Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Natural Mystic (3:28)
  2. So Much Things to Say (3:08)
  3. Guiltiness (3:19)
  4. The Heathen (2:32)
  5. Exodus (7:40)
  6. Jamming (3:31)
  7. Waiting in Vain (4:16)
  8. Turn Your Lights Down Low (3:39)
  9. Three Little Birds (3:00)
  10. One Love / People Get Ready (2:52)
  11. Roots * (3:42)
  12. Waiting in Vain [Alternate Version] * (4:43)
  13. Jamming [Long Version] * (5:52)
  14. Jamming [Version] * (3:04)
  15. Exodus [Version] * (3:08)
  16. The Heathen [Live] * (6:48)
  17. Crazy Baldhead / Running Away [Live] * (9:21)
  18. War / No More Trouble [Live] * (7:44)
  19. Jamming [Live] * (7:07)
  20. Exodus [Live] * (11:46)
  21. Punky Reggae Party * (9:18)
  22. Punky Reggae Party [Dub] * (8:47)
  23. Keep on Moving * (6:25)
  24. Keep on Moving [Dub] * (7:15)
  25. Exodus [Advertisment] * (1:07)
Verschillende songs die op deze cd staan, staan ook op Legend. Buiten de liedjes die op die cd staan vind ik Natural Mystic en The Heathen de beste liedjes van deze cd. Turn Your Lights Down Low vind ik iets minder (teveel mellow mood).

Marcel²
Met dit album Exodus breken Bob Marley & The Wailers eindelijk door in Amerika. De single One Love die hier op staat werd pas in 1984 uitgebracht in Nederland. Ook de orginele versie van Turn your lights down low staat hier op. Verder niet te vergeten het prachtige Natural Mystic. Dit album is erg goed. Ik denk toch dat de beste reggae albums uit de jaren 70 komen. Dit album is goed voor 3.5*. Het laatste nummer Punky Reggae Party is ook de moeite waard.

Mooie CD.. Luister hem vaak als ik aan het chillen ben.. De laatste tijd doe ik dat niet zo vaak meer, dus wordt ie ook minder beluisterd.. Vanaf Jammin' begint de CD eigenlijk pas echt.. Dat nummer zou overigens ook staan in mijn top 10 allertijde, denk ik... Het een-na mooiste nummer van Bob Marley, achter Sun is Shining.. Dit album is een echte klasieker..

EVANSHEWSON
Ben grote Marley fan, en deze vind ik toch wel zijn sterkste plaat !
De titelsong, One Love, het geweldige Three Little Birds, Jamming...Natural Mystic, niets dan hoogtepunten, wàt kon die man songs schrijven zeg.
Hij is wel wat vroeg gestorven natuulijk !
En dan moest je hem ook nog eens live bezig zien !
Van Marley geniet je op DVD nog meer, want hem zien is begeesterd worden... Er zijn enkele geweldige live-dvd's op de markt, trouwens;
Voor wie Marley wil ontdekken is dit een geweldig goed album om mee te beginnen. Catch a Fire ook. 4.5 sterren!

avatar van rudiger
EVANSHEWSON schreef:
Ben grote Marley fan, en deze vind ik toch wel zijn sterkste plaat !
Hij is wel wat vroeg gestorven natuulijk !
En dan moest je hem ook nog eens live bezig zien !

hier hoef ik niets meer aan toe te voegen .
ook geef ik 4,5 star.

Bob_Marley
Het allerbeste album ooit! Dus zeker 5 sterren. Favoriete nummers: Natural Mystic en Guiltiness. Het minst goede nummer vind ik Turn Your Lights Down Low.

EVANSHEWSON
Bob_Marley schreef:

Ik verhoog van 4.5 naar 5, dit is een absoluut meesterwerk, niets minder!
*****

avatar van Willem-Holleeder
Echt een heerlijk album met fijne "Freedom Songs" Bob Marleys beste album ooit!!!...

koenenbw
Bob_Marley schreef:

hoezo staat er dan dat je een 4 ster hebt gegeven?

Ik ben nu een beetje Bob Marley serieus aan het ontdekken, en zo te zien en te lezen moet ik deze cd dus zeker ook eens beluisteren!
Ben benieuwd!

avatar van Benjammin'
Naar mijn mening een van zijn beste.

djeffibrelich
ik had nooit iets met reggea en nooit wat met bob marley, het was en is natuurlijk wel een fascinerende muzikant , maar sinds kort luister ik vaak naar zijn liefdesliedjes ', vooral ''waiting in vain'' en 'is this love?'' en ik voelde opeens een klik.
ik heb nu dit album in bezit en ik geniet er erg van, iemand nog tips over wat marley's essentiele albums zijn?
dit is een ware ontdekking.

avatar van rudiger
De tip is , schaf de 4 cd box SONGS FOR FREEDOM aan en je hebt meteen het beste van Marley in huis .

Kijk maar even bij de albums van Bob op deze site dan kan je zien wat er op de 4 cd box allemaal staat . o.a een aparte uitvoering van Waiting In Vain. Veel luisterplezier!

djeffibrelich
dank je wel, dat komt helemaal goed

avatar van Carolaah
Dit moet denk ik wel één van de betere reggae-albums zijn?
Grote klassiekers.. Lekker geluid.
Eens in de zoveel tijd heerlijk om te luisteren

avatar van Rhythm & Poetry
De hiphop kent veel invloeden van andere genres. O.a. Soul, Jazz, R&B maar ook zeker Reggae. Een combinatie die mij altijd wel is bevallen. Dat is dan ook de rede geweest dat ik me meer in dit genre ben gaan verdiepen. En hoe kan dat beter met een enorme klassieker van de legende Bob Marley. Hier ondersteund door The Wailers.

Wie deze cd in huis haalt, heeft min of meer een stukje zomer te pakken. Dit wordt dan ook meteen door een van de mooiste nummers (Natural Mystic) vertaald. Met zijn prachtige Reggae stem, ondersteund door een heerlijk zomers deuntje, weet Bob Marley de luisteraar van begin tot eind te boeien. Extra leuk is het natuurlijk om het met de zanger mee te zingen, wat ik dan ook doe als ik de cd opzet.

Wat Bob Marley voor mij zo'n goede zanger maakt is de emotie waarmee hij zingt. De nummers komen recht uit het hard. Dit maakt hem een oprecht zanger. Een ander aspect wat ik zo goed vind is zijn accent. Jamaica is toch het mecca van de Reggae en zijn stem straalt een en al Reggae uit.

Tekstueel is het soms wat eenvoudig, dit maakt mij niet zo veel uit het meezing gehalte is daardoor hoger een leuk voorbeeld hiervan is The Heathen:

'De heathen back dey pon de wall!
De heathen back, yeah, pon de wall!
De heathen back dey pon de wall!
De heathen back, yeah, pon de wall!'

Ondersteund door heerlijke zomerse instrumenten, waarvan ik zelf bij lange na niet altijd weet wat het zijn (o.a. de gitaar en saxofoon komen voor in de muziek) is het qua instrumentalen een erg varrierend album. In Exodus komen de instrumenten weer prachtig samen, dit zorgt voor een vrolijk geheel, het nummer straalt voor mij echt feest uit.

Mijn absolute favoriet is Jamming. Mede door de uitstekende achtergrond zang, maar met name door het heerlijke en vrolijke refrein:

'We're jammin
I wanna jam it with you,
We're jammin, jammin
And I hope you like jammin too'

Maar ook naar het einde toe weet deze cd mij niet te vervelen. En eerlijk gezegd vind ik de krappe 40 minuten veel te kort (ik heb 10 nummers, zonder de bonus). Turn Your Lights Down Low staat weer garant voor kippenvel een Reggae ballad die perfect wordt gezongen door de zanger, ondersteund met rustige instrumenten.

Met Three Little Birds en One Love kent het album twee fantastische afsluiters. Beide vrolijk en zomers.

Waar vele mensen een jointje preferen bij deze muziek, heb ik dat absoluut niet nodig. Want deze muziek is mijn drug. Heerlijk relaxen, het idee dat je onder een palmboom ligt met een kokosnoot omringd door prachtige vrouwen. Dat is het gevoel wat ik krijg bij Exodus. Dank u Bob Marley & The Wailers.

avatar van LucM
Rhythm & Poetry heeft het goed uitgelegd.
Hiphop is inderdaad beïnvloed door reggae en in Jamaica bestond het rappen al langer voordat het wereldwijd doorbrak, met dat verschil dat het daar toasten wordt genoemd.

"Exodus" vind ik trouwens een tijdloos meesterwerk en het beste album van Bob Marley & the Wailers. Alle songs zijn prachtig zowel op melodisch als tekstueel vlak en de muziek is zo oprecht als maar kan zijn. Zomerse reggae die ik regelmatig wil draaien. Een betere reggaesong als "Natural Mystic" is niet mogelijk, "One Love" werd postuum nog een grote hit voor Bob Marley.

1977 is overigens niet alleen het topjaar van de punk maar ook van de reggae. Overigens zijn er veel punkbands die reggae in hun sound verwerken zoals the Clash en the Police en in Groot-Brittannië ontstonden zelfs heuse reggae-bands (UB40, Steel Pulse) en ska-bands (Madness, Specials).

stuart
Wat mij betreft zijn mooiste. Een album vol met prachtige nummers waarvan Guiltiness , Jammin' en Turn your lights down low mijn favorieten zijn; het is haast een 'greatest hits álbum bij wijze van spreken. Zelf vind ik Heathen iets minder en heb ik wat moeite met het titelnummer , dat ik wel goed vind maar door de wat eenzijdige compositie (het bestaat eigelijk uit 1 akkoord) wat té lang, hoewel het wel een 'bezwerend' nummer is. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel en weegt niet op tegen de klasse van dit album.

Heerlijk album om af en toe eens te luisteren. De klassiekers kende ik natuurlijk al, maar nu blijkt de rest ook nog eens goed te zijn .

avatar van misja82
Vindt dit persoonlijk niet zo'n lekker album. Ben uberhaupt meer een liefhebber van de vroegere (door Lee Perry geproduceerde) Marley songs. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit een matig album is, integendeel. Een stevige plaat met vrijwel alleen maar klassiekers. Dat zie je helemaal tegenwoordig eigenlijk niet meer gebeuren. Toch zijn deze klassiekers allemaal wel erg veilig. Ik kan bijvoorbeeld het nummer "jamming" echt niet uitstaan. Ook Exodus vindt ik een vervelend nummer.
Natural Mystic en Waitng in Vain zijn hierop mijn favorieten.

stuart
misja82 schreef:
Toch zijn deze klassiekers allemaal wel erg veilig.

Daar heb je op zich wel een beetje gelijk in; het eerdere werk is wat
"uitdagender"; dit is wat 'commercieëler', maar zoals je zelf al zegt; wel top.

eerste bericht hier.
heerlijk album,voor mij een van de beste van bob.
waarom "so much things to say"niet op vele verzamelaars van de man staat is mij een raadsel.wat een lekker nummer.

avatar van Madjack71
Tja over Bob Marley is alles wel zo'n beetje gezegt en geschreven.
Ik heb alle albums uit zijn oeuvre thuis staan, los van alle prut die er daarna nog uitgegeven is, uitzonderingen daar gelaten. Want daar is geen beginnen aan en waarom zou ik.
Nee, ik koester zijn muziek. In alle eenvoud, met respect en liefde voor de mens en zijn omgeving.
Draai Onkel Bob m.n graag in de herfst en winter. In de zomer heb ik energie & plezier genoeg en dan wil Uprising nog wel 'ns voorbij komen. Juist in de wat donkere tijden, is de positiviteit van hem, meer dan welkom. Hoef geen lichttherapie, zonnebank of reizen naar de zon, als ik het zonnetje in huis heb.

Tuurlijk, niet alles is positief wat de klok slaat, maar met Natural Mystic, Jamming, Three little birds en One love, is het aardig vertegenwoordigt. Daarnaast zit er geen venijn in de muziek en klinkt het hypnotiserend, uitnodigend, als een mantra dat je chant om alledaagse beslommeringen los te laten en in contact te komen met de spirit of Jah.

Reggae kwalitatief beoordelen vind ik lastig, gezien de vibe die meestal wel ruimschoots aanwezig is bij heel veel artiesten in die richting; Culture/Israel Vibration/Burning Spear etc.
Maar Bob heeft dat catchy, in het hoofd blijvende hangende, sfeervolle nummers die je eenvoudigweg niet los laten.
Onkel Bob is voor mij wat de Beatles voor Europa waren, ABBA voor Scandinavie en hij voor Jamaica. Breekijzer voor de waardering voor Reggae.

Daar zeker niet in tekort willen doen aan die andere fantastische vrienden van hem Peter en Bunny. Maar ik denk dat hij met zijn uitstraling en toch niet al te donker getinte huidskleur, juist daardoor deuren heeft geopend die voor anderen anders nog eventjes waren dicht gebleven.
Al bij al een heerlijk album die mij in zijn geheel kan bekoren dus de volle 5*
Respect!

avatar van Pruimpit
misja82 schreef:
Natural Mystic en Waitng in Vain zijn hierop mijn favorieten.

Ik ben het hier ook stiekem wel een beetje mee eens. Objectief gezien is dit wel een ijzersterke plaat, maar voor mijn smaak is het wel wat glad geproduceerd voor de Westerse markt, vergeleken met echte Jamaicaanse rootsreggae uit dezelfde tijd.

Bovendien heb ik nummers als 'Exodus', 'Jamming', 'Three Little Birds' zo vaak gehoord dat ze me eerlijk gezegd ook een beetje m'n neus uitkomen... Aan de andere kant vind ik 'The Heathen' en 'Punky Reggae Party' (dat trouwens niet op de originele lp staat) nog steeds wel erg lekker.

Dus, objectieve waardering (klassiek album, sterke songs)=5 sterren, maar subjectieve persoonlijke waardering (hoe vaak draai ik 'm...), eerder 3 sterren.

avatar van misja82
Mooi gezegd, Madjack.

Zalige CD, geen enkele slechte track.

Super Elmo
Mijn favoriete album van Bob Marley, reggae zoals het moet zijn. Een uitermate relaxt album dat vol staat van prachtige zang, perfecte instrumentatie en de fijne teksten die ik graag mee mag zingen. De vibe van Exodus is gewoon heerlijk!

avatar van musician
Er komen bij mij eigenlijk geen reggae-platen over de vloer.

In de eerste plaats omdat je niet alles kunt hebben en in de tweede plaats vind ik reggae meestal nogal veel van 't zelfde en is variatie ver te zoeken.

Ik heb het natuurlijk mis en mij er veel te weinig in verdiept.

Behalve dan een beetje in Bob Marley en mijn favoriete reggae cd: Exodus. Als er dan toch moet worden gekozen voor een ultieme reggae plaat die voldoet aan alle eisen, dan deze. Ik luister er zelfs regelmatig naar.

Natural mystic, Jammin, Exodus en Waiting in vain zijn mijn favorieten.
Liever niet de reggae van Three little birds en One love maar ik skip ze niet. Hoort bij lekker lui warm weer.

Joy
ik zeg:

Babylon by bus

Marley live is toch stukken mooier

avatar van musician
Die ken ik niet zo goed.

Maar Bob Marley Live (1975) vind ik dan weer zo traag. Of is dat bij Babylon by bus een stuk opgefrist?

Joy
ik vind hem behoorlijk fris iig

draait al weken in mijn autospelert