Wild Beasts - Two Dancers (2009)

Label: Domino

1. The Fun Powder Plot (5:35)
  2. Hooting and Howling (4:35)
  3. All the King's Men (3:59)
  4. When I'm Sleepy... (2:09)
  5. We Still Got the Taste Dancing on Our Tongues (4:35)
  6. Two Dancers (4:06)
  7. Two Dancers II (2:37)
  8. This Is Our Lot (4:32)
  9. Underbelly (1:54)
  10. The Empty Nest (3:24)
avatar van rascaly
Youtube en andere websites aan het doorstruinen, om zo'n beetje een gedacht te krijgen van dit album. Momenteel ook aan het luisteren naar Two Dancers I.
I'm being overwhelmed! Bedwelmende, en toch ook spannende alternatieve muziek om slechts van te genieten. Op enorm veel niveau's!

Nihilisme
Toch een behoorlijk sterke plaat.

heb nummertje 5 al gehoord en doet qua stem uiteraard denken aan antony en omdat het dansbaar is aan hercules & love affair

Doordat de Antony-link redelijk makkelijk gemaakt kan worden is het niet vreemd om ook gelijk aan Hercules and Love Affair te denken.
Sprankelende, alternatieve pop met bijzondere vocalen; doet het altijd goed bij mij.
Toch ben ik vooralsnog niet voor de volle 100% overtuigd. Ik weet niet goed waar dat aan ligt eigenlijk (met het debuut heb ik dat niet).
Gelukkig is er voldoende klik om te spreken over een album dat me aanspreekt en niet elk album kan nu eenmaal het predikaat 'favorietje' meekrijgen.
Two Dancers is gewoon een uiterst boeiende cd met een zeer eigen geluid en waarbij het smullen is wat aan gaat de vocalen en dan vooral op We Still Got the Taste Dancing on Our Tongues, wat een werelds nummer is dat zeg!

avatar van Nanne-1995
Wat een heerlijke sound!
Het gitaarwerk klink zo lekker in de oren. De drums, de bass, de klank van de stemmen van de zangers en het genurie past allemaal zo goed bij elkaar dat het samen een genot is om naar te luisteren. Alle nummers zijn ook erg sterk, er zit geen enkele mindere tussen. Het enige minpunt is dat het iets te kort is, wat mij betreft konnen er wel 2 nummertjes bij hoor.

Ik begin meteen met een 4,5 die makkelijk kan stijgen

Nihilisme
Geweldige plaat inderdaad, één van de beste van 2009.

avatar van sander.
Na een tijdje weer beluisterd, wat een enorm goede plaat is dit toch, zo compleet, een prachtig stuk van begin tot eind. Een van de weinige albums van vandaag de dag waar een verhaal in zit, terugkerende thema's, dialogen. Want mijn god wat zijn die teksten mooi!

Geweldige gelaagdheid tussen drums en bassgitaar, zang en synthesizers, soms lichtjes dansbaar, dan weer loom en diep. Prachtig.

Volkomen terecht genomineerd voor de "Mercury Prize" in Engeland. Waarom staan ze niet op Lowlands?

avatar van Mjuman
WimvanNugteren schreef:

Ze zijn nov 2009 op Le Guess Who geweest een festival in Utrecht, in Tivoli.

En het was de moeite waard.

avatar van blur8
De hoogtepunten zijn hier intenser en swingender dan de opvolger :

Hooting and Howling: De zang die moeiteloos van hoog naar laag gaat is geniaal op de prettige beat
All the King's Men: De zwaar aangezette drums en de luchyige koortjes zijn helemaal af.
We Still Got the Taste....: Het kroonjuweel van WildBeasts. gaat hier regelmatig op de repeat.
This Is Our Lot: De kracht in de song is hier de gitaarloop in combinatie met de bas.
The Empty Nest : Mooi lyrisch slot.

Misschien meer hoogtepunten dan op het vorige album maar iets minder constant. Waar het vorige album voor mij geen moment inzakte, ervaar ik hier een klein dipje bij nummer 6 t/m 8.

avatar van Boris1
blur8 schreef:

The Empty Nest : Mooi lyrisch slot.

Nog geinspireerder? In mijn oren meer een kwestie van nadruk op melodie (Two dancers) vs. nadruk op sfeer (Smother). Wel inderdaad hun kroonjuweel op dit album; We still got the Taste.

Hoe dan ook, wereldband.

avatar van Cor
Cor
Gelijkmatiger dan de voorganger 'Limbo, Panto' en met de duidelijkere hoogtepunten. 'We still got the taste...' en vooral 'This is our lot' zijn pareltjes. Het blijft een beetje ondefinieerbare muziek, maar wel mooi.

avatar van wibro
Dit album heb ik er een keer op goed geluk uitgepikt - waarschijnlijk vanwege het hoge gemiddelde - om te beluisteren. Een voltreffer moet ik zeggen. Ik heb dit album nu voor de derde keer beluisterd en het wordt voor mijn gevoel steeds beter. Heerlijke rustig album met mooi gitaarwerk. Misschien toch maar eens meer van de Wild Beasts gaan beluisteren waarvan de muziek toch echt niet zo wild is zoals je afgaande op hun naam zou vermoeden.

blur8 schreef:

Thumbs up!

sander. schreef:

Yeah!!

avatar van Broem
Dat hoge gemiddelde mag nog wel wat omhoog. Fraai album. Zit goed in elkaar. Prima geproduceerd. Moest wel even wennen aan de zang. Knap welke fraaie variaties de zanger van deze Indië rockband uit zijn keel weet te halen. Geeft net dat sterretje extra aan dit album. Net even anders, net wat origineler. Gaaf.

avatar van Jean Renault
Broem schreef:

Indië? Je bedoelde zeker Indie, of heb ik iets gemist?

avatar van Broem
Tuurlijk, nadeel van zo'n auto aanvulling van een iPad. Een momentje van onachtzaamheid. Doet gelukkig niets af aan dit prachtige indierock album.

avatar van Niek
Heel toffe plaat. Gaat op mijn verlanglijst.

avatar van Niek
Niek schreef:
Heel toffe plaat. Gaat op mijn verlanglijst.

Inmiddels geruime tijd in bezit en blijft een fijne plaat. Ook vrij onvergelijkbaar met enig ander album. De beoordelingen van latere platen suggereren dat het allemaal wat minder is geworden. Jammer, want dit is een sound die me erg aanstaat. Maargoed, des te meer dankbaar dat ze dit plaatje geproduceerd hebben .