Billy Joel - An Innocent Man (1983)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Easy Money (4:00)
  2. An Innocent Man (5:16)
  3. The Longest Time (3:32)
  4. This Night (4:12)
  5. Tell Her About It (3:45)
  6. Uptown Girl (3:12)
  7. Careless Talk (3:42)
  8. Christie Lee (3:25)
  9. Leave a Tender Moment Alone (3:48)

met Toots Thielemans

10. Keeping the Faith (4:35)
avatar van Poeha
Wat een geweldig album van Joel!
Ik ken het pas sinds vandaag!
Eén keer geluisterd en ik kwam op 3,5*.

Absolute verrassingen, in positieve zin, zijn voor mij Christie Lee en Leave A Tender Moment Alone.

Daarnaast staat het sublieme Tell Her About It op dit album.

Grote klasse! Topalbum!

EVANSHEWSON
Eén van Billy's beste albums, zondermeer.
Niet enkel de hits (Uptown Girl, Tell her about it en a-capella hit The Longest Time ) zijn schitterend, neen, hier staat geen halve slechte song op.
Leave a Tender Moment Alone is prachtig met het mondharmonicaspel van... onze Belg Toots Thielemans !
Topalbum van een rasartiest.
Wèl jammer dat na deze plaat het niveau steil bergafwaarts ging met gedrochten als The Bridge en Stormfront, maar alles van Joel tot en met deze elpee is gewoon top !
Beste albums ? Deze en The Stranger alsook Turnstiles !

avatar van Sundance
Al jaren niet meer gedraaid, maar best wel goed eigenlijk.
3,5 *

avatar van ArthurDZ
dit is 1 van zijn sterkste albums. telkens als ik uptown girl of tell her about it draai, verschijnt er een lach op mijn gezicht.

avatar van LucM
Vind ik ook één van de sterkste albums van Billy Joel, vrij lichtvoetig, maar allemaal prachtige songs.
Het Four Seasons-achtige "Uptown Girl" werd tevens een grote hit net als "Tell Her About It", de mooiste songs vind ik het vrijwel a capella "The Longest Time" en "Leave a Tender Moment Alone" (met de mondharmonica van Toots Tielemans).

AN INNOCENT MAN
Ik leende hem van een buurjongen anno 1984.
En ik vond het na twee draaibeurten een "keitoffe" schijf.
Heerlijk wegtikkende early sixties deuntjes.

Billy opent met Easy Money, een onvervalste rhythm and blues.
Een beetje zoals Joe Jackson meteen de toon zetten voor een feestplaat.

An Innocent Man toont Billy Joel op zijn rijpst.
Man schrijft uitgekiende melodieën ... met een vingerknip.

Het volgende vocale hoogstandje is The Longest Time.
Vaak op de radio gespeeld en een meezinger van formaat.

This Night is gestolen van Beethoven, maar dat staat ook op de hoes.
Vind ik net iets te gemakkelijk want dit thema is al vaak geciteerd.

Tell Her About It is klasse pop en ik vond het altijd wat gek dat deze
Amerikaanse nummer 1 in Europa veel lager scoorde dan de opvolger.

Uptown Girl was die opvolger en goed voor nummer 1 in Engeland.
Bij ons ook een behoorlijk dikke hit ... een terechte eighties klassieker.

Dat beetje doo-wop in Careless Talk vind ik ook behoorlijk aardig.
Joel is een beperkt zanger, maar wat is deze plaat vocaal sterk gearrangeerd.

Op Christie Lee gaat Billy Joel rocken als een Jerry Lee Lewis.
Met dichtgesnoerde stem, maar ook met een heldere sax in de hoofdrol.

Leave a Tender Moment Alone is muzikaal en tekstueel een pareltje.
Met de bloedmooie harmonica van Toots die een Stevie Wondertje doet.

Keeping the Faith is een bevredigende afsluiter.
Hier komt Billy weer met beide voeten op hedendaagse bodem.

5 sterren is misschien overdreven, maar ach,
wat ben ik blij dat ik hem toen heb mogen lenen.
Al was het maar om aan te tonen dat de vroege jaren 80
meer in hun mars hadden dan synthpop en new romantics.

avatar van FunkStar
Geweldig album! Veel lekkere nummers zoals Uptown Girl, Tell Her About It, For The Longest Time en het prachtig liedje Leave a Tender Moment Alone met Toots (wat hou ik van zijn geluid).

dazzler schreef:
Joel is een beperkt zanger

Dat kun je toch zeker niet menen....

avatar van dazzler
Meer nog: ik herhaal het graag nog even voor je, maar met wat meer context,
zoals in de rest van mijn recensie (5 sterren plaat is dit) te lezen viel.

Billy Joel is een goede muzikant, een briljante songwriter maar een beperkte vocalist.

avatar van sander.h
Nou, de context was me wel duidelijk.
En het doet me ook deugd dat je de plaat met 5 sterren waardeert

Maar dat je Billy Joel een beperkte zanger vind, daar begrijp ik persoonlijk helemaal niks van. Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd waarom je dat vind!

avatar van ArthurDZ
Hij heeft inderdaad geen perfecte stem, maar het kan er mee door. Er zijn er die slechter zingen(Rihanna kuch)

avatar van sander.h
Nou ik weet het niet hoor. Gevoelsmatig vind ik Billy hier te weinig krijgen. Mij weet hij in ieder geval vaak genoeg te raken met zijn stem (bijv. An Innocent Man, Goodnight Saigon, The Downeaster Alexa....etc). Maar dat zal dan wel een smaakkwestie zijn. Een beperkte vocalist is in mijn ogen echter iets heel anders, ik denk dan eerder aan de zanger van een Pendragon ofzo.

sander.h schreef:

In een aantal nummers op deze plaat (Easy Money of An Innocent Man)
heeft hij er moeite mee op de hoogste regionen zuiver te bereiken.
Zijn stem klinkt soms wat geforceerd, maar dat weet hij handig
te maskeren door het gebruik van falsetto of backing vocals.

Daarom vind ik hem een "beperkt zanger", maar dat neemt niet weg
dat hij ook mij weet te raken in de teksten en de frasering van zijn zingen.
Als hij zo goed kon zingen als pianospelen was hij een wereldzanger.

Ik vind Joel een verdienstelijk vocalist. Hij gebruikt zijn stem op meerdere vlakken en is makkelijk te onderscheiden.
Hij heeft iets wat Paul McCartney ook kan. Gevoelig zingen waar nodig , maar ook in de stevigere stukken goed van leer trekken.
In een stuk als New York State Of Mind vind ik hem geniaal klinken.( precies goed)
Een man die verschillende klankkleuren gebruikt. Ook '' live'' zingt hij prima. En dat is voor mij toch wel een vereiste. In de studio kun je veel rechtbreien.

dazzler schreef:
.... Daarom vind ik hem een "beperkt zanger", maar dat neemt niet weg
dat hij ook mij weet te raken in de teksten en de frasering van zijn zingen.
Als hij zo goed kon zingen als pianospelen was hij een wereldzanger.

Ik snap hem, dank u.

bikkel2 schreef:

Hier kan ik me dan toch meer in vinden.
In Ahoy 2 jaar geleden was hij vocaal in ieder geval top.

En nu heb ik gelijk zin om New York State Of Mind nog eens op te zetten

avatar van LucM
Billy Joel is niet de allergrootste vocalist en zeker niet de meest baanbrekende songschrijver, maar - om in clichés te hervallen - wat hij doet doet hij goed. Hij kan zowel zeer gevoelig als stevig rockend uit de hoek komen, zijn pianobegeleiding is zonder meer briljant en vooral heeft hij talrijke tijdloze songs voortgebracht. Het is de combinatie van meerdere talenten - zang, piano, songschrijven - dat hem tot een grote maakt.

avatar van Germ
Ik heb Billy Joel hoog zitten..... maar hij is ook verantwoordelijk voor het scheppen van één van de meeste irritante, zenuwlijende en agressieoproepende nummers ooit..... Uptown Girl. Wat een oorwurm.

Gelukkig heeft Joel wel andere hele mooie nummers gemaakt!

avatar van LucM
"Uptown Girl" kan ik goed waarderen, het is een opgewekt nummer in Four Seasons-stijl, de versie van Westlife vind ik véél minder. Al heeft Billy Joel nog betere nummers uitgebracht, maar nadien ook minder goede.

Met LucM eens.
De versie van Billy Joel kan ik prima waarderen, de versie van Westlife irriteert met name omdat ze het origineel zo inspiratieloos kopieren. Dat voegt dus niets toe.

Sowieso voegt Westlife niet zoveel toe

avatar van ArthurDZ
Ik vind Uptown Girl zelfs het beste nummer op dit album

Leuke plaat van Joel ,al zijn de 3 hitsingles nou niet echt my cup of tea.Misschien heb ik ze te vaak gehoord,misschien zijn ze te simpel.Beter beklijft hij in het titelnummer en het mooie Keeping The Faith.Ook Leave A Tender Moment Alone overtuigt door die wonderschone harmonicasolo van Toots Thielemans.Ook Christie Lee is een lekker rockertje met een heerlijke sax erin.Voor de rest passen de nummers uitstekend bij elkaar en dat geeft dit album een voldoende.

Father McKenzie
Mooie plaat die de geest en de spirit van de fifties doet herleven. Geen zwak nummer te bekennen. Dat was voor mij dan toch geleden van 52nd Street...

avatar van principal2000
Hier horen we een andere Billy Joel dan gewend. Wat luchtiger en met een vleugje soul in plaats van rock. En tsja......I like it. Hoewel de hitjes grijs gedraaid werden, is For The Longest Time nog steeds een van mijn favorieten op dit album. This Night, An Innocent Man en Leave A Tender Moment Alone zijn mijn andere favorieten. Leuk en verrassend album van Billy.

avatar van Mctijn
Ik snap het lage gemiddelde ook niet echt. Careless Talk is het enige zwakke punt, de rest staat als een huis. Keeping the Faith is een heerlijk nummertje...

avatar van dazzler
Ik denk wel dat ik het snap.

Meest catchy en poppy album van deze virtuoos.
Wordt vaak genadeloos afgestraft door de puristen.

Zonde ...

avatar van stereo
Ik houd wel van lekkere catchy pop en dit album is daar een goed voorbeeld van.

Tell Her About It, Uptown Girl... en niet te vergeten For The Longest Time.

Een zeer genietbaar album!

avatar van Poeha
En dan vergeet je het mooiste catchy nummer hier nog, stereo

Christie Lee

Let Me Tell You A Story...about a woman and a man...

dazzler schreef:
Ik denk wel dat ik het snap.

Meest catchy en poppy album van deze virtuoos.
Wordt vaak genadeloos afgestraft door de puristen.

Zonde ...

De albums van Billy Joel scoren inderdaad relatief laag, ook door de muziekpers werd hij niet erg hoog gewaardeerd.
Billy Joel is niet de meest originele of baanbrekende artiest en zijn songs liggen vrij gemakkelijk in het oor, dat is allemaal waar, maar hij heeft toch heel wat prachtsongs voor de eeuwigheid gebracht.
An Innocent Man is één van zijn luchtigste albums maar ook één van zijn meest gevarieerde.

avatar van dazzler
Ik vind het jammer dat dit album wat ondergesneeuwd is geraakt.
Toegegeven dat zijn meest indrukwekkend composities op oudere albums staan.
Maar hier trok Joel bewust de kaart van de jaren 50 en 60 pop single en bijna elk nummer
is een ode aan één van zijn 45toeren helden uit die tijd. Vanuit dit perspectief een prachtplaat.

Check hier welke song hij aan wie opdroeg.
An Innocent Man - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Het album was wereldwijd goed voor 7 verschillende singles.

avatar van fluidvirgo
bikkel2 schreef:

ik dacht ook direct aan Paul McCartney. Hij en Joel zijn naar mijn weten de enigen die ik ken die zowel rauw als mierzoet kunnen zingen. Alleen al daarom kun je gewoonweg niet spreken van een beperkte vocalist. Sorry, Dazzler, ik lees nu pas je opmerking van pakweg 4 jaar terug. Ik mag toch hopen dat je die mening inmiddels herzien hebt?