The Comsat Angels - Sleep No More (1981)

Label: Polydor

1. The Eye Dance (3:42)
  2. Sleep No More (2:51)
  3. Be Brave (3:49)
  4. Gone (3:27)
  5. Dark Parade (5:08)
  6. Diagram (3:53)
  7. Restless (3:14)
  8. Goat of the West (3:23)
  9. Light Years (4:24)
  10. Our Secret (4:10)
  11. Eye of the Lens * (4:04)
  12. Another World * (4:40)
  13. At Sea * (4:26)
  14. Mass * (3:47)
  15. Dark Parade 1 [Demo] * (5:01)
  16. Goat of the West [Demo] * (4:08)
  17. Be Brave [Demo] * (3:50)
  18. Gone [Alt. EP Version] * (3:14)
  19. Be Brave [John Peel Session] * (3:54)
  20. At Sea [John Peel Session] * (4:10)
  21. Eye of the Lens [John Peel Session] * (4:00)
  22. Dark Parade [John Peel Session] * (5:10)
  23. Gone [Richard Skinner Show] * (3:25)
  24. Total War [Richard Skinner Show] * (4:57)
  25. Eye Dance [Richard Skinner Show] * (3:31)
  26. Be Brave [Richard Skinner Show] * (4:01)
avatar van schizodeclown
Premonition schreef:
Ik vind de songs van dit album op deze deze beter uit de verf komen.

Dan zal ik daar eens achter aan gaan, bedankt voor de tip!

Jean-Maurice
Een van mijn favoriete nummers is 'Light Years'. Zo dreigend tergend langzaam en dan die apotheose op het eind -prachtig!

Premonition schreef:
Ik vind de songs van dit album op deze deze beter uit de verf komen.

Inderdaad een geweldige plaat en productie. Gisteren nog eens gedraaid en je staat versteld hoe goed deze band live klonk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Eindelijk origineel te pakken gekregen ! Platenmaatschappij heeft besloten om van de albums Friction & Sleep No More een de luxe 2 CD reissue uit te brengen. Vandaag Sleep No More binnen gekregen. Klinkt als een klok met veel extra"s zoals Demo" s, John Peel Session en 4 nummers van de Richard Skinner Show. Ben er blij mee?

avatar van Mjuman
TEQUILA SUNRISE schreef:

Volgende keer gewoon even naar de grote platenbeurs - bericht van april 2018 (even kijken bij cd's): Mega CD en Platenbeurs en overige platenbeurzen

TEQUILA SUNRISE schreef:

Is een mooi album hè. Ik heb deze reissue en het origineel op vinyl nog uit de jaren 80. Die doe ik ook nooit weg. Kan me nog zo goed herinneren toen ik het album voor het eerst hoorde als scholier van 17. Man, dit maakte toen indruk! Blijft een prachtig tijdloos monumentje. De tweede cd met demo's en Peel/Skinner sessions is inderdaad een mooie aanvulling.

The Comsat Angels heeft alleen maar mooie albums uitgebracht!

avatar van Manfield
De eerste 3 albums van deze band zijn heel bijzonder. Mijn voorkeur gaat nochtans wel uit naar Fiction en Waiting for a Miracle. Die draai ik gewoon vaker. Van dit album vind ik Dark Parade, het titelnummer en At Sea (bonustrack) het mooist.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Heerlijk album, vooral de toegevoegde Peel Sessions zijn geweldig ! Prachtige energieke uitvoeringen van Be Brave & Dark Parade. Op het originele album vind ik naast deze 2 nummers ook Gone & Our Secret uitschieters. Leuk weetje: The Comsat Angels toerden in het voorprogramma van U2 ten tijde van het album October. Het viel Stephen Fellows toen al op hoe professioneel U2 al was. Na een optreden gingen Fellows en consorten aan de bar zitten, terwijl U2 direct in de tourbus verdween om hun optreden te evalueren.

Jean-Maurice
Hoewel mijn vrienden een beetje bleven hangen in de jaren 60 en 70' progrock was ik degene met de meeste 'new wave' plaatjes. In die tijd werd het genre door 'kenners' en recensenten gezien als 'niet zo goed als' de heilige jaren 60 en 70. Bullshit natuurlijk, zeker als je nu naar die periode terugkijkt. De eerste helft van de jaren 80 was een van de meest creatieve periodes in de rock- en popmuziek en dat blijkt uit de vele bandjes van vandaag die zich laten inspireren door die periode.

Alle albums van The Comsat Angels zijn goed maar deze steekt er voor mij toch wel bovenuit en dat heeft uiteraard ook te maken met jeugdsentiment. De drie bonustracks vullen het origineel goed aan maar hadden er voor mij niet op gehoeven althans niet bij het origineel. Hun meest donkere album is dit zeker maar het ademt tijdloos de onheilszwangere sfeer van die periode. Heel knap gedaan!

avatar van Mjuman
Jean-Maurice schreef:

Dank je de koekoek, wc-eend ruikt toch ook naar wc-eend. Duid het me niet euvel dat ik selectief citeer ("quote" is de mume-lingo, maar ik ben niet graag een quote-zak), maar wat had je anders verwacht van een wave-plaat uit '81 dan dat ie de tijdsgeest ademt?

Overigens vind ik het debuut net wat grimmiger klinken - met Waiting for a Miracle als ultieme clue.

Mjuman schreef:

Nee, ik duid het je niet euvel en ik vind je geen quote-zak. Maar je had in die tijd toch ook wel vreselijke op de jaren 70 gebaseerde progrock/symfo-bandjes om maar te zwijgen van de huppeldisco. Ik ontdekte deze muziek (wave/postpunk) toen nog maar net, vernieuwend was het zeker wel. Ze waren natuurlijk niet de enigen die de tijdgeest goed wisten weer te geven maar wel een van de betere bands naar mijn smaak.

Fiction vind ik erg in de buurt komen van dit album en muzikaal gezien misschien nog interessanter. Ja, hun debuut is grandioos.

avatar van henkiev
Wat was dit toch een geweldige band !
Sleep No More was hun hoogtepunt

Dag mag jij vinden, henkiev, maar ik ben het daar totaal niet mee eens. Wel een goed album.

avatar van WesleyX16
Voor mij is dit ook het hoogtepunt. Wat een prachtige donkere album is dat geworden.

Stephen Fellows heeft een nieuw album uitgebracht. Ik luister het nu op zijn bandcamp.

Slow Glass | Stephen Fellows - stephenfellows.bandcamp.com

Premonition e.a.

dj@
prachtig, donker album. ik denk hun beste …

geplaatst:
Vreemd eigenlijk, als groot liefhebber van de post punk en new wave in de jaren 80 is the Comsat Angels eigenlijk nooit in die tijd echt bij mij doorgedrongen. Net zoals Echo and the Bunnymen en the Gang of Four. Dit in tegenstelling tot U2, the Sound, the Cure the Chameleons en Joy Division. Ik weet nog steeds niet waarom het kwartje niet viel bij mij. Dit album is het enige op vinyl van hen wat ik begin jaren 80 heb gekocht. Ik weet dat ik toen een cassette bandje zelf vulde met zeer donkere, trieste muziek en daar stond wel 'Dark Parade' op. Waarschijnlijk was ik meer aan het zoeken in duistere nummers en hoewel Comsat Angels natuurlijk niet vrolijk was (wie was dat toen wel ?) was het toch voor mij net niet.
Later heb ik nog wel 2 cd's gekocht en nu nogmaals het vinyl opgezet. wat herinner ik me nog na meer dan 40 jaar ?
Natuurlijk het al eerder genoemde 'Dark Parade' maar ook een nummer als 'Diagram' is voor mij bekend. Maar zeker ook 'Our Secret' wat een prachtig album doet me ergens denken aan 'Missiles' van the Sound. Wat me nu opvalt is toch wel dat dit album een bepaalde duistere energie in zich heeft wat ik toen onvoldoende herkende. Het Comsats-geluid was in de eerste plaats donker, kaal, broeierig en onheilspellend, maar ook weemoedig en melodieus. Misschien dat daar ook net het probleem voor mij zat, de andere bands die ik wel optimaal waardeerden waren veel expressiever. De band kwam uit industriestad Sheffield en net zoals ook andere bands uit die streek en tijd waren ze populairder in Nederland dan in het thuisland. Ik moet nu eerlijk zeggen dat ik diep onder de indruk ben van dit album, dat na zoveel jaar. Volgens andere recensies ging de beuk er pas goed in bij dit album (het tweede). De songs stónden goed overeind, de gitaren vlamden (denk The Edge, maar dan venijniger) en de indringende stem van Stephen Fellows deed de huiveringwekkende rest, hoewel deze ver bleef van pathos. En dan zwijgen we nog maar over het drummen van Mik Glaisher: dominanter werd er in die jaren bijna niet gedrumd. (hoewel bij de Danse Society ze er ook wat van konden). Ook weer een mooi jaren 80 album van deze pas later op waarde geschatte band. Ik kan me niet herinneren ze ooit live te hebben gezien, maar mijn geheugen laat me soms wel in de steek hieromtrent.