Karnivool - Sound Awake (2009)

Australiƫ
Label: Sony

1. Simple Boy (5:47)
  2. Goliath (4:38)
  3. New Day (8:21)
  4. Set Fire to the Hive (4:28)
  5. Umbra (7:51)
  6. All I Know (4:54)
  7. The Medicine Wears Off (1:50)
  8. The Caudal Lure (6:16)
  9. Illumine (5:13)
  10. Deadman (12:04)
  11. Change (10:47)
avatar van Gajarigon
Een aangename verrassing, zo kan ik Sound Awake van het Australische rockquintet Karnivool wel omschrijven. De vergelijking met Tool en Porcupine Tree dringt zich snel op bij alternatieve D-gestemde-metal die zo veel progressieve elementen bevat. Voeg daarbij nog de behoorlijk theatrale zang van Ian Kenny die bij momenten zeker wat zweemt met het stemgeluid van Maynard J. Keenan, en ik durf deze groep het label Toolkloon toe te dienen - maar dan wel een geslaagde kloon, en dat is een compliment.

Qua hardheid ligt Karnivool ergens tussen A Perfect Circle en Tool in. Mede doordat de drummer single speed speelt helt de muziek eigenlijk nooit definitief over naar de zware metal. Integendeel, op ingetogenere nummers als 'Umbra' komt Karnivool pas helemaal tot bloei. Door de muziek tijd te geven om tot ontwikkeling te komen wordt er een sterke atmosfeer gecreëerd, die in tegenstelling tot Tool niet agressief is. Uitzondering hierop is 'Set Fire to the Hive', dat door vervormde klanken nogal uit de toon valt bij de zweverige rock van de andere nummers. Net doordat ze qua sfeer een andere kaart trekken, verdient Karnivool zeker bestaanrecht. Ideaal voor als je zin hebt in iets stevigs zonder dat het te zwartgallig wordt.

Het spreekt voor dit album dat het album goed begint, en toch alsmaar beter wordt. Wat mij betreft zijn 'The Caudal Lure' (met dat waanzinnige refrein) en de twee lange nummers aan het eind, 'Deadman' en 'Change', de hoogtepunten. Een beetje spijtig van de teksten wel, want hoewel ze meestal niet slecht zijn, zit er niet zo veel diepgang in. Het voelt allemaal een beetje oppervlakkig aan. Als refrein had Deadman echt wel iets beters verdiend dan
I needed, I needed to know, yeah, I needed, I needed to know why;
oh no! this can't be happening, oh no! this can't be happening

Met een afgewerkte productie en uitstekend vakmanschap van zowel muzikanten als zanger heft Karnivool zich op het niveau van de grootten. Nog wat schaven aan de diepgang en ik zie ze nog wel met de hoogste waardering gaan lopen.