Dark Angel - Darkness Descends (1986)

Label: Combat

1. Darkness Descends (5:52)
  2. The Burning of Sodom (3:18)
  3. Hunger of the Undead (4:18)
  4. Merciless Death (4:07)
  5. Death Is Certain (Life Is Not) (4:18)
  6. Black Prophecies (8:34)
  7. Perish in Flames (4:51)
  8. Merciless Death [Live] * (3:44)
  9. Perish in Flames / Darkness Descends [Live] * (8:30)
avatar van Stijn_Slayer
Oei, nog geen berichtje van mij bij deze topplaat. In cultkringen een ware klassieker, daarbuiten is deze plaat niet zo bekend (meer) heb ik de indruk. De hele band Dark Angel niet echt denk ik zelfs.

Ze hebben hier onterecht ook maar weinig stemmen.

Vrij duistere thrash metal, met natuurlijk Gene Hoglan. Toch wel één van de beste drummers ter wereld. De klachten over de productie zijn wel gegrond vind ik, al heeft het ook wel weer iets....

avatar van Guinness1980
glenn53 schreef:

Luister eens naar beide remasters

Daar is niks mis mee.

avatar van exodus
Ik heb veel liever deze "verrotte" produktie waar de hysterisch duistere bedoelingen van deze zeer energieke Thrashband van af spatten die dan maar niet perfect is volgens een moderne eis, dan de volgelopen mooie producties van de laatste jaren die allemaal zo harmonieus klinken en als hemels je oortjes strelen...Nee, geef mij maar de scherpe agressieve produkties van vroeger dus, toen Metal nog echt uit de hel kwam! Het geluid op Dakness Descends past gewoon perfect bij de sfeer en nummers op deze ware klassieker! Wat een energie! Ik duik nog steeds door mijn kamer als ik deze ware klassieker opzet! Gewoon perfect dit. Don Dotty klinkt ook waanzinnig! Die snapte het! Wat een energie deze goddelijke band toen. Ik heb ze soms zelfs liever dan Slayer.

avatar van Edwynn
Een dikke plus één. Remasters zijn voor mietjes.

avatar van glenn53
En oudere versies zijn voor dove potten.

avatar van Edwynn
Het zal eerder andersom zijn.

avatar van wizard
Muzikaal zit dit album prima in elkaar. Deed me bij vlagen aan Reign in Blood denken qua op je afdenderendehogesnelheidstreingevoel, maar daarin ben ik niet de enige, de discussie hierboven zo lezend.
Jammer van de productie, die ervoor zorgt dat het album nogal wat luisterinspanning vereist.

3.5*

LocoHermano
Ja, brakke productie, maar dat drumwerk blaast de toupet van je schedel af. Die roffel bij het begin van the burning of sodom is zo machtig.

Toch is dit heftiger dan Slayer met Reign in blood

Ozric Spacefolk
Volledige score, iets anders kan niet bij dit beest van een Thrashplaat...

Ik lees in de berichten veel kritiek over de productie. Begrijpelijk misschien, maar eigenlijk doet het er wat mij betreft niet toe. "Perfecte" producties van tegenwoordig kunnen matige muziek ook niet ineens omtoveren tot goede muziek. Met andere woorden, het gaat naar mijn mening uiteindelijk om de muziek.
Dit album is snel, agressief, bruut en smerig, en moet je eigenlijk keihard luisteren, wat ik vroeger dan ook geregeld deed. Dit album is in mijn ogen nog steeds een echte thrash metal klassieker.

Alle nummers zijn super, alleen Black Prophecies vind ik wat minder.

Erg jammer dat deze band niet meer bestaat, maar gelukkig heb ik ze drie keer live kunnen bewonderen.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
BlackFlying-v schreef:
Alle nummers zijn super, alleen Black Prophecies vind ik wat minder.

Heiligschennis! Only joking. Het is het epische nummer van Dark Angel, waar het drumwerk van Gene Hogland tot zijn volle recht komt. Heerlijk album.

avatar van Edwynn
Back when man had not care for the past and little hope for the future...

avatar van Kill_illuminati
Donders wat een bak herrie is Dark Angel. Wat begin ik toch van slechte productie te houden, klinkt vele malen kwaadaardiger.

avatar van wizard
Halfje erbij, totaal geen last meer van de productie. Plaat klinkt heel erg gemeen en snel.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Je kijkt naar de lucht, ziet donkere wolken en je voelt aan je water dat een hels onweer op je afkomt met oorverdovende donderslagen en vurige bliksemschichten. Je neemt dit album in je handen, je ziet de hoes en je voelt aan je nekspieren dat een hels album op je staat te wachten met een spervuur aan donderende drumpatronen en bliksemsnelle riffs. Een brede glimlach manifesteert zich.

De productie is zogezegd verre van ideaal maar past het ook niet bij deze helse supersnelle muziek? Zou een te cleane productie niet het gelukzalig gevoel bij dit Thrash juweeltje de nek omwringen? Het mag ook niet te proper zijn, ik vind het geluid heerlijk dreigend. De songs zijn zalige thrashende beukers en hebben voor mij nog geen millegrammetje glans verloren. Het zijn allemaal hoogtepunten, geen noot staat verkeerd op dit korte ultraheavy album en er staat een hoop op, hoor! Merciless Death van het vorig album werd hier nog eens opgenomen en kreeg een enorme stamp onder de kont om één van die zeven klassiekers op dit album te worden. Snelheid is lekker, snelheid geeft adrenaline, dit vijftal zorgt echter ook voor een relatief trager nummer in de vorm van het epische Black Prophecies, geïnspireerd op de figuur van Nostradamus. De glimlach wordt nog breder.

Fantastische nummers op een fantastisch album met fantastische muzikanten. Je hoort ook waarom men in ons wereldje met veel genegenheid drummer Gene Hogland “God” noemt. Wat die kolossale beer van een mens hier voor elkaar krijgt, is ongelooflijk. Dit album verdient een ereplaats annex podiumplaats in de toptien van 1986, zelfs met de loodzware concurrentie van dat jaar. Reign in Blood van Slayer heeft die iconische productie, Darkness Descends heeft dat niet maar wel de betere songs. Da's durven, maar dit is één van de beste (Thrash) Metal albums ooit.

Helemaal. Mee. Eens.

avatar van scott
This is the real deal....

avatar van notsub
Deze hysterische muziek komt (net als bijvoorbeeld Bonded By Blood van Exodus) toch het best toch zijn recht met deze ongepolijste productie. Perish in Flames is pure waanzin, Merciless Death en Death Is Certain (Life Is Not) zijn andere favorieten. Dark Angel heeft iets unieks over zich, Gene Hoglan gaat als een beest te keer. Lekker om weer eens te beluisteren, dat was lang geleden.

avatar van Zagato
Wat een bizar goed metal jaar was 1986, deze hoort daar natuurlijk ook bij.

avatar van jurado
Zagato schreef:
Wat een bizar goed metal jaar was 1986, deze hoort daar natuurlijk ook bij.
Zeker! Nagaan dat Gene Hoglan 19 jaar was toen hij dit masterlijke album inramde.

avatar van LinkinPark90
Goede plaat van deze eighties thrash metal band. Het tempo ligt hoog (richting Slayer/ Sodom / Kreator). De zang valt goed mee, de drums zijn ook zeer goed ingespeeld ( Gene Hoglan ) enkel de productie van vooral het gitaargeluid klinkt erg gedateerd. Maar zonder rekening te houden met de productie is dit één van de sterkere thrash metal platen uit de eighties. 7 knallende songs.

avatar van Eddie
Bij Slayer - Repentless
lennert schreef:
Als jij Pleasure To Kill of Darkness Descends naast Reign In Blood zet, hoe vind jij die albums dan klinken btw

De daad bij het woord voegend heb ik vandaag deze weer eens opgezet (lang leve spotify!), voor het eerst in 25 jaar volgens mij. Ik kan me er overigens geen noot meer van herrineren. Ik had deze vroeger op cassette en vond er volgens mij niet veel aan.
Maar zo luisterend denk ik dat dat aan de kwaliteit van de cassette heeft gelezen, want potjandorie wat een plaat is dit zeg!!! Heerlijke beukende thrash metal zoals ik die het liefste hoor, redelijk goed geproduceerd. En die vocalen die passen perfect bij deze plaat. Dit zijn echt een stel jong thrash honden die maar één ding willen: lekker beuken!!!
Om op de vraag van lennert te antwoorden, deze durf ik inderdaad in adem met Reign in Blood te noemen. Een absolute metalen parel Pleassure to kill mag hier nog niet bij in de schaduw staan (vind ik). Dan ken ik nog zoveel betere speed/thrash platen uit die tijd (Bonded By Blood, Master of Puppets, Peace Sells, Years of Decay, At war with Satan, Spreading the Disease enz enz...)

avatar van glenn53
De grote drie van 1986 op metal gebied. Metallica, Dark Angel en Slayer. Best jaartje.

avatar van Kronos
Ik veronderstel dat je op gebied van thrash en speed bedoelt.

Dark Angel valt wel af want Megadeth was en is met Peace Sells... But Who's Buying? toch echt wat 'groter'.

avatar van glenn53
Nee voor mij voor het gehele genre. Ik weet dat Megadeth groter was dan Dark Angel, maar ik luister 10x liever naar Darkness descends. Ik vind Peace Sells niet zoveel hoor. Krap 3tje. MIjn Megadeth plaat is Rust in piece.

avatar van Kronos
Oké, gewoon een persoonlijke Top 3 van 1986 dus.

Ja, dat klopt Kronos.