Marianne Faithfull - Broken English (1979)

Label: Island

1. Broken English (4:36)
  2. Witches' Song (4:46)
  3. Brain Drain (4:15)
  4. Guilt (5:10)
  5. The Ballad of Lucy Jordan (4:07)
  6. What's the Hurry (3:05)
  7. Working Class Hero (4:41)
  8. Why'd Ya Do It (6:48)
  9. Broken English [Original Mix] * (4:42)
  10. Witches' Song [Original Mix] * (5:00)
  11. Brain Drain [Original Mix] * (4:10)
  12. Guilt [Original Mix] * (5:05)
  13. The Ballad of Lucy Jordan [Original Mix] * (4:16)
  14. What's the Hurry [Original Mix] * (3:17)
  15. Working Class Hero [Original Mix] * (4:41)
  16. Why'd Ya Do It [Original Mix] * (8:42)
  17. Sister Morphine [12" Version] * (6:04)
  18. Broken English [7" Single Version] * (3:08)
  19. Broken English [7" Remix Version] * (3:00)
  20. Broken English [Long Version] * (5:47)
  21. Why'd Ya Do It [12" Remix Version] * (6:35)
avatar van EmDee
Ballad of Lucy Jordan

avatar van musicfriek
Ooooooooooooh YEAH!!! Dat nummer is echt 1 lang hoogtepunt. En trouwens de tekst van Why d'ya do it wel eens geluisterd? Om rooie oortjes van te krijgen....

When I stole a twig from our little nest
And gave it to a bird with nothing in her beak,
I had my balls and my brains put into a vice
And twisted around for a whole fucking week.
Why’d ya do it, she said, why’d you let that trash
Get a hold of your cock, get stoned on my hash ?

Why’d ya do it she said, why’d you let her suck your cock ?
Oh, do me a favour, don’t put me in the dark.
Why’d ya do it, she said, they’re mine all your jewels,
You just tied me to the mast of the ship of fools.

Why’d ya do it, she said, when you know it makes me sore,
’cause she had cobwebs up her fanny and I believe in giving to the poor.
Why’d ya do it, she said, why’d you spit on my snatch ?
Are we out of love now, is this just a bad patch ?

Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did ?
You drove my ego to a really bad skid.

Why’d you do it, she said, ain’t nothing to laugh,
You just tore all our kisses right in half!

Why’d ya do it, she said, why’d ya do what you did,
Betray my little oyster for such a low bitch.

Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did ?
You drove my ego to a really bad skid.

Why’d ya do it, she screamed, after all we’ve said
Every time I see your dick I see her cunt in my bed.

The whole room was swirling,
Her lips were still curling.

Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did
Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did
Why’d ya do it, she said, why’d ya do it, she said,
Why’d you do what you did ?

Oh, big grey mother, I love you forever
With your barbed wire pussy and your good and bad weather.
Why’d ya do it, she said, why’d you do what you did ...

Ah, I feel better now.

Ik bedoel maar....

avatar van Lying Mouth
Ik vind juist de Ballad of Lucy Jordan wat minder. Ik vind vooral het titelnummer de moeite waard en Working Class Hero een betere cover dan het origineel.

avatar van lebowski
Deze prachtige uitspraak heb ik verhuisd naar de Memorabele Quotes met uw welnemen

avatar van orbit
Eén van de meest deprimerende platen die ik ken.. die snik die zit verstopt in de stem van Faithfull, daar kan ik niet tegen.
Mijn moeder's favoriete zangeres..

avatar van musicfriek
Dat dit album zo onbekend is hier, ongelooflijk eigenlijk. Zit er nu weer eens naar te luisteren en dit is toch echt wel een classic moet ik zeggen. Ook voor folkliefhebbers is dit wel een must. Haar stem past daar wel tussen, een love it or hate it-stem

Net de video van Ballad of Lucy Jordan toegevoegd en man, man, man, wat een plaat blijft dat toch!

fredpit
Een "groeiplaatje"..De stem en de muziek vraagt wat gewenning. Je wordt er niet echt vrolijk van.Toch fascinerend... pakkend ,persoonlijk...

onmogelijk als achtergrond muziekje te gebruiken

avatar van Tribal Gathering
Voorlopig parkeer ik deze na 1 keer luisteren maar even op een veilige 3,5 ster.

Het album vergt enige gewenning, met name omdat de instrumentale begeleiding van nummer tot nummer verschilt. Wat dat betreft is the Ballad of Lucy Jordan totaal niet representatief voor het album.

De stem van Marianne Faithfull kan je een beetje omschrijven als de vrouwelijke Bob Dylan, met dit verschil dat ik haar stem veel beter te pruimen vind dan die van Bob.

In tegenstelling tot wat sommigen hierboven vinden, valt wat mij betreft het donkere aspect wel mee. Tekstueel is het misschien niet allemaal zonneschijn, maar muzikaal gezien is dit best een lekker plaatje.

Zoals eerder gezegd, voorlopig 3,5 ster, maar ik denk dat dit in de toekomst wel hoger wordt.

avatar van wolf
Lying Mouth schreef:

Beter?

avatar van VanDeGriend
Fijne plaat voor de zondagmorgen. Hier nog een die de Faithfull versie van Working Class Hero prefereert boven die van John Lennon trouwens.

Sheplays
Dit is echt een all time favorite van mij. Wat een fantastische zangeres en geweldige vrouw!

Ooit begonnen met een lief stemmetje in "As Tears Go By" maar nu haar stem de rauwheid heeft verkregen door haar prachtige decadente leven, kan ze mij veel meer boeien.

Een aanrader is haar autobiografie (ISBN-90-417-0016-1)
waarin zij de jaren in de scene met de grote jongens van de rock beschrijft maar ook de zwarte kanten van haar leven.

Clip "Working Class Hero".

Keep you doped with religion and sex and TV,
And you think you're so clever and classless and free,
But you're still fucking peasents as far as I can see.

EVANSHEWSON
Ik kan je enkel bijtreden. Deze "comebackplaat" wat het destijds was, is geheel en al van een ongehoorde schoonheid. Haar ruwe verzopen stem - of van de tabak, wie zal het zeggen - is met niets te vergelijken.
Stuk voor stuk prima songs, mooie Lennoncover ook. Gewoon een topalbum van een hele grote dame!

****1/2

Harald
Deze fantastische plaat heeft Marianne gewijd aan Ulrike Meinhof. De title song "Broken English is dan ook een personelijke boodschap van Marianne aan Ulrike

Ulrike Marie Meinhof (oktober 7, 1934 in Oldenburg, Duitsland – mei 9, 1976 in Stuttgart, Duitsland) was een left-wing militant en oprichter van de Rote Armee Fraktion (RAF) en werke als journaliste voor het duitse maandblad Konkret.

Twee geweldige vrouwen!

avatar van Gert P
Mooie plaat waar geen zwak nummer opstaat.
Het nummer van de Rolling Stones As tears go by gaat over haar.
Marianne F. heeft vroeger nog een relatie met meneer M Jagger gehad.

Overigens vind ik Working class hero ook van haar de mooiste uitvoering en prefereer ik boven die andere 2 van J. Lennon en Greenday.

@Gert P:

@Harald: Leuk, lees dit nu pas, wist ik niet.

Ondanks het ietwat gedateerde geluid op dit album blijft dit een geweldige plaat. Lucy Jordan is en blijft een tijdloos nummer. Apart is deze dame zeker te noemen maar bij mij raakt ze precies de goede snaar.

Harald
Ja...misschien een ietwat gedateerde geluid maar ik kan nog steeds van haar door te veel roken, alcohol en drugsgebruik ruwe en diepe stem genieten. Verder heeft dit album ook een prachtige hoes.

Ook op Slap! het 1990 album van de anarcho punk band Chumbawamba vind je twee eerbetoons aan Ulrike Meinhof die zeker niet gewelddadig was maar zich altijd heeft ingezet voor een vreedzame dialog. En dat wiste Marianne Faithful natuurlijk ook.

avatar van LucM
Uitstekend comeback-album van Marianne Faithfull met apart doorleefd stemgeluid. Alle songs hierop vind ik prima, vooral de titelsong en "The Ballad of Lucy Jordan". De Lennon-cover "Working Class Hero" vind ik ook erg geslaagd.

Marianne Faithfull blijft een aparte artieste alleen al vanwege haar opvallende stemgeluid.
Ik vind dit album zeer zeker geslaagd maar zoals ik al eerder las heeft het wel iets aan tijdloosheid verloren.
Ook mis ik net dat zetje dat me weet te ontroeren of mee te voeren naar muzikale oorden ver van deze wereld: het heeft iets afstandelijks.
Eenheid is ook zoiets: de nummers staan mij iets te veel op zichzelf en vormen tesamen niet voldoende eenheid, maar dan is het toch wel weer die stem die het weet te redden (met name op The Ballad of Lucy Jordan).
Niet onaardig, verre van, maar doe mij dan maar haar laatste 2 albums.

Goed album! Stoer, goed geproduceerd. "Broken English" is heel goed, evenals de hit "Ballad of Lucy Jordan". En een gekke cover van John Lennon.

avatar van James Douglas
Fascinerende vrouw, iemand die helemaal de weg kwijt raakte door de turbulente tijd en het Stones-gezelschap waar ze deel vanuit maakte. Bij de woorden depressief en doorleefde vocalen wordt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Ik moet hier maar eens achteraan.

@Musicfriek - er is een film uit 1981 van Dusan Makavejev, Montenegro, die heel mooi opent met de Ballad of Lucy Jordan - op een mooie locatie: scherenkust vlakbij Stockholm; mooi scene, passende song.

avatar van borland
Jammer dat de b-kant van de single Broken English hier niet opstaat, het Stones nummer Sister Morphine. Kippenvel krijg ik van dit 7 minuten lange nummer.

avatar van James Douglas
Origineel komt Sister Morphine toch ook uit de pen van mevrouw Faithfull?

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind dit geen al te beste plaat van Marianne Faithfull, ondanks de reputatie van het album.

Faithfull's stem was hier inmiddels vercrackt, en de klank en productie van het album klinkt wat gedateerd. Het songmateriaal weet me ook niet echt te boeien. Die Lennon cover had ook wel achterwege mogen blijven.

Doe mij dan toch maar de Faithfull uit de sixties.

avatar van LucM
Je hoort inderdaad goed dat haar stem meer kraakt dan vroeger ten gevolge van tabak en druggebruik. Maar die krakende stem past erg goed bij de melancholieke songs en ze komt hier geloofwaardig en doorleefd over en ze klinkt ook uniek.
Ik herinner mij ook goed haar optreden toen. In minder dan 10 jaar was ze veranderd van jong mooi meisje in een oude tante.

avatar van Gert P
VanDeGriend schreef:

Ook ik vind die versie veel beter dabn het orifgineel.
Geld trouwens ook voor jealous guy en roxy music.
Nou gebied het mij wel te zeggen dat ik ook helemaal niets met the Beatles heb.

Kan ook de live dvd aanraden waar alle mooie nummers opstaan en een live cd.
Ook sister Morphine staat hier op, geweldig concert

Die live cd live in Hollywood staat geloof ik niet MuMe.

avatar van Madjack71
Klassieker van Marianne Faithfull, met een evenzo klassieke hoes. Haar eigenzinnige typerende doorrookte, doorleefde stem, die van de al perfecte Working Class Hero een geheel eigen legitieme versie maakt. Opener Broken English is tegen het hypnotiserende aan, alsook de tegendraadse sfeer van The Ballad of Lucy Jordan. Blijft ook ruim 30 jaar na dato fier overeind, alsook Marianne zelf, getuige haar frisse nieuweling.

Rizz
Dat je op je 32ste zo doorleefd kunt klinken...

Na het beluisteren van Horses and High Heels, haar nieuwste plaat, ben ik aangenaam verrast door mevrouw Faithfull en ben ik nu voor het eerst Broken English aan het draaien, klinkt tot nu toe goed.

avatar van Madjack71
Ik zou ook willen zeggen n.a.v. haar nieuwe album, dat je op je 64ste nog zo energiek kunt klinken, zeker na het leven dat zij heeft gehad. Waarvan het grootste deel het schommelen tussen depressies en drugsgebruik was.

avatar van devel-hunt
Dit is de eerste Faithfull plaat die echt van ver komt. Doorleefde stem, donkere teksten, een junkie statement. Na in de jaren 60 lieve lolita liedjes te hebben gezongen was dit wel andere koek. De jaren 60 hadden haar van een keurige Engels Upperglass meisje in een korte periode doen veranderen in een uitgewoonde junk, met dank aan Keith en Mick.
De muziek is schitterend, kill, eenzaam en eerlijk, en zette haar muzikaal in één klap weer op de kaart.