Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Natural Mystic (3:28)
  2. So Much Things to Say (3:08)
  3. Guiltiness (3:19)
  4. The Heathen (2:32)
  5. Exodus (7:40)
  6. Jamming (3:31)
  7. Waiting in Vain (4:16)
  8. Turn Your Lights Down Low (3:39)
  9. Three Little Birds (3:00)
  10. One Love / People Get Ready (2:52)
  11. Roots * (3:42)
  12. Waiting in Vain [Alternate Version] * (4:43)
  13. Jamming [Long Version] * (5:52)
  14. Jamming [Version] * (3:04)
  15. Exodus [Version] * (3:08)
  16. The Heathen [Live] * (6:48)
  17. Crazy Baldhead / Running Away [Live] * (9:21)
  18. War / No More Trouble [Live] * (7:44)
  19. Jamming [Live] * (7:07)
  20. Exodus [Live] * (11:46)
  21. Punky Reggae Party * (9:18)
  22. Punky Reggae Party [Dub] * (8:47)
  23. Keep on Moving * (6:25)
  24. Keep on Moving [Dub] * (7:15)
  25. Exodus [Advertisment] * (1:07)
avatar van Ronald5150
"Exodus" is net als bijvoorbeeld "Catch a Fire" een bezwerende en hypnotiserende reggaeplaat. De muziek klinkt zomers en vrolijk, maar in de teksten en onder de oppervlakte wordt gepredikt over bittere ellende. Nu moet ik wel zeggen dat het optimisme op "Exodus" groter is dan op bijvoorbeeld een "Catch a Fire". Natuurlijk komen er weer de nodige maatschappijkritische passages voorbij, maar het toppunt van optisme in een nummer als "Three Little Birds" is toch wel tekend voor "Exodus", Misschien is hoop en verlangen een betere typering beter dan optismisme en vrolijkheid. Bob Marley & The Wailers laten wederom horen hoe reggae hoort te klinken. Verslavende tonen maken zich van mij meester. Het is alsof Bob Marley je probeert te bekeren, en ik moet zeggen dat lukt het hem aardig. Toppplaat!

avatar van Spoelworm
Ik heb zo ongeveer de meeste platen van deze groep wel in bezit, en samen met survival vind ik deze exodus het beste wat ze hebben uitgebracht.
Eigenlijk zijn er geen minpunten te vinden hier.
Veel 'bekendere' nummers zoals jammin' , exodus ,one love .. nummer 5 tot 10 . Die zijn wel op de meeste verzamelaars te vinden vermoed ik. (waarvan legend waarschijnlijk de bekenste, welke inderdaad al die nummers heeft.) Dat is meteen de reden dat ik niet zo gek ben op verzamelaars want ze missen eeuwig juist het nummer wat ik goed vind.
Niet alleen voor liefhebbers van reggae maar voor liefhebbers van echte muziek door personen die nog op instrumenten speelde.
Beste nummers : So much things to say
Exodus en jammin'.
Niet zo gek op: turn your lights down.