Sunset Rubdown - Dragonslayer (2009)

Canada
Label: Jagjaguwar

1. Silver Moons (4:45)
  2. Idiot Heart (6:09)
  3. Apollo and the Buffalo and Anna Anna Anna Oh! (5:24)
  4. Black Swan (6:55)
  5. Paper Lace (3:47)
  6. You Go on Ahead (Trumpet Trumpet II) (5:45)
  7. Nightingale / December Song (5:35)
  8. Dragons Lair (10:29)
avatar van twelve
Minder gevarieerd en fantasierijk dan zijn voorgangers, maar mooi in zijn eenvoud. Waar ik eerst al niet kon kiezen tussen RSL en het debuut, wordt deze keuze nu nog moeilijker gemaakt. 4,5*

avatar van Doc
Doc
Tha)Sven schreef:
Gruwelijke stem en verschrikkelijk over de top indie vind ik het tot nu toe

Hij doet me aan Bowie denken.
En wat betreft de "over de top indie" deel ik die mening tot nu toe wel.

avatar van Bart
Vandaag weer eens helemaal gedraaid! Het blijft een zeer sterk album. Mijn 4,5* blijft overigens wel staan. 'Paper Lace' vind ik het enige zwakke nummer van de plaat; het kan me maar niet bekoren.

Overigens is deze plaat nu al een top-tien kandidaat voor 2009!

avatar van blonde redhead
Moet op een of andere manier aan de zanger van Razorlight denken als ik dit hoor. Maar verder vind ik dit een prima cd. Nu maar hopen dat die verschrikkelijke gedachte maar snel verdwijnt. Nog niet genoeg beluisterd om een definitief oordeel te geven.

Heb voorlopig enkel Idiot Heart kunnen beluisteren. Deed mij vooral denken aan Wolf Parade.. Deze ga ik dus zeker eens een kans geven

zie net dat de zanger nu ook net in wolf parade zit dus niet zo moeilijk dat ik die vergelijking maakte

(verwijderd)
de zanger?? hij is het meesterbrein!! nee even serieus de zanger van Sunset zit daarnaast ook in Wolf Parade en in The Swan Lake (zeker ook even proberen)

(verwijderd) schreef:
de zanger?? hij is het meesterbrein!! nee even serieus

Ik vond Handsome furs een prima album hebben afgeleverd eerder dit jaar en ook van het optreden op Motel mozaique genoten, maar als je dan deze plaat hoort dan is dit 2 klassen beter en dan kan je wel stellen dat deze man het meesterbrein is

Maar soms heb je van die platen waarvan je ogen open gaan, je tong uit je mond gaat hangen en je alles om je heen vergeet. Ik dacht eigenlijk dat Dirty projectors daar deze maand voor in aanmerking kwam, maar toen kregen mijn oren deze verwennerij voorgeschoteld en wist ik weer hoe je zielsgelukkig kan worden van muziek, kreeg bij deze plaat hetzelfde gevoel als bij de laatste Antony and the Johnsons en Dark was the night eerder dit jaar, maar dan nog extremer.

Deze plaat gaat denk ik heel hoog scoren in mijn eindejaarslijstje, maar eerst even kijken of er een houdbaarheidsdatum op zit.

avatar van HiLL
Ik vind dit wel een erg lekkere opzwepende plaat! Met name Black Swan.. geniaal!

boomkat
Spencer fucking did it! Wat een vent. Dit moet ik echt live zien.

dat kan september in Paradiso! :d

Krug heeft zo te horen eindelijk die grote sprong voorwaarts gemaakt. Nightingale / December Song & Dragon's Lair zijn lichtjes fenomenaal.

(verwijderd)
zet Black Swan daar ook maar bij! Dat nummer kan ik echt elk moment van de dag horen en elke keer grijpt het me weer bij de kladden!

handsome_devil
Raar, ik zou zweren dat ik hier al gestemd had. Ik wilde eigenlijk alleen even melden dat ik denk dat ik verslaafd ben Alleen de laatste twee nummers moeten nog groeien bij me denk ik.

avatar van chicorei
ontdekking van het jaar! samen met Jesu

avatar van Lennart_M
Aardig indie-plaatje, maar het wil naar mijn idee een beetje teveel indie zijn terwijl het niet echt boven het maaiveld uitkomt. Daarom niet meer dan aardig...

avatar van itchy
Lennart_M schreef:

Mmm, "aardig indie-plaatje" vind ik de plaat toch wel te kort doen hoor. Daar heeft het te veel body voor vind ik. Plus, het is een groeier van jewelste.

avatar van Lennart_M
itchy schreef:
Plus, het is een groeier van jewelste.

Ok dan zal ik blijven volhouden

itchy schreef:

Een groeier van fantastisch naar plaat van het jaar ja!

Na 2 weken op vakantie (nou ja 1 week Roskilde en dan 1 week vakantie) te zijn geweest bij terugkomst vrijwel direct dit album weer gedraaid en sindsdien is het album denk ik wel een keer of 25 voorbij gekomen en het blijft heel boeiend. Knappe jongen die hier dit jaar nog voorbij weet te komen, maar we hebben nog een aantal maanden.

Lennart_M schreef:

Al was het de meest slappe, meest onoriginele, meest toegankelijke pop ooit wat er op deze plaat had gestaan, het had dan nog steeds wel een indie-plaatje geweest, dus ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen.

avatar van Petterson
Spencer Krug bewijst met deze plaat maar weer eens waarom hij een van mn muzikale helden is, wat een plaat wederom!

Teveel indie zijn

avatar van Omsk
Nou ja, je kunt natuurlijk teveel elementen die grote indie-acts gebruiken in je bandje willen proppen. Maar dan denk ik eerder aan Beirut of zo.

avatar van gemaster
Die Spencer Krug weet wel een bepaalde sound aan zijn werk te geven zeg. Dit lijkt toch wel verdacht veel op Wolf Parade. Dat is natuurlijk niet slecht, At Mount Zoomer is mijn favoriete plaat van vorig jaar. Toch had ik hier af en toe net iets teveel een déjà vu gevoel. Echt storen doet het me gelukkig niet, waardoor ik hier makkelijk 4* aan kwijt kan.

boomkat
Spencer, i want your fucking mustache!

avatar van Bart
Gisteren deze plaat weer eens op de fiets gedraaid! God, wat blijft dit een prachtig album. Gegarandeerd een album voor in de top-tien 2009!

avatar van kaj_666
Prachtige nummers worden afgewisseld door nummers die vooralsnog volledig langs me heen gaan. Ik moet hem nog wat vaker luisteren denk ik, want dit is iets waarvan alles erop duidt dat ik dit goed zou moeten vinden. Het kwartje valt vooralsnog echter maar half...

Nightingale/December Song vind ik trouwens wel echt een pareltje! Misschien ontdek ik er nog wel meer..

avatar van itchy
Vind deze toch wel beduidend beter dan de voorganger, die ik ondanks een paar geniale numers iets té grillig vind. Jagjaguar is hot, samen met Oneida's Rated O behoort deze plaat tot mijn favorieten van 2009.

avatar van Xel
Xel
Ik heb deze cd nu twee weken in huis. Al ruim een week niet meer naar geluisterd. Ik weet niet wat het is, maar het is nog niet tot me doorgedrongen o.i.d.
Nog maar eens een keer proberen, ooit.