Riverside - Anno Domini High Definition (2009)

Polen
Metal / Rock
Label: Inside Out

1. Hyperactive (5:45)
  2. Driven to Destruction (7:06)
  3. Egoist Hedonist (8:56)
  4. Left Out (10:59)
  5. Hybrid Times (11:53)
avatar van c-moon
Hier ben ik heel erg benieuwd naar !
De CD zou exact 44:44 gaan duren....

Op de band hun website lees ik dat het hun 'hardste' album totnogtoe zou zijn... ben eens benieuwd.

Er zou ook een versie komen met daarbij een bonus-DVD met het Paradisoconcert van december '08...

avatar van Tha)Sven
Kort album helaas. Ben wel blij dat ze klaar zijn met die trilogie, hopelijk zien we inderdaad een lichte verandering qua concept/instrumentatie/lyrics/sfeer of een van die dingen

avatar van meyer
Waauw, weer een nieuw album dat interessant kan zijn. 2009 wordt een prachtig jaar, maar eerst even deze afwachten.

avatar van Tijmennn309
een extract van Egoist Hedonist is nu te beluisteren op de myspace van Riverside!

Riverside op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

Marillion achtige hoes....

Ben ook benieuwd. Deze band groeit per plaat, dus het zou weer stap voorwaarts moeten zijn.

zie link hierboven

c-moon schreef:
Hier ben ik heel erg benieuwd naar !
De CD zou exact 44:44 gaan duren....

44:44, waar heb je dat vandaan?

Wel 5 nummers van 9 minuten.

44:44, dat stond op de site van de band: www.riverside.art.pl

avatar van Exfrozen
Verse pindakaas inmiddels.
Na het tegenvallende Rapid Eye Movement ben ik toch benieuwd naar deze, aangezien iedereen wel eens een fout maakt.

avatar van THEMARSVOLTA
Hij is nu aan het pindakazen, ben benieuwd! Vindt Egoist Hedonist best tof klinken, de radio edit!

...en nu 1 keer beluisterd, en ben nu al zeer positief. Hij klinkt inderdaad anders en harder dan de vorige albums.

avatar van Exfrozen
Ook ik ben positief. Komt misschien omdat ik er niet zoveel van verwacht had. Egoist Hedonist is ongetwijfeld de smaakmaker van dit album. Het laatste nummer is eveneens erg fijn.

avatar van Tijmennn309
Heel erg tof. Egoist Hedonist is het beste nummer idd. De productie is echt vooruit gegaan in vergelijking met Rapid Eye Movement. En eindelijk een fatsoenlijke drum sound! Dat was wel een keer nodig! Deze ga ik origineel kopen, ongetwijfeld...

avatar van THEMARSVOLTA
De trompetten in Egoist Hedonist doen mij aan de Kill Bill films van QT denken...

Vindt de plaat nu al beter dan wat ze hiervoor gemaakt hebben, hij klinkt gevarieerder, SLS, OOM en REM klonken voor mij gevoel over de gehele platen meer zweverig en dromerig. Op ADHD klinkt elk nummer anders en is elk nummer totaal anders.

Kingsnake
Ja, de plaat klinkt gevarieerder, maar minder melodieus.
De kern van de plaat is toch meer metal dan rock.

Ik moet daarbij wel zeggen dat ze niet meer zo geforceerd klinken en dat de productie vele malen beter is dan voorheen.

De drummer is ook gegroeid als drummer. Jammer dat ik tot nu toe nog maar heel weinig van de heerlijke melodieuze gitaarsolo's heb mogen ontdekken.

De zanger vind ik nog steeds een aansteller. Het is helemaal geen goede zanger en dan probeert hij allerlei dingen die dan een beetje lachwekkend op mij overkomen zoals overschakelen naar kopstem of halfslachtige grunts.

De hoorns in Egoist Hedonist zijn een leuke bijdrage.

Nog maar eerst eens een paar keer luisteren en zien of deze plaat mij nog gaat raken in positieve zin. Tot nu toe heb ik er nogal weinig mee.

Kingsnake
Driven to Destruction vind ik in ieder geval al een belachelijk, lawaaiig overdreven nummer. Wat een herrie.
Maar Egoistic Hedonist met zn funkie stuk rond de 3:00 met de EWF-hoorntjes is echt lekker creatief en heel mooi uitgevoerd.

Left Out gaat ook nog wel maar dat laatste nummer is ook weer zo rommelig en lawaaiig.
De toetsenist werkt me gigantisch op de zenuwen.

De muzikanten zijn duidelijk gegroeid en dat laten ze merken, op het irritante af. Ze hoeven niet voortdurend zo opschepperig te gooien met time-signatures, ingewikkelde riffs en schreeuwerige synth-uithalen.
Ik hoop dat ze op volgende plaat een middenweg vinden tussen goed musiceren en goede songs schrijven.

avatar van Ayreonfreak
Ik vind dit album vooral…..vol.

En in tegenstelling tot Kingsnake, begin ik Mariusz Duda(zanger) steeds meer te waarderen. Hij klinkt echt geweldig. Lekker sneaky, gluiperig, soms rustig en gevoelig, soms lekker “vies en agressief. Hij haalt het uiterste uit zijn bereik, hier en daar misschien wel geholpen door de productie.
Ik moet wel enorm wennen aan het geheel. Zoals ik al zei, het klinkt vooral vol en té druk op sommige momenten, maar ik moet zeggen dat ik het nog maar 2 keer geluisterd heb.
Waar ik het wel met Kingsnake over eens ben is dat er teveel verschillende toetsen tapijtjes worden neergelegd. Dat maakt dit album wat mij betreft af en toe te vol, Het “harde” waar men het over heeft, zit wat mij betreft in de harde productie(té dynamisch), maar dus ook in het (té) drukke karakter van het album…

Uiteraard ga ik dit album origineel aanschaffen, ook al komt dit wellicht niet boven de 4 uit.
Maar ik geef nog geen cijfer, want ik wil het nog even laten groeien. Ik weet zelfs nog niet of ik dit beter ga vinden dan Rapid Eye M.

En nu hou ik op, anders ga ik nog hetzelfde klinken als die “anti” Riverside gasten….

Kingsnake
Dat is vaak het woordje 'vol'

avatar van meyer
Mooie verbetering sinds hun laatste album! Ik begin met 3,5 en laat het even groeien.

avatar van THEMARSVOLTA
Ik vindt 'm echt geweldig, kan niet wachten totdat ik 'm orgineel kan aanschaffen, domper alleen dat de bijgeleverde dvd bij de SE niet het volledige concert bevat, welke is opgenomen in Paradiso. Was trouwens wel nog een tijdje te zien op Fabchannel...

avatar van Tha)Sven
Ik moet hier toch echt wat vergelijkingen met the Mars Volta gaan trekken hoor. Lekker drukke deuntjes, riffjes en een veelzijdige stem.

avatar van FreekHeining
3,5* voor nu even. Pakt me nog niet echt, maar zeker geen slecht album.
Ze durven iig wel een hele andere richting op te gaan!

avatar van THEMARSVOLTA
Gooi 'm naar de 5*, samen met Mastodon's Crack the Skye nu al 1 van de beste platen van 2009.

FreekHeining schreef:
3,5* voor nu even. Pakt me nog niet echt, maar zeker geen slecht album.
Ze durven iig wel een hele andere richting op te gaan!

Inderdaad, het is nergens erg pakkend maar tegelijk is het nergens echt slecht of onintressant. Er is aan gewerkt en over nagedacht. Misschien dat het kwartje nog moet vallen. De nieuwere plaats die synths innemen op dit album vind ik ook een positief punt.

avatar van notsub
Het lijkt of de bevrijding van de thematiek van de eerste drie albums de band helemaal heeft losgegooid. Vooral muzikaal durft men zo nu en dan eens flink uit te pakken met bewegelijke stukken, die erg lekker klinken. Deze is sowieso wat luchtiger dan de eerste drie CD's van de band. Deze koers van Riverside bevalt mij prima.

avatar van progressive
Hybrid Times is geniaal! Dat einde _0_ Dit had ik niet meer verwacht van Riverside Beter album dan alle vorige

avatar van Rickll
Mooie plaat hoor.
Inderdaad wat luchtiger dan het eerdere werk, maar zeker niet minder.
Zang is ook O.K. alleen moet 'ie niet te geforceerd zingen anders klinkt 'ie als die zangert van pearl jam en dat is niet mooi.
Hybrid Times is vooralsnog m'n favoriet, met Left Out als goeie tweede (alleen dat iritante Doors-orgelgeluidje is wat minder).
Kijk erg uit naar de live-uitvoeringen in Haarlem in oktober!

avatar van Mr T
Dit is wel even andere koek, maar ben er zeker niet vies van. Het geluid is aardig vol zoals eerder gezegd, daarom nog een paar luisterbeurten voordat ik een cijfer geef.

avatar van andnino
Ben ik de enige die de zang op ADHD heel anders vind klinken dan op de vorige Riversides?

avatar van Ayreonfreak
andnino schreef:

Nee, niet de enige. Het is beter, gevarieerder, nog spannender.

avatar van jellylips
Ben 'm steeds meer aan het ontdekken, het is toch niet zo beroerd als mijn eerste indruk. Voorlopig geef ik nog steeds de voorkeur aan een album als Second Life Syndrome, maar we zullen zien.

Ik wacht nog even met een beoordeling