Ozark Henry - The Sailor Not the Sea (2004)

Belgiƫ
Label: Epic

1. La Donna E Mobile (5:43)
  2. Indian Summer (3:48)
  3. Jocelyn, It's Crazy We Ain't Sixteen Anymore (5:39)
  4. Give Yourself a Chance with Me (4:13)
  5. Vespertine (4:46)
  6. At Sea (5:13)
  7. Free Haven (4:42)
  8. The Sailor Not the Sea (6:18)
  9. Cry (5:33)
  10. April 4 (5:03)
Grote variëteit aan nummers op deze cd, opnieuw een zeer interessante plaat van Goddaer dus.

Lost Highway
De singles zijn briljant, de albumtracks beklijvend. Ongetwijfeld één van de beste albums allertijden van Belgische bodem.
Niet iets wat je na één luisterbeurt helemaal geweldig vindt, maar al wie deze verbazingwekkend goede plaat voldoende aandacht en tijd schenkt krijgt daar meer dan voldoende muzikaal genot voor terug.

Zeer mooie CD, wat zeg ik , schitterende CD : Piet Goddaer heeft toch net dat ietsje meer: een klassebak.
Geen dips, allemaal knappe songs, zeer te genieten !!
Inderdaad een van de beste albums van Belgische makelij.
Niet altijd even makkelijk, maar na enkele luisterbeurten geven de nummers hun pracht pas echt weer.

idd ik geef je 100%gelijk

EVANSHEWSON
swoon schreef:
Voor zover ik hem ken echt een kutcd, maarja, ik heb sowieso al een behoorlijke haat tegen Ozark Henry.

met haat kom je nergens in de wereld... verspilde energie is dat!

Vind deze toch wat een herhalingsoefening en hoor niet echt progressie meer, Goed zondermeer, maar ook : meer van hetzelfde.

Beetje zoals 18 nà Play bij Moby.

3.5

***1/2

avatar van oruiz
EVANSHEWSON schreef:

met haat kom je nergens in de wereld... verspilde energie is dat!

Beetje zoals 18 nà Play bij Moby.

3.5

***1/2

ik kom altijd met haat bij mijn slager. Dus je stelling klopt niet helemaal.

ps: deze cd zou ik heel graag een 4 willen, en dat doe ik dan ook.

tuktak
Dit is echt een geweldige plaat, wat een mooie composities, en wat een mooi warm geluid heeft dit album. Samen met die unieke vocalen is deze cd echt een blijverdje geworden voor mij. Draai de cd erg regelmatig en ik blijf hem gewoon goed vinden. Er staan geen skip-nummers op deze cd, waardoor je helemaal in de muziek getrokken wordt.
Op een of andere manier was de naam ozark henry mij al jaren bekend, maar dacht ik dat het helemaal niks was, gezien de types die dit luisterden. Maar nu echter, ben ik één van hun.

Lost Highway
tuktak schreef:

'gezien de types die ernaar luisteren' ; Je praat hier over zijn fans als over het Idolspubliek. Vanwaar dat negativisme tov de gemiddelde Ozark Henry fan?

tuktak
nou, ik kwam altijd bij een platenzaak, waar een paar oudere mannen werkten die ongelooflijk veel kennis hadden van muziek, maar dan vooral in jazz en dergelijke, en artiesten die na het luisteren vaak niet mijn ding bleken. achter de toonbank stonden altijd nieuwe releases die ze zelf konden waarderen en ozark henry stond daar altijd bij. ook gingen ze vaak naar zijn concerten door het land en dergelijke. door dat totaalbeeld had ik nooit echt de behoefte om ozark te luisteren, omdat ik er via anderen ook nooit wat over hoorde.
het was uiteindelijk natuurlijk een enorm vooroordeel, ik vind het immers zelf ook erg leuke muziek. maar er word zoveel (onbekende) muziek uitgebracht, je maakt dan toch altijd keuzes wat je gaat luisteren en wat je links laat liggen. vaak baseer ik mijn keuze zelfs of het hoesje me aanspreekt of niet. ik heb geen tijd om alles te luisteren wat er uitkomt. lang verhaal dit, voor een klein detail dus eigenlijk...

Musicguru
In 2004 was het mijn persoonlijke plaat van het jaar. Grijs heb ik dit juweel gedraaid. Ben er na 3 jaar weer aan verslingerd. 5 van mij.

avatar van citizen
Geweldig!

avatar van Joris de Poris
Briljant!

avatar van Ploppesteksel
Inderdaad, een fantastisch album.
Geen enkel nummer dat uit de boot valt.
At Sea & Indian Summer zijn zoals de stemstatistieken aangeven de 2 beste tracks op dit album.

avatar van Reijersen
Deze cd werd me ooit eens aangeraden door een mede-user. Er daar hoort dan eindelijk ook eens een berichtje bij.
Vind het een aardig album, het kan met niet echt pakken, maar het irriteert me ook niet. Luistert allemaal best makkelijk weg en zit aardig sterk in elkaar.

avatar van OldRottenhat
Paar dagen terug op de gok gekocht, aangezien ik 'm goedkoop zag liggen en toevallig nog wist dat deze plaat ooit eens in de top 250 heeft gestaan. Wat een aangename verrassing! Vooral het nummer Cry vind ik erg mooi, hoewel dat nummer hier bij de favoriete tracks een beetje achterblijft. 4 sterren van mij, en nog een hoop luisterbeurten in de toekomst!

nu na 4 jaar nog steeds een van mijn favo platen. Ben bij Piet begonnen met birthmarks. Maar deze plaat heeft toch wel alles. Lekker donker en die stem... Live heb ik hem tijdens concerten nog nooit meer dan meci horen zeggen. gelukkig spreekt zijn muziek. een regelrechte 5

avatar van SiSsY bOY
De hoogtepunten op deze plaat zijn voor mij Indian Summer en Jocelyn daarna zakt de plaat in mekaar. 3*

prachtig, mijn hoogtepunt is ongetwijfeld At sea. eigenlijk zijn alle nummers zeer goed. Een cd om nooit te vergeten.

Ace
Ik draai 'm na lange tijd weer eens en het is echt een prachtige plaat! Daarbij is ie ook nog eens geweldig geproduceerd, superopname! Toch maar weer eens vaker draaien, want ik was 'm eigenlijk een beetje vergeten...

Gregson
Voor mij was dit DE plaat van 2004. En nu ik hem weer eens draai snap ik ook weer waarom. Dit album heeft een mooie sfeer. Ik kan me herinneren dat ik Duitsland reed en het al wat had gesneeuwd, die witte velden en dan deze muziek op. Ik heb dit album in die tijd helemaal grijs gedraaid en dat gaat nu weer gebeuren. Ozarks beste album en een van de beste albums van Belgische bodem. Een 5!

avatar van citizen
Kom nou pas tot de ontdekking dat Jaki Liebezeit (CAN) achter de kit zit. Wow!
TSNTS staat in mijn top tien van de jaren nul. Alles lijkt aan dit album te kloppen. Zo'n album waar je al heel lang onbewust naar op zoek bent geweest. Wat een rijkdom is het bezit van dit meesterwerk.

avatar van LucM
Zowat in het verlengde van zijn voorganger Birthmarks, afwisselend, avontuurlijk en sfeervol met de kenmerkende nasale stem. Het klinkt een ietsje rustiger en wat minder verrassend maar het is wederom een over de ganse lijn sterk en smaakvol album waarmee Ozark Henry definitief tot de top van de Belgische muziekwereld behoort.

avatar van Dielie
ik vind 'Birthmarks' toch wel wat meer variatie bieden dan deze, alhoewel dat niet wil zeggen dat het een slechte plaat is natuurlijk..

avatar van Mctijn
At Sea doet me wel heel erg aan Novastar denken. Fijn nummertje... Rest van het album (vooral track 1 en 2) is ook heel behoorlijk....

Yann Samsa
Het is dan ook geschreven met Joost, de front- en hoofdman van Novastar.

avatar van Broem
Hoorde La Donna e Mobile op een sampler voorbij komen. WTF. Herkende Ozark Henry in eerste instantie niet. Uiteraard meteen in het album gedoken. la Donna blijft voor mij wel de uitschieter op dit album. Prachtig nummer. Rest van de cd is ook genietbaar.

avatar van Monsieur'
Erg bijzondere plaat deze Sailor not the Sea. Ben er de laatste weken 'verzot' op zoals onze Piet zou zeggen. Stuk voor stuk prachtige nummers, de een ingetogen, de ander weer uitbundig. Alle nummers hebben gemeen dat ze de karakteristieke stem van Piet prachtig doen uitkomen. Give Yourself a Chance with me vind ik waanzinnig, evenals het mooie April 4, Vespertine en natuurlijk Indian Summer. Hij staat vanaf nu in mijn top 10 en zal nog lang in de speler blijven de aankomende dagen.

Mysterieus...
(Ook iets voor jou popstranger?)

Fascinerend dat net vandaag het eerste bericht in 2 jaar gepost wordt. Heb dit album vandaag namelijk sinds lang eens herbeluisterd (aanleiding was het horen van 'Indian Summer' op StuBru). Monsieur' geeft me nu een extra reden om te posten.

Schitterend album dat me waarschijnlijk voor eeuwig zal kunnen bekoren. Ozark Henry op z'n best. Van begin tot eind fantastisch, jammer genoeg het enige album van Goddaer waarvan ik dit kan beweren. Vreemd dat de val na dit album zo diep was. Dit blijft hoe dan ook eentje om te koesteren.

avatar van Monsieur'
Ik vind Stay Gold ook weer een stap in de goede richting Franck Maudit.

Monsieur' schreef:
Ik vind Stay Gold ook weer een stap in de goede richting Franck Maudit.

Het was een stap in de goeie richting maar het niveau van dit album werd nooit benaderd!