Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revised (2008)

Zweden
Pop / Folk
Label: Samadhisound

1. The Siren Songs (6:09)
  2. Dinah & the Beautiful Blue (5:27)
  3. Scars and Glasses (4:44)
  4. Postcard (4:02)
  5. Yonderhead (7:56)
  6. Mesmerene (5:11)
  7. Toy (4:49)
  8. For Now (4:54)
  9. Betty Caine (3:39)
  10. All That Numbs You (4:23)
Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is buitenaards goed. Het album grijpt je meteen bij de strot en laat je niet meer los. Die zang is zo warm en krachtig. De mysterieuze instrumentatie laat je wegdromen naar betere oorden. Er zijn eigenlijk geen woorden voor om mijn diepe bewondering voor dit album te omschrijven.

avatar van perrospicados
Iemand nog enig idee waar dit te verkrijgen is?

avatar van Mjuman

Discogs is ondertussen net zo bekend als de oranje brievenbus, dus dit gaat niet de geschiedenis in als een gouden tip. Ik veronderstel dat zo'n grote zwarte schijf wordt bedoeld. Misschien Thomas even vragen in Helmond?

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Mjuman schreef:

Ken toch nog genoeg mensen die in deze digitale tijd niet de weg naar de weinig overgebleven brievenbussen kunnen vinden.

DjFrankie schreef:

Jaja, en Corona is een Mexicaans biertje. Met de tijd die bestellingen thans onderweg zijn is het eerder de postbode die de weg naar mijn brievenbus niet kan vinden.

avatar van perrospicados

Wellicht in de verkoop na afloop....

Thomas Feiner probeert met een crowdfundingsactie "The Opiates Revisited" opnieuw uit te brengen, nu eindelijk op vinyl, 20 jaar na de eerste uitgave. Met extra nummers!

The Opiates Revisited – Vinyl Campaign | Thomas Feiner & Anywhen | Thomas Feiner - thomasfeiner.bandcamp.com

avatar van dj24
Dit is één van de mooiste albums aller tijden, dat twintig jaar na de officiële release, eindelijk weer eens in zijn geheel wordt uitgebracht. Eerder bracht het label van David Sylvian dit juweeltje al eens onder de aandacht met de release van The Opiates Revised. De drie tracks die toen ontbraken staan nu alsnog op The Opiates Revisited. Te bestellen via de crowdfunding-actie van Bandcamp.
Machtig mooi!

avatar van Jake Bugg
En nu ook te streamen!

avatar van muziekobsessie
Ja net gedraaid wat blijft dit toch tijdloos mooi! Bonustracks zijn leuk, staat ook een nieuwe versie van where's the high op maar ik prefereer de oude versie

avatar van Jake Bugg
Voor mij is het een eerste kennismaking.
Het is duidelijk een groeier, iedere luisterbeurt zorgt voor meer verbondenheid met de nummers.

Ik heb dit ook geluisterd nav de reviews hier, maar helaas gaat dit volledig langs mij heen. Helaas.

Ik had iets compleet anders verwacht op basis van de genre-aanduiding hier, met folk heeft dit toch weinig te maken. Het is meer een soort slow motion crooner pop a la Tindersticks of een ingetogenere versie van Madrugada.

In het begin vond ik het muzikaal nogal monotoon en eenzijdig, de stem spreekt me ook niet heel erg aan al wordt het beter als hij de tonen langer aanhoudt zoals in de coupletten van het slotnummer. Vanaf Yonderhead wordt het beter, lijkt er soms een iets breder instrumentarium te worden ingezet. Mesmerene vind ik daadwerkelijk wel mooi en maakt dat ik dit album nog wel meer kansen wil geven.

Heb overigens wel de 2021 versie geluisterd, zie nu pas dat dit album zelfs driedubbel op de site staat. Weet niet of dat wel de bedoeling is, verwarrend is het in ieder geval wel. Achteraf had ik liever de versie zonder bonustracks geluisterd.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
herman schreef:

de huidige (her)uitgave uit 2021 "revisited" heet en de vorige (uit 2008) "revised". Formeel verschillende releases, en de originele klinkt echt anders, ze klinken iig alle 3 verschillend

DjFrankie schreef:

Dat laatste kan ik niet bevestigen, maar afgaand op wat ik heb gehoord, moet die laatste, de dubbel-lp, de fraaiste zijn. De klankmatigheid is overigens hier op MuMe nimmer een reden geweest om een apart database-record ervoor te creeëren. Bij Discogs staan alle drie releases in één entry, als variant/sub-record (en niet als apart record) https://www.discogs.com/release/25191370-Thomas-Feiner-Anywhen-The-Opiates-Revisited.

V1: heeft 9 tracks; V2 heeft 10 tracks - 4 van V1 weggelaten, 2 nieuwe tracks; V3 heeft 13 tracks - alle tracks van V2, de 'lost track' van V1 en A3, C4 als nieuwe.

Dacht trouwens dat we dat hier oplosten mbv "bonus-tracks" - de benaming "revised" vs "revisited" is niet essentieel en op database-level is e.e.a. op te lossen met een alias.

DjFrankie schreef:

Is de muziek opnieuw opgenomen of is het een remaster?
Als het rigoreus anders is (zoals bv Pagina niet gevonden - MusicMeter.nl dan is snap ik het wel.

Anders is het logischer bij de originele uitgave bonustracks en alternatieve titels toe te voegen?