Air - Love 2 (2009)

Electronic / Pop
Label: Astralwerks

1. Do the Joy (2:59)
  2. Love (2:43)
  3. So Light Is Her Footfall (3:13)
  4. Be a Bee (3:45)
  5. Missing the Light of the Day (4:26)
  6. Tropical Disease (6:47)
  7. Heaven's Light (3:51)
  8. Night Hunter (4:13)
  9. Sing Sang Sung (3:08)
  10. Eat My Beat (2:44)
  11. You Can Tell It to Everybody (4:09)
  12. African Velvet (3:47)
  13. Au Fond du Rêve Doré * (2:02)
  14. Danger Zone * (3:58)
  15. The Dream of Yi * (5:29)
  16. Indian Summer * (6:04)
avatar van barrett
Ik popel en blijf maar uitkijken naar deze nieuwe release...

avatar van Glurp
Gister was de plaat voor 1 dagje te beluisteren op de officiele site van Air, aircheology.com. Kwam ik te weten via de nieuwsletter die ze mn sturen. Dus stem onterecht verwijderd?
En ik ben ook wel verbaast dat niemand 'm gister geript heeft en dat ie dus nog niet te vinden is op internet... Ik had het bijna zelf gedaan maar ik dacht er is vast wel iemand anders die dat doet. Ach nog eventjes dan kunnen we hem allemaal horen. Ben zeker wel benieuwd. ik heb alleen Do The Joy en Sing Sang Sung tot nu toe gehoord.

avatar van flooriz
Hij is inmiddels ook al te downloaden. Wat ik me trouwens afvroeg, er stond mij iets van bij dat dit een soundtrack is? Zo ja voor welke film dan? Love 2?

Mijn Air-avontuur begon met Moon Safari. Ik weet nog goed dat ik er iets over las en dat sprak me aan. Dus ik naar de cd-winkel (pindakazen was er nog niet bij in die tijd). Na er zappend doorheen gegaan te zijn concludeerde ik dat het de moeite niet waard was.
Toch bleef er iets hangen want heel snel daarna kreeg ik er spijt van. Dit was puur gevoel. Ik dus terug, cd gekocht en vervolgens verslaafd geraakt aan dat album. Nog steeds mag ik het graag opzetten.
10,000 Hz Legend Was dan ook een album om naar uit te kijken; ik waardeerde het feit dat ze wat gingen experimenteren en toch hun sound wisten te behouden. Maar zo als ik opging in Moon Safari was er niet meer bij en dat verhaal gold ook wel voor Talkie Walkie. Ook The Virgin Suicides beviel me maar matig en Premiers Symptomes deed het dan wel weer aardig maar was toch een soort opwarmertje voor Moon Safari.
Pocket Symphony heb ik lange tijd ronduit saai gevonden en het leek een beetje einde oefening voor Air.
Je kunt dus wel stellen dat ik aanvankelijk niet zo erg warm liep voor Love 2, maar opener Do the Joy zorgde er voor dat ik eigenlijk best wel zin had in een nieuwe Air.
En het moet gezegd: het valt me niet eens tegen. Okee, de heren zouden de vocalen weer eens wat vaker uit handen mogen geven (op Love 2 doen ze het helemaal zelf en het blijft niet bepaald hun sterkste kant) maar ik hoor hier niet het voortkabbelende geneuzel van Pocket Symphony. Dit neigt toch wel iets meer naar 10,000 Hz Legend en Talkie Walkie. Het is een mengeling van rustige nummers en wat meer up-tempo Air, voor zover de term up-tempo de lading dekt natuurlijk.
Het is allemaal redelijk luchtig en poppy en ik denk dat dit niet eens zo'n slechte zet is geweest. Be a Bee zou zo in een Tarantino film gebruikt kunnen worden.
Heb je Air in het verleden nooit wat gevonden dan ga je dat nu zeker ook niet doen, was je van plan af te haken na hun vorige album dan is het misschien raadzaam om ze toch nog een kans te geven.
Voor mij is Love 2 een behoorlijke meevaller (sterker: ik vind het momenteel erg leuk en daarom een best hoge waardering).

oh my god: You can tell it to everybody is echt een weergaloos geil nummer
Good old Air is back

avatar van barrett
Net de eerste paar songs van deze plaat beluisterd en ze klinken idd wel redelijk naar de Moon Safari kant op... Deze zal de komende weken wel vaak terug beluisterd worden.

avatar van djarend
Oeps, door Aero's beoordeling wordt ik toch nieuwsgierig, was ik toch wel beetje, maar ook nog wel sceptisch, nu zal het morgen de eerste cd zijn die ik uit 1 van de dozen zal graaien om in de winkel meteen te draaien, of toch de nieuwe Yello ??? nee ik begin met Air morgen, spannend

avatar van KampF
Aardig album. Veel aardiger van Pocket Symphony zelfs. Ik ben geen kenner, maar ik weet wel dat dit vertrouwd klinkt, zoals vroeger Hoewel Air voor mij altijd een beetje van plastic blijft is dit toch Klaas Vaak die uit de verpakking komt; luchtig, soms wat dromerig maar vooral relaxt. Misschien muziek voor een nieuwe James Bond film. Voor mij gewoon een avondplaatje.

drie komma vijf

avatar van djarend
Zo, DHL heeft hem nu bij me binnen gebracht, zit nu meteen in de speler en zo een oordeel geven,..... 1e nummer is me al bekend, ben benieuwd........

KampF schreef:

drie komma vijf

Idd, mij doet het echt weer aan Moon Safari denken

avatar van djarend
Welnu, in zijn geheel gehoord, valt me niet tegen, maar toch geen knaller hoor, maar dat had ik ook niet verwacht. Vind vooral Be a Bee wel leuk. Beetje surfgitaar achtig. 3,5 wat mij betreft

avatar van Mimo
Heb de plaat nu enkele keren beluisterd. Er zijn elementen terug te vinden van alle voorgaande albums maar de plaat heeft mijns inziens echt weer zijn eigen geluid (zoals elke Air plaat eigenlijk). Hij bevalt me nu al beter dan Pocket Symphony en ik denk dat het met tijd alleen maar meer gaat groeien. Hoogtepunten zijn voor mij Missing the Light of the Day, You Can Tell it to Everybody (jammer dat de plaat niet bij dit nummer eindigde) en So Light is Her Footfall, maar kan het overgrote deel van de nummers wel waarderen. Enige minpuntjes vind ik Tropical Disease wat toch wel hele foute melodietjes heeft in de eerste helft, gelukkig maakt de tweede helft dat dan weer goed. African Velvet is wel ok, maar komt niet in de buurt van de afsluitende nummers van de vorige platen die stuk voor stuk prachtig waren.

Voorlopig een 4*, maar kan nog wel hoger worden

avatar van Kokuil
1,5
Kennelijk wennen sommigen onder ons aan de Air-zangstemmetjes. Ik niet. Tenenkrommend.

Met geen mogelijkheid hoor ik hier nog iets a-la Moon Safari. Ja, misschien de afsluiter, maar da's een slap aftreksel. En ik vind 'm ook nog 'ns vele malen slechter dan Pocket Symphony.

Kortom: ik geloof niet dat ik ooit een lagere score heb gegeven.

rustugan schreef:
Talkie Walkie en natuurlijk Moon Safari zijn in mijn ogen de beste albums die air heeft gemaakt. Pocket Symfony sloeg bij mij totaal niet aan. Misschien kan dit album wel aansluiten bij Talkie Walkie en Moon Safari...

Vind ik ook. Als het zo flauw is als Pocket Symphony, laat ik het rustig in de winkel liggen, denk ik....
Toch eerst eens behoorlijk voorbeluisteren, deze keer!

Father McKenzie
Zéér handig, die luisterpaal! (ik heb me gelijk ingelogd, website staat nu bij mijn favorieten!)

Bedankt, oO. !!

Ik mag dit plaatje wel, het bevalt me stukken méér dan Pocket Symphony, die ik voorlopig dus als flauwste beschouw.

Deze denk ik me toch aan te schaffen, de klank en het sfeertje bevallen me zéér.
Mag je nà 1 volledige beluistering al een score toekennen? Ik denk dat toch hé?
Voorlopig echt al **** en als de plaat zich in mijn muzikaal brein weet te nestelen, hun gewèldige Talkie Walkie (tja, ik hou daar minstens zo veel van als hun fel bejubelde Moon Safari) dan kan die nog omhoog, zeker weten!

En deze jongens zijn ook al redelijk enthousiast ;

allmusic ((( Love 2 > Overview )))

Air is helemaal back!

Merci les gars!

avatar van CD-Recensies
AIR als antidepressiva

Het nieuwe album van AIR was mij geluidloos voorbijgegaan als een oude (muziek)vriend mij er niet nadrukkelijk op attendeerde. En ja, na een aantal keren luisteren, blijkt het mij toch weer vrolijk te stemmen.

"The eagerly anticipated fifth album came to life in the band's newly built recording studio located in a quiet backstreet of Paris. ‘Love 2' was written and produced by the band themselves and completed along with the assistance of drummer Joey Waronker and Paris music scene aficionado Stephena “Alf” Briat". (Bron: aircheology.com)

Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel zijn al weer ruim tien geleden als AIR (Amour, Imagination, Rêve) bekend geworden met hun album Moon Safari (1998). Het Franse duo maakt retro futuristische antieke synthesizerpop dat regelmatig doet denken aan de psychedelische rock van Pink Floyd. Verder herleeft vooral de tijd van Jean Michel Jarre, Vangelis en Francis Lai, maar dan in een eigen, ietsje moderner, AIR-jasje.

Na het ijzersterke Moon Safari konden de heren het wat mij betreft niet waarmaken met hun opvolgers en ik haakte dan ook af. Walkie Talkie verscheen nog wel even op mijn iPod als gevolg van een AIR-nummer dat opdook in de geweldige speelfilm Lost In Translation (2003).

Mijn eerder genoemde (muziek)vriend kon echter niet wachten tot de nieuwe AIR zou uitkomen en was ook zeer opgetogen over het nieuwe product. Volgens hem zijn ze met Love 2 weer terug waar ze begonnen zijn. Muziek dat past bij ieder humeur en je (weer) vrolijk en blij maakt. De rustige elektronische muziek bouwt een aangename spanning op die je naar meer doet verlangen. Alles lijkt te kloppen. Tot zover de woorden van een groot fan.

Ikzelf ben vooral gegrepen door het nummer Sing, Sang, Sung, maar vind de gehele cd toch achterblijven bij Moon Safari. Waarschijnlijk komt dit ook omdat die cd uit 1998 vastgeklonken zit aan herinneringen van fijne weekenden bij mijn grote liefde thuis, tweehoog achter in Amsterdam West.

Tekst overgenomen van mij blog: cd-recensies.nieuwslog.nl

Father McKenzie
30 stemmen en de plaat staat niet eens in de rotatie-toplijst. Er zijn tijden geweest dat dit anders was...

avatar van Kaaasgaaf
Nicolas Godin and Jean-Benoît Dunckel uit Versailles vormen al vijftien jaar Air, een van de beste en meest invloedrijke acts van de electronische popmuziek. Hun tweede plaat, Moon Safari uit 1998, staat bekend als een mijlpaal; een plaat die als voorbeeld heeft gediend en vermoedelijk zal blijven dienen voor vele artiesten in het genre. De kenmerkende dromerig-erotische mix van lounge, lichte jazz, easy-listening en filmmuziek is niet meer weg te denken uit het muzikale landschap. Het Franse duo onderscheidde zich op dit album echter van zijn tijdgenoten en volgelingen doordat het op de eerste plaats zulke beklijvende popliedjes schreef, denk maar aan Kelly Watch The Stars en All I Need. Air was te emotioneel gelaagd, te menselijk, om tot het vlakke escapisme van de lounge-trend van eind jaren negentig gerekend te kunnen worden. Toch lijkt Air voor altijd min of meer geassocieerd te worden met dit soort veredelde muzak. Een nieuwe Air wordt in recensies steevast met Moon Safari vergeleken, alsof dat hun enige echt goede plaat zou zijn. Persoonlijk heb ik juist veel meer met het werk van na dat al dan niet terecht zo bejubelde meesterwerk. De soundtrack voor Sofia Coppola's The Virgin Suicides uit 2000 is ontroerend mooi, het album 10.000 Hz Legend uit 2001 doet in meeslepende epiek niet onder voor Radiohead en Pink Floyd (het wordt niet voor niets weleens 'de Dark Side of The Moon van de electronica' genoemd) en mijn favoriete Air-plaat Talkie Walkie uit 2004 is een van de allerfijnste drugs-platen ooit gemaakt. In 2007 probeerde Air op Pocket Symphony haar twee kanten (de relaxtheid van het oudere werk en de intensiteit van de latere albums) te verenigen en naar mijn smaak resulteerde dit in vleesch noch visch. Op het vorige week verschenen Love 2 wordt de hybride doorgezet, maar komt deze vele malen beter uit de verf dan op zijn voorganger. Menigeen zal blij zijn om te merken dat Air op deze plaat meer dan ooit teruggrijpt naar de sound van Moon Safari. De prettige lulligheid is helemaal terug, luister maar naar die grappige valse blokfluitjes op het broeierige Tropical Disease en het kinderlijke niks-aan-de-handa van Sing Sang Sung. Tegelijk is bijvoorbeeld opener Do The Joy zeer psychedelisch en Be A Bee kan zelfs onheilspellende rock 'n' roll genoemd worden (en doet sterk denken aan Pink Floyd's Lucifer Sam). Love 2 (stomme titel trouwens) is te onsamenhangend om als geheel te kunnen beklijven, maar telt wel uitsluitend sterke tracks en is een mooie toevoeging aan het oeuvre van deze eigenzinnige Fransozen. Goede koptelefoon-muziek voor in een nachttrein, of op een intieme after-party.

Bron: http://kasblog.punt.nl/

avatar van De Daniël
Had hier een hele negatieve recensie over gelezen, maar ik vind het best wel aardig klinken tot nog toe. De cijfers die hier worden toegekend zijn ook niet extreem laag of iets dergelijke. Valt dus reuze mee met dit album.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van dit album moet vinden. Enerzijds is aangenaam luchtig, anderszijds vraag ik me ook af wat de lol is van knap gemusiceerde liftmuziek. Het is fascinerend genoeg om vaker te draaien, dus ik kom hier nog op terug.

Het zal vermoedelijk een langere houdbaarheidsdatum hebben dan Talkie Walkie. De plaat die Air daarna maakte, heb ik niet eens meer beluisterd. Dus wellicht haak ik nu weer een beetje aan.

herman schreef:

Dat gevoel heb ik nu net ook, het kan doorgaan als liftmuziek maar toch heeft het iets boeiends... Eerder zei ik al dat het mij wat op Moon Safari deed denken, deze indruk is nu volkomen weg...

Ik geef het een 3.5 maar ik heb de indruk dat het nog alle kanten opkan met deze plaat...

avatar van Doc
Doc
Moon Safari vond ik een leuke plaat maar na de soundtrack van The Virgin Suicides ben ik ook alweer afgehaakt op de 1 of andere manier.
Ik heb love 2 beluisterd via de luisterpaal, en -al vind ik het best goed klinken- het gaat 1 oor in, en het ander weer uit. Het beklijft niet zo.
Liftmuziek idd, maar er hadden wat mij betreft wel wat verdiepingen bij gemogen.

avatar van Kaaasgaaf
Voor de mensen die zijn afgehaakt na Moon Safari: beluiser 10 000 Hz Legend en Talkie Walkie. Die zijn haast het tegenovergestelde van liftmuziek!

avatar van orbit
Ik vond Moon Safari al liftmuziek..

orbit schreef:
Ik vond Moon Safari al liftmuziek..

Dan wil ik weleens die liften bezoeken die jij normaal neemt.

Deewee
Weet ook nog niet zo goed wat ik van Love 2 moet denken, hoewel You Can Tell It To Everybody een prachtnummer is.

Ik moet zeggen dat de balans bij mij naar de positieve kant begint door te slaan en ik de waardering voor dit album dus een beetje opschroef. Het zijn stuk voor stuk knappe liedjes en de afwisseling tussen hard (voor Air's doen dan) en zacht maakt het album voor mij prima genietbaar.

avatar van Djarune
Bij een nieuwe Air ben ik altijd nieuwsgierig. Dus deze plaat heb ik net een keer of 3 uitvoerend gedraait op mijn koptelefoon. Be a Bee is verreweg mijn favoriete track. Dit mede omdat deze een beetje pit heeft en niet te dromerig is, maar vooral omdat er geen vervelende vocals mee gemoeit gaan.
Sinds Talkie Walkie (wat ik echt een vervelende plaat vind. Slechts 3 van de 10 tracks zijn prima) zijn ze echt bergafwaarts gegaan. Voor mij zijn 10.000Hz Legend, Moon Safari en de EP Premier Symptomes (wat eigenlijk ook als album mag worden beschouwd vanwege de lengte) al het goede wat Air ooit gemaakt heeft. De rustige nummers van Royksopp en Goldfrapp zijn toch van een stuk hogere kwaliteit als het Air van nu. Track 4,5 en 6 kan dit album toch echt niet redden.

Pastichio Rocker
Royksopp is anders ook dik achteruit gegaan met hun flauwe electropop op het laatste album.