Dave Matthews Band - Big Whiskey and the GrooGrux King (2009)

Label: RCA

1. Grux (1:11)
  2. Shake Me Like a Monkey (4:00)
  3. Funny the Way It Is (4:28)
  4. Lying in the Hands of God (5:40)
  5. Why I Am (3:53)
  6. Dive In (4:26)
  7. Spaceman (4:08)
  8. Squirm (5:32)

met Danny Barnes

9. Alligator Pie (Cockadile) (3:59)

met Danny Barnes

10. Seven (4:17)
  11. Time Bomb (3:59)
  12. My Baby Blue (3:41)
  13. You and Me (4:52)
  14. #27 * (5:03)
  15. Beach Ball * (4:11)
  16. Little Red Bird * (2:53)
  17. Write a Song * (3:50)
  18. Cornbread * (4:54)
avatar van Stef114
Ben benieuwd wat het gaat worden. De eerste single Funny the Way it Is stemt me wel positief, erg leuk nummer

avatar van Justinx
Stef114 schreef:

Kijk, dit is Dave Matthews Band zoals het moet zijn. Na 'Stand Up' was ik alle vertrouwen in deze band kwijt, maar 'Funny How It Is' stemt mij eveneens positief (vooral het begin spreekt tot de verbeelding). Niet meteen perfect, maar zeker een leuke opzet voor deze Big Whiskey and the Groogrux King. Ben benieuwd, het concert in juli is ook zeker iets om naar uit te kijken.

avatar van thebestfreaks
Ja ! Helemaal mee eens. Funny the Way It Is is alvast heerlijk. Er is weer hoop; vooral met die geweldige hoes !

avatar van hansjuvefan
Funny The Way It Is is een heel deftig nummer. Misschien wel iets te commercieel gericht. Maar Spaceman en Why I Am zijn dat minder en dat stelt me gerust. Ik hoop dat de nieuwe nummers live ook mooi uitkomen. Ik ga ze alleszins gaan bekijken op Rock Werchter!Ik kan jammergenoeg niet naar Amsterdam :-s

avatar van hansjuvefan
Btw, voor alle Nederlandstalige dmb-fans: registreer je op het forum van www.davematthewsband.nl !!

avatar van Stef114
Hmm, ik vind de kwaliteit van Why I Am en Spaceman wat ik tot nu toe gezien heb nog niet goed goed genoeg om erover te kunnen oordelen maar het maakt me wel erg nieuwsgierig naar het album.
Ik ga wel naar amsterdam trouwens (niet gemeen bedoeld, hansjuvefan )

avatar van hansjuvefan
Ik heb dit album alleszins al in presale gekocht(de superdeluxe-editie dan met dvd, fotoboek en live trax 15). Vervelend dat het nog zo lang duurt

avatar van hansjuvefan
Er zijn nu toch al veel songs gelekt op youtube. Het valt mij op dat er enorm veel diversiteit voorkomt in het album.
Het bevat songs die echt 'on-dmbachtig' zijn, maar daarom niet slecht.
Ik moet de songs daarom nog even gewend worden...

avatar van hansjuvefan
Gelekt! Ik weet nog niet heel zeker of het de definitieve versie is. Maar toch

avatar van hansjuvefan
De officiële versie is gelekt. Nu alleen die extra trax nog
Ik heb nu 4.5* gegeven, maar dat kan nog veranderen....

avatar van thebestfreaks
DMB heeft een nieuwe studio-cd ! Ja ja jaaa ! ? Of toch niet? Het is eigenlijk best spannend, want DMB-nummers worden live meestal pas tot leven gebracht, en de laatste twee studio-albums bestonden uit prima nummers, maar overtuigden niet, waarbij Stand Up gewoon echt niet goed was (imho). Maar zelfs de nummers van Stand Up laten zicht prachtig live vertalen. Maar goed, het is dus spannend wat een nieuwe studio-release van DMB gaat brengen.
Teaser Funny the Way It Is overtuigde mij ervan dat het misschien allemaal goed zou komen. Shake Me Like a Monkey stemde me zeker ook niet treurig.
Maar het moment is daar. Hij is gelekt (en al een tijdje in bestelling, maar dat wordt nog even wachten).
Grux is het laatste wapenfeit van wijlen LeRoi Moore en geeft een wat pijnlijk maar sfeervol begin aan de cd. Shake Me Like a Monkey blaft het sentiment terug het hok in en we worden bedolven onder een hele gezonde dosis funk-rock, waarna in het heerlijke Funny the Way It Is de sfeer voor een geweldige zomerplaat wordt neergezet. Lying In The Hands Of God is een rustige, maar volle en melodieuse klassieker in de maak. Er moet een hoop gebeuren als deze plaat geen goede beoordeling gaat ontvangen ! Why I Am is een veilig rockertje, maar smaakt zeker niet verkeerd. Gaat het live vast erg goed doen, maar is niet het hoogtepunt van de cd. Dive In begint rustig en je hoort meteen dat dit een hele mooie wordt. We krijgen een stukje milieubewustheid mee, maar wanneer het in zulke prachtige melodieen wordt verpakt, dan neem ik het meteen aan ! Spaceman is live al een tijdje bekend, en is een geweldig en lekker swingend nummer. Bij Squirm komen we in meer donkere (met een oosters tintje) en stevige sferen terecht. Matthews overtuigt ! Laat dit live maar horen !
Alligator Pie is een countryrocker waarbij we Carter Beauford (drum), en eigenlijk de hele band lekker los horen gaan, op een manier welke ze niet vaak hebben laten zien op cd.
Maar goed, Seven brengt een beetje funkrock met electrische gitaar in een mooie hoofdrol. Prima nummer. En dan ... Time Bomb. Eerlijk gezegd niet een veelbelovende titel, maar hij begint leuk. Saxofoon, percussie en acoustische gitaar, gevolgd door viool en vocaal in een sfeervolle intro welke zich erg mooi opwerkt in een opzwepend nummer waar zelfs een beetje headbanger zijn weg in kan vinden. Matthews laat zijn stem gelden zoals we eigenlijk alleen bij Halloween gehoord hebben bij studio-opnames.
En we hebben blijkbaar rust verdiend, want My Baby Blue is een mooi acoustisch pareltje en You And Me houdt de rust vast, maar doet dat met enige bombast en een boodschap van hoop.
En die hoop is mooi! Ik had er niet zoveel van met het oog op een nieuwe BMB-release. Maar ik ben zeer positief verrast. Big Whiskey and the Groogrux King is een volle, gevarieerde, gepassioneerde en simpelweg erg sterke plaat geworden.

Het is al weer vier jaar geleden dat de Dave Matthews Band zijn laatste album uitbracht. Het was tevens de laatste cd waarop alle vijf de originele leden te horen zijn. Vorig jaar augustus overleed namelijk saxofonist LeRoi Moore als gevolg van een motorongeluk. Hun nieuwste album, Big Whiskey and the GrooGrux King’ is aan hem gewijd. Groogrux King was de bijnaam voor LeRoi Moore. Het vijftien tracks tellende album is vanaf 5 juni te koop en wordt gevolgd door een tournee. Ze komen ook in Nederland. Op 7 juli staat de Dave Mattthews Band in de Heineken Music Hall.

Mooie recensie Thebestreaks! Ik moet je helemaal gelijk geven
En zetdit album aub in je rotatielijst, ik wil dmb hier eens in de toplijsten krijgen!
Voor wie legaal het album al wil beluisteren, kan dat hier:
Pandora Radio - Listen to Free Internet Radio, Find New Music

avatar van hansjuvefan
officiële release is vandaag!
Hopelijk krijg ik mijn cd snel in de bus

avatar van thebestfreaks
Meestal wordt het wel een aantal dagen voor releasedatum verzonden geloof ik, maar in Nederland zullen we toch nog ff moeten wachten denk ik .... Ik ben ook aan het afwachten. .... Maar iig is vanaf vandaag de bonus-disc 'verkrijgbaar'.

avatar van Thuurke
Na 4 jaar weer een plaat van de DMB. Ik heb hem nog niet gehoord, maar dat gaat niet lang meer duren. Zijn live optreden op de Santana Supernatural DVD en op de Rolling Stones DVD's was zeer slecht.

Thuurke schreef:

Dat was dan waarschijnlijk van hun beginperiode. Nu zijn ze toch al iets beter

Ik heb hem!! Vanmorgen gehaald en het is een absolute topper!! Ik had hem al gepindakaasd maar geluidskwaliteit laat dan altijd wel te wensen over. Wat een heerlijke verwennerij van Dave en z'n vrienden, ben benieuwd naar de live-uitvoeringen op 7 juli in de HMH!!

avatar van lauradance
Ik heb helaas de DMB nooit live mogen zien en deze zomer ben ik er in Amsterdam ook niet bij. De muziek van de band vind ik heel goed, al hoor ik steeds meer dat de muziek live pas echt tot 'leven' komt.
Misschien moet ik kijken of ik ergens een live dvd op de kop kan tokkelen.
Gister deze cd binnen gekregen, nu een keer of 3 geluisterd en de heerlijk vertrouwde sound is weer terug. Mooie teksten, rocknummers afgewisseld met rustige nummers. Heerlijk zomerse plaat.

Frank Langeweg
Luister NU voor het eerst...ik MOET zeggen dat ik bij de eerste luiterbeurt al blij begin te worden...om bij de voorgaande schrijvers aan te sluiten: het STEMT mij blij en positief!

De plaat KNALT lekker...iets wat ik na EVERYDAY (mijn instapplaat van de DMB en nog steeds mijn fav...) niet echt meer hoorde...

Deze gaat de spelers in en er voorlopig niet meer uit...!

Woehaaaaaaaaaaa! En ik ga WEL naar de HMH voor de DMB...!

Frank Langeweg
...wow....ik hoor pas 40 seconden van DIVE IN....wat MOOIIIIIIIII!!!!!!!!!!!

Emotie!

Zo. Dat klinkt lekker! Laatste paar platen vielen tegen - deze voorlopig niet!
@lauradance: Live is inderdaad echt van een andere orde. 2 jaar geleden zag ik ze in Brussel. Ik heb nog geen seconde nagedacht toen ze naar de HMH kwamen...

avatar van 0kk0 Babaratski
Op het eerste gezicht een mooi plaatje, maar ik denk dat ie wel nog moet groeien. had nog niet de moeite genomen om eerdere albums van DMB te beluisteren, dus dit is mijn eerste volle studioplaat die ik van ze hoor. ik sta vooral versteld van de drums, aangezien ik zelf een drummer ben. Dit klinkt kwalitatief echt goed! voorlopig 3,5*

Dit is een waanzinnig goeie plaat zeg. Er valt over elk nummer wel iets te zeggen omdat het stuk voor stuk kleine projectjes zijn. Heel fijn dat het grote gefreak achterwege is gebleven en het gewoon mooie liedjes blijven.

avatar van Stef114
Wat een geweldig optreden in HMH eergisteren zeg! Als ik goed geteld heb 7 nummers van deze plaat. Ze kwamen allemaal goed uit de verf, maar vooral Time Bomb en Funny The Way It Is. Verder waren Tim Reynolds en die kerel die saxofoon speelde (weet z'n naam niet) ook echt goed!

Stef114 schreef:

Dat is Jeff Coffin, (van Bela Fleck & The Flecktones), inderdaad was hij erg goed. Het hele concert was trouwens prima 2 uur en 45 minuten.

Frank Langeweg
Na redelijk goed concert het album weer beter gaan beluisteren en hij groeit al!

Funny The Way It Is
Lying In The Hands of God
Why I Am
Dive In

Stuk voor stuk prachtwerk!!!

Frank Langeweg schreef:

Funny The Way It Is
Lying In The Hands of God
Why I Am
Dive In

Stuk voor stuk prachtwerk!!!

Als je dit album al een 4* geeft, zou je hun optreden meer dan 'redelijk goed' moeten vinden. Iedereen is het er over eens dat ze live nog stukken beter zijn dan in de studio.

Frank Langeweg
Hmmm...dat vind 'iedereen' misschien maar ik baseer mijn mening over optredens niet op wat anderen vinden...

Waarom ik het redelijk vond?
Omdat er weinig dynamiek in het totale concert was...vaak een muur van geluid...te weinig (prachtige) ingetogen songs...waar Dave JUIST zo goed in is...
Maar dat was MIJN beleving...en verder MOET ik niks...behalve af en toe poepen en plassen...

Frank Langeweg
Overigens groeit deze plaat elke dag! (nog steeds...jawel!)

DMB - Topband!

Halve punt erbij!