Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Natural Mystic (3:28)
  2. So Much Things to Say (3:08)
  3. Guiltiness (3:19)
  4. The Heathen (2:32)
  5. Exodus (7:40)
  6. Jamming (3:31)
  7. Waiting in Vain (4:16)
  8. Turn Your Lights Down Low (3:39)
  9. Three Little Birds (3:00)
  10. One Love / People Get Ready (2:52)
  11. Roots * (3:42)
  12. Waiting in Vain [Alternate Version] * (4:43)
  13. Jamming [Long Version] * (5:52)
  14. Jamming [Version] * (3:04)
  15. Exodus [Version] * (3:08)
  16. The Heathen [Live] * (6:48)
  17. Crazy Baldhead / Running Away [Live] * (9:21)
  18. War / No More Trouble [Live] * (7:44)
  19. Jamming [Live] * (7:07)
  20. Exodus [Live] * (11:46)
  21. Punky Reggae Party * (9:18)
  22. Punky Reggae Party [Dub] * (8:47)
  23. Keep on Moving * (6:25)
  24. Keep on Moving [Dub] * (7:15)
  25. Exodus [Advertisment] * (1:07)
avatar van principal2000
Kant B is een mini-greatest hits van Bob Marley. Kant A is een goede aanzet naar deze overbekende hits (waarbij Exodus de brug tussen beiden is). Resultaat is een zeer goed, typisch Bob Marley qua sound album waar zelfs menig reggae-hater (enig) sympatie voor zal kunnen opbrengen.

avatar van Lakai
Gekocht samen met Bob Dylan - Blonde on Blonde en Supertramp - Crime Of the Century in een 3-voor-25-euro-actie. Dit was degene waar ik het meeste over twijfelde. Een vriend van me wees hem aan en ik wist nog niet zoveel van Bob Marley. Toch maar gedaan, en geen momènt spijt van gehad! Super dit! In een halve week tijd al minstens 8 keer gedraaid!

avatar van LucM
Je mag blij zijn met zo'n goede vriend, Lakai.

avatar van musician
En er staan hier nogal wat hits op.

De onbekendste daarvan is waarschijnlijk Natural mystic. Ik wist het ook niet, totdat ik het singletje bemachtigde in 1983, als track van de film Countryman. Zelfs het b-kantje is niet van Bob Marley (een andere track van de film, van Human cargo) maar ja, het telt toch maar mooi als single.

In '77 verschenen Exodus, Jammin' en Waiting in vain op single. Geen één wist de Nederlandse hitlijsten te halen helaas, alleen Exodus haalde de Tipparade.

In 1984 daarentegen werden One Love/People get ready en Waiting in vain alsnog een hit in Nederland terwijl ik zelf ook nog Three little birds dat jaar heb gekocht, dat werd weliswaar geen hit.

Maar het is toch heel bijzonder, naar mijn gevoel een record. Een album uit 1977 dat zeven jaar later (alsnog) drie singles oplevert.

avatar van LucM
Dat deze singles in 1984 hits werden heeft te maken met het uitbrengen van de compilatie Legend waaruit deze nummers opnieuw op single werden uitgebracht.

avatar van Poeha
Dat van 1984 kan ik me ook nog best herinneren.
Vreemde gewaarwording inderdaad, hoe dat is gelopen.

Een puik album van de heer Marley.
Geen slecht nummer op te bekennen.

Edit: OK Luc, dat was dus de reden? Duidelijk, ik was er maar wat blij mee in ieder geval.

avatar van musician
LucM schreef:

Je hebt gelijk, dat was de direkte aanleiding. Maar toch bijzonder dat ze allemaal (ook) van Exodus afkomstig waren. Het heeft de belangstelling voor dat album, naast Legend, bepaald geen kwaad gedaan.

avatar van Lakai
Wat is Guiltiness ook een lekker nummer zeg!
Een van de uitschieters van het album voor mij, komt denk ik omdat het een soort kleine persoonlijke ontdekking is ofzo..De hits van kant b kent iedereen wel...altijd leuk om te horen, dat wel!

Een erg goede plaat maar toch niet het meesterwerk wat de meesten er in zien of zagen.

jamming en turn your lights down low halen het album wat naar beneden.

avatar van UmindC
Jamming haalt het album naar beneden? Verklaar je nader, ik vind Jamming juist en van de betere Marley tracks.

avatar van Hans Brouwer
danmuz. schreef:
"Jamming" en .... halen het album wat naar beneden.
Ik hoorde "Jamming" vanmorgen rond 10.00 uur op Radio 2. Reden voor mij een deze avond "Exodus (1977)" weer eens te draaien.

UmindC schreef:

Zelf heb ik alle Marley albums en nog zo een 5 a 6 compilaties, en nu is Jamming niet perse een slecht nummer (de beste man heeft weinig tot niks slechts gemaakt) maar bij songs als The Heathen, Exodus en Natural mystic verbleekt hij toch een beetje (om maar bij het album te blijven).

de reden dat ik Jamming een wat minder nummer vind is dat het me vrij snel tegenstaat, de melodie is wat te eenvoudig mijns inziens.

Bob's Beste Materiaal uitgezonder No woman no cry en Redemption song vind ik eigenlijk zijn niet Hits.

avatar van Booyo
Zonder twijfel een fijne plaat van meester Marley. Luister niet veel naar reggae, maar het doet het altijd goed als het zonnetje schijnt. Ik vind dat er wel een redelijk verschil zit in kant A en B van de plaat. Zoals eerder aangegeven lijkt kant B wel uit een Greatest Hits gegrepen (met Jamming bevat het mijn favoriete Bob Marley plaat), terwijl kant A een stuk minder spannend is.

Meer dan 3,5* kan ik er dan ook niet aan geven.

avatar van Madjack71
Gisteren tijdens het mooie weer 2 keer gedraaid in de auto..blijft voor mij een top album en zijn sterren waard.

avatar van Mille Vinyl
Exodus all right movement of yah people !!!!! Nonkel Bob en zijn wailers zijn op deze lp meer dan 5 waard !!!!! yeyeyeye open your eyes and look within are you satisfied with the life you're living Exodus move move move !!!!!!!!

avatar van Murdoc023
Kant A is werkelijk geniaal. Top-10 materiaal. Jammer van Kant B, maar die hoef je natuurlijk niet op te zetten.

avatar van Mille Vinyl
Ik ga ook volledig voor kant A met hoogtepunt exodus Murdoc ! Kant B zet ik ook meestal niet op ! Voor meer reagae ga ik dan naar het live album Babylon by bus !!!

avatar van UmindC
Kant B vind ik ook erg sterk hoor, met name Waiting in Vain en Turn Your Lights Down Low vind ik erg fraaie tracks. Maar kant A springt er voor mij toch wel ook bovenuit hier.

avatar van MAS
MAS
Mille Vinyl schreef:

Dat is dan ook een geweldig live album! Een van de weinige live albums die ik de moeite waard vind.

avatar van andnino
Favorieten: Natural Mystic, The Heathen, Exodus, Jamming. Verder vind ik deze plaat wel ok, maar niet geweldig.

avatar van Brutus
Het beste album van Bob tot dan toe.

Alleen het nummer: Turn your lights Down, vind ik een kwelling

avatar van party
ik vindt het ook zen beste album. hier staan volgens mij ook zen bekendste nummers op.

avatar van Brunniepoo
Een Exodus was het inderdaad toen Marley en zijn gevolg Jamaica verlieten na de mislukte aanslag op zijn leven. Londen bleek alleen wat praktischer als bestemming dan Afrika, dus het werd toch maar niet het "father's land".

Het heeft een halve plaat vol uitstekende reggae opgeleverd maar helaas inderdaad ook een beduidend mindere B-kant.

avatar van Ronald5150
"Exodus" is net als bijvoorbeeld "Catch a Fire" een bezwerende en hypnotiserende reggaeplaat. De muziek klinkt zomers en vrolijk, maar in de teksten en onder de oppervlakte wordt gepredikt over bittere ellende. Nu moet ik wel zeggen dat het optimisme op "Exodus" groter is dan op bijvoorbeeld een "Catch a Fire". Natuurlijk komen er weer de nodige maatschappijkritische passages voorbij, maar het toppunt van optisme in een nummer als "Three Little Birds" is toch wel tekend voor "Exodus", Misschien is hoop en verlangen een betere typering beter dan optismisme en vrolijkheid. Bob Marley & The Wailers laten wederom horen hoe reggae hoort te klinken. Verslavende tonen maken zich van mij meester. Het is alsof Bob Marley je probeert te bekeren, en ik moet zeggen dat lukt het hem aardig. Toppplaat!

Gekregen van een fijne collega op vinyl!

Heerlijk relaxed album, wat me een opening biedt naar meer Marley. Want tot op heden had ik aan Legend altijd wel genoeg!

Halfje erbij! Plaat die alleen maar beter wordt met elke luisterbeurt!!

lennon schreef:
Halfje erbij! Plaat die alleen maar beter wordt met elke luisterbeurt!!

Dan zou 'k maar zuinig zijn met draaien; bij 5 is 't op

Mjuman schreef:

Dan zou 'k maar zuinig zijn met draaien; bij 5 is 't op

En dan maar 2 vinkjes kunnen zetten bij dit album....

avatar van teus
lennon schreef:
Gekregen van een fijne collega op vinyl!

Ik had pakweg 10 jaar geleden ook (dacht ik)
Genoeg aan legend (LP ,heb nu ook de 2CD limited edition)
Nu is dat in die periode helemaal veranderd en inmiddels in bezit van Catch A Fire, Uprising, Babylon By Bus, en deze dus Exodus die laatste 2 zijn nu bij mij het meest beluisterd en favoriet
Vind wel dat de Familie Marley ..Live beter uit de verf komt
Van dit album vind ik... Jammin' de mooiste track!
Dus de long version is helemaal smullen

avatar van Spoelworm
Ik heb zo ongeveer de meeste platen van deze groep wel in bezit, en samen met survival vind ik deze exodus het beste wat ze hebben uitgebracht.
Eigenlijk zijn er geen minpunten te vinden hier.
Veel 'bekendere' nummers zoals jammin' , exodus ,one love .. nummer 5 tot 10 . Die zijn wel op de meeste verzamelaars te vinden vermoed ik. (waarvan legend waarschijnlijk de bekenste, welke inderdaad al die nummers heeft.) Dat is meteen de reden dat ik niet zo gek ben op verzamelaars want ze missen eeuwig juist het nummer wat ik goed vind.
Niet alleen voor liefhebbers van reggae maar voor liefhebbers van echte muziek door personen die nog op instrumenten speelde.
Beste nummers : So much things to say
Exodus en jammin'.
Niet zo gek op: turn your lights down.

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album. Wat ik hier goed aan vind is dat er naast het heerlijke reggae geluid prima gitaarwerk wordt afgeleverd.
Exodus is voor mij het absolute prijsnummer op een album dat geen seconde verveelt.