Madness - The Liberty of Norton Folgate (2009)

Ska

40. Clerkenwell Polka [Live] *
  41. Forever Young [Live] *
  42. The Liberty of Norton Folgate [Live] *
avatar van TerryA
afgelopen weekend (vrijdag op zaterdag nacht) hadden Madness deze album live uitgevoerd op BBC4 (een van de digital kabel kanalen ook hier in NL bij bijv. Ziggo of Casema) en was best indrukwekkend. Dezelfde concert was dan weer gisteren avond herhaald door de BBC nadat ze een bijna 2 uur durende film van Madness lieten zien over hoe ze waren samen gekomen en hun eerste gigs in Camden (rollen waren in deze film gespeeld door hun zelf) tijdens mid tot laat jaren 70.
een van de betere bands uit begin jaren 80 dat nog steeds van belang zijn met bepaalde muziek ontwikkelingen

de live optreden van deze album (theatre setting in plaats van concert zaal) deed me erg denken aan de 1991 album "Ghost Of Oxford STreet" van en met Malcolm McLaren, Tom JOnes, Kirsty MacColl, en Happy Mondays...

Various - The Ghosts Of Oxford Street (CD, Album) at Discogs

avatar van rbreeman
TerryA schreef:

De concertregistratie (met verbindende links tussen de nummers) die werd uitgezonden is begin dit jaar opgenomen door Julien Temple (van o.a. The Filth & The Fury).
Alleen het eerste deel met nummers van The Liberty of Norton Folgate is uitgezonden, tijdens de tweede set werd nog een reeks oudere nummers gespeeld.
De film over het ontstaan van Madness heet trouwens Take It Or Leave It (1981)

Niet het beste album uit 2009, maar wel eentje die perfect aan sluit bij hun ouder werk. Wel de grote verrassing van het jaar.
Ze kunnen het nog steeds.
Ik twijfel nog tussen 4,5 en 5 ***

mathieudc
'Forever Young' is toch weer een fijn nummer, heb er al eens aan gedacht om een best-of van deze band aan te schaffen maar dat is er vooralsnog niet van gekomen. De interesse begint weer te groeien.

avatar van Darkzone
Koop dan The Heavy Heavy Hits. Heb ik ook. Ook de niet-feest nummers zijn nl. geweldig!

Je kent ze wel.
Multi culturele flatgebouwen.
Smeltkroes van gewoontes.
Elk huishouden draagt een eigen stempel.
Je ruikt frites, pizza en shoarma.
Mohammed, Buddha en Jezus worden aanbeden.
Parkeergarages en boxverhuur.
Voetballen op pleintjes.
Geluidsoverlast in de trappenhal.
Beatbox en mantra.

Madness is meer dan een ska bandje.
Muzikanten die het straatbeeld van Londen vertalen.
Opgroeien tussen volkeren uit alle werelddelen.
Harmonie in de muzikale beleving.
Juist het volwassen geluid roept herinneringen naar de jeugd op.
Totaalplaatje wat passend gemaakt is.

The Liberty of Norton Folgate is de geslaagde come-back.
Nummers die perfect passen tussen oude hitsingles.
Hoe vaak probeert een band nieuwe liedjes te promoten.
Door hier een tour aan te plakken.
Momenten tot verzwakking.
Eventjes een biertje halen.
Aandacht die steeds minder wordt.
Gepraat in de zaal.
Waar het publiek regelmatig afhaakt.
Ligt hier een verrijking.
Aanvulling op het repertoire.
Het feest blijft compleet.

avatar van bawimeko
deric -->

Een aanrader is de concertregistratie van Julien Temple, met veel Victoriaans aandoende straat-taferelen.

avatar van divart
deric raven schreef:
Niet het beste album uit 2009, Ik twijfel nog tussen 4,5 en 5 ***

Kan me van dat jaar toch geen beter album herrinneren

Ted Kerkjes
Ligt het aan mij of lijkt de zanger van Madness een beetje erg veel op Bob Fosco? (Da`s de zanger van De Raggende Manne)

Vind je?
Qua uiterlijk of stem?

avatar van devel-hunt
Ted Kerkjes schreef:

Dat ligt aan jouw.

avatar van dynamo d
The Liberty of Norton Folgate is van begin tot eind een erg fijn album. Ik kon nog ergens de 2 cd editie op de kop te tikken en ben daar erg blij mee. Beste nummers zijn:
We Are London
The Liberty of Norton Folgate