Karnivool - Sound Awake (2009)

Australiƫ
Label: Sony

1. Simple Boy (5:47)
  2. Goliath (4:38)
  3. New Day (8:21)
  4. Set Fire to the Hive (4:28)
  5. Umbra (7:51)
  6. All I Know (4:54)
  7. The Medicine Wears Off (1:50)
  8. The Caudal Lure (6:16)
  9. Illumine (5:13)
  10. Deadman (12:04)
  11. Change (10:47)
THEMARSVOLTA schreef:
Gisteren dit album binnen geslurpt en ben er nu al zeer van onder de indruk en kan niet anders dat dit voor mij de ontdekking van 2010 is. Doet erg denken aan Tool, vooral de zang vindt ik wat Maynards hebben, en dat is altijd fijn.

Grappig dat je dat zegt, ik vind alles van Karnivool op Tool lijken, maar de zang juist niet....

avatar van freakey
Overigens binnenslurpen best hoor, maar wel gewoon kopen he... dit soort bandjes moeten we blijven steunen!!

freakey schreef:

Nu ik ´m weer luister heb je helemaal gelijk, de zang kan beter vergeleken worden met die van Dredg.

freakey schreef:

Uiteraard, maar ik koop alleen albums die echt het kopen waard zijn, en meerdere luisterbeurten waard zijn. Steunen doe ik enorm, Oceansize bijvoorbeeld, fantastische band, waar ik alles cd's van bezit + de 6-disc boxset, Oceansize is aardig ondergewaardeerd en verdiend veel meer dan in die mini zaaltjes te staan.

avatar van freakey
Sluit ik me volledig bij aan!!!!

avatar van Joy4ever
Dit album vorig jaar een beetje "gemist". Het vorige album van Karnivool vond ik wel redelijk maar ik keek niet echt uit naar nieuw werk van de heren. Door de hoge score van deze Sound Awake heb ik me er toch maar aan gewaagd. Toch wel blij dat ik dit gedaan heb. Karnivool heeft heel veel raakvlakken met Anathema en Porcupine Tree. Dat is alleen maar een pre. Sound Awake kent een aantal sterke nummers. Sowieso zijn alle nummers erg goed verzorgd. Instrumentaal is het erg fraai allemaal. Maar na een aantal luisterbeurten weet ik dat dit niet verder zal komen dan 4*. Het mist net even dat beetje extra voor mij om het echt een topalbum te vinden. Maar goed, deze Sound Awake krijgt met terugwerkende kracht een plekje in mijn Top 10 van 2009. Dat dan weer wel.

avatar van Don Cappuccino
Ik had eigenlijk hetzelfde als Joy4ever, ik heb deze plaat vorig jaar ook gemist. Maar door de Slagwerkkrant waar dit album werd geroemd door zijn monsterlijke drumpartijen en de hoge beoordeling op MuMe werd ik erg benieuwd naar dit album. De geweldige drumpartijen vallen dan ook gelijk op. Maar ook de zanger, want die zingt echt geweldig en krijgt ruimte, net als de zanger bij Tool. Voor de rest is dit album echt geweldig, vooral de laatste 2 nummers en het drumeinde zijn echt niet normaal goed. 4,5 ster!

avatar van freakey
Is hun backcatalogus eigenlijk de moeite van het checken waard? Iemand?

avatar van progressive
Het album Themata is wat harder dan dit album en ik vind die ongeveer net zo goed. Hangt alleen iets minder samen denk ik.

avatar van freakey
Dus toch ff checken, thnx!!!

Antagoon
Checken zeker, maar mijn ervaring is dat hij tegenvalt als je eerst deze gehoord hebt. Er staan wel een paar nummers op die verraden dat er meer in deze band zit. (dat weten we nu) Zoals progressive al aangeeft; hij is wat onsamenhangend. En; niet heel bijzonder......deze komt geheelvoor mijn rekening

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar Oceansize en berichten over een gepland optreden verplaatst naar Karnivool

avatar van Tijmennn309
Liefhebbers van Karnivool:

Birds of Tokyo (met Ian Kenny!) is nu verkrijgbaar:

Birds of Tokyo - Birds of Tokyo (2010)

Heel tof!

avatar van THEMARSVOLTA
Reclame maken voor andere bands..., laat ik ook maar even bij de britney spears berichten reclame maken voor Opeth, lijkt immers bijna op elkaar.

avatar van sander.h
Lijkt me toch een relevant bericht? Het is met dezelfde zanger.

avatar van Tijmennn309
Je hoeft het niet te luisteren....

avatar van DjFrankie
Zeer sterk album, zit muzikaal ook zeer sterk in elkaar.
Geweldige bruggetjes en een zeer prettige stem !!

Heb dit als tip gekregen om te beluisteren via Muziek >> Muziekgames >> Super Tip-Topper
Dit was de beste tip die ik kreeg !!

avatar van cornucopia
Het is best goed, maar ik hoor zoveel Tool...

cornucopia schreef:
Het is best goed, maar ik hoor zoveel Tool...

Dat vind ik dus juist best wel meevallen. Ik kan niet ontkennen dat er invloeden zijn, maar Karnivool heeft over het geheel genomen toch best een ander geluid.

avatar van itbites
Wat een waanzinnig concert gisteren in de Melkweg!! Blij dat ik gegaan ben ondanks het weer.
De nummers van de CD blijken live ook bijzonder goed te werken, en het is een lust voor oog en oor om te zien wat voor een gedreven collectief daar op de planken bezig is. Bijzonder indrukwekkend. En inderdaad -- wat een drummer. Maar vooral, wat een songs.
Afgewisseld met enkele stampers van Themata leverde dat een mooie uitgebalanceerde set op met voor ieder wat wils.
De topper was voor mij toch wel Deadman.

avatar van Gajarigon
Een aangename verrassing, zo kan ik Sound Awake van het Australische rockquintet Karnivool wel omschrijven. De vergelijking met Tool en Porcupine Tree dringt zich snel op bij alternatieve D-gestemde-metal die zo veel progressieve elementen bevat. Voeg daarbij nog de behoorlijk theatrale zang van Ian Kenny die bij momenten zeker wat zweemt met het stemgeluid van Maynard J. Keenan, en ik durf deze groep het label Toolkloon toe te dienen - maar dan wel een geslaagde kloon, en dat is een compliment.

Qua hardheid ligt Karnivool ergens tussen A Perfect Circle en Tool in. Mede doordat de drummer single speed speelt helt de muziek eigenlijk nooit definitief over naar de zware metal. Integendeel, op ingetogenere nummers als 'Umbra' komt Karnivool pas helemaal tot bloei. Door de muziek tijd te geven om tot ontwikkeling te komen wordt er een sterke atmosfeer gecreëerd, die in tegenstelling tot Tool niet agressief is. Uitzondering hierop is 'Set Fire to the Hive', dat door vervormde klanken nogal uit de toon valt bij de zweverige rock van de andere nummers. Net doordat ze qua sfeer een andere kaart trekken, verdient Karnivool zeker bestaanrecht. Ideaal voor als je zin hebt in iets stevigs zonder dat het te zwartgallig wordt.

Het spreekt voor dit album dat het album goed begint, en toch alsmaar beter wordt. Wat mij betreft zijn 'The Caudal Lure' (met dat waanzinnige refrein) en de twee lange nummers aan het eind, 'Deadman' en 'Change', de hoogtepunten. Een beetje spijtig van de teksten wel, want hoewel ze meestal niet slecht zijn, zit er niet zo veel diepgang in. Het voelt allemaal een beetje oppervlakkig aan. Als refrein had Deadman echt wel iets beters verdiend dan
I needed, I needed to know, yeah, I needed, I needed to know why;
oh no! this can't be happening, oh no! this can't be happening

Met een afgewerkte productie en uitstekend vakmanschap van zowel muzikanten als zanger heft Karnivool zich op het niveau van de grootten. Nog wat schaven aan de diepgang en ik zie ze nog wel met de hoogste waardering gaan lopen.

Gajarigon schreef:
I needed, I needed to know, yeah, I needed, I needed to know why;
oh no! this can't be happening, oh no! this can't be happening

Hm, ik zie dat toch anders. Het feit dat het refrein tekstueel simpel is staat voor mij niet gelijk aan weinig diepgang of oppervlakkigheid. Ik ervaar dit specifieke fragment meer als een uiting van wanhoop of frustratie of iets soortgelijks (in ieder geval: emotie) en vind het 'as such' nog best effectief ook. Als je het zo uit zijn verband haalt en neerzet ziet het er inderdaad een beetje simpel uit. De rest van Deadman is toch ook een stuk minder simpel. Ik pretendeer niet dat ik weet waar de teksten over gaan hoor, maar (juist) in Deadman zit een stukje dat ik door de combinatie van sfeer, melodie en woorden bijzonder mooi vind:

This water's dark and cold
God's not where you hoped

Dit komt zo ontzettend desolaat over dat het me echt weet te raken.
Exemplarisch voor de redenen waarom Sound Awake inmiddels nummer 1 in mijn top 10 is.

nicoot
Dit stukje in Change vind ik zeer aangrijpend, zowel de tekst zelf als de manier waarop het gezongen wordt met achterliggende instrumentatie (tranen in de ogen in Amsterdam hierbij):

Lay here
Maybe the damage has been done
As we float away like embers
Beneath us, the fire, still, it burns
And I don't, I don't know why
Question who we are and then we die
I guess, I'll see you when it ends
I'll see you 'round the bend
My sober sorry friend

Antagoon
Inderdaad mooi stuk tekst met mooie muziek eronder. Zit vaak in m'n hoofd.
Dit is een volstrekt oppervlakkige band

avatar van Bardt1980
Dit is een album die zijn plek in mijn top 10 meer dan verdient! Dit heeft wel even geduurd omdat ik in het begin bij de vocalen...schrik niet....bij vlagen soms moest denken aan de stem van Jared Leto (20 seconds to mars). Met name bij de lange uithalen. Hier ben ik gelukkig inmiddels van genezen. Maar ik vroeg me af of meerdere hier die link af en toe legde...

nicoot
Ik ken Jared's zangstem niet, alleen zijn filmstem...
Je kan dat er gerust in horen, we gaan je niet stenigen, je bent immers genezen

avatar van Landsl1de
Bardt1980 schreef:
de stem van Jared Leto (20 seconds to mars).

Die Jared komt ook steeds sneller bij mars. Ik kan me de tijd nog herinneren dat hij er 30 seconden over deed..

avatar van Bardt1980
Landsl1de schreef:

lol... inderdaad. Zo zie je maar weer, ze hebben behoorlijk indruk op me gemaakt!

avatar van Henjo
wel ongelooflijk dat dit album maar zo weinig stemmen/aandacht heeft. Het is zo ijzersterk en is toch muziek met een lage drempel.

Hij staat ook in mijn top10, ik zit te twijfelen hem zelfs naar de top5 te schuiven. Het einde van het album is vooral sterk, eigenlijk zijn alleen Simple Boy en Goliath wat miner.

avatar van THEMARSVOLTA
Simple Boy vindt ik nou juist een enorme sterke opener ala 'Stinkfist'.

Gezien op Lowlands. Erg vet. Nummers als New Day en Deadman waren erg gaaf live.