Billy Joel - River of Dreams (1993)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. No Man's Land (4:48)
  2. The Great Wall of China (5:45)
  3. Blonde over Blue (4:55)
  4. A Minor Variation (5:36)
  5. Shades of Grey (4:10)
  6. All About Soul (5:59)
  7. Lullabye (Goodnight, My Angel) (3:32)
  8. The River of Dreams (4:05)
  9. Two Thousand Years (5:19)
  10. Famous Last Words (4:59)
avatar van Theoden King
Eind goed, al goed? Helaas niet voor Billy Joel. Jammer dat zijn imposante reeks studioalbums hiermee eindigt.

Kant A is dramatisch en draai ik nooit, kant B scoort nog een voldoende.
Zijn imposante euvre van tijdloze songs, waaronder een groot aantal klassiekers, had een betere bekroning verdiend.

Ik vind dit juist een hele geslaagde plaat. Juist door de eerste nummers:

No Man's Land (4:48)
The Great Wall of China (5:45)
Blonde over Blue (4:55)
A Minor Variation (5:36)
Shades of Grey (4:10)

Lekker donker en gedesillusioneerd. Fijne teksten. Prachtige nummers.

De tweede helft is ook mooi maar net wat te glad en lief in vergelijking met de eerste helft, wat mij betreft:

All About Soul (5:59)
Lullabye (Goodnight, My Angel) (3:32)
The River of Dreams (4:05)
Two Thousand Years (5:19)
Famous Last Words (4:59)

avatar van bikkel2
Terechte opwaardering.
Ik hoor hier geen 5 sterren plaat in, maar het is wel een onderschatte plaat
Beetje ontgaan aan de wereld denk ik zo.
De titelsong scoorde overigens best aardig als single en had bij wijze van spreken zomaar op een 80's album kunnen staan.
Ik ben het eens met Scott Sunderland dat de eerste grimmige en rockende 1e helft tot het sterkste behoord.
De rauwe opener No Man's Land hakt er ook geweldig in.

avatar van Wyverex
Onlangs deze op plaat kunnen scoren, en daar ben ik zeer gelukkig mee. Altijd gedacht dat dit de ontbrekende plaat uit de collectie ging blijven. Nog één Billy Joel plaat te scoren! Maar ik dwaal af .

Over het algemeen vind ik dit ook een zeer goede plaat. Ik vind de kritieken die dit album de grond inboren onterecht. Het lijkt wel of er van je verwacht wordt dit album slecht te vinden. En dat heb ik het niet over MuMe, maar het internet in het algemeen. Wat een haat. Begrijpelijk dat Mr. Joel geen album meer heeft gereleased na dit. Anderzijds, hoe dit album ooit een award heeft kunnen winnen voor beste albumcover is mij een raadsel. Ik vind het wel mooi, maar te afgelikt.

Voor mij zijn de twee openers alleszins een fantastische aanzet voor dit album. No Man's Land is nog altijd brandend actueel. De sfeer in dit nummer vind ik ook zalig. Great Wall of China vind ik ook prachtig en zet die sfeer wat verder.

Daarna komen voor mij twee tracks die ik wel eens durf skippen. Blonde Over Blue vind ik nergens speciaal, en A Minor Variation is te repetitief.

Dan knalt Shades of Grey voor mijn part een stuk leuker! Was toen ik het album in het begin leerde kennen m'n favoriete track door de snelheid en het 'papaaa' gehalte. Maar naarmate de plaat groeide, zwakte mijn gevoel bij dit nummer af. Een beetje kinderachtige teksten soms. Maar ik hoor het nummer nog altijd zeer graag.

All About Soul kende ik al voor ik dit album kende door de Greatest Hits 3. Daarom vind ik dit nummer hier wat minder in passen. Dat heeft niets met het nummer zelf te maken, maar gewoon omdat ik het via de best of te veel heb geluisterd. Ook een van de betere nummers. Ik hoor hem hier ook zeer graag zingen, z'n stem komt hier goed tot z'n recht.

En dan, Lullabye. Hier gebeurde het tegengestelde van wat me bij Shades of Grey overkwam. Bij de eerste luisterbeurten zei dit nummer me niets. Maar Lullabye bleef groeien tot een prachtig ontroerende track.

Het titelnummer vond ik altijd fantastisch. Heerlijke atmosfeer, en het kabbelt zo leuk verder. Het enige wat me tegensteekt hier is het repetetieve geluid als de kinderen beginnen te roepen. Dat stukje wordt heel de tijd herhaald, en dat vind ik minder.

Met Two Thousand Years heb ik een speciale relatie. Ik vind het een heel mooi nummer, maar vanaf het begin, zelfs al van bij de eerste luisterbeurt denk ik bij een bepaald stukje aan dit nummer. Waardoor het wat van z'n Billy Joel magie verliest.

Famous Last Words is dan weer Billy's vaarwel, op liedjesgebied. Ik vraag me af of er veel mensen waren die het nummer letterlijk zouden hebben geïnterpreteerd in de tijd. Die mensen hadden wel gelijk, tot m'n grote spijt! Vind ik een wat minder nummer. Wordt ook wat saai.

Ik blijf hopen dat Billy Joel ooit nog een onverwachte comeback op plaat gaat maken. De kans wordt al maar kleiner, maar een mens mag hopen!

avatar van milesdavisjr
De laatste van Joel en zeer waarschijnlijk zal er nooit meer een reguliere plaat van de beste man verschijnen. Enkele jaren verscheen Billy in een talkshow van Stephen Colbert, Joel kreeg de vraag voorgeschoteld waarom hij geen platen meer maakt. Billy gaf aan dat hij alles heeft gezegd wat te zeggen viel op 12 platen. Ondanks zijn grillige oeuvre had hij mij best nog mogen trakteren op enkele platen. Dan zijn laatste worp; No Man's Land en The Great Wall of China zijn niet bepaald hoogstaand. Blonde Over Blue is al niet veel beter, het zijn stuk voor stuk songs die op geen enkel vlak echt indruk maken. A Minor Variation heeft een aardig ritme maar is te saai om 5,5 minuut blijven boeien. En zo kruipt de plaat voor mijn gevoel tergend langzaam voorbij om via het vrolijke 'hitje' en tevens titelsong nog even tot leven te komen. De songtekst gaat wellicht al dan niet bewust al over een afscheid als componist. Had er een fraaie melancholische song van gemaakt in de trant van And So It Goes denk ik dan maar het is een slappe bak thee en dat geldt eigenlijk voor de hele schijf. Jammer dat Joel na een korte opleving zijn discografie afsluit met dit vehikel. Gelukkig heeft de man ons dermate veel mooie songs nagelaten dat ik nog wekelijks met veel plezier een playlist aan mij voorbij laat trekken.

Eindstand:

10. The Bridge
11. River of Dreams
12. Glass Houses

1,5
Joel is een held maar dit is een Ka Uu Tee album.

avatar van brajoapau
Berichten verplaatst naar Billy Joel