Madonna - True Blue (1986)

Label: Sire

1. Papa Don't Preach (4:29)
  2. Open Your Heart (4:13)
  3. White Heat (4:40)
  4. Live to Tell (5:52)
  5. Where's the Party (4:21)
  6. True Blue (4:18)
  7. La Isla Bonita (4:02)
  8. Jimmy, Jimmy (3:55)
  9. Love Makes the World Go Round (4:35)
  10. True Blue [The Color Mix] * (6:39)
  11. La Isla Bonita [Extended Remix] * (5:25)
avatar van tovenaar
You said "True Blue" was about a
nice girl who finds a sensitive
fella. But "Like a Virgin" was a
metaphor for big dicks.

Madonna moet je gewoon horen tegenover alle andere muziek die in 86 gemaakt werd, en zij was gewoon *de* ster op dat moment.. Dit album heeft het gewoon goed gedaan, en als je de nummers bij de kapper hoort dan merk je gewoon dat mensen hier nog steeds vrolijk van worden.. Die intro van Papa Don't Preach is op zich ook best bijzonder (en mooi) voor een popnummer.. Die hoes is trouwens ook mooi..

In de juiste tijd plaatsend is het zeker wel leuke pop, maar anno nu is het wel wat flauw en kinderachtig soms.
Hoe dan ook: op z'n tijd lekker meezingen kan geen kwaad om in een vrolijke bui te geraken

Gister was er weer een afgrijselijke poging van La Isla Bonita op Idols.
Dan hoor ik toch liever de originele versie en dat is best een leuk nummer al zeg ik het zelf.
Ik begin me nou toch te realiseren dat ik Madonna wel waardeer.

aERodynamIC schreef:

Ik luister altijd naar de muziek los van de teksten die ik los van elkaar beoordeel.. Die teksten zijn misschien wat flauw maar ze zijn ook niet voor mijn doelgroep.. Wat ik er wel van kan zeggen is dat Madonna altijd met top producers werkt. Dit album werd geproduceerd door "Chic's" Nile Rodgers, die oa. David Bowie's album Let's Dance deed, en veel successen had met andere artiesten als; Diana Ross, en Duran Duran.. Vijf top vijf noteringen is natuurlijk niet slecht voor een album.. De songteksten zijn misschien niet voor *mij* bedoeld maar ik vind ze zeker niet slecht. Ik vind ze zelfs hier en daar goed. Uit bv.“Love Makes The World Go 'Round”

Make love not war we say
It's easy to recite
But it don't mean a damn
Unless we're gonna fight
But not with guns and knives
We've got to save the lives
Of every boy and girl
That grows up in this world

They think that love's a lie
But we can teach them how to try
Love means to understand
Reach out for someone's hand
Cause everything you do
Comes back in time to you
We have to change our fate
Before it gets too late

Over de poëticale kwaliteit hiervan wil ik mij niet uitlaten, maar er gaat gewoon altijd over het algemeen een positieve boodschap uit van veel nummers op dit album. (vind ik) Die teksten zijn wat mij betreft vaak beter dan sommige flutteksten die je op veel andere cd’s vindt. Popmuziek met een positieve boodschap - Dat is het gewoon..

Ik zit er zelfs over te denken om er 4.5 van te maken..

Of dit album de tijd kan weerstaan? Ik weet het niet. Ik weet niet hoe jongeren tegenwoordig over dit album denken. Op Musicmeter geldt over het algemeen een “tunnelvisie” waarbij alleen wat na “2000” is uitgekomen goed is.. (lijkt mij)

Fucker schreef:

Ik mag hopen dat je dat niet serieus meent. Het valt mij juist op dat er behoorlijk wat jongeren hier aanwezig zijn die een "ouwe-lullen-smaak" hebben, of in elk geval oudere albums in hun lijstjes hebben staan. En dat van die smaak bedoel ik niet denigrerend, eerder positief.
Die tunnelvisie herken ik dus niet. En kijkend naar de top 100 kunnen we ook wel constateren dat het wel meevalt allemaal.

Jouw judicium over de users hier op musicmeter, getuigt eerder zelf van een kortzichtige tunnelvisie, ik heb trouwens zelf 5 platen van voor mijn geboortejaar in mijn top tien staan. Maar wie recht voor zich uitstaart, mist natuurlijk wat er rondom hem gebeurt zeker?

aERodynamIC schreef:

Nou ik moet toegeven dat je daar gelijk in hebt, dat het mij ook opvalt dat jongeren tegenwoordig ook vaak naar oudere muziek luisteren.. Zou dat komen omdat er tegenwoordig niet meer zoveel gebeurt in de muziekscène? - Dat het meeste tegenwoordig een herhaling van het verleden is? Of zou dit een positief aspect van het "vrij downloaden" op internet zijn?

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat mensen zich aanpassen omdat ze er bij willen horen, en daarom gewoon maar stemmen op de grote gemene deler, terwijl dat nergens voor nodig is. Niemand kent je hier, dus je kunt gewoon stemmen op wat je mooi vindt..

Ik weet nog wel dat toen ik jong was, dat ik alleen luisterde naar wat er op dat moment top 50 stond. En *dat* was goed! Ik had natuurlijk wel eens gehoord van Pink Floyd, maar dat was voor ouwe knakkers..

Wat je zegt over de top 100. 57 albums komen uit 1990 tot 2004 dat zegt voor mij al genoeg dat dat nergens op slaat.. Maar goed, dat is off-topic hier..

Trouwens aERodynamIC, Als ik jouw smaak zo bekijk heb ik het vermoeden dat jij ook niet meer één van de jongsten bent..

stevie schreef:
Ik zei ook Op Musicmeter geldt *over het algemeen* een “tunnelvisie...” Uitzonderingen daar gelaten..

Fucker schreef:

Zeg, oude man, je praat altijd nog tegen iemand die 3 jaar jonger is (maar dit album wel bewust meegemaakt heeft)

Marcel²
Dit vind ik wel een goed album van Madonna. De bonustracks die hier bij staan zijn overbodig. Gelukkig heb ik de oude versie (zonder bonustracks)

avatar van musicfriek
Live To Tell blijf ik 1 van haar sterkere ballads vinden. Dit album is voor mij vooral jeugdsentiment. Vandaar 3*.

Ah, ik kan me herinneren dat ik dit album eens van mijn moeder heb gekregen. Nog op LP. Vond het destijds al beduidend minder dan de rest van mijn muziekcollectie (ik had verder alleen een bandje met Faith van George Michael op de ene kant en Michael Jackson's Bad op de andere ).
Moeilijk om hier op te stemmen. Laat ik er maar 2* van maken.

avatar van Hans Brouwer
herman schreef:
Ah, ik kan me herinneren dat ik dit album eens van mijn moeder heb gekregen. Moeilijk om hier op te stemmen. Laat ik er maar 2* van maken.

Nog van m'm moeder gekregen, ja ja!. Herman, die smoes kennen we zo langzamerhand wel. Wees een vent en zeg nou gewoon dat je de muziek van Madonna best wel te pruimen vindt

Het is echt zo! Ik was 7 toen True Blue uitkwam, toen vond ik het wel leuk. De laatste plaat van Madonna vind ik fantastisch, moet je mijn berichten daar maar 's opzoeken.

avatar van Hans Brouwer
herman schreef:

Herman, ik geloof je op je blauwe ogen of zijn ze bruin? Gelukkig dat je Confessions ook zo goed vind. Groeten Hans

Mijn ogen zijn inderdaad blauw.

Zwaaizwaai, Herman

avatar van Youri
Live To Tell, papa don't Preach en Where The Party zijn leuke nummers, maar de anderen zijn eigenlijk wel slecht ingezongen als ik de cd weer eens opzet. Toch was het een van de best verkochte albums van 1986. Jammer dat de 12inc van Open Your Heart niet op de nieuwe versie staat, want die is met 10min.55 erg goed dansbaar. Madonna's ster was rijsende met als hoogtepunten " Like A Prayer " in 1989 en " Ray Of Light " in 1998 en Confession On A Dancefloor vorig jaar.

avatar van Saldek
Dit album kan mij niet zo boeien. Wel wil ik kwijt dat ik het nummer 'Live to tell' een prachtige song vind. Maar 'k heb zowiezo een zwak voor haar ballads, die vind ik altijd wel goed. Het album kan ik niet meer geven dan 2,5. Maar het voor mij fenomenale 'Live to tell' verplicht mij dit op te waarderen naar 3,5

Davez
5 Uitstekende hits. De juistgekozen platen bovendien want de rest is waardeloos.

La isla Bonita is zeker weten het beste liedje van dit album

avatar van FunkStar
Op gedragen aan haar ex, Sean Penn.
Puur jeugdsentiment voor mij, dit was namelijk het eerste album waarmee ik met Madonna in aanraking kwam.
Met de hit singles Papa Don't Preach, Open Your Heart, Live To Tell en La Isla Bonita!

avatar van Madonna
Echt een pop album, poppy liedjes......Tja, ik vind het niet zo noemenswaardig allemaal. "Live to tell' vind ik mooiste nummer van deze CD. Voor de rest geen echte uitschieters... Persoonlijk vind ik deze minder goed dan "Like a virgin".

-2.5-

madonnagirl3
Een super cd!
Zeker met de mooie ballad live to tell
en Open Your Heart!

anathema
Ik had hier vroeger al een hekel en dat heb ik nog steeds. Wel héél erg kinderachtige liedjes.

EVANSHEWSON
anathema schreef:

Dan heb ik een tip voor jou : K3 Live at Filmore East ! (keinijg)!

Neen, effe serieus. Tja, ik vind dit niet zo onnozel, ik kan dit best pruimen, alhoewel ik Madonna's carriëre indeel in twee delen :
Voor en na Ray of Light - haar grote comebackplaat !
En vanaf Ray of Light vind ik haar steeds beter worden !

Deze dateert van daarvoor. Maar met Papa don't Preach, La Isla Bonita, True Blue en Live to Tell had ze terecht grote hits te pakken.
Een blijvertje, die Louise Ciccone, dat bewees ze al meerdere malen.
Het is een kat met zeven (of negen ?) levens.

4 sterren voor dit leuke album ! ****

avatar van Galithos
5 sterren voor la isla bonita, voor de rest een redelijk album. 3 sterren.

avatar van rudiger
Galithos schreef:
5 sterren voor la isla bonita, voor de rest een redelijk album. 3 sterren.

dit is `n kinder album van madonna , kan niet in de schaduw staan van haar beste RAY OF LIGHT.

avatar van blunnie
Het intro(de eerste 16 seconden) zijn volgens mij het mooiste van het album.Het nummer dat het meeste staat als een huis is "live to tell".De rest is aardig tot goed.Ik vind het album 3.5 sterren waard

Pieter Paal
Net zoals bij 'Like a virgin' luistert dit album ook heerlijk weg.
Hierop ook heel veel hits. Bij 'Open your heart', dat een van haar beste rocknummers is, zit ook een geile videoclip.