon - Snorting Pinky [Justin Maxwell Remix B]
  61. Len Faki - My Synthapella
  62. Paul Nazca - Flash
  63. Mood II Swing - Move Me
  64. Oliver Moldan presents Prawler - Phat Laces
  65. Henrik Schwarz - Leave My Head Alone (Parts & Effects)
  66. Minilogue - Ghost [Dub]
  82. Raz Ohara - Hymn [Hardman Mix]
  83. Poni Hoax - Faces in the Water
  84. Joris Voorn - Additional String Bits
  85. Robert Babicz - Dark Flower [Joris Voorn Magnolia Mix]
  86. Joakim - Are You a Vegetarian?
  87. Tantra - A Place Called Tarot (Idjut Boys Re-Edit)
  88. Joakim - Peter Pan over the Bronx
  101. F.U.S.E. - Into the Space
  102. Spinvis - Mare Frigoris
IJsbergsla
Smakelijke Borrelmix
Heb deze nu al weken op mij iPOD staan, sta er mee op en ga ermee naar bed en loop er op hard. Verslavende mix die groeit en groeit. Had nog nooit van Voorn gehoord, die jongen maakt aparte en smakelijke keuzes, wat een flow. Ben niet van de feesten en partijen (ouwe lul) maar ben wel gek op dit soort albums. Naast At The Controls van Holden een nieuwe groeibriljant. Sta altijd open voor mooie tips binnen dit genre, met die Decks CD van Hawtin ben ik nog steeds aan het worstelen.

avatar van Teunnis
IJsbergsla schreef:
Sta altijd open voor mooie tips binnen dit genre

Kiki - Boogy Bytes Vol. 1

IJsbergsla
Tnx Teunnis, ga ik naar zoeken

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik ook .

avatar van -SprayIt-
Voor de goede orde, er zijn dus meerdere Boogy Bytes, waarvan vol. 1 het beste is. Verder is Balance 005 van James Holden uiteraard een aanrader deluxe. Verder K&D Sessions van Kruder Dorfmeister, enkele Fabriclives, bijv. Four Tet en Lu Cont. Ook DJ Kicks van Holden. Immer 3 van Michael Mayer. Ook tof zijn de At The Controls van M.A.N.D.Y en Agoria. Een laatste tip; DJ /rupture - Uproot (2008)

avatar van -SprayIt-
Luister ik potverdorie net tuktak

tuktak
Ha toevallig Genoeg moois in die discogslijst ook, leuke veelzijdige top 10.

avatar van kobe bryant fan
Het is nog maar een paar keer gebeurd dat ik direct aftrap met een 5* maar deze geweldige mix plaat van Joris Voorn mag zich direct bij mijn nu 30 tellende lijst 5* platen voegen.
Samen met At The Controls (ja ik weet dat de sound van beiden erg verschilt) de top van de mixplaten die ik al ken. De overgangen zijn subliem, de manier waarop de nummers tot stand zijn gekomen nog straffer! Geweldig om je eerst lekker uit te leven op CD 1 en dan gewoon de ogen sluiten tijdens CD 2 en je laten meevoeren door de muziek!

avatar van -SprayIt-
En terecht kobe bryant fan! Heerlijk mixalbum, staat hier elke maand zeker enkele keren op, vooral cd1. Misschien ook maar richting 5* brengen. Als jij het nu al durft.

Schnee
beste mixplaat nog steeds ja. onovertroffen.

avatar van Streup
Lekker album in de lijn van de verschillende James Holden mixplaten. Wat exotischer als je het mij vraagt.

Als je dit leuk vind dan zal Animals van Minilogue je ook wel bevallen (tenminste de eerste 8 platen, die daarna zijn ambient tracks). Joris heeft een aantal nummers van deze plaat gebruikt, mn in het heerlijke begin van de eerste CD.

avatar van Paap_Floyd
-SprayIt- schreef:
Heb je dit lijstje voor je neus gehad toen je dat typte??

The Best (and the Most Ground-Breaking) Mix Albums Of All Time - discogs.com

avatar van -SprayIt-
Hoi Paap, even een paar reacties terug (10 aug 2013) heb ik dit lijstje inderdaad gepost. Was eind 2013 een mooie ontdekking. Inmiddels bijna alles van het lijstje in de kast staan. Even on topic over dit album, deze staat boven aan mijn lijstje mixalbums, samen met I-f - Mixed Up in The Hague Vol. 1 (2000) en Holden - 005. Gisteren nog beluisterd en ga deze nu verhogen naar 5*.

avatar van Teunnis
Inderdaad een leuk lijstje
Als ik binnenkort zin heb in een nieuw mixalbum ga ik daar even rondneuzen.

avatar van andnino
Mijn stem gaat omhoog. Dit blijft een geweldige mix, die ver uitstijgt boven het in de blender gooien van wat leuke nummers. Het is echt een album, met een geweldige dynamiek, en er worden veel verschillende subgenres gecombineerd zonder dat het rommelig wordt. Bovendien luistert het van begin tot eind goed weg, ook lang niet altijd zo.

Dit album wordt steeds vaker genoemd in lijstjes van de beste dj-mixes aller tijden, en ik kan daar volledig in meekomen!

Ooit in 2009 gehoord, kon mij toen nog niet bekoren (onbegrijpelijk, maar goed). Paar jaar terug weer eens een kans gegeven...de Mizuiro mix (cd 1) is nu en nu één van mijn favoriete mixes aller tijden. Grappig hoe muzieksmaak zich ontwikkeld

avatar van Snoeperd
De Mizuiro mix is een van de geniaalst gecomponeerde stukken die ik ken. De perfect balans tussen subtiliteit en energie. De drops zijn ook zo fijn en komen telkens weer op een verrassend moment. Geen enorm lange epische opbouwen, gewoon lekker no-nonsense de beat er weer ingooien alsof het niks is. Ik vind het stuk rond de 20 minuten Wesley Matsell - Diffusion 27 / Model 500 - Starlight (Echospace Dub) / Prompt & Onuba - Zora het mooiste stukje, met die fluitjes en prachtige dreigende opbouw. Of het heerlijke droge yeah yeah stukje dat een paar minuten later volgt, ook zo'n geluksmomentje.

De tweede cd mag er ook zijn, een mooie rustige fade-out is dat eigenlijk. Maar die eerste cd, man, wat een hoge kwaliteit is dat.

avatar van MeesBowieFan1
Deze mix geluisterd verspreid over een week. Op de fiets, in de trein op mijn kamer.
Wat een bijzondere muzikale reis was dat. De beats gingen vanaf dag 2 tussen mijn oren zitten.
Af en toe wat mindere stukken, maar deze mix klopt als geheel.
Erg genoten, zal niet de laatste keer zijn dat ik meelift met de muzikale reis van Joris Voorn

avatar van remcodurez
Interview met Joris Voorn over de making of.

Blijft een geniale mix.

avatar van ArnoldusK
Ben hier ook al weken zoet mee (en dan nog enkel met cd1). Wat een subtiliteit. Dan weer de hi-hats langzaam, distorted laten komen. Dan eerst een vocal terwijl op de achtergrond van alles verschuift en dan weer een baslijn die zó gelaagd wordt gebracht dat je het niet eens in de gaten hebt. Echt heel knap. Voorn wordt zo meer een componist dan een dj.

avatar van Mjuman
ArnoldusK schreef:

Grappig met name die laatste opmerking triggerde me. Vooropgesteld dat ik dit een fijne mix vind, net als de mix die hij maakte voor Fabric (83) is er iets wat bleef knagen. En nu ben ik in staat om de vinger erop te leggen: technisch benadert Joris Voorn af en toe de perfectie, maar hij neemt me niet mee, brengt me in vervoering - zoals ik dat wél had bij Shackleton - Fabric 55 (2010) - MusicMeter.nl of Four Tet - Fabriclive 59 (2011) - MusicMeter.nl - om en nabij uit dezelfde periode (give or take a year).

De aanduiding "componist" is in die zin typerend omdat ik bij een bepaald pianoconcert van Mozart (ik heb de box met alle piano-concerten, met Alfred Brendel als solist), de uitvoering door uiterst technisch vaardige Brendel me minder raakt dan die van hetzelfde concert, ik noem even het 21e KV467, door Mitsuko Uchida.

De eerste uitvoering is met te mathematisch en geldt misschien ook voor deze mix