Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revised (2008)

Zweden
Pop / Folk
Label: Samadhisound

1. The Siren Songs (6:09)
  2. Dinah & the Beautiful Blue (5:27)
  3. Scars and Glasses (4:44)
  4. Postcard (4:02)
  5. Yonderhead (7:56)
  6. Mesmerene (5:11)
  7. Toy (4:49)
  8. For Now (4:54)
  9. Betty Caine (3:39)
  10. All That Numbs You (4:23)
avatar van Manfield
Via de pindakaas mogelijkheden een paar jaar geleden kennis mogen maken met dit wonderschone album. Toen heb ik het album veel geluisterd. Sinds begin 2013 heb ik last.fm en mijn pagina leert mij dat ik in die tijd dit album geen enkel keer gedraaid heb. Ondanks dat de last.fm lang niet up to date is. Rond Kerst heb ik de tijd genomen om mijn computer eens een goede ‘schoonmaakbeurt’ te geven. Tijdens deze tijdrovende klus kwam ik deze parel tegen. Meteen ben ik gaan luisteren en ik ben weer helemaal in de ban van dit album. Bijna dagelijks staat hij op. Vandaag alweer voor de tweede keer.

Het begint al bij de eerste tonen, echt een onheilspellend begin en direct wordt ik geprikkeld en wil ik alles om me heen laten vallen. Gewoon op de bank, koptelefoon op, ogen dicht en luisteren. Een heerlijke plaat om ’s avonds bij weg te mijmeren. Waar het eerste nummer groots, onheilspellend en rijk gearrangeerd is, zijn de nummers die volgen wat ingetogener maar absoluut van grote schoonheid. De nummers slaan zich als een warme deken om je heen. Sommigen voor mij maken – wat mij betreft – terecht de vergelijking qua zang met Sivert Høyem van de band Madrugada. Dat deel ik. Een groot compliment aan Thomas Feiner!
Kortom een heerlijke plaat, waardoor de tijd even stil lijkt te staan. Vanmiddag dan ook maar de volle score gegeven, vijf sterren en niet minder!