Joe Jackson Band - Beat Crazy (1980)

Label: A&M

1. Beat Crazy (4:16)
  2. One to One (3:21)
  3. In Every Dream Home (A Nightmare) (4:32)
  4. The Evil Eye (3:46)
  5. Mad at You (6:00)
  6. Crime Don't Pay (4:26)
  7. Someone Up There (3:47)
  8. Battleground (2:33)
  9. Biology (4:34)
  10. Pretty Boys (3:41)
  11. Fit (4:47)
daarna werd de muziek niet echt slechter maar klinischer

avatar van Droombolus
Klinies klinkt mij niet echt positief in de oren, dus ik houd het op stylisties .......

Zephyr
't Is maar net waar je voorkeur ligt. Alhoewel ze beide uit de koker van JJ komen, vind ik een vergelijking tussen BC en (bijv.) Night & Day kant noch wal raken. Daarvoor zijn het toch té ver uit elkaar liggende platen met duidelijk heel andere stijlen, om het zo maar te zeggen.

Het valt Joe alleen maar te prijzen om met een album als N&D te komen na deze Beat Crazy. Ik vergeet gemakshalve dan maar even de Jump-plaat ...

avatar van Oldfart
Ik vergeet gemakshalve dan maar even de Jump-plaat ..
..en laat dat nou de plaat van Joe zijn die ik het meest draai...

avatar van Dibbel
Behoorlijk populair op de scholen en ook in mijn vriendenkring toen, deze Joe Jackson.
Ook met dit derde album nog, dat op een bandje gezet mee ging op de Joegoslavie-vakantie van 1981.
Iets minder toegankelijk, maar zeker zo bijtend.
Wat minder gitaar, wat meer toetsen en zeker meer reggae.
En behoorlijk kaal en in the face geproduceerd.

Mijn favoriete nummers blijven het boze Mad At You, het onheilszwangere In Every Dream Home, Fit en Crime Don't Pay.
Verder geen mindere nummers op dit album met zijn overwegend rake teksten, of het zou Biology moeten zijn.
Klinkt na ruim 30 jaar nog net zo urgent als toen.
Op vinyl (maar nog niet zo lang...).

avatar van musician
Het album blijft nog steeds erg moeilijk verkrijgbaar op cd, er is de afgelopen jaren niet veel veranderd. Ik ben blij dat ik er destijds nog één heb weten te bemachtigen. Waarom Look Sharp en I'm the Man wel voor een grijpstuiver te koop zijn is mij een raadsel, waar dat dan aan ligt.

Er is en blijft voor mij niets mis met de eerste drie albums van Joe Jackson.
Z'n puntigheid, spitsvondige teksten en meestal enigszins opgejaagd klinkende songs (het kan ook gewoon adhd zijn) zijn kleine muzikale wondertjes. Er wordt af en toe en in beperkte mate gewerkt met een aanvullende muziekstijl (reggae).

Maar de kenmerkende eigen stijl van Jackson wordt niet verlaten en met deze muziek was Jackson voor mij Top of the Bill van de opkomende newwave in 1980. Het eerste dat ik van dit album overigens hoorde was de single Pretty Boys (b-kant = Someone up there). Volstrekt onbekend gebleven maar nog wel een dierbaar kleinood.

avatar van Rudi S
Prima album, One to one. Mad at you , maar vooral het hartverscheurende In Every Dream Home (A Nightmare heb ik hier aangevinkt

avatar van zaaf
ik heb van deze tijd nog een 45 toeren plaatje, met a-side The Harder They Come en B-side Out of Style en Fit.
Is een erg fijne toevoeging (behalve het mooie slotnummer) op deze plaat.
Hoogtepunt van JJ wat mij betreft.

Rudi S schreef:

Inderdaad prachtig! De muziek is lekker onheilspellend en doet ook denken aan the Police. Maar dat zal aan t drum werk liggen waar reggae invloeden inzitten.

Deze plaat was mij totaal onbekend totdat ik m bij toeval uit een bak trok vanwege de opvallende hoes. Waarschijnlijk omdat deze ook onder JJBand stast geregistreerd viel ie me niet op. Mijn eerste gedachte was dat het een big band plaat zou kunnen zijn, maar de hoes roept aan alle kanten ska. En dat is wel te merken op de drager.

Heerlijke plaat van de man. Zo ontdek je nog eens iets, spontaan.

avatar van Venceremos
Uit welk reggae-nummer komt het basloopje uit de titelsong ook alweer? En dan zoek ik de originele vocal, geen dub-uitvoeringen.

Geweldige plaat!