Bob Marley & The Wailers - Legend (1984)

Alternatieve titel: The Best Of

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Is This Love? (3:52)
  2. No Woman, No Cry [Live] (7:07)
  3. Could You Be Loved (3:55)
  4. Three Little Birds (3:00)
  5. Buffalo Soldier (4:17)
  6. Get Up, Stand Up (3:16)
  7. Stir It Up (5:33)
  8. Easy Skanking * (2:58)
  9. One Love / People Get Ready (2:51)
  10. I Shot the Sheriff (4:41)
  11. Waiting in Vain (4:15)
  12. Redemption Song (3:49)
  13. Satisfy My Soul (4:32)
  14. Exodus (7:36)
  15. Jamming (3:31)
  16. Punky Reggae Party * (6:52)
  17. One Love / People Get Ready [Extended Version] * (7:01)
  18. Waiting in Vain * (5:56)
  19. Jamming * (5:35)
  20. Three Little Birds [Dub Version] * (5:20)
  21. Could You Be Loved * (5:26)
  22. No Woman, No Cry * (4:11)
  23. Coming in from the Cold * (5:42)
  24. Buffalo Soldier * (5:25)
  25. Jamming * (3:22)
  26. Waiting in Vain * (4:12)
  27. Exodus * (8:50)
  28. Lively Up Yourself * (5:18)
  29. One Love / People Get Ready [Dub Version] * (4:56)
totale tijdsduur: 1:02:15 (2:23:19)
avatar van Hannibal
Bob Marley, een legende en vandaar een goed gekozen titel voor een best of album. Bij elk nummer heb je zo iets van: "Dit is wel het bekendste nummer van Bob Marley" maar bij het volgende nummer wordt die gedachte meteen ontkracht.
Heerlijke plaat, Bob Marley verveelt nooit.

avatar van TornadoEF5
De sterkte van dit album is de veelzijdigheid. Waar hedendaagse popalbums bijvoorbeeld maar één of twee mooie liedjes hebben, heeft deze album over zijn gehele lengte kwaliteit. Uiteraard zijn de genres niet vergelijkbaar, maar ik wil het toch maar even zeggen. Het feit dat je bij dit album moeite hebt om drie favoriete liedjes aan te wijzen zegt genoeg. Bob Marley is een held, en woorden schieten tekort om zijn bijdrage aan de muziek en de wereld te beschrijven.

avatar van Venceremos
Pop-reggae met grote rol voor gitaar en weinig koper. Door Chris Blackwell van Island Records zeer goed in de westerse markt gezet destijds. Ook mijn eerste kennismaking met het genre maar hoewel tekstueel hoogstaand, Bob draai ik nooit meer. Burning Spear, Max Romeo, Dennis Brown c.s. dan weer wél.