DOOM - Born Like This (2009)

Label: Lex

1. Supervillain (Intro) (0:55)
  2. Gazzillion Ear (4:11)

met Tony Starks

10. Cellz (4:21)
  11. Still Dope (2:39)

met Empress Stahhr Tha Femcee

12. Microwave Mayo (2:26)
  13. More Rhymin' (1:38)
  14. That's That (2:15)
  15. Supervillainz (2:48)

met Kurious, Slug, Mobonix, Posdnuos en Prince Paul

16. Bumpy's Message (1:36)

met Bumpy Knuckles

17. Thank Yah (1:14)
  18. Gazzillion Ear [Thom Yorke Remix] *
avatar van Jurrien
Raekwon flowt echt gruwelijk op Yessir!

Osiris Apis schreef:
Sinds een week heb ik dit album in bezit, maar nu valt me eigenlijk hoe matig dit album is gemixt. De vocals van DOOM staan veel te hard (of de beats te zacht ).

Mee eens.
Verder blijft dit toch een uniek album. DOOM wil het graag erg moeilijk doen, maar gelukkig kán hij dat ook gezien de teksten (Gazzilion Ear!!!). De beats - vooral zijn eigen - vind ik bij tijd en wijle slechter dan van z'n eerdere werk (zeker vergeleken met Viktor Vaughn en het werk wat hij deed met Madlib en Danger Mouse), maar we moeten ons er maar bij neerleggen dat DOOM niet zo goed beats maakt als dat 'ie rapt.

De beste beats van MM..FOOD vond ik bijvoorbeeld ook die van Hoe Cakes (van Subroc) en die van Potholderz (van Count Bass D).

Ik vind Microwave Mayo, Gazzillion Ear en Ballskin de lekkerste tracks.

panjoe (moderator)
Fixing baby hair, messed up wavy curl
Under the cape the back of the S say baby girl
The things some people'll do for fame
It's a herb, it's a lame, It's... a god damn shame

(...)

Hit 'em with a kryptonite brick
Children come and poke his dead body with a stick
Wrote this lyric from in the bed with a chick
She had the tightest grip around the head of... Blaaaa!

BiC - Now can i get my pen back

Friggin' briljante lyrics! Alleen DOOM kan het bedenken om vanuit zijn character een disstrack te maken naar superhelden ...

P-DawG
Heb deze net eindelijk binnen gehaald, verwacht er alleen niet al te veel van want ik ben niet echt een DOOM fan.

avatar van discipline
Wel een vet album maar sommige nummers vervelen een beetje en het album pakt me ook al niet meer zoals in het begin toch is er genoeg lekkers te vinden op dit album en vooral de nummers: Gazzillion ear, Absolutely, Batty boyz, Angelz( Vette verse van ghostface) That's that en supervillainz de rest klinkt is redelijk
maar toch een dikke 4*

Daily Operator
Track 7 ruled de wereld gewoon Op Donuts was dat een van me favoriete beats maar DOOM killt m helemaal

Een zingende DOOM op That's That

RedLightCityBoy
Dat is toch meesterlijk?

avatar van Rhythm & Poetry
Ja dat is juist briljant.

Daily Operator
Vind ik ook en die autotune in Supervillainz

avatar van Jurrien
where's air support? ears ringin', mortars whistlin'
blood-shot vision, afterthought: abort mission
too little to late as the last man gush
took no prisoners, mush, rap ambush

Rap Ambush blijft toch mijn favoriet van dit album.

panjoe (moderator)
Het is gewoon allemaal wat apart, maar goed beschouwd is er gewoon heel weinig mis met het hele album .

avatar van Brains
Op zich een goed album, alleen mist het toch die samenhangendheid van de andere DOOM projecten. Ook Bumpy's Message vind ik nog een beetje overbodig zo aan het einde van het album. Toch zit het album vol met goede nummers met Supervillainz, Gazzillion Ear en That's That als mijn favorieten.

Een ruime 3.5*

avatar van WeztSide
Props als je Gazzillion Ear uit je hoofd kan: 4 minuten continu gerijm en meerdere rijms per zin. That's That is ook geweldige wordplay.

avatar van WeztSide
Born Like This heb ik nu eindelijk ook!
Vet album, maar voordat ik een conclusie trek heb ik een paar vragen:

- Samplet DOOM op Batty Boyz nou Jeff Dunham? In het begin.
- Wat is het nut van Bumpy's Message?
- What's up met de autotune op Supervillainz?

Absolutely is weer een heerlijke Madvillain track btw

avatar van Rhythm & Poetry
Die autotune op Supervillainz is natuurlijk om dat 'instrument' belachelijk te maken, daarom wordt er ook zo overdreven onzinnig gezongen (He's a villain... yes he is).

Bumpy's message vind ik ook van geen waarde voor dit album, ik neem aan dat Doom gewoon een fan van hem is en hem dolgraag op het album wilde?

Jeff Dunham ken ik niet, maar ik heb het voor je opgezocht (was makkelijk te vinden). Zijn typetje (Melvin the Superhero) wordt inderdaad gesampled.

avatar van WeztSide
Je kent Jeff Dunham niet? Heb je onder een steen geleefd?
Ik mag hem echter niet.

Maar eh, vet album! Maar hij kan voor mij (nog) niet tippen aan Operation: Doomsday, Vaudeville Villain en Madvillainy.

Absolutely is zeker weten m'n favoriet. Hopelijk gaan DOOM en Madlib binnenkort de studio weer induiken.

Graag gedaan hoor.

Nou toen ik naar zijn naam zocht op google zag ik dat hij die poppen had, die heb ik wel eens bij zo'n sms-reclame gezien. Maar dat is volgens mij al behoorlijk 2008.

Zelf verlaag ik het album, vind het op een aantal tracks (met name de Jake One producties) niet altijd DOOM-waardig. Daar komt bij dat de in- en outro + de skit van een bedenkelijk niveau zijn. Verder nog altijd een prima album hoor, maar daar hoeft DOOM zelf niet al te veel moeite voor te doen. Zelfs op de automatische piloot is hij nog beter dan de meeste rappers.

avatar van WeztSide
Dat was niet lullig bedoeld, sorry.
Maar je hebt indd gelijk over de producties van Jake One, vooral Microwave Mayo valt tegen. De outro daarentegen vind ik best vet.

avatar van jellecomicgek72
DOOM?... De game DOOM?

avatar van MJ_DA_MAN
Ja, dit is de soundtrack van het spel.

avatar van jellecomicgek72
MJ_DA_MAN schreef:
Ja, dit is de soundtrack van het spel.

Oke.

Absolutely is prachtig.

avatar van Nr.4
Met die stem en flow van Doom maakt het me echt niks uit wat ie zegt ook eigenlijk haha, wat een baas. Niet elke productie vind ik even tof, maar over het algemeen prima plaat hoor. Nice ook dat ie die Lightworks beat nog aanpakt.

avatar van Eveningguard
That's That met die rete gezellige prductie en een zingende Doom: .

avatar van Deranged
Ook echt weer een vet album dit. Erg consistent geheel en zeker geslaagd zijn ook de Wu Tang samenwerkingen.

avatar van Oortrommel
Ouderwets knallende DOOM-plaat met de oude vertrouwde kwaliteit op elke track. Stuk voor stuk staan hier echt enorm pakkende tracks op. Eerlijk gezegd kon ik het werk van hem onder zijn pseudoniemen wat minder waarderen, maar dit is voor mij weer de MF Doom zoals ik hem graag hoor.

avatar van Johnny Marr
Wow, wat een fantastisch gek album. Echt heel avontuurlijk zoals altijd bij DOOM. Maar ik had deze niet zo goed verwacht tbh, elke track flowt heerlijk op elkaar over en het is gewoon een mooi geheel.

De gastartiesten zijn ook uitermate fijn zeg. De verses van Rae en Ghost zijn goed zoals bijna altijd, maar die verse van Slug (Atmosphere) op Supervillainz Sowieso een gastartiest die ik hier niet had verwacht. Die verse is echt hard.

avatar van MDekens
Poah, Angelz komt even hard binnen.