Billy Joel - 52nd Street (1978)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Big Shot (4:03)
  2. Honesty (3:53)
  3. My Life (4:44)
  4. Zanzibar (5:13)
  5. Stiletto (4:42)
  6. Rosalinda's Eyes (4:41)
  7. Half a Mile Away (4:08)
  8. Until the Night (6:35)
  9. 52nd Street (2:27)
avatar van dynamo d
Goed album van Billy Joel, dat ook op super audio cd is uitgebracht. Bekendste nummer is natuurlijk 'Honesty'. Verder zijn goede nummers 'Big Shot' en ook bekend klinkende 'My Life'. 52nd Street is niet zo goed als 'The Stranger', maar nog steeds goed genoeg om er lekker naar te luisteren.

avatar van Poeha
Honesty en My Life zijn (verreweg) de beste tracks op dit album.
Until The Night vind ik het absolute dieptepunt.
Totaal geen Billy Joel nummer naar mijn smaak.

Goed album !
Naast de bekende nummers vind ik de titelsong ook een goed nummer!

Ik vind Stilleto het lekkerste nummer door dat felle pianostukje. Die sample is later nog gebruikt door onder meer De La Soul in het nummer Plug Tunin'

Ik meen het ook uit het spel GTA:VC of GTA:SA te herkennen uit een rapnummer maar weet zo niet meer welke.

EVANSHEWSON
Ben vandaag begonnen om héél mijn Billy Joel collectie (alle albums tot en met An Innocent Man, daarna ging het steil bergafwaarts met het niveau van Billy's platen).
Neem dus alles mee in mijn vrachtwagen en herbeluister.
Nieuwsgierig welke er als beste uitkomt, maar deze is zowiezo één van zijn betere.
Prachtplaat !

beaster1256

avatar van LucM
Gedateerd, waarom? "Honesty" en "My Life" zijn toch evergreens geworden die nu nog regelmatig gedraaid worden en de andere nummers staan eveneens op een hoog peil. Bovendien zijn de opnames vrij helder en verzorgd. Zeker één van zijn beste albums.

avatar van Twinpeaks
Prima plaat van Joel,met niet echt een bepaalde lijn.Alle nummers hebben wel iets aparts ,waardoor je moeilijk kunt spreken van 1 geheel.Toch werkt het wonderwel prima,misschien omdat het bijna allemaal prima composities zijn.Honesty is een droom van een piano ballad die ook hedentendage nog overeind blijft en Stiletto met zijn repeterende piano loopje is ronduit verslavend.My Life is een pure popparel en Big Shot is gewoon muzikaal een avontuur.Ook de rest is ruim voldoende ,al moet gezegd worden dat Until The Night iets te lang doorjankt.

Altijd al een haatliefde verhouding gehad met BIlly Joel. Sommige nummers zijn niet te harden (o.a.The Longest Part, Upwtown Girl), maar hij schrijft ook prachtige, tijdloze liedjes.

Gelukkig is die laatste categorie hier goed vertegenwoordigd. Beste nummers:

Honesty, een ballad uit het boekje (volgens recept She's Always A Woman To Me)

Big Shot, ongekend felle Joel song die heerlijk uit je speakers knalt.

Zanzibar, zo'n 'nachtclubsuite' zoals alleen hij ze kan schrijven.

avatar van principal2000
Ik hoor niemand over Half A Mile Away. Dat vind ik ook een van de betere van dit album (naast Honesty, My Life en Stiletto). De rest is ook prettig om te horen, maar net van iets minder niveau. Wederom een prima album dat liefhebbers van Billy Joel goed zal bekoren.

avatar van kaztor
beaster1256 schreef:

Vind ik juist toch niet. Ik vind het een heerlijk, goed uitgebalanceerd geheel dat nergens blijft hangen in sentimentaliteit. Joel weet er altijd op precies het juiste moment wat gas te geven. De Nederlandse hits waren Honesty en My Life, beiden van hoge kwaliteit, maar Big Shot, Zanzibar, Half A Mile Away en het jazzy titelnummer vind ik misschien wel van een nog hogere kwaliteit. Daarnaast is deze plaat in een vloek en een zucht voorbij en heb je naderhand het gevoel 'm meteen weer te willen beluisteren: Een positieve kwaliteit.

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

Beaster, wat lees ik nu voor onzin? Gedateerd, Dit is muziek met een tijdloos karakter, dit is nooit of nooit gedateerd, echt niet, en waarom geef je dan zo'n hoge score als je dit überhaupt als gedateerd wil laten doorgaan??

avatar van George
Nogal wat users vallen over de " arme Beaster" heen , want hij schrijft :' goeie plaat van billy met het machtige honesty , maar nu toch wel zeer gedateerd ' .
Ik ben toch geneigd om het wat voor zijn standpunt op te nemen.

52nd Street vind ik samen met The Stranger , Joel's beste werk.
Die 2 albums heb ik vroeger regelmatig en met veel plezier gedraaid.
Maar waar bijvoorbeeld een Bob Dylan of Neil Young er bij mij in slagen, om door de jaren heen mijn aandacht vast te houden , is het bij Joel zo dat het 'Skyradio' gevoel bij mij gaat overheersen.
Veel liedjes van Joel getuigen van groot vakmanschap , maar kunnen mij niet verbloemen dat zijn sound me na een tijd gaat vermoeien.
Getuige het aantal minimale reacties op Biily Joel's platen hierop Mume , ondanks Joel's grote naam , is het een niet zo'n vreemde conclusie dat Joel's muziek voor velen niet boeiend genoeg blijft.

avatar van LucM
Billy Joel werd door de critici ook niet hoog aangeslagen omdat zijn muziek doorgaans te eenvoudig en te commercieel klinkt, maar een vakkundige zanger en songschrijver die vele evergreens achter zijn naam heeft is hij zeker. Al staan Bob Dylan en Neil Young ook bij mij nog een trapje hoger.
52nd Street vind ik ook zowat Billy Joels beste, hij heeft veel mooie albums uitgebracht maar geen echt baanbrekend meesterwerk.

avatar van kaztor
George schreef:

Dat vind ik toch een wat denigrerende uitspraak. Zijn muziek is toch zeker stukken oprechter en muzikaler dan de lauwe meuk die daarop doorgaans tevoorschijn getoverd wordt.

avatar van George
Nou , beste Kaztor , ik behandel in mijn stukje Joel toch met alle respect en ik heb ook veel waardering voor hem.En met name voor zijn 52nd Street .

Verder heb ik het even over 'mijn gevoel ' m.b.t. Sky Radio. Dat is toch net iets anders dan het te lijken maken van een algemeen geldende uitspraak .
Over Sky radio schrijvende gebruik jij de term : doorgaans . Dat klopt. Joel vormt een van de uitzonderingen. Met zijn liedjes behoort hij tot een van de hoogtepunten die op dat station tevoorschijn wordt getoverd.

avatar van fluidvirgo
Samen met voorganger The Stranger behoort dit album tot het beste werk van Joel. Een song als Zanzibar is gewoonweg fantastisch en de aanwezige "hits" (de drie openers) mogen er ook zeker zijn.

****

avatar van mjvanderels
Leuk divers album, vind lang niet elk nummer even goed maar dat mag de pret niet drukken. Eigenlijk alleen Under The Night scoort een onvoldoende, wat naar mijn idee komt doordat hij probeert een ballad veel te bombastisch te maken. Zonde, aangezien hij meerdere malen bewezen heeft juist hele mooie ingetogen liedjes te kunnen maken.

avatar van Dibbel
Zoals hierboven ook al wordt gezegd:
Met Billy Joel heb ik ook altijd zo'n het is het net-niet-gevoel, en ook een soort haat-liefde verhouding, want hij heeft ook tenenkrommende nummers gemaakt.
Gelukkig staan er die op deze plaat niet zoveel en is deze 52nd Street dan ook heel aardig.
Met de hits Honesty en My Life die in 1979 de Top 40 haalden (resp. 28 en 23) en we inderdaad wel popklassiekers kunnen noemen, maar dan inderdaad wel euh... Sky Radio of Radio 2-klassiekers.
Ik vind i.t.t. velen de bombastische ballad Until The Night (mooie saxsolo) wel erg goed en zelfs het beste nummer van de plaat.
Stiletto en Big Shot zijn ook heel aardige songs. Rosalinda's Eyes, 52nd Street en Half A Mile Away doen mij wat minder, maar zijn zeker niet slecht.
Zanzibar is een geval apart, vind ik de ene keer goed, de andere keer niet,
Overigens lijkt het wel alsof hij 52nd Street niet zelf zingt, maar iemand anders. Mijn LPhoes kan mij daar geen duidelijkheid in verschaffen. Of denk ik dat maar?
Nog steeds op vinyl, 3,5*

avatar van rkdev
Prima album van Joel met daarop o.a. mijn favoriete nummer 'Honesty' dat me nog elke keer kippenvel blijft geven met de rake tekst. Sowieso is kant A van dit album geweldig met de 3 hits en het ondergewaardeerde maar o, zo sterke 'Zanzibar'.

Kant B is een tikkeltje minder, maar nog steeds erg goed. Ik moest erg wennen aan 'Until The Night' (dat aandoet als een duet), maar na enkele luisterbeurten blijkt dit erg mooi te zijn, met een sterke sax-solo erin.

Ted Kerkjes
Dibbel schreef:
Dat denk je maar. Het nummer wordt gewoon door Joel gezongen, maar dan met een stemmetje. Doet 'ie wel vaker.

avatar van hrmnbstr
Op track 7 en 8 na, louter goede nummers.

Een van zijn beste platen voor mij. Melodieus met sterke teksten.

Favoriete nummers :

Big Shot (4:03)
My Life (4:44)
Zanzibar (5:13)
Stiletto (4:42)

avatar van milesdavisjr
Een redelijk album met een aantal prima nummers maar ook een bepaalde vrijblijvendheid. Opener Big Shot met zijn lekkere riff heeft een aanstekelijke melodie. Honesty is mij te zoet en heeft mij nooit kunnen bekoren. Half a Mile Away, het jazzy aandoende 52nd Street en het kamerbrede Until the Night zijn wat mij betreft de beste songs. Gedurende de jaren 70 beleefde Joel samen met Elton John zijn creatieve hoogtepunt in het piano pop/rock genre. Joel heeft bij mij echter een streepje voor want minder theatraal, wat meer variatie en meer power in zijn stem. Dit plaatje kan echter niet tippen aan het niveau van bijvoorbeeld The Stranger, het is allemaal degelijk maar echte uitschieters naar boven staan er wat mij betreft niet op.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Wat begint dit album toch verrukkelijk. De eerste 3 nummers zijn erg goed en zingen ook nog eens lekker mee!

avatar van Wyverex
Deze ook weer eens een spin gegeven vandaag. Dit blijft zo'n leuk album! De bijna lugubere album art zet wel een toon voor heel het album vind ik. Ik zie hem dit beleven in een bruin café waar hij een aantal hoofdrolspe(e)l(st)ers van dit album tegenkomt. Heerlijk vind ik het als de hoes wat aan de ervaring toevoegt. De mooiste hoes aller tijden zal het wel nooit worden...

Persoonlijk vind ik het album zwak beginnen.. De bekendste nummers van dit album doen mij het minst. Let wel, slecht zijn ze niet, maar ze missen iets wat het album wel heeft vanaf Zanzibar. Voor diegenen die dit nog niet weten: Zanzibar is unfaded te beluisteren op My Lives. Zeker eens de moeite om te beluisteren! Had van mij zo op het album gemogen.

Big Shot knalt heerlijk beschuldigend door de boxen. Maar echt spannend wordt het niet. Iets wat hij eventjes later in Stiletto naar mijn idee wél goed doet.

Honesty is bij mij een groeier geweest. Ik vond het eerst vreselijk saai. Maar naarmate mijn mood, en de tijd verstreek, milderde mijn mening en moet ik toegeven dat dit ook gewoon een goede ballad is.

My Lives heeft net als Big Shot iets tekort. Het klinkt zo mak, terwijl de boodschap wel duidelijk is. Heb je niets nuttig te zeggen over hem, hou het voor jezelf!

Vanaf Zanzibar beginnen de hoogtepunten. Heerlijk opzwepend, en een fantastische meezinger.

Daarna hebben we Stiletto! Heeft lang geduurd eer ik doorhad dat een stiletto meer is dan een lange hak van een schoen. Begint heerlijk mysterieus, bijna "catlike" om dan over te gaan in een liedje vol actie en volgens mij heartbreak van iemand die aan het lijntje werd gehouden.

Rosalinda's Eyes vind ik ook zo leuk. Zeer beschrijvend liedje, waardoor ik me bijna filmisch weer in die bruine kroeg voel. Dit heeft weer een (bij gebrek aan een beter woord) flow die me echt goed ligt, en die een groot deel van het album ook heeft.

Half a Mile Away heeft weer leuke saxen. Klinkt wel wat anders dan de rst van het album, maar is zeker niet mis.

Until the Night is weer zo'n liedje die bij m'n mood moet passen. Soms heb ik echt geen nood aan het bijna smartlapperige begin en refrein. Andere keren kan ik het best smaken en brul ik gezellig mee!

Met 52nd Street gaan we weer naar de sfeer die liedjes 4 tem 6 zo leuk maakte. Het nummer is wat kort uitgevallen, maar een leuke afsluiter van een leuk album.

Een album met uitschieters, maar ook een paar liedjes die ik als ze afzonderlijk zouden langskomen in een playlist zou skippen.

avatar van milesdavisjr
Benieuwd naar 52nd Street, zeker na het uitstekende; The Stranger. De plaat trapt lekker af met Big Shot, hoewel geen klassieker in het oeuvre van Joel smaakt het nummer mij prima. De venijnige wijze waarop Billy het zingt kan ik wel appreciëren. Aan Honesty heb ik lang moeten wennen, het was mij altijd te zoet, inmiddels kan ik de song goed hebben en lijk ik elke keer weer wat nieuwe kleine details te horen. My Life heeft mij nooit geboeid en zal dat ook nooit gaan doen. Het karakter van het nummer is mij te vluchtig, te vrijblijvend en jolig. Zanzibar is dan weer een stuk sterker, hoewel het als geheel wat lang wordt uitgerekt zijn de korte jazzy intermezzo's uitstekend in de song geplaatst. Het swingende Stiletto wederom met jazzy arrangementen gearrangeerd is redelijk maar behoort niet tot het sterkste songmateriaal op de plaat. Rosalinda's Eyes gaat voor mijn gevoel nergens heen, hoewel het ook geen slecht nummer is. In Half a Mile Away gaat Joel vrij snel op zijn doel af en dat werkt. Until the Night is fraai maar duurt ook wat lang. 52nd Street sluit de plaat heerlijk af, het pianowerk, de afgemeten zang van Joel en het subtiele jazzy drumwerk maken het tot een heerlijke song. Zo vormt een 52nd Street een prima opvolger van The Stranger, echter staan op zijn voorganger net even wat meer echte krakers.

Tussenstand:

1. The Stranger