We Were Promised Jetpacks - These Four Walls (2009)

3,83

Label: FatCat

1. It's Thunder and It's Lightning (4:49)
  2. Ships with Holes Will Sink (3:22)
  3. Roll Up Your Sleeves (4:17)
  4. Conductor (5:29)
  5. A Half Built House (2:42)
  6. This Is My House, This Is My Home (3:17)
  7. Quiet Little Voices (4:21)
  8. Moving Clocks Run Slow (4:56)
  9. Short Bursts (4:41)
  10. Keeping Warm (8:13)
  11. An Almighty Thud (3:35)
26 BERICHTEN
avatar van greendog

geplaatst: 17 juni 2009, 22:23 uur [permalink]
Nu op de luisterpaal.. Ben benieuwd! Klinkt vooralsnog erg indie, niet punk, zoals er in de beschrijving staat.

knakbol
geplaatst: 23 juni 2009, 11:38 uur [permalink]
Lekker cd'tje, helaas niets vernieuwends. Invloeden van Editors, Interpol, de vroegere Killers en White Lies zijn zeker te horen. De meeste nummers beginnen over het algemeen wat rustig, om langzaam aan te eindigen in een explosie van drums en gitaren, iets waar ik persoonlijk nogal van houd.

avatar van wendyvortex
geplaatst: 25 juli 2009, 20:22 uur [permalink]
Tsja liedjes maar weer eens. En dan moet je bij mij al van hele goede huize komen.
Paar keer slagen ze daar zeker in: This Is My House This Is My Home, Moving Clocks Run Slow en Short Bursts zijn erg goede nummers. De rest gaat van matig tot wel aardig.
De zanger heeft een goede stem en een mooi Schots accent, maar het hele album bevat voor mij iets te weinig afwisseling, eigenheid en orginaliteit. En zeker van debuterende 21 jarigen verwachten we iets meer iets hemelsbestormends.
Binnen het Britpop-genre bovengemiddeld maar het mag wat mij betreft allemaal nog wat spannender.

avatar van indie-nerd
geplaatst: 2 september 2009, 10:54 uur [permalink]
Wat is Quiet Little Voices een prachtig nummer!

avatar van tsjong

geplaatst: 4 september 2009, 16:44 uur [permalink]
Quiet Little Voices is heel goed, moet dit album maar op mijn verlanglijstje zetten.

avatar van hroswith
geplaatst: 8 september 2009, 21:13 uur [permalink]
Er zijn weinig bands die zich puur door 'het liedje' weten te onderscheiden van een massa door new wave en postpunk geïnspireerde Britse gitaarbandjes, maar 'We Were Promised Jetpacks' is zo'n bandje. Muziek die qua 'indie-hitgevoeligheid' moeiteloos de Editors overstijgt.

Ik had toch vurig gehoopt dat deze frisse Schotten op Lowlands zouden staan. Gemiste kans wat mij betreft, volgend jaar beter..

avatar van starsailor
geplaatst: 18 november 2009, 08:45 uur [permalink]
Heerlijk album die wat mij betreft hier verkeerd gecategoriseerd is. Ik hoor hier weinig punk in en zou het eerder als (indie)rock bestempelen.
Ook zie ik hier namen als Editors en Interpol voorbij komen en ook dat slaat, in mijn ogen, als een tang op een varken.
Als er dan toch een vergelijking getrokken moet worden dan zou ik deze band willen vergelijken met landgenoten Idlewild.

avatar van Japser84
geplaatst: 28 december 2009, 17:35 uur [permalink]
Dit is zeker geen punk, maar de genres hier op de site laten het genre Indie niet toe, geloof ik. Maar de definitiekwestie ten spijt: wat een goed album. Dit is een band die een bijna Sigur Rosachtige dynamiek vermengt met Interpol-achtige songs. Het nummer Conductor illustreert dat hopelijk. En... het is al vaker gezegd: lang leve dat ongeneerde Schotse accent. Leuk!
Ben benieuwd wat ze live neer gaan zetten. Ik hoop dat binnenkort in Nijmegen te mogen aanschouwen.

avatar van Ziggy007
geplaatst: 13 januari 2010, 19:27 uur [permalink]
Ik ben er vanavond ook bij (Merleyn). Ik vind het absoluut geen hoogstaand album, maar ze kunnen wel degelijk muziek maken. Ben erg benieuwd hoe ze live zijn, dat maakt of breekt voor mij een band. Daarna maar is stemmen.

avatar van Ziggy007
geplaatst: 15 januari 2010, 14:02 uur [permalink]
Woensdag dus naar het optreden geweest in de Merleyn (nijmegen) en daarna nog paar keer het album wezen luisteren en ik ga toch niet hoger geven dan een 3.5*. Wel leuk feitje, het was hun eerste optreden van hun Europese Tour whehe. Maargoed, zowel live als op het album laten ze zien dat ze absoluut muziek kunnen maken, en ook live is het gelukkig niet slechts hun nummer spelen, maar het is niet vernieuwend of onderscheidend genoeg (en het raakt mij niet afdoende) om het te bestempelen als GOED. Het hangt er een beetje tegenaan, maar is vooral toch een 'lekker' album voor mij persoonlijk. Ga ze wel volgen, want ze hebben talent, maar denk dat de potentie gering is.

avatar van madmadder
geplaatst: 15 januari 2010, 16:42 uur [permalink]
Ook naar het optreden in de Merleyn geweest en daarna ontzettend dronken geworden met de band. De show vond ik geweldig en de jongens waren leuk gezelschap, maar op het album ontbreekt er toch net iets helaas.

geplaatst: 17 januari 2010, 16:20 uur [permalink]
Gisteren heb ik deze band in Rotown gezien en wat een fantastisch, energiek en intens optreden. Ik vind de plaat al één van de hoogtepunten van 2009 en met hun live-optreden geven ze de toch al mooie songs nog een extra felle dimensie mee. Sterke dynamiek binnen de nummers zorgen voor een niet aflatende spanningsboog.
Rotown afficheerde de band als "Bloc Party meets Editors" en ook hier lees ik deze vergelijking nog al eens terug en dit doet m.i. absoluut geen recht aan de eigenheid van deze band.
Grandioos, zowel op plaat als live en derhalve een 4,5!

avatar van likeahurricane
geplaatst: 18 januari 2010, 22:36 uur [permalink]
Ik vind ze live ook beter dan op de plaat. In de Ekko Utrecht waren ze ook erg goed. Ze hebben ook wel iets van hun Fat Cat label genoten Frightened Rabbit.

avatar van nognooit
geplaatst: 2 februari 2010, 14:54 uur [permalink]
Een van de betere releases van afgelopen jaar. Wow, wat een krachtige muziek. Het Schotse accent is erg leuk en de zanger weet bij elk nummer wel even goed uit te pakken.

Live zag ik ze vorig jaar in de kleine zaal van Paradiso. Daar deden ze het ook erg goed en vooral ook overtuigend. De zanger stond soms letterlijk op zijn tenen de teksten eruit te brullen. Prachtig om te zien.

geplaatst: 13 februari 2010, 16:18 uur [permalink]
Deze plaat blijft groeien: wat een kracht & pracht. Ook de teksten kruipen steeds meer onder de huid.

Een half punt erbij dus: 5!

avatar van nelis
geplaatst: 24 maart 2010, 18:17 uur [permalink]
Goed album, vooral het 2e deel vanaf This Is My House, This Is My Home

geplaatst: 26 maart 2010, 16:55 uur [permalink]
A Far Cry vind ik een mooi nummer, maar die staat hier niet op. Voor het volgende album dan maar?

avatar van nognooit
geplaatst: 29 maart 2010, 09:55 uur [permalink]
A Far Cry staat op de nieuwe, onlangs uitgebrachte, ep van de band.
Zie hier.

geplaatst: 29 maart 2010, 17:15 uur [permalink]
Bedankt voor de tip nognooit!

geplaatst: 15 april 2010, 11:13 uur [permalink]
In Moving Clocks Run Slow zitten echt heel veel muzikale hoogtepuntjes

JanBetonde2e
geplaatst: 27 april 2010, 20:28 uur [permalink]
Ik lees Editors, The Killers, White Lies en Interpol, dan zou het perfect moeten zijn voor mij haha, ik ga deze jongens maar eens opzoeken

JanBetonde2e
geplaatst: 27 april 2010, 22:38 uur [permalink]
Wow, wow, wow, dit is echt een goede band, het nummer Keeping Warm vind ik tot nu toe het mooist, alleen de bovengenoemde vergelijking met Editors etc. klopt niet echt, maar ach het klinkt gewoon goed, dat is toch meestal waar ik het eerst naar kijk, dan pas de rest

geplaatst: 8 juni 2011, 12:30 uur [permalink]
De Editors-vergelijking gaan voor mij ook niet op inderdaad, maar desalniettemin een goede band. Per ongeluk meegepakt op bevrijdingsfestival Groningen volgend jaar, klonk uitermate goed, dus album gedownload. Geen spijt van gehad! Quiet little voices, keep warm, conductor. Stuk voor stuk masterpieces.

geplaatst: 26 juli 2011, 12:21 uur [permalink]
Bij de eerste luisterbeurt had ik meteen een zwak voor deze band. Muzikaal niet bijster bijzonder, met songs die allen draaien om dezelfde opbouw en een basis van simpel rammelende gitaren. De kracht zit hem echter in de fijne melodieën, uitstekende dynamiek en de heerlijk warme stem met aandoenlijk Schots accent. Gevolg is dat de boel heerlijk wegluistert en een hitpotentie heeft van Arctic Monkeyaanse proporties.

Live is het al net zo sympathiek, maar valt vooral op hoe jong en onervaren deze gasten nog zijn. Ze staan wat onzeker op het podium en de zanger zoekt nog naar een goede houding. Heel leuk dat hij zonder microfoon alsnog hoorbaar is, maar dat wil hij altijd laten blijken in de climax van zijn songs, wat vooral achterin de zaal- daar nogal afbreuk aan doet.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe deze band zich gaat ontwikkelen als dit soort beginnersfoutjes eruit slijten. De promo van hun tweede album ligt nu op mijn bureau, dus ik zal binnenkort eens kijken of ik daar een mening over kan vormen.

avatar van likeahurricane
geplaatst: 3 februari 2012, 20:24 uur [permalink]
Ze blijven goed en worden steeds beter, zie ook Keeping Warm.

geplaatst: 9 mei 2016, 11:53 uur [permalink]
Ik hoor the sound (adrian boreland) erin terug. Prachtig monotoon new wave uit jaren 80 maar daar toch ook weer een andere swung aan gegeven.