Billy Joel - An Innocent Man (1983)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Easy Money (4:00)
  2. An Innocent Man (5:16)
  3. The Longest Time (3:32)
  4. This Night (4:12)
  5. Tell Her About It (3:45)
  6. Uptown Girl (3:12)
  7. Careless Talk (3:42)
  8. Christie Lee (3:25)
  9. Leave a Tender Moment Alone (3:48)

met Toots Thielemans

10. Keeping the Faith (4:35)
Waar ik overigens nog wel aanteken dat Joel The Beatles in een hoop van zijn songs duidelijk als referentiekader heeft.

Ik vind 'm bij vlagen qua stem ook op McCartney, maar ook op Lennon lijken.

avatar van Heer Hendrik
Een album wat de sound van de jaren 50 en begin jaren 60 met zich mee draagt. Misschien dat het mij daarom niet zo boeit. Ik vind het een vrij oppervlakkig album. Weinig variatie

Ted Kerkjes
Prachtige plaat!
Ik vind Careless Talk alleen niet zo, maar voor de rest...
Het mooiste nummer vind ik Leave a Tender Moment Alone met Toots Tielemans.
Wooow!

avatar van Ronald5150
"An Innocent Man" is een uptempo, opbeurend en opgewekt album van Billy Joel. Op deze plaat staan een aantal grote hits als het titelnummer, maar ook "Tell Her About It" en "Uptown Girl". Nu is die laatste geen favoriet van me, maar gelukkig zijn de andere liedjes dermate beter dat ik me er minimaal aan stoor. Het geluid heeft een rock & roll achtige vibe, vooral ook versterkt door het mooie pianospel van Billy Joel. "An Innocent Man" is voor mij typisch zo'n plaat die lekker wegluistert en na al die jaren nog steeds fris en fruitig klinkt.

Vind over het algemeen hele albums van Joel niet boeiend genoeg, maar dit album kan me wel bekoren.

Leuke sound, en goede popsongs.

De titeltrack vind ik de mooiste track!

avatar van kaztor
Ik heb precies het tegenovergestelde bij deze plaat.

Ik heb deze onlangs van m'n schatje gekregen, samen met een geremasterde The Bridge en het tweede Original Album Classics-setje, maar ik heb geen voeling met dit album.

Misschien ligt dat 'm in het feit dat ik weinig heb met de hier gebezigde genres (doo-wop etc.), maar de wat schelle productie staat me ook tegen en de andere albums vind ik zowel compositorisch als thematisch stukken interessanter.

De opener, Easy Money, vind ik een overkookte rocker waarbij wat bombarie de zwakte van het liedje moet verhullen. De andere albumtracks kunnen me verder ook niet echt boeien.
Blijft over een handjevol singles die alleraardigst zijn, maar niet tot z'n beste behoren.

Frappant hoe juist dit album zo aan het grote publiek appeleert terwijl nauwelijks opgemerkte albums als Cold Spring Harbour, Streetlife Serenade of Songs In The Attic in mijn optiek zoveel meer bieden.

avatar van Mctijn
Mctijn schreef:
Ik snap het lage gemiddelde ook niet echt. Careless Talk is het enige zwakke punt, de rest staat als een huis. Keeping the Faith is een heerlijk nummertje...

Ik kom hier even op terug.
Dit album is imo een van de minste albums van Billy Joel. Cold Spring Harbor en The Nylon Curtain zijn zoveel beter....

avatar van edje1969
Uiterst succesvol album dat mij wat voorbij gaat. Singles zijn goed, maar daarbuiten voor mij wat mat album. Heb meer met albums als The Stranger en Nylon Curtains. Oh ja...en Storm Front. Beste nummer Tell Her About It en minste nummer Christie Lee

avatar van dazzler
edje1969 schreef:
Singles zijn goed, maar daarbuiten voor mij wat mat album.

Op Christie Lee, Careless Talk en Easy Money na
telt het album dan ook 7 singles (weliswaar afhankelijk van het land van release).

avatar van Poeha
Dat Christie Lee nooit op single is uitgebracht (en andere nummers hiervan blijkbaar wel) begrijp ik dan weer niet. Zeker voor de Amerikaanse markt een sterk nummer.

avatar van SemdeJong
Ben een groot liefhebber van Billy Joel. Op een of andere manier draai ik dit album niet zo vaak. Het duurt ook tot The Longest Time voordat het boeiend wordt. The Longest Time is een prachtig nummer en ook This Night kan mij behagen. Naarmate het nummer vordert, wordt het aantrekkelijker. Tell Her About is swingt de pan uit. Ook Uptown Gril is een van zijn hits een is top. Careless Talk is prima en bij Christie Lee bewijst Billy dat hij best een beetje piano kan spelen. Leave a Tender Moment Alone is een typische Billy ballad. Toots maakt het nummer tot iets bijzonders. Keeping the Faith is een vrolijke afsluiter.