Billy Joel - The Nylon Curtain (1982)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Allentown (3:52)
  2. Laura (5:05)
  3. Pressure (4:40)
  4. Goodnight Saigon (7:04)
  5. She's Right on Time (4:14)
  6. A Room of Our Own (4:04)
  7. Surprises (3:26)
  8. Scandinavian Skies (6:00)
  9. Where's the Orchestra? (5:47)
avatar van Reint
Kant A is erg sterk, maar op kant B staan maar twee nummers die ik echt goed vind. Wel moet gezegd worden dat Allentown en Pressure tot de origineelste popnummers van de jaren 80 behoren.

De 2e kant kent inderdaad wat minder aansprekend materiaal, maar een zwak nummer is er niet te vinden.
De coherentie blijft aanwezig.

avatar van Heer Hendrik
Ik lees hier dat het wat Beatles-achtig klinkt. Ben ik dus niet de enige die er zo over denkt.

Redelijk album waar toch echt 1 nummer boven uitsteekt!!
Goodnight Saigon geeft dit album toch echt een meerwaarde. Nummers als Laura, Pressure en Allentown doen me niet zo veel en staan helemaal in de schaduw van Goodnight Saigon

scandinavian Skies en Where's the orchestra zijn gelukkig wel prima songs

Een album wat mij zodoende niet uitnodigt om snel te draaien

avatar van viking1
Mooie plaat van deze singer/song writter.
Heb de lp maar es ff weer opgezet.

Mooie ballads en wat up tempo nummers,met uitschieter goodnight saigon.
Wat sloeg dat nummer bij uitkomst in als een bom.
Heb het singeltje ook nog.

Wat ophef toen dat nummer uit kwam begin '80 vooral de clip bracht wat te wee.
Geloof dat de clip toen der tijd in amerika verboden was.
Indrukwekkende clip toen kan ik mij nog heugen maar wel heel mooi.

De lp verder prima maar verbleekt een beetje met de hit singel.
verder goede muziekant die billy veel goece nummers geschreven door de jaren heen en veel hitjes gehad.

Ondergewaardeerd werkje op dit album: Surprises.

Een aantal keren achterelkaar gedraaid en wat een geweldig refein.
Lijkt een filler, maar uiteindelijk een geweldige track.

avatar van Simon Smith
Intrigerend album! Snapt iemand de titel? Is het een soort concept-album misschien?

avatar van Madjack71
DIt album is opgenomen ten tijde van de Reagan periode en dus niet eentje die de Amerikanen veel heeft gebracht. Een pessimistische kijk op de maatschappij van toen en het vervagen van de idealen van weleer. Misschien dan ook een tegenhanger van de Iron Curtain?

avatar van Simon Smith
Nylon/iron curtain, interessant! Hier kan ik wat mee, thx!

avatar van rkdev
Zit nu de gisteren gescoorde LP te draaien, en het valt me nu pas voor het eerst op dat de (album)versie van 'Pressure' langer is en dus afwijkt van de versie die ik al jaren ken van het Greatest Hits album. Hah, zo ontdek je nog eens wat.

avatar van frolunda
Mooie popplaat die met Goodnight Saigon één van de krachtigste en beste songs van de jaren tachtig bevat.Ook het nostalgische Allentown is zeer goed.

avatar van Mctijn
Hoe vaker ik deze plaat hoor, hoe meer ik de klasse hoor van de laatste 3 nummers

avatar van edje1969
Een album dat het bijzonder goed hier deed, maar niet in zijn thuisland waar juist An Innocent Man het grote succes was. Goodnight Saigon is natuurlijk DE klassieker, maar is niet bepalend voor het album. Deel de mening dat er menig Beatlegeluid is (Laura) en veel op andere albums. Maar dan gooi ik er ook wat in. Opener Allentown had ook van Springsteen kunnen zijn. Scandinavian Skies is erg sfeervol en "grappig" dat er nog een Nederlands stukje in zit. Nummer opent met omroeper wat later soortgelijk te horen is in het nummer Welkom In Utopia. (Inspiratie voor Boeijen?). Mooi album en volumenknop even wat hoger bij Pressure.

avatar van SammyAutumn
Geweldig album, Goodnight Saigon is een van de mooiste nummers ooit, naar mijn mening.

Soort einde van een tijdperk in artistiek opzicht.
Ook Joel begon hierna wat glibberiger, duidelijk hitgerichter materiaal te schrijven.
Dit album kent afwisseling maar is vrij constant in kwaliteit.

A Room Of Our Own vind ik wat minder. De rest goed tot fantastisch.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind de B-kant echt beduidend minder dan de A-kant. Nummers als Allen Town, Pressure en natuurlijk Goodnigth Saigon zijn fantastisch!

Ik had in het begin ook dat ik de 1e plaatkant meer draaide.
Had vanzelf ook te maken met de singles die allemaal op kant A staan.
Ik weet nog dat ik de naald van mijn platenspeler vooral op Goodnight Saigon zette. Ik vind dit trouwens nog altijd een heel indrukwekkend stuk.
Naarmate de tijd vorderde en inmiddels mijn lp had vervangen door een cd, is het 2e gedeelte mij ook dierbaar geworden.
Room Of My Own is in mijn beleving het minste stuk van de plaat, maar mag er ook gewoon zijn.
Echter zijn Surprises en Scandinavian Skies de nummers die ik in mijn armen gesloten heb.
Surprises heeft echt een goddelijk refein en Scandinavian Skies had net zo goed een Beatlessong kunnen zijn. Maar prachtig uifgedacht.
Het emotionele Where's The Orchestra is een prachtig slot van een mooi album.

Ik verhoog toch een halfje en hoop dat Billy weer eens gaat besluiten om een album te maken.
Naar eigen zeggen heeft ie geen inspiratie genoeg.

avatar van luigifort
Of drank te veel

luigifort schreef:
Of drank te veel

Zo"n gekke gedachte is dat niet, en het zal er wellicht mee te maken hebben.
Ook Joel is behoorlijk van het padje geweest i.v.m inderdaad drankproblematiek.
Meerdere keren motoren in de prak gereden door te veel inname.
Hij treed wel veel op en dat is nog steeds prima, al zit hij alleen nog aan de piano.
Hij loopt moeilijk, is zwaarlijvig en ziet er echt oud en versleten uit.
Vroeger was hij een behoorlijke peformer.

avatar van luigifort
Ja treurig he wat er dan van idolen verwordt

Ja, dat is een regelmatig terugkerend verhaal.
Bij Joel gebeurde het op latere leeftijd trouwens, want de man was getrouwd en was altijd in goede conditie.
Ik heb op dvd een concert van hem uit "89" en de energie en fratsen zijn echt top.

Ik meen nadat het huwelijk stuk was gelopen,het met Joel bergafwaarts ging.
Hij was toen al een gevorderde 40er.

Naar aanleiding van de berichten deze maar weer eens gedraaid.Blijft een prima album.Vooral de laatste 2 nummers zijn van ongekende schoonheid. 128 stemmen is wat laag,maar het blijft sowieso behelpen met Billy op MuMe.

Ja, best jammer, want het blijft een geweldig artiest.
Beetje wisselvallige discografie, maar deze is echt goed.

avatar van SLRockingBass
Heerlijk album van Billy! Met uiteraard als uitschieter Goodnight Saigon, maar vooral ook Pressure is een heerlijk nummer.

Leuk dat er ook nog een Nederlands tintje in het album verwerkt zit ?

Surprises, feitelijk een bijna vergeten pareltje.
Soms speelt hij het live nog.
Prachtig.

Surprises is inderdaad van ongekende schoonheid . Vanmorgen nog maar eens door het huis gejaagd dit album. Heerlijk album.