Karnivool - Sound Awake (2009)

Australiƫ
Label: Sony

1. Simple Boy (5:47)
  2. Goliath (4:38)
  3. New Day (8:21)
  4. Set Fire to the Hive (4:28)
  5. Umbra (7:51)
  6. All I Know (4:54)
  7. The Medicine Wears Off (1:50)
  8. The Caudal Lure (6:16)
  9. Illumine (5:13)
  10. Deadman (12:04)
  11. Change (10:47)
Een geweldige opvolger van het eerste themata. Mijn favoriet is new day maar de rest doet er nier onder voor. Prachtige muziek.

avatar van Papartis
Zeker een prima album. Verdient meer aandacht.

avatar van Blind Faith
Halfje erbij voor de prachtige melodieen.

avatar van Casartelli
Wat melodieuzer en, zo je wilt, wat progressiever dan het ook niet misselijke Themata. Oftewel: goede plaat zeg!

Antagoon
Fijn dit zeg. Klinkt fris, energiek, melodieus. Denk dat dit voorlopig nog wel even gedraaid gaat worden. Komt fijne muziek uit Australië de laatste tijd: Cog, Temper Trap en nu Karnivool.

Antagoon
Verdorie, deze plaat is misschien nòg beter dan ik aanvankelijk dacht. De muzikaliteit spat ervan af. Draai hem 's ochtends naar het werk en 's avonds op de weg terug, maar het wordt nog steeds beter. Ook fijn; ze bewaren het beste voor het laatst en dan heb je al de nodige topnummers gehad.
De blaadjes vallen van de bomen dus het mag weer; dit is iets voor jaarlijstjes.

nicoot
Is die al officieel uit? Ik las net op de officiële pagine op Facebook dat-ie pas op 5 maart 2010 in België en Nederland uitkomt.
Op 16 januari dan weer in Finland en Ierland, verklare wie kan...

avatar van jellylips
Wow, wat een plaat. Zeker mijn ontdekking van het jaar, ik kende dat hele Karnivool nog niet.

Favorieten zijn vooralsnog Simple Boy, New Day en Set Fire To The Hive.

avatar van jellylips
Inmiddels tot de schokkende ontdekking gekomen dat ik de laatste twee +10 min. tracks misschien nog wel beter vind dan de rest van de plaat, die ik al helemaal geweldig vond. Ik kan het bijna niet behappen hoe chirurgisch de precisie moet zijn geweest om deze plaat te maken. En toch klinkt het nergens geforceerd.

Een omschrijving is moeilijk te geven, maar komt neer op:

Alles wat ik leuk vind aan:

Tool, Porcupine Tree, Deftones, Incubus, Opeth.

De sound is geheel eigen en zo verdomd afwisselend maar toch samenhangend. Hoe flikken die kangaroos dat toch?!

Antagoon
Daar noem je een mooi rijtje. Grappig ook dat je Incubus noemt; naar ik meen nummer 4 doet me erg aan die band denken.
Deze plaat verveelt in elk geval na maanden nog steeds niet. Misschien moet ik maar eens ruimte in m'n top10 maken. En het zou ook niet erg zijn als ze deze kant een keer opkomen.

avatar van jellylips
Daar zat ik ook al aan te denken, afgaande van de live filmpjes, is een live optreden van Karnivool een behoorlijke ervaring.

En inderdaad, de plaat stopt maar niet met groeien. Had m in m'n eindejaarslijst op 9, maar zit nu al te twijfelen of deze niet vlak onder The Incident had gemoeten als nr. 2.

avatar van james_cameron
Prachtig album vol lange, heerlijk meeslepende songs. Rijk aan detail en originele, haast geïmproviseerd aandoende passages. De band doet sporadisch nog steeds denken aan Tool, vooral qua riffs, maar inmiddels heeft Karnivool absoluut bestaansrecht. Kan nog stijgen in mijn waardering; ik heb het album pas één keer beluisterd. En wat een zanger!

avatar van itbites
Oei, wat is dit goed! Werkelijk nog nooit van gehoord totdat ik weer eens via-via-via op deze pagina hier op MuMe terecht kwam.
De aangehaalde referenties hierboven komen wat mij betreft heel aardig in de buurt.

Sterkste punt van deze CD vind ik de diversiteit, er staan zoveel verschillende nummers op dit album, en wat het belangrijkste is: werkelijk allemaal goed! Rock, metal, goede diverse zang en zanglijnen, hier en daar wat vreemde maatsoorten en hypnotiserende outtro's... dit is definitely mijn cup of tea!!
Het is heel lastig om een favoriet nummer aan te wijzen, maar naast de twee afsluitende epics is dat op dit moment toch wel All I Know vanwege de ietwat melancholische sfeer.

Aanrader (maar dat was wel duidelijk denk ik)!

avatar van Ayreonfreak
Ik durf het bijna niet te zeggen na al die loftuigingen. Maar elke keer als ik dit album hoor, krijg ik gedurende veel nummers een "nu-metal" gevoel a la Linkin Park. Er staan een paar goede nummers op, zonder meer, maar ook een flink aantal van gemiddelde kwaliteit. Ik zou echt niet weten wat voor cijfer ik dit moet geven, dus doe ik dat ook nog maar even niet. Of het balletje moet alsnog gaan rollen, anders komt het niet hoger dan 3,5

Wat zeg je nu !
Hmm, nu-metal, weet het niet. Ik hoor het ook wel eens een klein beetje hoor (bijvoorbeeld in All I Know), maar de invloed is wat mij betreft net zo groot als pak-em-beet The Police (die je weer zou kunnen herkennen in het gitaartje van New Day). Het is een kwestie van welke associatie je krijgt bij welke sfeer en dat is natuurlijk persoonlijk. Los daarvan is nu-metal voor mij ook niet meteen een diskwalificatie - volgens mij voor Ayreonfreak wel? - en stoort het me ook niet echt als ik het meen te horen.

Puntje bij paaltje: veel invloeden uit verschillende hoeken, maar vooral heel vernuftig in elkaar gezet. En wat die nummers van mindere kwaliteit betreft - vooralsnog vind ik alleen "Set Fire to the Hive" wat minder, al is het maar vanwege dat trommelvlies-irriterende intro. Maar dat hele nummer wordt alleen al goedgemaakt door die vette basgitaar in Goliath.
Ik twijfel over de volle mep....

avatar van Ayreonfreak
itbites schreef:

Nee, absoluut geen diskwalificatie, begrijp me niet verkeerd. Maar ik lees zo hier en daar dat het allemaal heel progressief en vooruitstrevend is op de diverse sites/in bladen. Maar wat ik hoor is net als jou waarschijnlijk, een divers pallet van stijlen, waaronder vaak nu-metal. Wellicht kan ik er daardoor ook geen draai aan geven. Nogmaals, het is zeker niet slecht, maar ik mis....tja, wat mis ik eigenlijk

De volgende kritische vraag zou kunnen zijn; hoe omschrijf je nu-metal

avatar van Kef
Kef
Kende deze band niet, nu voor het eerst aan het luisteren.
Meesterlijk!

avatar van Blind Faith
Deze plaat is ontzettend verslavend... en verdient met recht en rede een plaatsje in mijn top 10.

AHWA
Simple Boy is een fantastisch nummer, een van de beste die ik in jaren gehoord heb. Wat een ontdekking dit. Bedankt, Musicmeter!

avatar van sander.h
Op naar de volle mep. Deze plaat verveelt werkelijk geen seconde! De heren muzikanten beheersen hun instrument tot in de puntjes en wisselen moddervette partijen moeiteloos af met sfeervolle, subtiele momenten. Daarnaast beschikt Karnivool over een zanger met een goeie stem die ook nog eens in staat is om geweldige melodielijnen te verzinnen.
Favorieten zijn New Day, The Caudal Lure en als uitschieter het geweldige All I Know.

avatar van itbites
Ik vind The Caudal Lure echt fantastisch! Wat een drummer...!

Antagoon
Nou, daar zeg je wat. Heb deze plaat nu ongeveer een jaar en het blijft maar geweldig. En dat komt mede door die geweldige drummer èn bassist. Er valt zoveel te ontdekken, zelfs na een jaar nog.

nicoot
Ongelofelijk goede plaat. Het duurt bij mij meestal redelijk lang voor ik helemaal into een plaat ben, maar hier heeft het toch uitzonderlijk lang geduurd. Alles is zo veel diepgaander dan op Themata, veel ambitieuzer en progressiever. Echt steengoed. Favorieten zijn moeilijk aan te duiden, maar toch alleszins de eerste drie en laatste twee nummers. De klasse spat ervan af. Zoals ik dus al zei, bijzonder ontoegankelijk, maar eenmaal je daarover bent, wat een niveau. Die overdistorted bas vind ik ook heerlijk (zoals in Simple Boy en Goliath). De ongewone time signatures worden ons ook weer om de oren geslingerd. Niets dan lof!

avatar van Sammy
Gek: deze plaat luisterde ik lang geleden al en bij de eerste paar luisterbeurten werd ik werkelijk omvergeblazen. Het vorige album was al niet misselijk, maar op deze plaat paste alles precies. Veel dynamiek, grote variatie en een heerlijke spanning over de hele linie. Maar ik merkte dat mijn enthousiasme een beetje afnam: hoe vaker ik de cd luisterde, hoe moeilijker ik er doorheen kwam. Geen idee waar dat aan lag. Vandaar heb ik de cd toen op 3.5 gezet.

Na maanden niet meer geluisterd te hebben, is de plaat toch weer op mijn pad gekomen (vooral omdat ik het refrein van Goliath sinds mijn eerste luisterbeurt niet meer uit mijn hoofd kan krijgen). Gelukkig heb ik de plaat weer 'herontdekt'. De waardering is nu dan ook met een halfje omhoog gegaan, maar ik sluit niet uit dat dit nog hoger gaat worden. Dit is echt pure klasse, wat een sfeer en wat een stem.

avatar van jellylips
Deze plaat beluisterd in een wat donkere periode van m'n leven (niks bijzonders, gewoon een dip van een paar maanden). Toen ik weer beter in m'n vel zat heb ik de plaat bijna automatisch niet meer geluisterd, had er ook geen behoefte meer aan. Maar nu ik 'm toch weer opzet realiseer ik me dat ik deze fantastische nummers in elke gemoedstoestand gewoon zwaar te genieten zijn.

nicoot
Draai ik sinds mijn vorig bericht nog steeds elke dag. En elke keer opnieuw snijdt deze muziek me door merg en been. Combinatie stem-drums-gitaren-bas is hier gewoon perfect. Die "vuile" gitaarsound en overdrive en distorted bas heeft een ongelofelijk diepgaande emotie die je na één luisterbeurt onmogelijk kan vatten.

avatar van freakey
Naarmate ik deze cd vaker beluister groeit hij. Ondertussen is hij ook bevrijd van de vergelijkingen met Tool, waar ik voorheen nog wat last van had.

Schitterende cd, daarom verhoog ik mijn stem naar 5*.

Het wordt tijd dat ik de back-catalogus van Karnivool eens ga checken.

freakey schreef:

Het wordt tijd dat ik de back-catalogus van Karnivool eens ga checken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik SA vééél beter vind dan Themata, ook al vond ik Themata (dat ik leerde kennen vóór SA) best wel goed in 't begin. Deze hier is veel ambitieuzer, progressiever in alle betekenissen en doordacht, me dunkt. Ook minder hardcore elementen vind ik.

nicoot
Vool speelde gisteren in het voorprogramma van de goden der prog (voor mij toch): Porcupine Tree. En ik was er niet bij...

Dit zei de reviewer (die voor aanvang nogal sceptisch stond tegenover de band, wegens slechte ervaringen met het beluisteren van snippets op hun site, ja wat wil je, zoiets levert toch niks op) over Karnivool:

I [...] were astonished by the energetic and unbelievably solid performance that Karnivool put on for the first 40 minutes of the night. With a complex blend fitting somewhere between punching metal, dreamy psychedelia and thunderously off-kilter rhythms, the band played a rather thrilling set that got more than a few people jumping about, and even cheering DURING songs instead of just between them. In the four times that I have seen Porcupine Tree, I have never seen a more fitting opener than Karnivool; the crowd seemed to be on just the right level with them, and they received ecstatic applause at the end of their set.

Bron: Show Review: Porcupine Tree with Karnivool at The Warfield Theater, 8/11/2010 - spinningplatters.com

De rest gaat uiteraard over Porcupine Tree. Ook beide setlists staan erop.

avatar van THEMARSVOLTA
Gisteren dit album binnen geslurpt en ben er nu al zeer van onder de indruk en kan niet anders dat dit voor mij de ontdekking van 2010 is. Doet erg denken aan Tool, vooral de zang vindt ik wat Maynards hebben, en dat is altijd fijn.