Bob Marley & The Wailers - Legend (1984)

Alternatieve titel: The Best Of

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Is This Love? (3:52)
  2. No Woman, No Cry [Live] (7:07)
  3. Could You Be Loved (3:55)
  4. Three Little Birds (3:00)
  5. Buffalo Soldier (4:17)
  6. Get Up, Stand Up (3:16)
  7. Stir It Up (5:33)
  8. Easy Skanking * (2:58)
  9. One Love / People Get Ready (2:51)
  10. I Shot the Sheriff (4:41)
  11. Waiting in Vain (4:15)
  12. Redemption Song (3:49)
  13. Satisfy My Soul (4:32)
  14. Exodus (7:36)
  15. Jamming (3:31)
  16. Punky Reggae Party * (6:52)
  17. One Love / People Get Ready [Extended Version] * (7:01)
  18. Waiting in Vain * (5:56)
  19. Jamming * (5:35)
  20. Three Little Birds [Dub Version] * (5:20)
  21. Could You Be Loved * (5:26)
  22. No Woman, No Cry * (4:11)
  23. Coming in from the Cold * (5:42)
  24. Buffalo Soldier * (5:25)
  25. Jamming * (3:22)
  26. Waiting in Vain * (4:12)
  27. Exodus * (8:50)
  28. Lively Up Yourself * (5:18)
  29. One Love / People Get Ready [Dub Version] * (4:56)
totale tijdsduur: 1:02:15 (2:23:19)
Super goede CD! De Marley-CD bij uitstek (toch nog af en toe leiver een ander liedje gezien). Wil je weten waarom Bob Marley zo bekend is? Koop dan deze CD. 5*

avatar van Kos
Kos
Inderdaad, echt zo'n album met alleen maar goede nummers.

avatar van Sanvean
Ik heb echt wat met dat nummer No woman, no cry. Was ooit op vakantie in voormalig Joegoslavië, waar dat nummer door een of andere goedkope, doch alleszins enthousiaste, coverband steeds weer opnieuw werd gespeeld- soms wel tien keer per dag!

Jawel, niet toevallig mijn lievelingssong van de heer Marley. Hoe zou dat nu toch komen?

avatar van Zavo
Slechte verzamelaar, ik had toch andere nummers gekozen.

Zoals? Ik mis natural mystic, kinky reggae en Burning and Looting. Maar voor de rest ben ik heel blij met deze CD.

avatar van Zavo
Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren weinig Bob Marley heb gedraaid, maar inderdaad mis ik een nummer als Natural Mystic en ook The Heathen, Concrete Jungle. Het album Kaya vond ik vroeger ook erg goed, daarvan staat er maar 1 op geloof ik. En No Woman No Cry is eigenlijk niet eens echt reggae, wel raar dat dat z'n populairste song zo'n beetje is. Mijn favoriet is Could You Be Love, die staat er gelukkig wel op.

Diesel
Kos schreef:
Inderdaad, echt zo'n album met alleen maar goede nummers.

Mee eens. 4*

avatar van andré
Maar ''Redemption Song" blijft natuurlijk Bob's prijsnummer. Geen reggae, maar wel kippenvel.

De meeste mensen (ik dus ook) kennen Bob Marley eigenlijk enkel van deze cd. Maar die ken ik dan wel zo vanbuiten dat ik gewoon niet meer kan zeggen of ik het goed vind of niet... Zal maar 5 sterren geven dan

avatar van Ziggy007
Waarom geef je dan 4.5 ?

Ik had net dat berichtje geschreven toe ik bedacht dat 4.5 wel voldoende was. En dat er waarschijnlijk toch niemand naar zou gaan kijken

avatar van Ziggy007
hehe, een 5sterren album vind ik dit ook niet, maar wel geniaal. En zoals al zovaak gezegd, dit is eigenlijk het enige album (mss met exodus) wat je als leek moet hebben om Marley te leren kennen.

Dat is mss wel zo, maar het is ook wel een album vol met klassiekers, die echt heerlijk zijn. Laatst weer eens beluisterd en van 4,5* naar 5* ster verhoogd. Puur genieten met een hoofdletter P.

Diesel
Get Up Stand Up en Exodus vind ik veruit de minste nummers op dit album. Voor de rest alleen maar goede nummers, vooral Redemption Song is het grijs draaien waard. 4,5*

Ik heb me de laatste tijd een nieuwe gewoonte aangewend. Namelijk elke vrijdag- en zaterdagavond diep in de nacht dit album een keer te draaien. Heerlijk rustgevend is dat. Alles valt dan even van je af, zeker bij teksten als:

"Sayin don't worry bout a thing, cause every little thing is gonna be alright"

Mooiste nummer van deze plaat vind ik trouwens Redemption Song, wat een geweldig nummer is dat zeg. Niet dat de rest minder is eigenlijk, geen enkel slecht nummer op deze plaat. Geen enkel skipmoment. Gewoon een uur lang genieten van ultieme relaxtheid..

avatar van lebowski
Obsessed je hebt helemaal gelijk, alleen diep in de nacht moet in mijn beleving nog aanbreken

avatar van nuf
nuf
de nummers beginnen al snel te vervelen, dus niet te vaak draaien. af en toe deze plaat aan als je in de stemming bent is geweldig

Vind ik onzin. Kan deze plaat elke dag horen.

avatar van george clinton
Ik raad alle Bob Marley-fans ook ten zeerste 'Trenchtown Rock, The Anthology ('69- '78)' aan. Van een superverzamelaar gesproken!

Bob Marley is mijn lichtend voorbeeld. Elk jaar kan ik hem nog meer appreciëren. Check ook de dubbele dvd 'Bob Marley and the Wailers Live at the Rainbow' met de documentaire 'Carribean Nights'.

The Legend zelf is natuurlijk ook fantastisch. Ideaal om hem te leren kennen. Elk nummer is gewoon sterk.

Xander
deze heb ik nog grijs gedraaid in een lang vervlogen rasta-periode ... Het blijft wel een leuke verzamelaar met ijzersterke marley-songs. 4,5*

avatar van dudehere
Lang niet compleet en over verzamelaars kun je altijd twisten.
Maar goed is die zeker. Mooie kennismaking met de beste man.

Ben niet zo'n reggae-liefhebber, maar deze verzamelaar doet het dan wel redelijk bij mij.
Een hele cd lang red ik dan vaak weer niet.....

avatar van Ali Chemicali
Ik mis toch Don't Worry, Be Happy, maar dit is wel een CD waar bijna alle Bekende nummers van Bob op staan, maarik had Africa Unite ook welwillen horen maar al bij al een prima album 4,5*

avatar van andré
Ali Chemicali schreef:
Ik mis toch Don't Worry, Be Happy,

Dat is helemaal geen Bob Marley-nummer, maar van Bobby McFerrin

meestal heb ik bij reggea-nummers dat ik eigenlijk tegen het eind van de cd hem snel uitzet want dat het teveel van hetzelfde is. Hier zou ik dit ook kunnen zeggen moesten de nummers stuk voor stuk geen juwelen geweest zijn.
Vooral redemption song

Dit is 1 van de beste verzamelaars ooit gemaakt, niet alleen qua nummerkeuze maar wat vormgeving betreft en layout.

als eerste kennismaking met Bob en zijn muziek is dit album de ideale manier.

avatar van Jan Wessels
Mooi album die een aantal zeer mooie nummers bevat. Op een gegeven moment heb ik die laidback reggae wel weer gehad en schakel ik nog even terug naar Could you be loved. Prachtnummer. 3,5

E
alweer zoiets....wie dit in de kast heeft staan houdt niet echt van de muziek van Bob Marley hoor....

avatar van Niek
Hoezo niet? Is dit geen goeie reggea?? Of is het soms helemaal geen reggea?? Tis toch echt door Bob Marley gemaakt, en als je van deze muziek houd, dan houd je dus van Bob Marley's muziek... Dan ga jij natuurlijk weer zeggen dat als je echt van hem houd je zijn echte cd's in de kast moet hebben staan, of niet? Nou, ik houd meer van hiphop en dat zie je vooral terug in mijn kast, maar deze cd vind ik geweldig dus ik houd ook van Bob Marley's muziek... Punt uit.

E
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat je jezelf waarschijnlijk TE KORT doet met alleen maar de (meest bekende) liedjes van Legend...

Ikzelf heb bijvoorbeeld alles van Ultramagnetic MC's
(omdat ik ze goed vindt, ja ook nu nog) en zou mezelf ernstig te kort doen met een "best of" (niet dat die bestaat, maar je snapt het idee)
grtz E