Sunset Rubdown - Dragonslayer (2009)

Canada
Label: Jagjaguwar

1. Silver Moons (4:45)
  2. Idiot Heart (6:09)
  3. Apollo and the Buffalo and Anna Anna Anna Oh! (5:24)
  4. Black Swan (6:55)
  5. Paper Lace (3:47)
  6. You Go on Ahead (Trumpet Trumpet II) (5:45)
  7. Nightingale / December Song (5:35)
  8. Dragons Lair (10:29)
Ben heel erg benieuwd!

Wel apart dat Spencer Paper Lace hergebruikt (deze staat ook op het net uitgekomen nieuwe Swan Lake album).

Verder jammer dat ik vrijwel alle nummers stiekem al ken van bootlegs, sessies en dergelijke, maar daar kan de band natuurlijk niet per se iets aan doen, en het schenkt me een hoop vertrouwen in de plaat, want alles wat ik tot nog toe hoorde was heel heel erg goed.

Gelekt...

avatar van Montorsi

Episch als "You go on ahead" en rustgevend als "Silver Moons"": alles komt langs.
Van de hak op de tak, melodieën opbouwen en afbreken, ladder op en ladder af en natuurlijk weer die melodieuze en mystieke teksten.
God, wat heb ik er weer zin in.

PS. vergeet niet de vinyl die onlangs is uitgekomen ..

(verwijderd)
Ik zeg.. op het eerste gehoor machtig fijn

Nihilisme
'Machtig' is inderdaad het perfecte woord. Wat is Spencer Krug toch ook een ongelooflijke held.

(verwijderd)
Denk dat dit mijn afstudeer-plaat gaat worden.. krijg er echt schrijfenergie van en bij de laatste noten van Dragon's Lair kan ik niet wachten om wederom op 'play' te drukken.. wordt denk ik minstens een eervolle vermelding in mijn dankwoord

avatar van Omsk
Onwaarschijnlijk goed openingsnummer.

avatar van Omsk
ONwaarschlijk! Hoort dan toch!

Fantastische cd inderdaad. Vooral het openingsnummer en de afsluiter zijn ge-wel-dig.Enige minpuntje: Paper Lace vind ik persoonlijk beter op het Swan Lake-album, waar het een hoogtepunt is. Hier is het misschien wel het minste nummer van de cd. Dit zegt natuurlijk ook wel veel over het torenhoge niveau dat hier gehaald wordt

avatar van Bart
Na drie luisterbeurten ben ik zeer te spreken over de kwaliteit van dit album. De vorige albums van Sunset Rubdown heb ik nooit écht goed beluisterd, dus ik kan geen goede vergelijking maken ten opzichte van het oudere werk. In ieder geval is voor mij duidelijk, dat er aantal zeer sterke nummers op staan, met als hoogtepunt: 'Idiot Heart'. Een mooi opgebouwd nummer.

Wel grappig dat de nummers van deze plaat soms net zo goed op een album van Wolf Parade of Swan Lake zouden kunnen staan. Je hoort duidelijk dat Spencer al deze bands een geluid geeft.

avatar van Mctijn
Zeker een fijn album. Lekker episch.

Omsk schreef:
Onwaarschijnlijk goed openingsnummer.

vooral de afsluiter is echt een pareltje wat mij betreft.

Hoe dan ook, wéér een meesterwerk dit van Spencer Krug. Komt elk jaar wel met een bizar goed album op de proppen.

Inderdaad, Spencer Krug ! Heb het album nog niet geluisterd, maar dat gaat binnenkort zeker gebeuren.

I believe in growing old with grace

Dragonslayer, het nieuwe album van Sunset Rubdown, is in mijn ogen de ultieme ode aan ouder worden. Het overkomt iedereen, ook indie-rock-helden, en Dragonslayer is Spencer Krug's manier om hiermee om te gaan. Wat mij betreft mogen meer mensen dat op deze manier doen, want het resultaat is indrukwekkend.

In opener Silver Moons is het thema misschien nog wel het meest duidelijk, het is een lied vol nostalgie en een ode aan vervlogen tijden, maar tegelijkertijd een teken dat het leven door moet gaan, en daar sluit Idiot Heart dan gelijk mooi op aan. De onbevangenheid van het Griekse mythische figuur Icarus word in één nummer samengevat. Icarus, de zoon van Daedelus die vleugels kreeg en werd gewaarschuwd niet te dicht bij de zon te vliegen, maar dit in een vlaag van jeugdigde overmoedigheid toch deed.

You can't settle down until the Icarus in your blood drowns

Om deze woorden kracht bij te zetten grijpt Spencer ook nog maar eens terug naar een tekst van Shut Up I Am Dreaming uit 2006, waarin hij zelf nog zo strijdlustig was om de rebel te blijven.

If I was a horse, I would throw up the reins, if I was you

Na dit overtuigende en energieke statement, wordt toch weer teruggegrepen naar nostalgie in het prachtig getitelde Apollo and the Bufallo and Anna Anna Anna Oh!:

My god, I miss the way it used to be
So here's a photograph for you to hold
It's my picture of before I got old

Black Swan is een soort coming-of-age-vertolking. Vroeger dacht men in Westerse landen dat er alleen witte zwanen bestonden. De zwarte zwaan was dan ook een algemene metafoor voor dingen die niet bestaan. Later werden er dan toch zwarte zwanen ontdekt in andere delen van de wereld en veranderde de symboliek naar "onverwachte gebeurtenissen".

There was a black swan outside the palace,
It was appointed by the King
And people took it as a sign that he needed more time
But he said: "I ain't afraid of no black bird"

Letterlijk staat er dus een grote gebeurtenis voor de deur, misschien wel de rite of passage, het ouder worden, en onze narrator is hier klaar voor. Klaar om de draak te slachten (om maar alvast even op de zaken vooruit te lopen).

Al deze overpeinzingen maken het invoegen van het Swan Lake-nummer Paper Lace ook begrijpelijker, dit past namelijk perfect in het verhaal, met verwijzingen naar Paper crumples into ugly shapes en The stupid house you made fell away like paper lace (waarin overigens weer word terugverwezen naar Idiot Heart's Can you run as fast as this house will fall?).

Dan komt in mijn ogen toch wel het centrale punt van het album, simpelweg omdat You Go On Ahead zo belachelijk episch is, dat je het niet als minder kan classificeren. Het is het vervolg op Trumpet, Trumpet, Toot! Toot! van Random Spirit Lover, een al even groots werk dat kortweg handelde over I hope you get what you're after. In deel 2 lijkt de zoektocht nog niet voorbij, en is er nog steeds die onzekerheid over wat er van het leven gemaakt moet worden, welke richting je op moet gaan.

See the actor keep a ritual to keep them all at bay
He would like to come home naked without war paint on his face
And appear before you virgin white if virgins are still chaste

We willen het liefste allemaal onszelf zijn (virgins) zonder ons voor te doen als anderen (actors), maar de realiteit ligt vaak toch ergens in het midden. Verder word het ouder-worden-thema nog eens extra aangestipt met het steeds herhalende Days add up to weeks, add up to months and add up to years.

In Nightingale word weer een beetje teruggegrepen naar een nostalgisch oogpunt. Er begint zich een patroon te vormen, de oneven nummers lijken vooral terug te kijken op het verleden en de rest probeert wat te maken van de toekomst. Grappig genoeg krijgt Spencer hier zelf ook door dat ie maar doordramt over het ouder worden, want hij begint met de tekst So let me hammer this point home. En de verwijzing naar December in de titel lijkt een referentie naar ofwel het einde van het leven ofwel het einde van deze transitionele periode waarin ouder worden ineens het ergste lijkt dat er is. In this way you will come find me in december..

Dan het slotstuk, het sprookjesachtige Dragon's Lair. Het album wordt hierin op spectaculaire wijze rondgemaakt. Waar het openingsnummer begon met Confetti floats away like dead leaves in the wagons' wake (Prachtige beeldspraak trouwens!), begint het eindnummer met I'm sorry I was late, I went blind / I've got confetti in my eyes en verwijst het in het middenstuk terug naar de dead leaves. Waar in Silver Moons word gesproken over parties in my honour wordt dit hier nog eens overgedaan met I was held up at yesterday's parties. Ook thematisch gezien wordt de cirkel gecompleteerd. Met het slachten van de draak is het gevecht tegen de ouderdom, en vooral de onzekerheid die het met zich meebrengt, overwonnen. De beelden die Spencer Krug oproept om dit grootse gevecht te illustreren wil ik jullie tenslotte vooral niet onthouden.

Oh my dear, my dear
I'd like to fight the good fight for another couple of years
Cause to say the war is over is to say you are a widow
You're not a widow yet

So this one's for the critics, and their disappointed mothers
For the Cupid and the hunter, shooting arrows at eachother
Ain't no such thing as a saint
Ain't no such thing as a sinner

There's a swan amongst the pigeons on Barcelona's floor
There's a Samson with Delilahs lining up outside the door
If you are sharpening your scissors, I am sharpening my scissors
and I am sharpening my sword

So you can take me to the dragon's lair
Or you can take me to Rapunzel's windowsill
Either way it is time for a bigger kind of kill

avatar van Lennonlover
pas binnen een maand in de winkels en toch al 8 stemmen... Erg eigenlijk

Enfin, ik heb hem ook net binnen. Ben zéér benieuwd.

(verwijderd)
Ik pleit mij vrij.. ik heb m alvast gereserveerd

avatar van Bart
Deze plaat vind ik vele malen beter dan de nieuwste Swan Lake. En ik denk, dat ik 'm misschien ook wel beter vind, dan de Wolf Parade plaat van vorig jaar.

avatar van itchy
"And here's one for the critics
and their disappointing mothers"

Schitterende zin, als je het mij vraagt

avatar van sydbarrett
Het eerste Sunset Rubdown-album dat mij echt direct pakte, maar waarvan ik ook gelijk voelde dat het nog een groeiertje kon/kan gaan worden.
Het vorige album was voor mij iets moeilijker om doorheen te komen en om te blijven luisteren, terwijl deze op repeat zou kunnen staan.

Het beste van Wolf Parade en Sunset Rudown is gecombineerd en op dit album gekomen, althans zo klinkt het voor mij. De teksten zijn ook echt geweldig!

Maar ja, dit zijn alleen losse kreten. Het komt vast nog wel eens tot een gestructureerde recensie. Nu weet ik nog niet waar dit album bij mij gaat eindigen. Ik had het al een 4 gegeven, maar nu ik dit schrijf en ondertussen weer het album luister, zou ik het al kunnen verhogen naar een 4,5. Wat een geweldig album!

Voor korte duur nog: 4 sterren.

Dit doe ik niet vaak; na (zelfs tijdens) een eerste beluistering 4* toekennen. En het kan volgens mij alleen maar hoger worden.

Ik trek de jengelstem (waar ik normaliter totaaaaal niet van houd) nét op deze schijf, wat zorgt dat de nummers ook kunnen doorkomen. En die doen het....wat een parels...wat een grandioze, geweldige (jaja, superlatieven) composities...Ik ben echt onder de indruk.

Ik wil nog niet meer sterren geven, omdat deze stijl meestal niet hetgene is wat het bij mij in de eindlijst haalt. Ik ben toch meer rockgericht. Maar in de 'pop met jengelstem' sectie ben ik al jaren (mss zelfs sinds de 1e Arcade Fire) niet zó iets goeds tegengekomen....

Nooit gedacht dat ik nog weer onder de indruk zou zijn van zo'n album...it just happened... (daarmee heeft Spencer Krug toch echt iets bijzonders bij mij bewerkstelligd)

avatar van Tha)Sven
Gruwelijke stem en verschrikkelijk over de top indie vind ik het tot nu toe

avatar van itchy
Tha)Sven schreef:
Gruwelijke stem en verschrikkelijk over de top indie vind ik het tot nu toe

Dan zou ik zéker niet naar de vorige platen luisteren

Mijn favoriete plaat van het jaar tot nu toe (met Somfay). Van nummers als Idiot Heart kan ik geen genoeg krijgen.

avatar van Tha)Sven
itchy schreef:

Dan zou ik zéker niet naar de vorige platen luisteren

Ik heb nog geen definitief oordeel he. Wie weet kan ik de stem na een tijdje wel waarderen, zoals bij Antony and the Johnsons of Iliketrains.

Mweh, heeft bij mij nooit gewerkt. Bij dit soort zangstemmen moet iets in de muziek me meteen grijpen, en dat doet het zelden. De eerste Wolf Parade, die ene van dat manneke die ook in die boom optrad (whaha); Danielson! en nu dus dit.
Mij vielen direct de (o cliché, R., je noemt het in bijna elke post:) composities op. De nummers zitten inventief, en toch natuurlijk vloeiend in elkaar, met een spanningslijn die de aandacht goed vasthoudt zonder catchy te worden. Echt verdomd goed geschreven nummers dit, had niet verwacht dat er nog een popalbum zou uitkomen die mij zou verrassen en behagen (t is niet mijn stiel).
Ik blijf deze opzetten, om het te doorgronden en omdat ik aldoor niet geloof dat ik hem echt mooi vond...dus ga ik maar weer luisteren... Sterk staaltje hoor.

Ik blijf trouwens toch bij 4*; ik vind de nummers nét te weinig catchy, nét te vrijblijvend vloeiend om écht te beklijven (heb nog niet met n nr in mn kop gezeten), nét te weinig opvallende stijl hebben, en andere platen die meer in mijn favo niche (vooral rock) vallen scoren bij mij gewoon hoger. Dit valt gewoon op door het goede schrijven. Ik betwijfel ten zeerste of ie nog een halve ster wint, 5* zal ie nooit worden. Teveel ander goeds nog, naar mijn smaak.

Eerste plaat sinds Boxer van The National die bij mij naar de 5 sterren gaat. Ronduit perfecte composities van begin tot einde.

Richardus schreef:

Ik loop al weken rond met My heart is a kingdom / Where the king is a heart / My heart is king / The king of hearts in mijn hoofd. Iedereen om me heen (mezelf incluis) wordt er gek van

avatar van indie-nerd
anna anna anna oh! wat een heerlijk album is dit zeg! Knap werk van Spencer dat hij met zoveel zijprojectjes zoveel goede muziek kan maken!

avatar van Montorsi
Het is geen Random Spirit Lover, maar mag zich toch meten met het eerste 'echte' album. Dragon's Lair is een ijzersterke afsluiter, Spencer maakt er zijn handelsmerk van.