Waarschuwing: als je 1-2-3 akkoorden songs verwacht, vrijblijvende leuke meezingdeuntjes? Rauwe punkrock? Ja, dat zijn OOK The Stranglers, maar dan is dit album niets voor jou vrees ik... hier is het experimenteren troef!
O ja.. Fans van Greenfield gaan smullen van dit new wave meesterwerkje...
Eigenlijk heet dit album voluit: "The Gospel According to the Meninblack".... Het nummer "The Meninblack" staat op "The Raven" en vormde eigenlijke rechstreekse aanleiding tot dit album ...
Het album laat zich wegluisteren als in een trip, een reis.. je wordt meegezogen in het verhaal van (verdere) vervreemding, ruimtewezens en andere onaardse dingen... eigenlijk kan je dit nog best beschouwen als een soundtrack: de film verzin jezelf dan maar... net zoals zijn voorganger "The Raven" beluister je dit album best als één geheel...
De aliens die hun intrede deden in de song "Meninblack" beheersen voor een groot stuk dit album. De plaat start met een hilarische instrumental (een absolute favoriet van mij: ik draai dat vaak als ik al eens op een fuif draai als opener!): "Waltzinblack" en dat is inderdaad een walsje.. met Greenfield die zich volop kan uitleven op de toetsen en effecten.. en de vele stemmetjes, kobolten, kabouters? .. t zullen wel de marsmannetjes zijn zeker.? Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde lag ik meteen in een deuk, en soms nog!... zoals ik al zei: hilarisch!
Dan krijgen we "just Like Nothing On Earth", de stemmtjes blijven en zingen het refrein... apart... maar maak je geen zorgen verder is het al de heerlijke stem van Hugh die je hoort... een uptempop 'spacey popliedje', ja, zo kan je dit best omschrijven...... daarna komt "Second Coming" met een schitterend zingende Hugh... het nummer is de hele tijd door redelijk traag en naar het einde toe ontploft het zo een beetje met Greenfield die je hoort moeite doen om zich in te houden... subliem..
Maar dan komt wat mij betreft dé song van de plaat: "Waiting for the meninblack", een schitterend huwelijk van de knappe zang van Hugh, heerlijke drumpartijen van Jet Black, op de achtergrond heerlijke gitaarklanken, en toch weer vooral de toesten die boventoon voeren met heel leuke motieven en riedeltjes die gespeeld worden. Eigenlijk wordt hier een melodietje gewoon herhaaldelijk door de verschillende instrumenten gespeeld, en dat is misschienn simpel, maar ook prachtig.. goh, ja en die tekst dan.. 'I'm clutching my teddybear.. and I'm waiting for the meninblack'... hehe...
Het instrumentale "Turn The Centuries, Turn" sleept zich langzaam en onheilspellend voort .. het is een heel bevreemdend deuntje waarvan je haast ongemakkelijk wordt...
"Two Sunspots" is heerlijke Stranglers tongue-in-cheek pop, leuk tempo... knappe gitaarpartije.. en eigenlijk een vrolijk niemendalletje, en zo meteen ook een beetje de vreemde eend in de bijt, of net andersom? Vermits al de rest eerder vreemd of bevreemdend is... Hm...
En dan! "The Four Horsemen". Dit heeft opnieuw iets bevreemdend... als je niet mee in het hele concept ingezogen zit, kan je dit gewoon vrolijke synthipop noemen, en dat is het mlisschien ook.. maar het uitvoerige instrumentale gedeelte van deze song bewijst het tegendeel.. weer vooral Greenfield. Ja, hij weer... NOG meer als op The Raven is dit echt wel Greefnfield zijn ding...
"Thrown Away" is ook wel apart. In de strofen hoor je een Hugh Cornwell die wel heel loom en laag zingt, bijna mompelend... gedreven op een schijnbare basriff, maar weer op de achtergrond die muzikale rijkdom... o ja.. de koortjes in het refrein zijn ook wel leuk, en maken dit toch ook wel een wat meer aardse song...
Aardser zij ik? Hm... luister dan maar eens naar The Manna Machine. Het thema is weer helemaal terug
gedreven door een metallige synth... een vertellende Cornwell... weerom zo'n spookachtige compositie...
"Hallow to our Men" duurt een slordige 7.26 minuten.. en is heel erg knap.... een heerlijke intro... meteen wordt het thema gespeeld door de keys.... na een goeie minuut vallen de drums in, en vervolgens speelt de gitaar het thema dat eerst nog door de keys gespeeld werd en gaat vervolgens een duel aan met dit toetsenwerk... en dan opeens is Hugh erweer, hier lichtjes nasaal klinkend... Eigenlijk zijn de vocals bij dit nummer niet echt essentieel.. luister vooral naar de grote rijke klankkleur dat deze compositie heeft! Dit nummer mag van mijn part gerust nog 7 minuten langer duren... op het einde hoor je iets opstijgen... de UFO's????
"Top Secret" is net zoals "Two Sunspots" iets poppier... al zie ik het nu niet meteen in de hitparade belanden.. in dit nummer vind ik Cornwell met momenten wel iets van Lou Reed hebben... De gitaar, die op dit album zeer zuinig gebruikt wordt, mag ook weer even op de voorgrond...
De finale heet "Maninwhite". En raad eens, het klinkt zowaar een heel pak aardser... 'who helped to get you there?'.... Een leuk Greenfield orgeldeuntje, vette bass van burnell, de nodige drumrolls van black.. en af en toe mag de gitaar ook een beetje scheuren van Hugh... Een schitterend nummer, en meteen ook de finale van het verhaal dat "the gospel according to themeninblack" is...
Aan het einde... horen we Slavische talen doormekaar, en .. de klokken luiden...
Ik had deze plaat al een 4,5 gegeven, maar ik was vergeten hoe fantastisch ik hem vond blijkbaar, want dat is een half punt te weinig! Jawel: een dikke 5 wordt het!