Prince - Batman (1989)

Pop / Funk
Label: Paisley Park

1. The Future (4:07)
  2. Electric Chair (4:08)
  3. The Arms of Orion (5:02)

met Sheena Easton

4. Partyman (3:11)
  5. Vicki Waiting (4:52)
  6. Trust (4:24)
  7. Lemon Crush (4:15)
  8. Scandalous (6:15)
  9. Batdance (6:13)
avatar van Minneapolis
Dynamisch plaatje met een unieke haast instrumentale titeltrack. Dat pompende ritme na "Go with a smile"..
Trust is lekker up tempo/ rock en roll, Scandalous is één van de geilste Prince tracks en Partyman is wat de titel doet vermoeden (live met een geweldige performance).

Maar mijn favorieten zijn Electric chair en Vicki waiting (wat mij, hoewel wat meer electronisch en minder jazzy klinkend, een beetje doet denken aan het sublieme Ballad of Dorothy Parker) .

avatar van pureshores
Een lekker opzwepende soundtrack die hier nu aan staat.
The future is al gelijk een mooie donkere opener. Het is bijna niet voor te stellen dat Batdance als single zo'n grote hit is geweest, een superdruk en erg hysterisch nummer vond ik het toen al en nog steeds, wat dat betreft is het anno nu wel enorm afgekalft naar hapklare wegwerptroep in de top 40, zo'n nummer als Batdance zou nergens meer komen nu. Leuk hoe verscheidene passages uit Batdance dan weer in andere nummers terugkomen (Electric chair, The future)

In zijn geheel een vermakelijk album, alleen The arms of Orion haalt de drive er uit en is voor mij het minste nummer

Eind jaren 80 komt er dan eindelijk een nieuwe Batman film uit! Prince zijn eerste deuntje op de piano was het thema van Batman, en hij is nu degene die naast Danny Elfman (die de score verzorgt) de soundtrack mag componeren! Dat is nogal wat, want normaal is een soundtrack toch een verzameling van artiesten, maar zoals bij zijn eigen album, krijgt ook Prince het hier voor elkaar om alles zelf te regelen! Prince was dé muziek god in deze periode. Na albums als Lovesexy en SOTT werd dit album nogal naar beneden gehaald en (in mijn ogen onterecht) bekritiseerd. Het is een andere sound, maar de songs zijn wat mij betreft net zo sterk! Sommigen misschien een tikkeltje te lang, maar als dat het ergste is!
De soundtrack kwam uit lang voordat de film uit was, dus ik als Prince verslaafde kende alle teksten al die op de plaat voorkwamen, en zat in de bioscoop vol trots en herkenning de stukken van deze lp te lipsyncen

1.The Future (4:07)
De opener is mysterieus, en laat een ingetogen Prince horen qua zang. Ik vind het mooi! Nog steeds hoor ik dit nummer erg graag! De lange versie is in feite een remix, die vooral in de staart even lekker los gaat.

2.Electric Chair (4:08)
Hoppa, hoezo een mindere Prince plaat? Luister dit nummer dan toch eens! Een Prince topper 1e klas! Wat een lekkere gitaar zeg! Prince zoals ik 'm wil horen! Er is een optreden bij Saturday night live waar Prince dit nummer live speelt (met Candy in de band) en dat is echt een enorm vette performance! Die klinkt nog beter dan deze studio versie, kan je wellicht nagaan hoe die performance klinkt (zeker de moeite om die eens te zoeken) Op de b kant van the Future Maxi single staat een remix van dit nummer. Haalt 't niet bij 't origineel, maar is ook zeker de moeite waard.

3.The Arms of Orion (5:02)
Een ballad met Sheena Easton, een dame waar Prince al veel mee heeft samen gewerkt. Ja, het is een wat zoete song, maar ik stoor me er niet aan. Ik geniet van de vocalen van Prince, en Sheena doet lekker mee! Gewoon een mooi nummer. Nummer is op single uitgebracht, maar jammerlijk geflopt. De cd single had nog (voor die tijd) iets revolutionairs, als je de single in een cd-i speler deed, zag je wat beeld materiaal voorbij komen (niks met Prince erin overigens) Jaja, die techniek is inmiddels al ter ziele en achterhaalt, maar het is dan ook alweer 26 jaar geleden.

4.Partyman (3:11)
De 2e succes single van het album. Een feest nummer zoals de titel al weggeeft. De clip maakt indruk door de schmink die Prince op heeft, waarin hij deels Joker is, en deels Batman (of menselijk in ieder geval) Ook Candy is te zien in de clip, maar niet te horen op de versie in dit album. Op de lange versie echter wel. When I want sax, I call Candy kondigt hij met een leuke woordspeling Neerlands trots aan. Ook lijkt hij in de video de draak te willen steken met de knuffel aap van Michael Jackson Bubbles, maar dat is een eigen interpetatie. De song vind ik niet heel sterk, behalve dat het natuurlijk een goed popliedje is. De maxi single geeft me muzikaal gezien wat meer voldoening.

5.Vicki Waiting (4:52)
Heerlijk gezongen nummer, met een lekkere laid back bass/beat. Als je er op focust hoor je dat door het hele nummer heen gaan. Zo lekker! Het outtro is ook om van te smullen, jammer dat het zo kort is. Ik weet niet of er een plan was dit als single uit te brengen, maar er bestaat een remix van dit nummer met wat extra stukken die helaas nooit is uitgebracht. Het lijkt er dus wel op dat het plan om het als single uit te brengen wel degelijk aanwezig was. De reden om dat niet te doen is me niet bekend.

6.Trust (4:24)
Het nummer komt bij de eerste tonen lekker vrolijk uit de verf! Dit klinkt als een geschikte single! Maar dat werd het dus niet. Lekker makkelijk, goed in het gehoor liggend, niks moeilijks. Nadeel van dit nummer is dat het net iets te lang duurt. Zeker aan 't eind als er van die fake endings aan zitten gaat het net iets te lang door. Persoonlijk hoor ik het nummer graag (kan niet stil blijven zitten) , maar kan me voorstellen dat veel luisteraars toch gaan afhaken.

7.Lemon Crush (4:15)
De manier waarop Prince dit nummer zingt bevalt me goed. Lekker zeikerig. De drum computer die gebruikt werd voor de Future is iets anders geprogrammeerd, en ingezet voor dit nummer. Dat geeft niet, de beat is lekker! Maar ook bij dit nummer kan ik me voorstellen dat de gemiddelde luisteraar er minder mee heeft!

8.Scandalous (6:15)
Een echte Prince ballad, met een echte Prince tekst. Seksueel getint, en weinig subtiel gebracht. Ook dit nummer is op single uitgekomen, en dat vond ik wat verrassend, want Prince zingt nogal hoog, en dat is toch iets waar je echt van moet houden, en niet voor een groot publiek weggelegd. Het lijkt of ie soms tegen het randje aan zit qua toon, maar dat heeft ook met de muziek te maken. De lange versie die uitkwam was rond de 19 minuten en had Kim Basinger in de hoofdrol. Het nummer bestaat dan uit 3 delen, waarvan ik elk deel zeer boeiend vind. In feite blaast die versie deze album versie totaal weg. Het 3e deel bestaat uit een heerlijke gitaarsolo!

9.Batdance (6:13)
In feite is dit een medley van wat er op het album staat. De versie op dit album bevat een lekkere gitaar solo die bij de single versie eruit geknipt werd. Toch werd de single een redelijk groot succes. Best knap als je bedenkt dat dit een allegaartje is. Ondanks dat is het wel lekker funky en zijn de 6 minuten voorbij voor je t weet. Een van Prince meest rare hitsingles.

Natuurlijk is dit niet het niveau van de voorgangers, maar hoe lang kan je als artiest dat niveau aanhouden? Als je alle niet gereleasde songs gaat verzamelen en op een plaat zou stoppen had ie nog wel 2 a 3 albums als Lovesexy of SOTT kunnen maken. Hij koos om iets nieuws te gaan doen. Dat siert m natuurlijk ook wel. Dit is een gewaagd project geweest, en dat heeft 'm "punten" gekost bij de pers en zijn fans. Maar zijn live reputatie bleef ongeschonden, Prince had eigenlijk allang geen hits meer nodig om zijn gelijk te halen.

avatar van Rumour
If there's life after, we will see

Naar aanleiding van het plotselinge overlijden van His Royal Badness een bericht bij het eerste album dat ik van hem kocht. Als 12-jarig jochie was Batman de film van het jaar. Batdance was een hit en werd gedraaid op de disco van de camping van die zomer. Van het geld uit mijn spaarpot kocht ik het album op cassette, ik denk nog voordat ik samen met mijn broer naar de bios ging. Natuurlijk kende ik Prince al van de radio door de recente hits van Lovesexy en de (toen al) klassiekers in Veronica's Top 100 Allertijden en de Arbeidsvitaminen, maar dit was toch even iets anders dat dat mooie maar toen zo langdradige Purple Rain. En tof dat er zoveel samples uit de film in de muziek waren verwerkt.

lennon gaf al aan wat er qua muziek te verwachten is. Zelf vind ik Lemon Crush het minste nummer, de rest vind ik top. Trust kan ik niet horen zonder Jack Nicholson als The Joker geld te zien strooien vanaf een praalwagen, net zoals ik bij Partyman hem zie dansen op dit nummer dat uit een boombox schalt.

Vicki Waiting bevat de tekst:
I told the joke about the woman
Who asked her lover "Why is your organ so small?"
He replied "I didn't know I was playin' in a cathedral."

Het heeft even geduurd voordat ik die snapte.

Dan nog even de loftrompet voor Scandalous. Ik ben recent in het werk van Curtis Mayfield gedoken, en aan Sweet Exorcist kun je horen waar Prince een snufje van zijn mosterd heeft gehaald voor o.a. Adore en Scandalous. Wat een prachtig sensueel nummer is dit, je ziet bijna de stoom uit je luidsprekers komen. Scandalous, marvelous.

Sinds Batman heb ik uiteraard ook zijn eerdere albums ontdekt en ik ben hem blijven volgen, maar deze soundtrack is mede die van mijn 12-jarige ik en heeft dus, inmiddels ook op cd, een heel bijzonder plekje.

In the heart of a sleepless moon
I'll be with U 4 ever
This is my destiny
Till my life is through

Prince, bedankt voor al je geweldige muziek. En waar je juist sommige fans verloor met dit werk, kreeg je mij er als fan bij.

Wat een mooi verhaal Rumour!

avatar van kaztor
Gisteren meegenomen bij FYE, samen met Around The World In A Day. Heerlijk dansbaar cd-tje, maar wat is dat Arms Of Orion een vervelend zeiknummer! Wie had Sheena Easton ooit verteld dat ze mooi hoog kon zingen??

Leuke gateway ook voor m'n 4-jarige zoontje die momenteel in (Lego)Batman-sferen verkeert.
Dit Prince-album is dan ook voor alle leeftijden.

avatar van kaztor
Marty McFly schreef:
"Arms of Orion" is juist prachtig... Alleen bij "Trust" en "Lemon Crush" zakt dit album even een beetje in. Ik denk dat dit per saldo één van de meest onderschatte Prince-platen is. Hij kwam natuurlijk ook na "Lovesexy", ik denk dat dat er wel enigszins mee te maken heeft...

Ik heb juist de indruk dat dit album meer aanzien heeft dan Lovesexy. Als ik me het goed herinner kreeg die bij verschijnen al matige kritieken. Ik weet niet hoe Batman toen viel bij recensenten, maar ik lees er altijd wel goede dingen over. De uptempo nummers zijn in ieder geval om door 'n ringetje te halen.

avatar van Minneapolis
kaztor schreef:

Volgens mij wordt de reeks van 1999, Purple rain, Around the world in a day, Parade, Sign o the times en Lovesexy gezien als zijn gouden periode (met een paars randje zo je wilt).
Daar voor muzikaal wat minder volwassenen, en vlak erna met dit Batman album komt diezelfde term op bij mij, maar dan qua sfeer. Maar misschien is dat enkel mijn beleving.

avatar van Funky Bookie
Na een decennium vol voltreffers kwam Prince met Batman, 1 van de 2 soundtracks bij de film. Na een aantal bandalbums was dit weer een soloproject van Prince. Volgens de verhalen was de tune van de Batman serie het eerste wat de kleine Prince speelde op de piano en hij was dan ook direct enthousiast toen hij gevraagd werd voor de soundtrack. In zijn enthousiasme leverde dat een compleet album op waar elk nummer vanuit de karakters uit de film benaderd werd.
Nadat Prince sinds Dirty Mind alleen nog maar topalbums had gemaakt, was dit voor velen een teleurstelling. Commercieel was het echter een groot succes en er staat ook weer een aantal hele bijzondere nummers op. Batman is een heel dansbaar album geworden met lichte house invloeden. Tegelijk heef het album de duistere sfeer, kenmerkend voor Batman.

The Future
Gezongen vanuit Batman, de held die vecht voor een betere toekomst. Een heerlijke funky danstrack met een dreigend sfeertje.

Electric Chair
Uiteraard vanuit het door Jack Nicholson zo perfect neergezette personage The Joker. De gitaar op dit nummer is fenomenaal. Dit is dan ook een echt topnummer, dat m.i. ontzettend onderschat wordt.
The Arms of Orion
De tweede samenwerking met Sheena Easton. U Got The Look was een heel fijn popnummer, maar dit is 1 van de gladste nummers die Prince ooit heeft opgenomen. De vocalen worden keurig onderling verdeeld en Prince zingt fantastisch in zijn lager register, maar het blijft glad.

Partyman
Het feestnummer van het album, gezongen door The Joker. In de bijpassende clip presenteert Prince zichzelf als Gemini met een half Batman en een half Joker pak. Tevens wordt de kreet geïntroduceerd: When I Want Sax, I call Candy, waarmee Candy Dulfer wordt aangekondigd. Op de albumversie is ze niet hoorbaar, maar in de clip is ze volop aanwezig. Het nummer zelf is een typisch funky feestnummer waar Prince patent op heeft. Ook live is dit een waanzinnig lekker nummer.

Vicki Waiting
Wordt gezongen vanuit Bruce Wayne die worstelt met zijn persoonlijke leven en dat van Batman. Dit nummer heette oorspronkelijk Anna Waiting en was bestemd voor de Nederlandse Anna Garcia die Prince leerde kennen toen zij nog minderjarig was en met wie Prince keurig wachtte tot ze 18 was om een relatie te beginnen.

Trust
Wederom gezongen vanuit The Joker is dit een uptempo danstrack. Niet slecht, maar ook niet heel memorabel.

Lemon Crush
Gezongen vanuit Vicki Vale is dit het minste nummer van de plaat.

Scandalous
Gezongen vanuit Batman is deze stomende ballad waar Prince een vrouw verleidt. De lange versie van dit nummer is samen met Kim Basinger, met wie Prince samen een verhouding. Een perfect slaapkamernummer.

Batdance
Hier krijgen alle personages zanglijnen, inclusie Gemini. Deze track is echt waanzinnig met de vele tempowisselingen. Van een stevige dansbeat, naar rauwe gitaren. Prince leeft zicht hier gewoon lekker uit.

Al met als is dit dus een m.i. erg ondergewaardeerd album. Het absoluut 1 van de minste albums van Prince tot nu toe, maar veel artiesten zullen dit niveau op hun allerbest nog niet bereiken.

En zoals elke vrijdag vandaag de Batman video's officieel op YouTube. Jammer dat Partyman niet de hele versie is.