Dave Matthews Band - Big Whiskey and the GrooGrux King (2009)

Label: RCA

1. Grux (1:11)
  2. Shake Me Like a Monkey (4:00)
  3. Funny the Way It Is (4:28)
  4. Lying in the Hands of God (5:40)
  5. Why I Am (3:53)
  6. Dive In (4:26)
  7. Spaceman (4:08)
  8. Squirm (5:32)

met Danny Barnes

9. Alligator Pie (Cockadile) (3:59)

met Danny Barnes

10. Seven (4:17)
  11. Time Bomb (3:59)
  12. My Baby Blue (3:41)
  13. You and Me (4:52)
  14. #27 * (5:03)
  15. Beach Ball * (4:11)
  16. Little Red Bird * (2:53)
  17. Write a Song * (3:50)
  18. Cornbread * (4:54)
avatar van thebestfreaks
DMB heeft een nieuwe studio-cd ! Ja ja jaaa ! ? Of toch niet? Het is eigenlijk best spannend, want DMB-nummers worden live meestal pas tot leven gebracht, en de laatste twee studio-albums bestonden uit prima nummers, maar overtuigden niet, waarbij Stand Up gewoon echt niet goed was (imho). Maar zelfs de nummers van Stand Up laten zicht prachtig live vertalen. Maar goed, het is dus spannend wat een nieuwe studio-release van DMB gaat brengen.
Teaser Funny the Way It Is overtuigde mij ervan dat het misschien allemaal goed zou komen. Shake Me Like a Monkey stemde me zeker ook niet treurig.
Maar het moment is daar. Hij is gelekt (en al een tijdje in bestelling, maar dat wordt nog even wachten).
Grux is het laatste wapenfeit van wijlen LeRoi Moore en geeft een wat pijnlijk maar sfeervol begin aan de cd. Shake Me Like a Monkey blaft het sentiment terug het hok in en we worden bedolven onder een hele gezonde dosis funk-rock, waarna in het heerlijke Funny the Way It Is de sfeer voor een geweldige zomerplaat wordt neergezet. Lying In The Hands Of God is een rustige, maar volle en melodieuse klassieker in de maak. Er moet een hoop gebeuren als deze plaat geen goede beoordeling gaat ontvangen ! Why I Am is een veilig rockertje, maar smaakt zeker niet verkeerd. Gaat het live vast erg goed doen, maar is niet het hoogtepunt van de cd. Dive In begint rustig en je hoort meteen dat dit een hele mooie wordt. We krijgen een stukje milieubewustheid mee, maar wanneer het in zulke prachtige melodieen wordt verpakt, dan neem ik het meteen aan ! Spaceman is live al een tijdje bekend, en is een geweldig en lekker swingend nummer. Bij Squirm komen we in meer donkere (met een oosters tintje) en stevige sferen terecht. Matthews overtuigt ! Laat dit live maar horen !
Alligator Pie is een countryrocker waarbij we Carter Beauford (drum), en eigenlijk de hele band lekker los horen gaan, op een manier welke ze niet vaak hebben laten zien op cd.
Maar goed, Seven brengt een beetje funkrock met electrische gitaar in een mooie hoofdrol. Prima nummer. En dan ... Time Bomb. Eerlijk gezegd niet een veelbelovende titel, maar hij begint leuk. Saxofoon, percussie en acoustische gitaar, gevolgd door viool en vocaal in een sfeervolle intro welke zich erg mooi opwerkt in een opzwepend nummer waar zelfs een beetje headbanger zijn weg in kan vinden. Matthews laat zijn stem gelden zoals we eigenlijk alleen bij Halloween gehoord hebben bij studio-opnames.
En we hebben blijkbaar rust verdiend, want My Baby Blue is een mooi acoustisch pareltje en You And Me houdt de rust vast, maar doet dat met enige bombast en een boodschap van hoop.
En die hoop is mooi! Ik had er niet zoveel van met het oog op een nieuwe BMB-release. Maar ik ben zeer positief verrast. Big Whiskey and the Groogrux King is een volle, gevarieerde, gepassioneerde en simpelweg erg sterke plaat geworden.

avatar van Lexcoaster
En inderdaad, ik heb mijn rating (behoorlijk) verhoogd. De muziek klinkt al vanaf de eerste luisterbeurt erg goed, maar naar mate men meer gaat luisteren, luisterd de muziek steeds beter weg tot het op een gegeven moment je helemaal opzuigt.

Van heerlijke relaxte muziek tot swingende up-tempo liedjes, dit is een erg gevarieerd album met een even gevarieerde sound, van rock, tot jazz, tot folk en indie. Daarbij is Dave een getalenteerd schrijver van liejdes, wat zeker een verademing is met al die vervelende pop hitjes en hun simplistische teksten die men op de radio hoort. Hier heeft men tenminste nog hun ziel en zaligheid in gestopt. En die kwaliteit valt te horen.

Dit album heeft geweldig gecomponeerde songs en streeft duidelijk perfectie na.