Madonna - Like a Virgin (1984)

Label: Sire

1. Material Girl (4:01)
  2. Angel (3:55)
  3. Like a Virgin (3:39)
  4. Over and Over (4:12)
  5. Love Don't Live Here Anymore (4:50)
  6. Into the Groove * (4:43)
  7. Dress You Up (4:01)
  8. Shoo-Bee-Doo (5:17)
  9. Pretender (4:30)
  10. Stay (4:06)
  11. Like a Virgin [Dance Remix] * (6:09)
  12. Material Girl [Dance Remix] * (6:07)
avatar van musicfriek
Met dit album vestigde ze haar naam voorgoed in de muziekwereld. Persoonlijk vind ik dit nog steeds een van haar leukere albums, maar er speelt ook mee dat dit een van mijn allereerste albums was (kreeg het zelfs dubbel op mijn verjaardag destijds). De laatste 2 nummers vind ik niet veel bijzonders, maar de rest is nog prima aan te horen. De clip van Material Girl is inmiddels een klassieker en Into the Groove is veruit de beste song hier. Wat een voortreffelijke plaat is dat toch! De film die erbij hoorde moet men maar snel vergeten.. Ook titelsong Like a Virgin kan niet stuk. Al 25 jaar bezig in de muziekbiz, respect

avatar van Plons
Like A Virgin, waarvan de betekenis overigens helemaal wordt uitgediept in Reservoir Dogs, is één van Madonna's klassiekers en de klank dat daar uit haar keelgat komt is leuk en herkenbaar aan Madonna. Material Girl is er ook nog, stuk minder dan Like A Virgin, maar opnieuw erg Madonna.

avatar van Angelo
Een aantal nummers hebben ondertussen net zo’n cult status verworven als de albumcover. Inmiddels klinkt dit album natuurlijk gedateerd maar doet niet af aan het feit dat dit een retestrakke 80s popplaat is. Nummers als ‘Like a virgin’ en ‘Material girl’ zijn pure pop perfectie maar naast deze twee klassiekers staat ook nog het lekkere en minstens zo klassieke ‘Into the groove’. Buiten deze drie nummers zijn er geen echte knallers meer te vinden maar ‘Dress you up’ en ‘Love don’t live here anymore’ zijn ook beide de moeite waard op deze plaat. Alle overige nummers zijn aardig maar zijn weinig memorabel en niet bepalend voor de gehele Madonna discografie. Desondanks de gedateerde sound denk ik dat deze muziek vreemd genoeg op een bepaalde manier als tijdloos kan worden beschouwd; huidige tieners luisteren ook nog veel naar de classics van Madonna. Dat zegt veel over de veel besproken artieste die live eigenlijk helemaal niet veel voorsteld. Een entertainer is ze echter zeker!

avatar van dazzler
LIKE A VIRGIN 1984

Elke navel zingt zoals hij gebuikt is.

Toen de blote navel van Madonna ons in 1984 toelachte op het televisiescherm
werden wij als puber meteen in het kruis aangesproken. En in het leven van Madonna
heeft het kruis altijd centraal gestaan. Net als Prince paarde zij in de jaren 80 seks aan religie.

Haar tweede album Like a Virgin bezegelde ook haar internationale doorbraak.
Zijn de composities nog hoorbaar in handen van een songwriters team dat Madonna
maar al te graag wil groot maken, toch slaagt zij er als nog jonge zangeres en stoeipoes in
om, veel meer nog dan op haar debuut, de songs naar haar wispelturige hand te zetten.

De discodreun van Like a Virgin stond in december 1984 in schril contrast
met de meezinger Do They Know It's Christmas van Band Aid. Een scharniermoment.
Tot aan de legendarische kerstsingle regeerde de Britse popmuziek (de meeste artiesten
zijn trouwens op die plaat te horen) de wereldzeeën. Madonna kondigt een verschuiving aan.
Vanaf 1985 vinden Amerikaanse artiesten weer gemakkelijker de weg naar Europa.

Voor Material Girl heb ik altijd een zwak gehad. Dat vond ik een geniale zet.
Madonna als de Marilyn Monroe van de 80s pop. Alles klopte in de clip en het was
ook een prettig liedje. Opvolger Angel werd overschaduwd door twee soundtrack hits.

In de US was Crazy for You één van de best verkochte singles van 1985.
Maar de bijhorende film Vision Quest (1985) ging in Europa eerder onopgemerkt voorbij.
Daar vielen de fans voor de dansvloer kraker Into the Groove. Desparately Seeking Susan
was de perfecte teenybopper film en Madonna's ster schitterde hoog aan de hemel.

Het succesvolle jaar 1985 werd afgesloten met het frivole Dress You Up.
De rest van het album bevat vooral opvulsel, maar dat hoort ook zo bij hit acts.

De oorspronkelijke CD release van dit album zet bonustrack Into the Groove
tussen de oorspronkelijke plaathelften. Jammer genoeg werd het nummer op de remaster
niet meer in de tracklijst opgenomen. Daar prijken enkel twee bijhorende dance remixen.

avatar van davevr
Raar dat in dat jaar de vraag werd gesteld aan critici : wie gaat blijven : Madonna of Cyndi Lauper waarna bijna iedereen unaniem : Cyndi Lauper

Trouwens : als je goed luistert naar "Like a virgin" lijkt die stem wel wat versnelt om op die van Madonna te lijken (en Cyndi agrees with me)

avatar van Gert1980
musicfriek schreef:

Laat dat nummer nu net officieel op dit album horen en alleen in Europa aan latere oplages van het album zijn toegevoegd.

En uhm... die film snel vergeten? Was een kaskraker van heb ik jou daar en krijgt nog altijd goede recensies, in tegenstelling tot de meeste van haar latere filmprojecten.