Amorphis - Skyforger (2009)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Sampo (6:08)
  2. Silver Bride (4:13)
  3. From the Heaven of My Heart (5:20)
  4. Sky Is Mine (4:20)
  5. Majestic Beast (4:19)
  6. My Sun (4:04)
  7. Highest Star (4:44)
  8. Skyforger (5:15)
  9. Course of Fate (4:15)
  10. From Earth I Rose (5:04)
  11. Godlike Machine * (5:18)
  12. Separated * (4:17)
avatar van Sir Spamalot
Een verdomd nog hoog gemiddelde en ... welverdiend. Ik heb mijn "officiële top tien" op MusicMeter maar ik heb ook een alternatieve top tien: mijn ik-sta-pinnig-en-ik-moet-energie-kwijt-top-tien. Deze staat erin want geweldige nummers om op te headbangen en/of te airdrummen. Geweldig album blijft dit met mijn toppers: Sky is Mine, Skyforger, Course of Fate en From Earth I Rose, maar dat kan de volgende keer al weer anders zijn. Meerwaarde is de absolute geweldenaar van een zanger: hij kan alles en heeft power te koop. Qua power doet hij mij denken aan Ronnie James Dio: allebei moeten ze een geweldige stel longen hebben. Pijnlijke plaat voor mijn hernia's maar daarvoor heeft de Almachtige Duvel uitgevonden.

avatar van Sir Spamalot
Voor de -tigste keer vlamt deze door de boxen en hoewel bepaalde songs al "gewennen", zit het venijn hier in de staart, de laatste drie songs: geweldige songs met passie. Het titelnummer Skyforger is mijn nummer van 2009. Men vertelle het verder! Waar staan mijn pijnstillers want ik voel het karkas weer kraken.

Akron777
Haha, fantastische plaat. Hoe de contrasten tussen clean en grunt zijn gemixt is echt geniaal. Hoe het album begint met de piano en vaker ook terugkomt is geweldig. Een van de betere releases 2009. Helaas heb ik de digipack versie: het titelnummer en my sun is verkeerd geproduceerd. Maar er is een nieuwe versie in aantocht. In ieder geval een mooie plaat.

Akron777
Vandaag had ik de eer om deze plaat in al haar glorie door mijn speakers te laten knallen. Het nummer Skyforger, wat eerst deels wegviel, heb ik nu volledig en klinkt echt geweldig. Prachtige cd, een van de hoogtepunten van een toch al erg geslaagd muzikaal 2009. Ik verhoog naar een 5*.

avatar van ozwald
vorig jaar niet de aandacht gegeven die deze plaat verdient maar blijkt nu dus in de herhaling toch inderdaad één van de betere platen van 2009.

machtige plaat met bovendien een van de mooiste hoezen die ik ken.

avatar van Spock2011
Schitterend plaatje. Vrijwel alles klopt eraan. Prachtige melodische nummers met een ijzersterke zang. Vooral het mooie subtiele intro van Sampo blinkt uit.

avatar van Dream Theater
Normaliter heb ik niet veel op met die death metalbands en dat grunten mogen ze van mij al helemaal achterwege laten. Toch heb ik iets gekregen met deze band ondanks dat zanger Tomi Joutsen niet alleen maar cleane vocalen laat horen en slechts af en toe het grunten lat horen. Nee een groot aantal prachtige metal nummers heeft mij enthousiast gemaakt voor deze band en deze cd. Prachtige melodieuze pareltjes als Sampo,Silver Bride, Sky Forger of From the Heaven of my Heart doen mij genieten maar ook een beuker als Majestic Beast vind ik prachtig.
Een voor mij geweldige mooie ontdekking deze Amorphis!

avatar van Zeedeveel
Bij het opzetten van hun laatste plaat moest ik na twee nummers toch weer Skyforger draaien. Wat een prachtalbum blijft dit. Het maakt niet uit of Tomi alle registers opentrekt of juist voor ingetogen zang gaat, het klinkt altijd perfect. Deze plaat heeft gewoon geen zwakke nummers.

Favorieten blijven Sampo, My sun en het titelnummer zelf.

avatar van Sir Spamalot
Zovele jaren na uitgave en na mijn laatste luisterbeurt blijft dit een heerlijk album om te beluisteren want het bevat een prachtig evenwicht tussen hard en subtiel met een ongelooflijke zanger die heel bruut en dan weer heel bedaard kan uithalen en met een verzameling fantastische songs. Heerlijk hoe die piano telkens weer terugkomt en zorgt voor de overgangen in en tussen nummers. Album boet niets aan kracht en melodie in, prachtprestatie van deze groep, hoogtepunten uitpikken is een quasi onbegonnen zaak maar Majestic Beast en Skyforger zorgen nog altijd voor koude rillingen.

avatar van Kronos
Van naam kende ik Amorphis al langer en ik had ook al wel eens wat fragmenten beluisterd, maar het leek me nooit wat voor mij. Onlangs toch maar eens echt geprobeerd en aangenaam verrast. Leuke ontdekking.

Het zit wel voortdurend op het randje voor mij, van al te melodieus/commercieel klinkend. Maar puur door de geweldige muzikale verdiensten en ijzersterke zangpartijen in bijzonder aanstekelijke nummers stoort het me nergens.

Eigenlijk vind ik dit een soort van popmetal en dan niet negatief bedoeld.

Met zo'n uiterst toegankelijke nummers als Silver Bride en From the Heaven of My Heart zou Amorphis mits wat geluk en een voldoende promotie volgens mij echt massaal kunnen doorbreken.

avatar van Sir Spamalot
Echt ongelooflijk is die zanger inderdaad, hij heeft een scala aan stemmen van haast zeemzoet naar ultrazwaar. Als hij eens zijn brute grunt inschakelt, begint het overal te daveren. Ze hebben ongelooflijk catchy nummers maar daar staan een paar bereheavy nummers tegenover.

avatar van Kronos
Zoals ik net schreef bij Silent Waters, opvallend hoeveel zijn stem soms op die van Nick Holmes van Paradise Lost lijkt.

Aardige CD, maar de CD's die hierna komen hebben meer impact en meer mijn voorkeur.

avatar van RuudC
We hebben van Amorphis nu heel wat verschillende gezichten en met Skyforger lijkt het wel alsof al die invloeden en ervaringen samengekneed zijn in wat uiteindelijk dit album geworden is. Je hoort de metal, je hoort de pop terug. Je hoort folk, power metal en prog. Alleen de stoner en psych zijn de heren vergeten. Gelukkig is het resultaat wel weer episch en is er veel ruimte voor ballads of balladesque stukken. Hoewel niet overdonderd word, geniet ik wel heel erg van de kwaliteiten die Amorphis in huis heeft. Skyforger is een superverzorgde plaat van een volwassen en ervaren band. Ook hier vier sterren, maar ik sluit niet uit dat die score zal stijgen.

Tussenstand:
8. Am Universum
9. The Karelian Isthmus
10. Far From The Sun

avatar van lennert
Skyforger en Silent Waters staan eigenlijk op gelijke hoogte. De laatstgenoemde is wat mysterieuzer en Skyforger is overduidelijk radiovriendelijker (Silver Bride is gewoon een ideale hit), maar voor beide albums zijn hun perfecte momenten te vinden om het te luisteren. Skyforger is wel het album dat ik het eerste zou aanraden als instapplaat van de band, omdat er voor ieder wat wils is. Sampo is een ultieme opener en From Earth I Rose is een van de beste afsluiters van de band, maar het machtige Skyforger zelf is ook een ultieme kraker. Joutsen's zang is op het allerbeste en de algemene sound houdt perfect het midden tussen folklore, power metal en melodische death metal. Zeker wel een van de beste platen uit de carriere van deze band!

Tussenstand:
1. My Kantele