DOOM - Born Like This (2009)

Label: Lex

1. Supervillain (Intro) (0:55)
  2. Gazzillion Ear (4:11)

met Tony Starks

10. Cellz (4:21)
  11. Still Dope (2:39)

met Empress Stahhr Tha Femcee

12. Microwave Mayo (2:26)
  13. More Rhymin' (1:38)
  14. That's That (2:15)
  15. Supervillainz (2:48)

met Kurious, Slug, Mobonix, Posdnuos en Prince Paul

16. Bumpy's Message (1:36)

met Bumpy Knuckles

17. Thank Yah (1:14)
  18. Gazzillion Ear [Thom Yorke Remix] *
RedLightCityBoy
Op: More Rhymin' hoor ik geen Kurious? op Suppervillainz hoor ik hem wel.

avatar van jelmer19
Rene1979 schreef:
Nu paar x beluisterd en krijg er geen genoeg van
Ik heb er wel genoeg van. Meerendeel kan mij niet overtuigen. Af en toe een uitschieter die nog wel lekker wegluistert.

avatar van Pooiertje
Wie is nou die 2e rapper op Suppervillainz?
Slug of Kurious?

1e Verse: Kurious
2e Verse: Doom
3e Verse: Kurious
4e Verse: Slug

Als ik het niet mis heb.

avatar van J.M.
Nee man, dat is toch niet weer Kurious. Die derde heeft een hele andere stem dan Kurious.

RedLightCityBoy
Ja, ik dacht al. Maar ik zou niet weten wie dat dan wel is.

Volgensmij is dat Slug

Slug rapt als laatste.

avatar van Pooiertje
Oh, nouja dan weet ik het niet.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb er nu een volledige luisterbeurt opzitten, en ik ben er wel over te spreken. Ik ben natuurlijk erg enthousiast om weer iets van DOOM te horen, ik hoor veel goede nummers op Born Like This. Supervillainz is prachtig (en het is Slug die de show steelt), andere hoogtepunten zijn Gazillion Ear, Ballskin, Rap Ambush (die productie ), Angelz,Cellz en That's That. Maar eigenlijk vind ik bijna elk nummer wel prima. Lightworks is een van de mindere tracks, de Dilla productie is duidelijk niet voor DOOM gemaakt. De vele korte nummers (misschien wel het handelsmerk van DOOM) zorgen ervoor dat het tempo hoog ligt maar ook dat ik soms net niet lang genoeg kan genieten. Ik ga voorlopig nog geen cijfer geven aan dit album, zal het toch nog wat vaker moeten beluisteren.

Rene1979
Rhythm & Poetry schreef:

Klinkt in ieder gevaal positief en kan me volledig vinden in dit commentaar.
Maar voor mij is het korte eindelijk is zoals ik het lekker vind.
Het hoge tempo bevalt me goed...
Het halfje van een niet instant classic zit m bij mij in de twee laatste volledig overbodige skits

avatar van J.M.
Die laatste vind ik nog wel een goede afsluiter maar Bump's Mes had van mij idd ook niet gehoeven.

avatar van Osiris Apis
Ja, wat doet die er op? Past niet bij DOOM. Message skits zijn altijd kut.
Gazillion Ear
Jammer van een aantal oude beats. (Lightworks, That's That, Still Dope, Thank Ya). Hierdoor wordt mijn positieve gevoel over het album toch minder. Bij die tracks heb ik de neiging om te skippen. Vooral Lightworks daar past DOOM niet op.
En ook raar dat DOOM op 2 tracks met gastartiesten niet rapt, nl. Yessir! en Still Dope.

avatar van MJ_DA_MAN
Gazillion Ear is blijkbaar ook een oude beat, van J Dilla (nummer Phantom of the Synths). Ik weet dat Lightworks ook een oude Dilla-beat is, maar van welke nummers zijn de andere beats dan oorspronkelijk?

avatar van Rhythm & Poetry
Wat jij nu omschrijft vind ik ook de mindere kant van dit album. De oudere beats zijn zeker niet verkeerd maar geven mij minder het gevoel naar een gloednieuw album te luisteren. Lightworks past echt niet bij DOOM (wel bij Busta Rhymes, zijn versie vind ik dan ook veel beter). Het einde had beter inelkaar kunnen zitten, nu eindigt het min of meer met twee niets toevoegende outro's (de in- en outro vind ik trouwens wel prima). Beter had hij de Bump's Message er niet opgezet en gewoon nog een volwaardig nummer geplaatst. Ik nieg overigens nog absoluut nog niet naar skippen want elk nummer heeft wel iets dat mij aantrekt. Born Like This kent genoeg hoogtepunten, maar met net wat meer zorg had er zeker meer in gezeten.

Verder vind ik het wel een verslavend album, tot nu toe, beluister het al voor de 4de keer en heb nu wel het idee dat ik beter tot een oordeel kan komen (dat had ik nog niet zo snel verwacht, zie eerder bericht). Ik heb nog wel een aantal dingen aan te merken op dit album, toch staat er erg veel moois op. Ik begin nu voorzichtig met een 3,5* maar dat kan zeker nog hoger uitvallen. De verwachtingen waren hoog, zijn deels ingelost en hopelijk gaat het album mij nog beter bevallen de komende tijd.

avatar van Osiris Apis
MJ_DA_MAN schreef:
maar van welke nummers zijn de andere beats dan oorspronkelijk?

Die andere beats ken ik van de Metal Fingers albums.

avatar van MJ_DA_MAN
Dat is dan wel best zwak, was ook al het geval bij dat John Robinson-album. Ik ken de Metal Fingers-albums niet en het zal me dus ook niet irriteren, maar eigenlijk best veelzeggend over de DOOM van de laatste jaren (en daar komt ook nog bij dat Angelz al jaren oud is).

avatar van Dielie
het wordt weer een mooie lente met dit schijfje, al moet ik wel zeggen dat die intro niet echt iets positief deed, maar goed, zeer blij dat er eindelijk weer iets nieuw is van deze geweldige woordengoochelaar

avatar van Rhythm & Poetry
Oei, een twee van Conway Twitty; verklaar je nader .

avatar van MJ_DA_MAN
Vind een 2 nog een best hoog cijfer, Conway kennende .

avatar van Conway Twitty
Helaas is het hele album niet te redden met 3 Jake One Producties, Slug en de absolute toppers Ballskin (1 van die drie producties) en Thats' That.
De matige flow, teksten die wel leuk zijn maar nergens over gaan, en vooral de dodelijk vervelende stem van Doom zorgen voor een zeer matig album.

Rene1979
Heb hem nu nog is 3 keer beluisterd en blijf steken op mijn cijfer...
Alle nummers zijn perfect alleen die ene skit zorgt voor dat net niet classic gevoel...

Gekkenhuis
Nou ik weet nou nog niet bepaald wat ik hiervan moet vinden. Ik krijg wel sterk de indruk dat hier niet veel tijd in heeft gezeten, het geheel is namelijk dramatisch afgemixt. Ook weer hergebruikte beats, heel jammer.

Op het eerste gehoor staan er wel sterke nummers op, maar is het allesbehalve een sterk geheel. Born Like This lijkt op een deceptie uit te draaien.

Relax
Gelukkig ken ik die Metal Fingers albums niet.
Het klinkt wel weer lekker typisch MF DOOM met een sfeer van Madvillainy.

Lol @ Autotune bij Supervillainz ?

avatar van Jordy
Ik wil alvast melden dat Batty Boyz geniaal is, een ouderwetse hiphop distrack gericht aan... superhelden in hun nichterige strakke pakjes hoe verzin je het, wat een nerd is het toch ook

It's a herb! It's a lame! It's... a god damn shame

avatar van Dielie
paar keer gedraaid, beetje teleurstellend, droog gevoel, ik had meer tekenfilm-geluidscollages verwacht, wat de sfeer van MF Doom albums alleen maar beter maakt,

akkoord, tis natuurlijk DOOM en niet meer MF, mss daardoor, de teksten zijn natuurlijk weer fantastisch

had ook wel een beetje hetzelfde bij Dangerdoom, dus mijn mening zal wellicht veranderen,

ik ben wel zeer blij met het nieuwe werk natuurlijk

aja

Donker en wat wisselvallig zijn mijn gedachten vooral.

Relax schreef:
Gelukkig ken ik die Metal Fingers albums niet.
Het klinkt wel weer lekker typisch MF DOOM met een sfeer van Madvillainy.

Lol @ Autotune bij Supervillainz ?

Voor de eerste keer dat ik daar om kon lachen . Batty Boyz is inderdaad ook een nummer met grappige tekst .

avatar van ricardo-leiden
Naar mijn mening is dit Doom's beste album tot nu toe.
Het album komt wel wat rommelig over maar dit stoort me totaal niet.
Zelfs de skit's en lange intro's sturen me niet.

RedLightCityBoy
Tien jaar na het spraakmakende solodebuut van afzonderlijk rapper/poëet: MF Doom, weet hij nog steeds te vernieuwen met zijn albums. Dooms stijl van rijmen is zeker niet voor iedere hiphop luisteraar toegankelijk. Ook zijn stem is voor vele niet erg fijn, maar al die tegenslagen die vele bij DOOM hebben werken bij mij juist erg positief. Ik kan zo'n rauw geluid erg waarderen evenals zijn fantastische off-beat flow. Bij Doom merk ik dat hij bij het rappen erg veel energie geeft om iets neer te zetten. Hij slooft zich op elk nummer geniaal uit om zijn lines binnen de maat af te werken. Dit zorgt vaak voor de meeste fantastische uithalen waar hij alles op alles zet. Het gevolg hiervan zijn van die heerlijke beer achtige grommen. Dit vind ik een voorbeeld waarop Doom op zijn best is:

BALLSKIN

The key, plucked it off mayor Chucked it in the ol tar pit off La Brea, playa.
They say he's gone too far, DOOM'll catch em after Jumar on cue lacka!!
Do what'cha gotta do, grarrrr The rumors are not true, got two ma!

Alles klopt aan hoe hij deze lines uitvoert. De woordenschat is weer eens verder uitgebreid, de flow is top en zijn stem klinkt geweldig! Ja, Born Like This vind ik toch wel een zeer geslaagd album. Het klinkt weer erg fijn. Ik moest er even inkomen, maar nu voel ik de plaat gelukkig optimaal. De villain/doom samples uit verscheidene films zijn weer aanwezig, maar het overig sample gebruik is toch echt anders dan op andere platen. Veel klassieke jazz is dit keer een grote inspiratie bron voor Doom geweest. Zo vond hij de geweldige Galt MacDermot sample: Princess Gika die hij gebruikte op het geweldige: That's That. Hiermee geeft Doom het broertje van Madlib (Oh No) een dikke knipoog, want: Oh No had voor zijn album: Exodus into Unheard Rhythms alleen maar: Galt MacDermot samples gebruikt. (hij vond dus niet de geweldige viool sample die Doom nu gebruikt heeft). Doom gaat hier ook heerlijk tekeer op zijn MPC. Lekkere drums zijn in elk nummer van de orde, vooral op Supervillainz is dit ijzersterk. Verder denk ik dat ik een van de weinige ben die Doom op Lightworks wel kan waarderen. Ik vind hem daar redelijk goed op passen, zeker als je het vaker luistert ga je het voelen. En tja, niet alles is even goed, maar Doom heeft met deze plaat weer een hele set (nu al) geweldige nummers neergezet. Mijn favorieten: Ballskin, Angelz, That's That, Cellz, Still Dope, Supervillainz, Gazillion Ear, Batty Boyz, Rap Abmush, Yessir en Absolutely. Kortom: Doom komt weer met een ijzersterk vernieuwend album, top plaat!