August Burns Red - Constellations (2009)

Label: Solid State

1. Thirty and Seven (3:19)
  2. Existence (3:54)
  3. Ocean of Apathy (3:57)
  4. White Washed (3:46)
  5. Marianas Trench (4:18)
  6. The Escape Artist (3:58)
  7. Indonesia (3:34)

met Thomas Giles Rogers

8. Paradox (3:19)
  9. Meridian (6:00)
  10. Rationalist (2:39)
  11. Meddler (3:54)
  12. Crusades (5:12)
avatar van james_cameron
Haal ik zomaar het gemiddelde omlaag met mijn toch vrij hoge score. Verpulverend album, een echt lesje in hoe maak ik een metalcorealbum dat uitsteekt boven het maaiveld. Volop brute kracht, melodie, afwisseling en niet te vergeten: sterke songs. Wat een sterke zanger en wat een heerlijk gitaar- en drumwerk. Diepe buiging. De produktie is ook optimaal goed. Topper in het genre, gaat vast hoog eindigen in mijn jaarlijstje.

avatar van Gajarigon
Brutale metalcore die aan qua techniciteit aan het absurde grenst. Ziedaar in een notendop de muziek van de christelijke metalband August Burns Red. Met Constellations onderscheiden ze zich merkbaar van de overvloed aan middelmatige metalcore bandjes, door muzikale hoogstandjes vlot te combineren met lekkere nummers. En hoewel het geen album zonder fout is, is het wel een absolute topper binnen het genre. Voor diegenen die niet weten wat ze moeten verwachten: denk Meshuggah die Dillinger Escape Plan coveren, ... of omgekeerd.

Het is niet eenvoudig een album met zulk een overvloed aan muziek te bespreken. De riffs en ritmewijzigingen volgen elkaar in genadeloos hoog tempo op, en door het gebruik van zowel brutale chugga chugga breakdowns als bluesy tussenstukjes zit er veel spanning in de muziek. Zowel de gitaren, drums als zang zijn met mathematische precisie uitgevoerd, wat voor een genre als metalcore zeker geen sinecure is. De gitaren klinken goed, en brengen zowel catchy riffs als memorabele soli. Ze combineren een erg zware, donkere sound wonderwel met melodie op bijvoorbeeld Meddler. De drums zijn van een belachelijk hoog technisch niveau, maar klinken helaas iets te gladjes, al kan het bij deze snelheden misschien wel een noodzaak zijn om met triggers te werken. Metalcore staat of valt echter met de zang, wat daar knelt het schoentje maar al te vaak. Gelukkig is Jake Luhrs begenadigd met een ferm keelgat, en het hele album door, zonder noemenswaardige pauze, schreeuwt 'ie de boel bij mekaar met diepe, machtige uithalen. Op de zeldzame momenten dat er cleane achtergrondzang bij komt (bijvoorbeeld het schitterende Indonesia) wordt duidelijk dat ze dit ook beheersen, en zelf ben ik benieuwd of ze dit pad ooit verder zullen uitdiepen.

Het niveau is wel niet zo heel constant over het album. Enkele nummers springen er duidelijk uit (Marianas Trench, Crusade en Meridian), terwijl enkele nummers wat blijven hangen in genreclichés (The Escape Artist, Rationalist ) met overbodige break-downs die het tempo helemaal uit het nummer halen. Vooralsnog niet de hoogste score, maar dit is zeker een ontdekking geweest.